"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora
Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.
Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.
Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.
- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).
"Transport szkolny..." (72 opinie)
Co można jeszcze poprawić?
Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.
Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.
Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.
Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.
czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)
Popularność rowerów rośnie
Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.
Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.
Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2024-05-30 18:00
czerwony szajs
- 5 4
-
2024-05-30 18:24
Ostatnio musiałam przemieścić się w krótkim czasie między dzielnicami, z jednej stacji musiałam brać dwa rowery jeden po drugim bo każdy okazywał się być zepsuty a mimo to aplikacja pozwoliła mi to odblokować. Ostatecznie wzięłam trzeci i podczas jazdy okazało się że wspomaganie elektryczne nie działa. Nie było po drodze stacji i tak musiałam pedałować pod górę na 30kg kupie żelastwa
- 6 1
-
2024-05-30 18:49
Idealnie byłoby wtedy,
gdyby chodniki przeznaczone wyłącznie dla pieszych, były w dyspozycji rowerów. Pieszym kopa w dupę i niech chodzą po jezdni.
- 1 5
-
2024-05-30 19:02
Nie jestem w stanie w ciągu dnia (światła itp.) dojechać z Oliwy do Gdańska Głównego...
...i z powrotem w ramach tych 60 min elektrykiem, a tym "tradycyjnym" nie da się jeździć. Kumulacja choćby w trybie 48 godzinnym byłaby fajna. Plus gratyfikacja za odstawienie roweru spoza stacji...
- 3 3
-
2024-05-30 19:04
Gratyfikacja za odstawienie roweru na stację pobranego poza nią koniecznie do wprowadzenia
Nie kumam, że tego nie wprowadzono. Było to fajne...
- 5 2
-
2024-05-30 19:08
Rowery na molo w Mechelinkach.
Dlaczego rowerzyści mają w du**e zakazy i jeżdżą sobie po molo w Mechelinkach?
- 2 2
-
2024-05-30 19:31
Morena
Czy rano czy po południu rzadko kiedy jest rower
- 1 1
-
2024-05-30 19:48
Nie będę jeździć na jakimś wypierdzianym przez innych rowerze (2)
- 3 10
-
2024-05-31 08:35
to nie komentuj
- 2 0
-
2024-05-31 08:36
kogo?
- 1 0
-
2024-05-30 19:51
A co ze wspomaganiem? Pod gorke ledwo jedzie bo rower nie zmienia przelozen na lzejsze
- 6 2
-
2024-05-30 20:13
Porównanie
Mevo z dwoma biegami i słabym wspomaganiem wypada bardzo słabo nawet przy zwykłym elektryku 250 W mocy i 7 biegach.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.