• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora

Maciej Korolczuk
30 maja 2024, godz. 15:00 
Opinie (148)
Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji. Problemem pierwszej edycji Mevo był brak rowerów na stacjach. Problemem Mevo 2.0 jest czasem ich nadmiar na jednej stacji.

Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.



Jak oceniasz w skali szkolnej funkcjonowanie systemu Mevo?

Tak naprawdę gorąco wokół systemu Mevo zrobiło się w zasadzie tylko raz, gdy w połowie maja przez kilka godzin nie można było wypożyczać rowerów. Awaria uziemiła system na ok. 4 godziny, a przyczyną była usterka po stronie firmy obsługującej aplikację mobilną.

Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.

Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.

- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).

"Transport szkolny..." (72 opinie)

Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?
Jeden z wielu przykładów wykorzystania rowerów Mevo. Znakomity pomysł czy skrajna głupota?

Co można jeszcze poprawić?



Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.

Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.

Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.

Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie. Ważną kwestią jest serwis rowerów i ich relokacja z najbardziej obleganych stacji. Jednym z takich miejsc jest okolica mola w Sopocie.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.

Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.

12:49 14 MAJA (aktualizacjaakt. 16:38)

czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)

Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.
Jak informuje operator systemu Mevo problem techniczny z aplikacją do wypożyczania rowerów został rozwiązany. System już działa.

Popularność rowerów rośnie



Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.

Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.

Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Szkoda że MEVO nie można na stacji podłączyć do prądu żeby się sam ładował, tylko trzeba płacić obsłudze za ładowanie i wymianę baterii, przez co koszty są wyższe. No i godzinny limit to trochę mało. Natomiast najlepsza rzecz w MEVO to bycie alternatywą dla komunikacji miejskiej. 29zł to taniej niż bilet miesięczny. Poza tym nie muszę czekać na tramwaj a nawet gdy ruszamy w tym samym momencie to bez problemu mogę go wyprzedzić.

    • 66 42

    • Aż tak dużo obsłudze się nie placi

      Maksymalnie na zmianie kierowców jest 11 w nocy jeszcze mniej po 6-7 osób na cały system od Władysławowa do Tczewa..... To że operator zatrudnił 80osob to totalna bzdura

      • 2 6

    • co za porównanie (3)

      29zł za godzinę dziennie i bez gwarancji, że rower jest w pobliżu
      miesięczny około 100zł bez limitu czasu, wielokrotność linii i duża pewność, że pojazd będzie zgodnie z rozkładem

      • 17 18

      • (1)

        Duża pewność, że pojazd będzie zgodnie z rozkładem? Dalej mówimy o Gdańsku?

        • 15 15

        • zgadza się

          może korzystam w wyjątkowych godzinach, może na odcinkach gdzie jest spory wybór linii, ale generalnie nie narzekam na punktualność

          • 18 3

      • Manipulacja

        Dlaczego porównujesz cennik minutowy mevo z biletem miesięcznym? A porównaj teraz jazdę na abonamencie kontra bilety jednorazowe, co?

        • 9 5

    • W niema zadnej stacji sa tylko bezmyslne stawiane pseudo stojaki dla rowerów

      No ale Pokemon juz sobie usprawiedliwił

      • 5 17

    • 80% ludzi nadal korzysta z hulajnogi elektrycznej na wynajem z tego ciezkiego złomu korzysta tylko garstka ! (2)

      A wszystkie koszty i straty jakie ten bubel przynoi jest pokrywane z kasy mieszkanców miasta!

      • 15 39

      • Hulajnogi są 3-6x droższe od rowerów

        W 2 osoby taniej jechać uberem

        • 12 0

      • To chyba na jakieś wiosce mieszkasz

        Bo w mieście odkąd jest mevo to na hulajnogach jeżdżą głównie ci co mają swoje prywatne

        • 2 1

    • Yhy

      Zwłaszcza gdy pada deszcz i Jest poniżej zera ....

      • 2 2

    • kup sobie swój i go ładuj

      • 2 4

    • Wykonanie przyłączy było by nieopłacalne kosztowo

      Dla tak wielkiej liczby stacji. No i odstawianie ich na stacjach byłoby znacznie bardziej upierdliwe a sam rower droższy przy czym zero zalet dla użytkowników

      • 5 1

  • Odłączcie karty lepiej

    Odemnie chcą wymusić karę za zostawienie roweru na parkingu jako na terenie prywatnym, żadnego dowodu, numeru, zdjęcia nic tylko próba wymuszenia dodatkowych pieniędzy......

