"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora
Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.
Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.
Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.
- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).
"Transport szkolny..." (72 opinie)
Co można jeszcze poprawić?
Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.
Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.
Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.
Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.
czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)
Popularność rowerów rośnie
Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.
Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.
Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2024-05-30 15:29
Opinia wyróżniona
(12)
Szkoda że MEVO nie można na stacji podłączyć do prądu żeby się sam ładował, tylko trzeba płacić obsłudze za ładowanie i wymianę baterii, przez co koszty są wyższe. No i godzinny limit to trochę mało. Natomiast najlepsza rzecz w MEVO to bycie alternatywą dla komunikacji miejskiej. 29zł to taniej niż bilet miesięczny. Poza tym nie muszę czekać na tramwaj a nawet gdy ruszamy w tym samym momencie to bez problemu mogę go wyprzedzić.
- 66 42
-
2024-05-31 14:15
Wykonanie przyłączy było by nieopłacalne kosztowo
Dla tak wielkiej liczby stacji. No i odstawianie ich na stacjach byłoby znacznie bardziej upierdliwe a sam rower droższy przy czym zero zalet dla użytkowników
- 5 1
-
2024-05-31 08:03
kup sobie swój i go ładuj
- 2 4
-
2024-05-31 06:16
Yhy
Zwłaszcza gdy pada deszcz i Jest poniżej zera ....
- 2 2
-
2024-05-30 16:43
80% ludzi nadal korzysta z hulajnogi elektrycznej na wynajem z tego ciezkiego złomu korzysta tylko garstka ! (2)
A wszystkie koszty i straty jakie ten bubel przynoi jest pokrywane z kasy mieszkanców miasta!
- 15 39
-
2024-05-31 14:17
To chyba na jakieś wiosce mieszkasz
Bo w mieście odkąd jest mevo to na hulajnogach jeżdżą głównie ci co mają swoje prywatne
- 2 1
-
2024-05-31 06:33
Hulajnogi są 3-6x droższe od rowerów
W 2 osoby taniej jechać uberem
- 12 0
-
2024-05-30 16:37
W niema zadnej stacji sa tylko bezmyslne stawiane pseudo stojaki dla rowerów
No ale Pokemon juz sobie usprawiedliwił
- 5 17
-
2024-05-30 15:43
co za porównanie (3)
29zł za godzinę dziennie i bez gwarancji, że rower jest w pobliżu
miesięczny około 100zł bez limitu czasu, wielokrotność linii i duża pewność, że pojazd będzie zgodnie z rozkładem- 17 18
-
2024-05-30 21:54
Manipulacja
Dlaczego porównujesz cennik minutowy mevo z biletem miesięcznym? A porównaj teraz jazdę na abonamencie kontra bilety jednorazowe, co?
- 9 5
-
2024-05-30 15:53
(1)
Duża pewność, że pojazd będzie zgodnie z rozkładem? Dalej mówimy o Gdańsku?
- 15 15
-
2024-05-30 16:04
zgadza się
może korzystam w wyjątkowych godzinach, może na odcinkach gdzie jest spory wybór linii, ale generalnie nie narzekam na punktualność
- 18 3
-
2024-05-30 15:33
Aż tak dużo obsłudze się nie placi
Maksymalnie na zmianie kierowców jest 11 w nocy jeszcze mniej po 6-7 osób na cały system od Władysławowa do Tczewa..... To że operator zatrudnił 80osob to totalna bzdura
- 2 6
-
2024-05-30 15:20
Opinia wyróżniona
Za mało (4)
Ja korzystam codziennie z Oksywia do centrum . Problem ze jest ich mało na obrzeżach Gdynia. Niestety są lekko wadliwe niby elektryczne ale słabo pomagający w jeździe są dość zużyte.
- 39 23
-
2024-06-15 17:27
Zgłaszaj wszystko w aplikacji
Bo z Gdyni operator nie ma czasu ich zwieźć
- 0 0
-
2024-05-31 07:49
Dobra rada
W związku z tym o czym piszesz kupiłem sobie rower elektryczny , sam na nim jeżdżę i sam o niego dbam.
- 3 0
-
2024-05-30 15:28
(1)
ale co, szofer ma ci je przywozic? rowery sa tam, gdzie ludzie jezdza. najwyrazniej nikt nie chce do oksywia jezdzic...
- 10 10
-
2024-05-30 15:43
No ale wtedy wypadałoby byś je przywiózł
- 8 3
Wszystkie opinie
-
2024-05-30 15:01
(3)
Ja nie skorzystam,kupiłem rower i nie będę przepłacał.Cena wysoka,łańcuchy skrzypią,rowery zaniedbane I niestety komfort słaby.Ale jak ktoś.chce,niech korzysta.Ja z mevo czy fali nie mam zamiaru.
- 26 37
-
2024-05-30 15:15
Brednie (1)
Ja też mam rower na ktorym lubie sie spocic, ale tu nie o to chodzi.
- 12 4
-
2024-05-30 16:40
Dzbanie gdybyś miał mózg to bys wiedział ze własny rower nie jest tylko poto
- 1 4
-
2024-05-30 16:20
Guzik jechałeś i tyle
- 1 0
-
2024-05-30 15:04
Pierwsze koty za płoty :))) Zobaczymy jak poradzą sobie dalej ?
Czasem widuje technicznych i za bardzo nie śpieszno im idzie z robotą :))))))))
- 3 17
-
2024-05-30 15:05
Nie chce rowerów na chodnikach które z nazwy są tylko do chodzenia (3)
- 32 14
-
2024-05-30 15:42
napisał amator wsparcia kampanii prowadzącej do likwidacji prawa do parkowania samochodów na chodnikach
Brawo!
- 3 6
-
2024-05-30 18:56
Na ulicach tym bardziej.
Do lasu niech się przeprowadzą.
- 0 4
-
2024-05-30 19:17
Ale oczywiście samochody Ci nie przeszkadzają?
- 3 2
-
2024-05-30 15:10
Zamiast 60/120 min dziennie w ramach abonamentu powinna byc ogólna pula miesięczna
W godzinę to ha w ciągu dnia nie dojadę i nie wrócę do/z pracy także system jest bez sensu- 26 6
-
2024-05-30 15:11
(4)
A co mają powiedzieć urzędnicy jak umoczeni są w ten przekret
- 26 19
-
2024-05-30 15:15
Coś wiesz konkretnie czy tylko konfabulujesz? :))))) (2)
Miasto to nie fundusz sprawiedliwości Suwerennej Polski oraz PiSu żeby można było 8 lat kraść :)))))))
- 9 5
-
2024-05-30 15:32
Łysy i Dredziarz postawili na złego konia i im nie skapnęło nic (1)
- 1 1
-
2024-06-02 15:52
Łysy i Dredziarz nie stawiali, ani tak ani siak, bo to nie ich bajka
oni nie jeżdżą motorem, udającym rower, tylko prawdziwymi rowerami
i ich bardziej interesują drogi, niż pojazdy
i mają po brwi roboty przez Wielkim Przejazdem, za co im chwała- 0 0
-
2024-05-30 16:21
Konrety i do prokuratury.
- 2 2
-
2024-05-30 15:12
komu to potrzebne jest . (2)
kazdy ma swójh rower . ino sloiki korzystaja czasem
- 12 38
-
2024-05-30 15:19
Ludziom na krótkie podjazdy jest to potrzebne.
- 8 3
-
2024-05-30 15:29
Ty nie jesteś każdy.
- 6 0
-
2024-05-30 15:20
No sorry, ale rowery, u których wspomaganie wyłącza się przy podjeździe pod górkę nie powinny w ogóle jeździć (4)
Zamiast wspomagać człowieka przy podjeździe pod stromą ulicę w rowerach wyłącza się wspomaganie baterią, a uruchamia się dopiero wtedy, gdy jedziemy po płaskim terenie. Tym się powinna zająć NIK, bo nie do tego powinny być przeznaczone te rowery.
- 24 25
-
2024-05-30 15:45
jechałem MEVO kilka razy pod górkę (1)
za każdym razem odczuwałem wzmożenie wspomagania jak zaczynałem jechać pod górkę. Dotyczyło to kilku kolejnych rowerów MEVO, z których korzystałem.
- 18 0
-
2024-05-30 16:07
A ja nie. Na żadnym
A jeżdżę od września, jak się zaczęły testy
- 2 15
-
2024-05-30 19:52
Nie potwierdzam
Wspomaga pod górkę jak najbardziej.
- 12 0
-
2024-05-31 06:48
Oksywie
Podjeżdzałam kilkukrotnie pod ul. Bosmańską na Oksywiu, a to jest spora górka, i każdy rower miał wspomaganie. Może wypożyczasz rowery bez wspomagania? :)
- 7 0
-
2024-05-30 15:20
Opinia wyróżniona
Za mało (4)
Ja korzystam codziennie z Oksywia do centrum . Problem ze jest ich mało na obrzeżach Gdynia. Niestety są lekko wadliwe niby elektryczne ale słabo pomagający w jeździe są dość zużyte.
- 39 23
-
2024-05-30 15:28
(1)
ale co, szofer ma ci je przywozic? rowery sa tam, gdzie ludzie jezdza. najwyrazniej nikt nie chce do oksywia jezdzic...
- 10 10
-
2024-05-30 15:43
No ale wtedy wypadałoby byś je przywiózł
- 8 3
-
2024-05-31 07:49
Dobra rada
W związku z tym o czym piszesz kupiłem sobie rower elektryczny , sam na nim jeżdżę i sam o niego dbam.
- 3 0
-
2024-06-15 17:27
Zgłaszaj wszystko w aplikacji
Bo z Gdyni operator nie ma czasu ich zwieźć
- 0 0
-
2024-05-30 15:20
Meva ukradło i zawaliło chodniki (9)
Teraz mamy inwazję meva połączoną z nieustającą stonką hulajnóg. Pieszy w tym mieście traktowany jest jak Palestyńczyk w Gazie przez Izrael
- 32 21
-
2024-05-30 15:47
statystyki policyjne wykazują, że więcej osób jest potrącanych na chodnikach przez samochody (4)
potrącenia przez rowery lub hulajnogi to przypadki sporadyczne. Najbardziej niebezpiecznym miejscem są przejścia dla pieszych - to tam kierowcy (zwłaszcza lekceważący limity prędkości lub nakaz zatrzymania się przy zielonej strzałce) zbierają największe żniwo wśród pieszych.
- 8 5
-
2024-05-30 17:38
(3)
Bzdura, większość potrąceń przez rowery nie jest po prostu zgłaszana.
- 9 3
-
2024-05-31 07:04
(1)
Tak samo jak większość potrąceń przez samochody.
- 2 3
-
2024-06-02 15:56
są zgłaszane, bo mają poważne skutki, często śmiertelne
rowerowe są zglaszane głowńie przez pieniaczy i pyskaczy- 0 0
-
2024-06-02 15:55
potrąca cię samochód:
czy po tym wstajesz drzesz japę na kierowcę? czy raczej trafiasz na oiom i walczysz o życie?
zresztą, piesi głosują nogami. łażą po drogach rowerowych, a nie po jezdniach dla samochodów- 0 0
-
2024-05-30 16:06
z punktu widzenia przechodnia nie robi mi wiekszej różnicy (2)
czy chodniki sa zatarasowane przez samochody, rowery, hulajnogi itp.
Nie wiem dlaczego podjęto akurat walke z samochodami, za tym musi kryć się coś więcej.- 2 6
-
2024-05-31 07:05
Z banalnego powodu (1)
Hulajnoga zajmuje 30cm chodnika, rower 50cm, samochód 2m.
- 6 2
-
2024-06-02 15:57
i smochodu nie przestawię, jak mnie wkurzy
a rower i hulajnogę przestawiałem wielokrotnie- 0 0
-
2024-05-31 08:05
.... no i ludzie zawalają te chodniki , jak rzydź
- 1 0
-
2024-05-30 15:27
nie korzystam i widzę, że ludzie mniej jeżdżą niż w "poprzedniej edycji" (5)
wtedy miałem opłacony abonament roczny i straciłem pieniądze
- 19 12
-
2024-05-30 15:52
"widzisz"
aha.- 4 6
-
2024-05-30 15:55
i nikt nie poczuł się do oddania pieniędzy (1)
za to wtedy ekipie z dulską na czele wypłacono premie, które by trochę pokryły straty klientów.
- 4 5
-
2024-05-30 19:18
Przecież winna była prywatna firma.
Nagle Wam się socjalizmu zachciało?
- 5 2
-
2024-05-30 21:58
Statystyki masz w artykule. A co ty widzisz to mało kogo obchodzi.
- 4 0
-
2024-05-31 07:57
zuch!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.