"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora
Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.
Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.
Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.
- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).
"Transport szkolny..." (72 opinie)
Co można jeszcze poprawić?
Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.
Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.
Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.
Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.
czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)
Popularność rowerów rośnie
Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.
Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.
Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2024-05-31 11:19
Zawodne rowery
Dla mnie najbardziej istotny problem z mevo to wysoka awaryjność rowerów. Częściej niż w 10% przypadków zapinka roweru się nie odpina i muszę czekać na automatyczny zwrot (tutaj też dobrze widać, jak źle zaplanowana jest aplikacja mevo - dopóki nie odepnę roweru, czego nie mogę zrobić, nie mogę przejść w aplikacji do kontaktu z pomocą techniczną; muszę szukać numeru telefonu na stronie - absurd), często wspomaganie elektryczne nie działa i muszę zmieniać rower na następnej stacji, czasem rower nie da się zwrócić i muszę dzwonić na infolinię (znam już kombinację klawiszy, żeby połączyć się z konsultantem podczas rozmowy telefonicznej na pamięć). Niby nieduże niedogodności, ale kiedy muszę być gdzieś punktualnie, to te kilka minut nieoczekiwanego przestoju mogą popsuć humor.
Mimo tego korzystam dużo i mam raczej dobre wrażenia.- 3 0
-
2024-05-31 12:05
Dobrze jest
a samochodziarzom zawsze coś nie pasuje
- 1 0
-
2024-05-31 13:12
Wspomaganie jest za słabe. (2)
Człowiek ma wrażenie, ze jedzie czołgiem na pedały.
- 1 1
-
2024-06-01 07:32
nie korzystaj
- 2 0
-
2024-06-02 16:35
kup se motur
- 0 0
-
2024-05-31 17:31
Jak zwykle
Himalaje niekompetencji zarzadu miasta-fala,mevo.Nie wystarczy wybrać taniego operatora,żeby potem obkładać go karami.
nie obchodza mnie kary,one nie zawioza mnie na miejsce-systemy maja działać.- 0 0
-
2024-05-31 18:49
Dziękuję
Ja już za mevo podziękowałem poprzedni system był dla mnie wygodniejszy miałem doładowanie do wyczerpania a tu jak nie wyjadę w miesiącu to mi przepada. Dziękuję wolę własne nogi niż komuś nabijać kabzę.
- 0 1
-
2024-05-31 19:44
Mevo działa dobrze? (1)
To dlaczego rowerzyści mają w du**e zakazy i przepisy?
- 0 1
-
2024-05-31 21:51
dlaczego posługujesz się emocjami i piszesz nieprawdę?
głównymi sprawcami problemów z bezpieczeństwem ruchu drogowego są zachowania kierowców, zwłaszcza lekceważących limity prędkości.
- 0 0
-
2024-05-31 23:09
infolinia (1)
szkoda, że infolinia nie działa w nocy. jak się komuś w rowerze zamek zblokuje i nie da się odstawić, to trochę słabe, że dopiero rano odbiorą zgłoszenie.
- 1 0
-
2024-06-01 05:17
miałem tak dwukrotnie, same nerwy, a rower niby wypożyczony na moim koncie...
... minuty lecą, a ja zastanawiałem się całą noc ile mi zejdzie z karty. Dzięki
- 0 0
-
2024-06-02 10:25
Mevo to zemsta niskich ludzi
- 1 0
-
2024-06-03 14:33
Wspomaganie
Nie mogę pojąć jak to wspomaganie działa. W naładowanym na maksa rowerze nie ma mowy o wspomaganiu pod lekkie wzniesienie a w rowerze gdzie poziom naładowania baterii jest około 30 % wspomaganie działa idealnie. Czy to jest problem z zaprogramowaniem roweru? Oczywiście w Mevo twierdzi że wszystko jest ok.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.