    • 8 10

  • stacje blokujące (2)

    sam naliczyłem co najmniej 4 stacje, które blokują dawne publiczne parkingi rowerowe. Mevo ma blokadę koła i im przypinaki nie są potrzebne, ale stacje postawiono tak, że wstawiane są między przypinaki i blokują. Wały Piastowskie 24. dworzec we Wrzeszczu od strony Metropolii,
    stacja przed dawną Krewetką, czwartej adresu nie znam. I zapewne to nie są jedyne takie przykłady uwiądu intelektualnego projektantów systemu.

    • 9 3

    • (1)

      Stacja mevo przy metropolii jest przy parku. Przy skm nie ma. A to d niektórzy nie odróżniają to nie wina mevo

      • 0 2

      • no to sobie sprawdź przy wejściu do tunelu po prawej. przy parku jest druga.

        • 0 0

  • Dzień bez słowa " kara"

    Jest dniem straconym....

    • 3 2

  • Morena (5)

    Najgorsza relokacja jest na słabo skomunikowanej Morenie. Mała ilość zdatnych do jazdy rowerów lub brak rowerów na większości stacji. Zero kontroli ze strony Mevo.

    • 14 16

    • Morena jest słabo skomunikowana? (2)

      Musisz mieć duże wymagania co do transportu, jeżeli uważasz, że morena, która moim zdaniem jest samowystarczalna... Jest słabo skomunikowana.

      • 3 2

      • Morena

        Niska dostępność rowerów na Morenie to właśnie logiczny skutek słabej komunikacji.

        • 1 0

      • pewnie że słabo , helikoptery nie mają gdzie lądować ! jak rzydź?!

        • 1 0

    • Oby nie jeździli po chodnikach .

      • 1 1

    • To musisz kupić sobie własny rower

      • 1 3

  • Do MeVo i Trójmiasto.pl (1)

    Po bardzo dokładnej analizie i wielokrotnej jeździe rowerami MeVo muszę przyznać, że jestem zawiedziony. Porównując je do rowerów Ubera w Berlinie czy do rowerów Lime w Londynie, muszę przyznać że jeżdżą bardzo kiepsko. Bardzo kiepsko i to co mam na myśli to że doładowanie/wsparcie w jeździe jest kompletnie źle zestrojone. Wtedy kiedy powinno pomagać to nie pomaga. Odcina się przy 16/17km/h, odcina się przy podjazdach. Działa tak naprawdę przy starcie. W rowerach innych sieci na całym świecie rowery ciągną do końca około 25km/h i za każdym razem jak zaczyna się pedałować. Wtedy taka jazda jest naprawdę przyjemna i można skupić się na płynięciu ścieżkami przez naprawdę długi czas. Czy byłaby żeby Trójmiasto.pl spytało/wystosowało zapytanie do MeVo czy są możliwe zmiany w softwarze roweru i baterii i możliwość lepszego doładowania?

    • 17 11

    • przy podjazdach wspomaganie wyraźnie ulegało wzmocnieniu

      jazda z prędkością 25 km/h na drogach rowerowych wygospodarowanych z chodników (a takich jest większość w 3mieście) nie jest przejawem dobrej praktyki tylko formą agresywnej jazdy. 18-22 km/h wystarczy aż nadto.

      • 10 0

  • Diesel power

    • 3 3

  • Do korzystających (1)

    Chodnik jest do chodzenia jezdnia do jeżdżenia

    • 10 2

    • a księżyc dla księży

      • 0 0

  • (1)

    Ja ostatnio byłem poza domem i pomyślałem o skorzystaniu z roweru, jednak albo jestem na to za głupi, albo nie znalazłem opcji (tak na szybko szukane) wypożyczenia roweru od tak, na pół godziny, tylko same abonamentowe. Pomijając fakt że z czasów testu(Ii faza z możliwością pożyczenia na półtorej godziny za darmo) za##bali my dychę.

    • 12 3

    • Dam wybierz opcję. Jest po prostu na minuty i tego nie zauważyłeś?

      • 3 1

  • (3)

    Kiedy serwisanci przestana jezdzic dostawczakami po chodnikach i trawnikach?

    • 15 0

    • (2)

      Jak stacja jest w takim miejscu to mają przeleciec?

      • 0 6

      • a co mnie to obchodzi?

        do dostawców czy kurierów pełno pretensji i "dobrych porad"
        służba rowerowa to święte krowy? niech też parkują prawidłowo a do stacji mogą jechać rowerem

        • 6 1

      • Staja na parkingu i ida do stacji pieszo

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Letnia kawiarenka naprawcza

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum