• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak jeździć zimą na rowerze po mieście?

Krzysztof Kochanowicz
25 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno! Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!

Zima jak zawsze zaskakuje drogowców, ale nie rowerzystów... Jak nie dać się zimie i jeździć przez cały rok na rowerze? Dla świadomego i dobrze przygotowanego rowerzysty sezon może trwać okrągły rok i nie musi się kończyć z nadejściem mrozów i opadów śniegu. Jazda na rowerze zimą też może nam przynieść wiele satysfakcji, pod warunkiem, że jesteśmy do tego dobrze przygotowani.



Jak jeździć i na co uważać podczas przemieszczania się na rowerze w mieście zimą?

We wcześniejszych publikacjach wielokrotnie poruszaliśmy tematy związane z dbaniem o sprzęt w okresie zimowym, opisywaliśmy jak ubrać się na rower w okresie zimy. Tym razem postaramy się przybliżyć zasady techniki jazdy zimą w warunkach miejskich.

Ze względu na warunki atmosferyczne jazda na rowerze zimą znacznie różni od jazdy w inne pory roku. Podstawowym elementem w jeździe zimowej jest unikanie gwałtownych manewrów, czy szybkiej jazdy w zakrętach. Jest to szczególnie istotne, gdy nawierzchnia jest pokryta cienką warstwą śniegu i nie widać niespodzianek skrywanych przez śnieżną pokrywę. Chcąc uniknąć problemów z utrzymaniem trakcji przede wszystkim należy zachować spokój i opanowanie. Płynne ruchy, równe tempo i umiarkowana prędkość może nam zdecydowanie pomóc przy pokonywaniu miejskich zimowych szlaków. Gwałtowne i zrywne przyspieszanie w najlepszym wypadku może się skończyć tym, że tylne koło zabuksuje nam w miejscu, w gorszym przypadku może się skończyć bliskim spotkaniem z mokrą i nieprzyjemną zimową breją lub twardym lądowaniem na oblodzonej nawierzchni drogi rowerowej. W kwestii sprawnego i bezpiecznego poruszania się rowerem warto uwzględnić tzw. kadencję, czyli na jakim przełożeniu ruszać i jeździć zimą. Oczywiście tematyka ta dotyczy tylko rowerów zaopatrzonych w stosowne urządzanie zwane przerzutką. Dlatego wg naszych doświadczeń zimowych nabytych w bardzo różnych warunkach zimowych proponujemy w przypadku poruszania się po śliskiej lub oblodzonej nawierzchni używać niskiej kadencji tzw. "twardego biegu", pozwoli to uniknąć niepotrzebnego wysiłku i pozwala czuć lepiej podłoże. Poza tym im większy mróz, tym guma naszych opon lepiej trzyma się twardego śniegu, zaś w temperaturze zbliżonej do zera śnieg robi się śliski dla gumy i tu należy wzmóc nieco naszą czujność. W warunkach gdy poruszamy się po sypkim i kopnym śniegu - taki przeważnie możemy napotkać tuż po opadach zalecamy używać wyższej kadencji, która pozwala na mniejszy nakład siły podczas pokonywania ewentualnych oporów przy pokonywaniu zasp śnieżnych powstałych na ścieżkach rowerowych.

Przy zimowej jeździe w szczególności ważny jest również balans ciałem. Żeby ułatwić sobie ten element, należy obniżyć nieco rurę podsiodłową i jeśli można, to podwyższyć kierownicę. Taka pozycja, zbliżona do wyprostowanej pozwoli na obniżenie środka ciężkości roweru i rowerzysty, co z pewnością znacznie poprawia stabilność podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, oraz pokonywanie różnych zarówno miejskich jak i terenowych przeszkód.

Podczas poruszania się w warunkach miejskich należy szczególnie uważać na zdradliwe oblodzone koleiny, krawężniki czy inne poprzeczne przeszkody jak chociażby przejazdy przez torowiska, np.: tramwajowe - trzeba tutaj zachować podwyższoną ostrożność i przekraczać je wyłącznie pod kątem maksymalnie zbliżonym do prostego. Nie należy wykonywać żadnych zbędnych ruchów. Najlepiej również nie hamować. Toczący się na wprost rower lepiej sobie poradzi niż najbardziej wymyślna ekwilibrystyka.

Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno! Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!


Poniżej prezentujemy zbiór kilku zasad, które z pewności pozwolą Wam przetrwać bez większych kontuzji na zimowych miejskich traktach rowerowych.

1. Jedź wolno. Jeżeli jeździsz zimą na rowerze to już jesteś gość i nie musisz udowadniać nikomu, że potrafisz śmigać drogami rowerowymi z letnimi prędkościami. Zimą zasadniczo jeździmy wolno. To z kilku względów: po pierwsze - nigdy nie wiadomo, co kryje się pod śniegiem, po drugie - hamulce nie pracują idealnie bez względu jak są dobrej jakości, po trzecie - szybka jazda wiąże się z nagłymi manewrami, które zimą często kończą się przysłowiową "glebą". Podobnych argumentów można wyliczyć jeszcze wiele.

2. Szybko też można, ale tylko czasem. Szybka jazda zimą wskazana jest tylko podczas przejeżdżania przez kopny śnieg. Wówczas koła roweru mniej zapadają się i ułatwiają przebrnięcie przez przeszkodę. Warto również zmienić przełożenie na lżejsze. Zastosować podobną zasadę jak przy poruszaniu się po piasku.

3. Ostrożność ponad wszystko. Pod puszystą pierzynką śnieżną zima skrywa przeróżne niespodzianki. Koleiny, bryły błota, szyny tramwajowe, dziury, lód. Jednym słowem - jadąc po puszystym białym śniegu można doświadczyć zmiany nawierzchni i przyczepności podłoża. Ostrożność i czujność jest wskazana, aby przy takiej zmianie, nie wykonać gwałtownego ruchu, który może zakończyć się upadkiem. Należy mocno i pewnie trzymać kierownicę, nie skręcać gwałtownie, możliwie jak najmniej używać hamulca, kiedy czujecie, że zaczynacie tracić kontrolę nad rowerem i wpadacie w poślizg. Raczej zwolnijcie i trzymajcie się maksymalnie prosto.

4. Koleiny. Zimowa droga miejska ma w swoim portfolio różne strefy. Od puszystego pobocza, poprzez pełny śnieżnych grud środek, aż po dość twarde koleiny wyjeżdżone w śniegu przez samochody. Najlepiej trzymać się kolein. Są najbardziej przewidywalne i stabilne. Problemem zaczynają być, gdy stają się głębokie. Wówczas próba wyjazdu z nich może skończyć się tym czego rowerzysta nie lubi - bliskim spotkaniem z błotnistą breją. Tym bardziej, że z względnie twardego podłoża zjeżdżacie na grząską i niestabilną materię. W tym momencie warto przypomnieć sobie zapis z punktu 3 - ostrożność ponad wszystko.

5. Zakręty i zmiany kierunku jazdy. Zbyt ostry skręt, odrobinę za duża prędkość i lądujesz na miękkim śnieżku lub... Dlatego, zbliżając się do zakrętu - zwalniajcie i róbcie możliwie duży łuk. Uważajcie na nawierzchnie - szczególnie na świeży śnieg, pasy na jezdni i torowiska. Ci, którzy bardzo pewnie i z brawurą pokonują po mistrzowsku zakręty wcześniej czy później z bliska poznają jak okrutna może być fizyka. Rowerem wbrew pozorom jest dość trudno wpaść w poślizg, ale zimowy zakręt nie należy do jego mocnych stron.

6. Hamowanie zimą. W okresie zimy najlepiej zapomnieć o gwałtownym naciskaniu klamki hamulca. Nie dość, że hamulce pracują znacznie gorzej, to jeszcze "zablokowane koło" to bardzo często tylko początek kłopotów z utrzymaniem równowagi i kolejny krok do przysłowiowej "gleby". Dlatego w wielu przypadkach hamowanie warto zastąpić zwalnianiem. Dla swojego bezpieczeństwa najlepiej unikać hamowania przednim hamulcem.

7. Widowiskowe stawanie na pedałach podczas startu na skrzyżowaniu lub w ruchu. Stawanie na pedałach to typowy sposób zwiększenia mocy. O ile ma sens podczas letnich wyścigów, o tyle podczas jazdy zimą stawanie na pedały może stać się początkiem spektakularnej i widowiskowej wywrotki. Tylne koło nagle zostaje mocniej zakręcone, a ciężar, który przyciska je do podłoża maleje - wspaniały obrót w miejscu i ... w pięknym stylu godnym programu "Śmiechu Warte" zaliczacie piękną stylową wywrotkę.

8. Jeśli czujesz, że jazda rowerem w aktualnie panujących warunkach nie jest bezpieczna zamień ją na zimową przechadzkę z rowerem u boku. Lepiej miejscami przeprowadzić bezpiecznie rower niż dać potencjalnym gapiem pretekst do tzw. "radochy". Dobrym pomysłem jest trucht z rowerem - rozgrzejecie stopy, nie zacznie być wam zimno a do tego szybciej opuścicie trudny do jazdy odcinek. Jak każdy zaprawiony zimową jazdą rowerzysta wie najbardziej marzną stopy i dłonie. Takie truchtanie może być dobrą rozgrzewką dla zmarzniętych stóp.

9. Jazda chodnikiem. W trakcie opadów śniegu, gołoledzi i innych ekstremalnych warunków pogodowych wolno jeździć rowerem po chodniku. Zawsze należy pamiętać o tym, że absolutne pierwszeństwo na chodniku ma pieszy. Oni wcale nie mają lepiej niż rowerzyści. Też marzną, ślizgają się i z trudem przebijają się przez zaspy. Warto też zwrócić szczególną uwagę na samochody wyjeżdżające z bocznych ulic i bram. Podczas śnieżycy ich kierowcy spodziewają się was na przejściu dla pieszych jeszcze mniej niż w słoneczne wiosenne popołudnie. Bo w końcu jak wielu rowerzystów można spotkać zimą?

10. Oświetlenie i widoczność. O prawidłowym oświetleniu roweru warto przypominać wielokrotnie. Tym bardziej, że kiedy wszystko przykryte jest śniegiem, doskonale odbijającym światło, może wam się wydawać, że wszyscy wszystko pięknie widzą. I nawet jeśli tak rzeczywiście jest, a wasza sylwetka na tle białej szosy jest wyraźniejsza niż na tle szarej jesiennej pluchy, to nikomu jeszcze nie zaszkodził zgodny z prawem komplet świateł i odblasków.

  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!
  • Wskocz na rower, zimą wcale nie jest tak zimno!



Celowo w tym artykule pominęliśmy aspekty zimowego ubioru, czy wyposażenia roweru. Te tematy omawiane i przypominane były przez nas już wielokrotnie i wymagają tylko sięgnięcia do naszego archiwum. W powyższej treści chcieliśmy przybliżyć kilka najistotniejszych tematów dotyczących bezpiecznego i sprawnego poruszania się na rowerze zimową porą w mieście. Oczywiście temat jest jeszcze o wiele obszerniejszy i każdy doświadczony rowerzysta ma już swoją technikę jazdy zimą wypracowaną, ale brać rowerowa poruszająca się zimą z roku na rok zaczyna powiększać swoje grono i liczymy, że rady wyniesione z naszego doświadczenia będą dla Was przydatne i pozwolą bezpiecznie przetrwać zimę na rowerze.


Zachęcamy do przeczytania innych naszych artykułów m.in.:

1) Jak jeździć na rowerze zimą m.in. w terenie?
2) Jak sprawują się opony kolcowane?
3) Jak przygotować rower do jazdy w zimie?
4) Jak ubrać się na rower, gdy za oknem jest mróz?
5) Jak działa bielizna termoaktywna?
6) Jak dodatkowo zabezpieczyć kończyny przed zimnem?
7) Zimowe buty zatrzaskowe do SPD

...i wiele innych, które znajdziecie w dziale porad rowerowych.

Opinie (136) ponad 20 zablokowanych

  • jak? najlepiej zgodnie z przepisami (3)

    codziennie widzie jak rowerzysta jedzie lawirując między samochodami, a na czerwonym świetle przejeżdza, podczas gdy inne auta stoją. Więcej pokory, rowerzysci

    • 25 30

    • (2)

      Poczytaj przepisy i okaże się, że lawirowanie między autami jest dozwolone i kierowca winny, gdy potrąci.

      • 17 2

      • niestety prawda, ale liczę że rozsądek u rowerzystów jest i nie będą wyprzedzać samochdów (1)

        stojących na czerwonym tylko dlatego, że mogą.
        Potem trzeba ich wymijać a to ryzyko dla i rowerzysty i kierującego.

        Słyszałem o takiej historii. Chłopak (rowerzysta) wyminął na światłach, z prawej ciężarówkę z prawej. Po paru metrach ciężarówka wymijała rowerzystę i tak niefortunnie, że ten zjechał do rowu.
        Miał dobry rower, kask na głowie ale uderzył klejnotami o ramę. Efekt, to utrata lewego jądra i sprzedany rower! Konsekwencji dla kierowcy żadnych, bo kto pamięta numery wymijających go aut

        • 4 0

        • bo omijanie ciężarówek z prawej to zły pomysł..... no chyba, że to długi korek i wiadomo, że się je zaraz zostawi daleko z tyłu.
          Niestety chłopak pewnie niedoświadczony albo bez instynktu samozachowaczego...

          • 3 0

  • (2)

    niewielu tych co jeżdżą ale są fanatycy m.i. mój mąż .komunikacja miejska zimą zawodna,woli rower bo szybciej i nie sterczy na mrozie.może by tak jednak te ścieżyny rowerowe odśnieżać bo z tym marniutko....

    • 4 3

    • (1)

      no i mężulo łapie kondycję, a potem może ją spożytkować w łóżku...
      a otyli kierowcy to eunuchy i impotenci.

      • 5 2

      • jestem kierowcą. 187cm, 76kg, a moje badanie na płodność podwyższyło średnią w 3-mieście

        (piszę o średniej ilości plemników jak by co)

        • 1 0

  • Jak jeździć zimą na rowerze po mieście? (1)

    Jak najszybciej.

    • 6 4

    • Raczej jak najrozsądniej !

      • 3 0

  • licznik rowerow (7)

    Patrzac na liczbe rowerow jakie wyswiatla licznik we Wrzeszczu to sporo osob jezdzi.
    Przy duzych mrozach chyba nie dziala poprawnie bo niekiedy nie zlicza przejazdu.
    Sam licznik moglby byc tez widoczny na stronie jak np tu:
    wtedy widac jak malo osob jedzie po opadach albo w Ksawerym
    pozdrowienia

    • 25 5

    • Och, nie działa liczniczek??? (5)

      Za tyle kasy nie działa? Ojejku, a wszyscy się ze mnie śmiali, gdy pisałem tu, że w mrozie się nie sprawdzi. Co za lemingowy zbieg okoliczności!

      Bo najlepiej wyrzucać kasę unijną w błoto, i podatników też.

      • 10 14

      • dokladnie tak licznik działa jak chce tez wielokrotnie sprawdzałem ten we wrzeszczu działa

        tylko z jednego kierunku gdy jedziesz w kierunku słowackiego ale jak jedziesz w kierunku gdańska to nie zlicza.To nic nowego ze zapłacili za bubel bo podatnik za wszystko płaci i nikt urzędasów z niczego nie rozlicza.Drogi rowerowe sa nie odsnierzane mimo ze kasa na to jest przeznaczona !Obecnie na drogach rowerowych jest śliski lód!! Pamietajcie jesli kto kolwiek sie przewruci i zrobi soebie krzywde prosic swiadków o kontakt i rzadać odszkodowania bo odpowiada za to ZDIZ .Fakt ze sa ubezpieczeni w najbardziej złodziejskiej firmie Warta ale jak masz świadków to nawet wsadzie przegraja!!

        • 4 1

      • Proszę z polityką zmykać na inny wątek! (3)

        • 6 5

        • A kto zaczął o liczniku? (2)

          Przecież to 100% polityki... Na chugona komuś taki grzmot (nie licząc tego
          który na tym zarobił)

          • 6 5

          • Finis Budynis (1)

            Nic nie jest nikomu potrzebne, bo każdy na czymś zarabia i to pieniądze podatników. A tak na poważnie licznik potrzebny jest do statystyki.

            W najbliższych wyborach zagłosuj przeciwko Budyniowi i za tymi, którzy nie będą wydawać pieniędzy podatników. Poza tym zmykaj na inny wątek polityczny i antybudyniowy. Ten wątek dotyczy jazdy rowerem w zimie. Precz z PO-PiSem i głupią waszą polityką.

            • 8 4

            • ty leming jestes fanatykiem bo POlityka jest wszedzie decyduje wtym kraju o wszystkim!!

              Bo wszędzie zamiast ludzi kompetentnych wsadza się partyjnych kolesiów!!!Dlatego wszędzie jest korupcja kolesiostwo .Dlatego Politycy nie odpowiadają za to co robią podobnie urzędasy!! Ale dla leminga za wszystko odpowiadają kosmici!!!

              • 4 2

    • Zgadza się

      Faktycznie licznik zamarzł - wczoraj specjalnie się cofnęłam żeby to sprawdzić, i tak mnie nie policzył. A tak swoją drogą, chociaż na tym odcinku koło licznika mogliby odśnieżyć, bo to wygląda jak parodia polityki "prorowerowej"...

      • 7 3

  • Ścieżki rowerowe

    super odśnieżone na Zaspie kosztem tego skrawka dla pieszych. Idiotyzm. Ostatnio zostałam mocno "zganiona" przez rowerzystę za wałęsanie się na jego drodze usiłując dotrzeć na przystanek tramwajowy. Bez przesady, rowerzyści muszą się opanować. Swoją drogą kto odśnierza te szlaki?

    • 7 3

  • Nie widzę problemów..

    • 4 1

  • nie jeździć...

    • 23 21

  • Na filmiku z Oulu w dwie minuty zobaczyłem więcej maszyn spychających śnieg,

    niż przez ostatnie dziesięć lat w Gdańsku. Może to jest tajemnica sukcesu? Przesada zamierzona, ale też nie taka duża.

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum