• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora

Maciej Korolczuk
30 maja 2024, godz. 15:00 
Opinie (148)
Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji. Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji.

Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.



Jak oceniasz w skali szkolnej funkcjonowanie systemu Mevo?

Tak naprawdę gorąco wokół systemu Mevo zrobiło się w zasadzie tylko raz, gdy w połowie maja przez kilka godzin nie można było wypożyczać rowerów. Awaria uziemiła system na ok. 4 godziny, a przyczyną była usterka po stronie firmy obsługującej aplikację mobilną.

Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.

Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.

- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).

"Transport szkolny..." (72 opinie)

Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?
Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?

Co można jeszcze poprawić?



Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.

Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.

Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.

Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie. Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.

Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.

12:49 14 MAJA (aktualizacjaakt. 16:38)

czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)

Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.
Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.

Popularność rowerów rośnie



Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.

Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.

Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Ja nie skorzystam,kupiłem rower i nie będę przepłacał.Cena wysoka,łańcuchy skrzypią,rowery zaniedbane I niestety komfort słaby.Ale jak ktoś.chce,niech korzysta.Ja z mevo czy fali nie mam zamiaru.

    • 26 37

    • Brednie (1)

      Ja też mam rower na ktorym lubie sie spocic, ale tu nie o to chodzi.

      • 12 4

      • Dzbanie gdybyś miał mózg to bys wiedział ze własny rower nie jest tylko poto

        • 1 4

    • Guzik jechałeś i tyle

      • 1 0

  • Pierwsze koty za płoty :))) Zobaczymy jak poradzą sobie dalej ?

    Czasem widuje technicznych i za bardzo nie śpieszno im idzie z robotą :))))))))

    • 3 17

  • Nie chce rowerów na chodnikach które z nazwy są tylko do chodzenia (3)

    • 32 14

    • napisał amator wsparcia kampanii prowadzącej do likwidacji prawa do parkowania samochodów na chodnikach

      Brawo!

      • 3 6

    • Na ulicach tym bardziej.

      Do lasu niech się przeprowadzą.

      • 0 4

    • Ale oczywiście samochody Ci nie przeszkadzają?

      • 3 2

  • Zamiast 60/120 min dziennie w ramach abonamentu powinna byc ogólna pula miesięczna

    W godzinę to ha w ciągu dnia nie dojadę i nie wrócę do/z pracy także system jest bez sensu

    • 26 6

  • (4)

    A co mają powiedzieć urzędnicy jak umoczeni są w ten przekret

    • 26 19

    • Coś wiesz konkretnie czy tylko konfabulujesz? :))))) (2)

      Miasto to nie fundusz sprawiedliwości Suwerennej Polski oraz PiSu żeby można było 8 lat kraść :)))))))

      • 9 5

      • Łysy i Dredziarz postawili na złego konia i im nie skapnęło nic (1)

        • 1 1

        • Łysy i Dredziarz nie stawiali, ani tak ani siak, bo to nie ich bajka

          oni nie jeżdżą motorem, udającym rower, tylko prawdziwymi rowerami
          i ich bardziej interesują drogi, niż pojazdy

          i mają po brwi roboty przez Wielkim Przejazdem, za co im chwała

          • 0 0

    • Konrety i do prokuratury.

      • 2 2

  • komu to potrzebne jest . (2)

    kazdy ma swójh rower . ino sloiki korzystaja czasem

    • 12 38

    • Ludziom na krótkie podjazdy jest to potrzebne.

      • 8 3

    • Ty nie jesteś każdy.

      • 6 0

  • No sorry, ale rowery, u których wspomaganie wyłącza się przy podjeździe pod górkę nie powinny w ogóle jeździć (4)

    Zamiast wspomagać człowieka przy podjeździe pod stromą ulicę w rowerach wyłącza się wspomaganie baterią, a uruchamia się dopiero wtedy, gdy jedziemy po płaskim terenie. Tym się powinna zająć NIK, bo nie do tego powinny być przeznaczone te rowery.

    • 24 25

    • jechałem MEVO kilka razy pod górkę (1)

      za każdym razem odczuwałem wzmożenie wspomagania jak zaczynałem jechać pod górkę. Dotyczyło to kilku kolejnych rowerów MEVO, z których korzystałem.

      • 18 0

      • A ja nie. Na żadnym

        A jeżdżę od września, jak się zaczęły testy

        • 2 15

    • Nie potwierdzam

      Wspomaga pod górkę jak najbardziej.

      • 12 0

    • Oksywie

      Podjeżdzałam kilkukrotnie pod ul. Bosmańską na Oksywiu, a to jest spora górka, i każdy rower miał wspomaganie. Może wypożyczasz rowery bez wspomagania? :)

      • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Za mało (4)

    Ja korzystam codziennie z Oksywia do centrum . Problem ze jest ich mało na obrzeżach Gdynia. Niestety są lekko wadliwe niby elektryczne ale słabo pomagający w jeździe są dość zużyte.

    • 39 23

    • (1)

      ale co, szofer ma ci je przywozic? rowery sa tam, gdzie ludzie jezdza. najwyrazniej nikt nie chce do oksywia jezdzic...

      • 10 10

      • No ale wtedy wypadałoby byś je przywiózł

        • 8 3

    • Dobra rada

      W związku z tym o czym piszesz kupiłem sobie rower elektryczny , sam na nim jeżdżę i sam o niego dbam.

      • 3 0

    • Zgłaszaj wszystko w aplikacji

      Bo z Gdyni operator nie ma czasu ich zwieźć

      • 0 0

  • Meva ukradło i zawaliło chodniki (9)

    Teraz mamy inwazję meva połączoną z nieustającą stonką hulajnóg. Pieszy w tym mieście traktowany jest jak Palestyńczyk w Gazie przez Izrael

    • 32 21

    • statystyki policyjne wykazują, że więcej osób jest potrącanych na chodnikach przez samochody (4)

      potrącenia przez rowery lub hulajnogi to przypadki sporadyczne. Najbardziej niebezpiecznym miejscem są przejścia dla pieszych - to tam kierowcy (zwłaszcza lekceważący limity prędkości lub nakaz zatrzymania się przy zielonej strzałce) zbierają największe żniwo wśród pieszych.

      • 8 5

      • (3)

        Bzdura, większość potrąceń przez rowery nie jest po prostu zgłaszana.

        • 9 3

        • (1)

          Tak samo jak większość potrąceń przez samochody.

          • 2 3

          • są zgłaszane, bo mają poważne skutki, często śmiertelne

            rowerowe są zglaszane głowńie przez pieniaczy i pyskaczy

            • 0 0

        • potrąca cię samochód:

          czy po tym wstajesz drzesz japę na kierowcę? czy raczej trafiasz na oiom i walczysz o życie?

          zresztą, piesi głosują nogami. łażą po drogach rowerowych, a nie po jezdniach dla samochodów

          • 0 0

    • z punktu widzenia przechodnia nie robi mi wiekszej różnicy (2)

      czy chodniki sa zatarasowane przez samochody, rowery, hulajnogi itp.
      Nie wiem dlaczego podjęto akurat walke z samochodami, za tym musi kryć się coś więcej.

      • 2 6

      • Z banalnego powodu (1)

        Hulajnoga zajmuje 30cm chodnika, rower 50cm, samochód 2m.

        • 6 2

        • i smochodu nie przestawię, jak mnie wkurzy
          a rower i hulajnogę przestawiałem wielokrotnie

          • 0 0

    • .... no i ludzie zawalają te chodniki , jak rzydź

      • 1 0

  • nie korzystam i widzę, że ludzie mniej jeżdżą niż w "poprzedniej edycji" (5)

    wtedy miałem opłacony abonament roczny i straciłem pieniądze

    • 19 12

    • "widzisz"
      aha.

      • 4 6

    • i nikt nie poczuł się do oddania pieniędzy (1)

      za to wtedy ekipie z dulską na czele wypłacono premie, które by trochę pokryły straty klientów.

      • 4 5

      • Przecież winna była prywatna firma.

        Nagle Wam się socjalizmu zachciało?

        • 5 2

    • Statystyki masz w artykule. A co ty widzisz to mało kogo obchodzi.

      • 4 0

    • zuch!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Letnia kawiarenka naprawcza

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum