• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora

Maciej Korolczuk
30 maja 2024, godz. 15:00 
Opinie (148)
Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji. Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji.

Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.



Jak oceniasz w skali szkolnej funkcjonowanie systemu Mevo?

Tak naprawdę gorąco wokół systemu Mevo zrobiło się w zasadzie tylko raz, gdy w połowie maja przez kilka godzin nie można było wypożyczać rowerów. Awaria uziemiła system na ok. 4 godziny, a przyczyną była usterka po stronie firmy obsługującej aplikację mobilną.

Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.

Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.

- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).

"Transport szkolny..." (72 opinie)

Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?
Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?

Co można jeszcze poprawić?



Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.

Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.

Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.

Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie. Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.

Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.

12:49 14 MAJA (aktualizacjaakt. 16:38)

czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)

Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.
Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.

Popularność rowerów rośnie



Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.

Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.

Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • Zawodne rowery

    Dla mnie najbardziej istotny problem z mevo to wysoka awaryjność rowerów. Częściej niż w 10% przypadków zapinka roweru się nie odpina i muszę czekać na automatyczny zwrot (tutaj też dobrze widać, jak źle zaplanowana jest aplikacja mevo - dopóki nie odepnę roweru, czego nie mogę zrobić, nie mogę przejść w aplikacji do kontaktu z pomocą techniczną; muszę szukać numeru telefonu na stronie - absurd), często wspomaganie elektryczne nie działa i muszę zmieniać rower na następnej stacji, czasem rower nie da się zwrócić i muszę dzwonić na infolinię (znam już kombinację klawiszy, żeby połączyć się z konsultantem podczas rozmowy telefonicznej na pamięć). Niby nieduże niedogodności, ale kiedy muszę być gdzieś punktualnie, to te kilka minut nieoczekiwanego przestoju mogą popsuć humor.
    Mimo tego korzystam dużo i mam raczej dobre wrażenia.

    • 3 0

  • Dobrze jest

    a samochodziarzom zawsze coś nie pasuje

    • 1 0

  • Wspomaganie jest za słabe. (2)

    Człowiek ma wrażenie, ze jedzie czołgiem na pedały.

    • 1 1

    • nie korzystaj

      • 2 0

    • kup se motur

      • 0 0

  • Jak zwykle

    Himalaje niekompetencji zarzadu miasta-fala,mevo.Nie wystarczy wybrać taniego operatora,żeby potem obkładać go karami.
    nie obchodza mnie kary,one nie zawioza mnie na miejsce-systemy maja działać.

    • 0 0

  • Dziękuję

    Ja już za mevo podziękowałem poprzedni system był dla mnie wygodniejszy miałem doładowanie do wyczerpania a tu jak nie wyjadę w miesiącu to mi przepada. Dziękuję wolę własne nogi niż komuś nabijać kabzę.

    • 0 1

  • Mevo działa dobrze? (1)

    To dlaczego rowerzyści mają w du**e zakazy i przepisy?

    • 0 1

    • dlaczego posługujesz się emocjami i piszesz nieprawdę?

      głównymi sprawcami problemów z bezpieczeństwem ruchu drogowego są zachowania kierowców, zwłaszcza lekceważących limity prędkości.

      • 0 0

  • infolinia (1)

    szkoda, że infolinia nie działa w nocy. jak się komuś w rowerze zamek zblokuje i nie da się odstawić, to trochę słabe, że dopiero rano odbiorą zgłoszenie.

    • 1 0

    • miałem tak dwukrotnie, same nerwy, a rower niby wypożyczony na moim koncie...

      ... minuty lecą, a ja zastanawiałem się całą noc ile mi zejdzie z karty. Dzięki

      • 0 0

  • Mevo to zemsta niskich ludzi

    • 1 0

  • Wspomaganie

    Nie mogę pojąć jak to wspomaganie działa. W naładowanym na maksa rowerze nie ma mowy o wspomaganiu pod lekkie wzniesienie a w rowerze gdzie poziom naładowania baterii jest około 30 % wspomaganie działa idealnie. Czy to jest problem z zaprogramowaniem roweru? Oczywiście w Mevo twierdzi że wszystko jest ok.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Letnia kawiarenka naprawcza

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum