• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora

Maciej Korolczuk
30 maja 2024, godz. 15:00 
Opinie (148)
Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji. Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji.

Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.



Jak oceniasz w skali szkolnej funkcjonowanie systemu Mevo?

Tak naprawdę gorąco wokół systemu Mevo zrobiło się w zasadzie tylko raz, gdy w połowie maja przez kilka godzin nie można było wypożyczać rowerów. Awaria uziemiła system na ok. 4 godziny, a przyczyną była usterka po stronie firmy obsługującej aplikację mobilną.

Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.

Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.

- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).

"Transport szkolny..." (72 opinie)

Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?
Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?

Co można jeszcze poprawić?



Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.

Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.

Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.

Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie. Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.

Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.

12:49 14 MAJA (aktualizacjaakt. 16:38)

czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)

Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.
Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.

Popularność rowerów rośnie



Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.

Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.

Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • Jest dobrze.. czyli lepiej niż tristar i fala

    kiedy odbiór tristara? tablice na przystankach pokazują bzdury, podobnie u kierowców komunikacji miejskiej (ekran pokazuje tylko prawidłową godzinę i minutę) a czerwony autobusik na dolnej belce jeździ od lewej do prawej.

    • 0 0

  • Co z tego, że działa, skoro kosztuje tyle pieniędzy. Naszych pieniędzy z podatków. Ja poproszę o wyliczenie, ile my dopłacamy do każdego przejechanego kilometra. Niech jeszcze Obszar Metropolitalny może powie, że wprowadza dzięki temu zrównoważony transport. Ale przy tym niech wyliczy ślad węglowy ładowania baterii, dowożenia ich do stacji i relokacji rowerów. Ludzie, przejrzyjcie na oczy, że to jest absurdalne.

    • 1 2

  • Sciema

    Rowery wspomagają bardzo słabo, jazda czołgiem

    • 0 2

  • Korzystam z minutowego.

    sporadycznie i mi się podoba. Płace podobnie jak w komunikacji miejskiej ale nie musze sie przesiadać i praktycznie od drzwi do drzwi.

    • 2 0

  • Mevo

    Zawsze się znajdzie jakaś łajza i będzie narzekać. Najwięcej mają do powiedzenia ci którzy z tego nie korzystają. To samo jest z wyborami, nie głosuje a kłapie.

    • 3 4

  • Czekam na mevo 3.0 na pewno sie uda

    • 1 1

  • Dałem piątkę, bo w sumie jedynie nie działa dobrze GPS przy odstawianiu rowerów na niektóre stacje

    (np. tej przy poczcie na Długiej). Należy wtedy zadzwonić na infolinię, żeby oddali 10 złotych naliczone jako kara za parkowanie poza stacją - po zweryfikowaniu lokalizacji oddają natychmiast. Niestety, kończenie kursu z poziomu aplikacji, w takich wypadkach zalecane jako alternatywne zakończenie podróży zamiast fizycznego założenia blokady, nie jest w aplikacji aktywne.

    Z Mevo korzystam dwa razy dziennie jako dojazd dom-tramwaj, w sumie bez względu na czasem gorszą pogodę - dla mnie to strzał w przysłowiową piątkę.

    • 0 0

  • Płatność z porfela (1)

    Dlaczego trzeba płacić za abonament z karty, a nie można z portfele użytkownika - to bez sensu

    • 0 0

    • Rowerówka to trochę tak ja tirówka ?

      • 0 0

  • (1)

    Do tych rowerów elektrycznych przydałyby się stacje dokujące. Parkujesz i ładuje się bateria z trakcji. Do tego zadaszyć to i dać panele fotowoltaiczne na górę.

    • 1 1

    • albo nie każdy rower ma swoje panele, w słońcu będzie się rower ładował a w czasie wiatru i burzy za żagiel posłuzy

      • 0 0

  • Tragedia

    Jazda tym czolgiem ze wspomaganiem elektrycznym bardziej meczy niz jazda zwyklym goralem, wspomaganie moze 50 wat a mialo byc wiecej.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Letnia kawiarenka naprawcza

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum