Jak przygotować rower do zimy?

fot. GR3miasto

Jeśli rower jest dla Ciebie złotym środkiem na przemieszczanie się na co dzień, niezależnie od pogody, wypadałoby kilka razy w roku zrobić mały przegląd konserwując to i owo. Pamiętajcie, że jesień i zima to najgorszy okres dla sprzętu - zwłaszcza, jeśli korzystamy z dróg publicznych. Z pewnością jazda będzie o wiele przyjemniejsza, a przede wszystkim bezpieczniejsza, jeśli nic nie będzie gdzieś tam chrobotać czy piszczeć.



Błotniki

Każdy ma swoją teorię, każdy zakłada je, bądź też i nie, według własnego uznania. Moim zdaniem jednak są one niezbędne i każdy, kto myśli poważnie o jeżdżeniu jesienią czy zimą powinien się w nie zaopatrzyć. Jesienią - wiadomo - często bywa mokro, jednak jeśli chodzi o zimę, to w Polsce większość ulic jest posypywana solą i woda nie zamarza pomimo ujemnej temperatury. Wystarczy więc przejechać kilkanaście metrów asfaltem, by nasze zadki i buty nasiąknęły "solanką". W miastach przez większość zimy zalega błoto pośniegowe, i to w dużych ilościach, dlatego krótkie plastikowe błotniki mogą nie wystarczyć w przypadku długich wycieczek. Do krótszych wypadów wystarczą zwykłe plastikowe błotniki montowane na rurze podsiodłowej i do korony widelca lub amortyzatora. Ich wadą jest jednak to, że chlapią chociażby tych jadących za nami, jednak są wyjątki - niektóre bywają nieco dłuższe i zaokrąglone na końcach. Najlepiej jednak zamontować dłuższe - plastikowe czy metalowe (w zależności od typu roweru) - osłaniające dużą część obwodu koła. Niestety, ich montaż nie jest tak prosty, jak w przypadku "plastików". Najwięcej problemów możemy napotkać przy hamulcach, gdyż zazwyczaj wachlarz nie będzie się mieścił pomiędzy szczęką a oponą (nie dotyczy hamulców tarczowych) lub kiedy rama ma za mały prześwit pomiędzy oponą a rurą podsiodłową. Kolejny problem można napotkać w przypadku, gdy tylna część ramy oraz widelec nie są wyposażone w otwory do mocowania stelaża.

Opony

Z pozoru przydatne będą opony z kolcami, jednak na dobrą sprawę sprawdzą się jedynie na lodzie i ubitym śniegu. Przy jeździe po asfalcie odczujemy za to dodatkowe opory toczenia, kolce nie pomogą także zupełnie podczas prób jazdy po kopnym śniegu, gdyż nie będą się miały o co zaczepić. Należy więc rozważyć, czy faktycznie będą nam one potrzebne. Jeżeli tak, to albo czeka nas niemały wydatek (co najmniej 150 zł za sztukę) lub sporo pracy.

Oponę z kolcami możemy zrobić sami, przebijając ją od wewnątrz blachowkrętami. Taka samoróbka ma jednak tę wadę, że główki będą sterczały do wewnątrz i prędzej czy później przebiją naszą dętkę. Można oczywiście stosować rożne zabezpieczenia w postaci dodatkowej dętki na wierzch lub pianki silikonowej, gra nie jest jednak warta świeczki, dlatego odpuszczę szczegółowy przepis na taką oponę. W zimie najlepiej sprawdzają się miękkie gumy z wysokim bieżnikiem. Jeżeli chodzi o szerokość to są dwie szkoły. Jedni używają węższych, gdyż takie lepiej wgryzają się w śnieg, zapewniając dobrą trakcję, inni natomiast preferują szerokie, które zapewniają większe bezpieczeństwo na utwardzonym śniegu lub lodzie.

fot. GR3miasto


Hamulce

Podczas jazdy zimą, gdy woda z błotników bezustannie ścieka po szczękach hamulcowych i felgach, bardzo szybko zużywają się klocki (nie dotyczy hamulców tarczowych). Najlepiej więc kontrolować ich stan po każdej jeździe i wymieniać zanim "zjedzą" naszą obręcz. Piwoty hamulców warto także nasmarować jakimś gęstym smarem. Resztę hamulca wystarczy konserwować przed rdzą smarem w spray'u. Uwaga! Gdy temperatura jest ujemna, woda zamarza na klockach, przez co hamulec może nie zadziałać od razu, lecz po chwili, gdy woda roztopi się pod wpływem tarcia. Praktycznie żadnych zmartwień zimą nie będą mieli jedynie użytkownicy rowerów z hamulcami tarczowymi; te działają niemalże niezawodnie niezależnie od pogody.

Łańcuch

W przeciwieństwie do jazdy w lecie, zimą trzeba go smarować przed każdą przejażdżką. Wiadomo, że lepiej stosować cokolwiek niż nic, ale jeżeli mamy możliwość, to zimą najlepiej sprawdzą się gęste oliwki i oleje. Łańcuch to komponent rowerowy, który rdzewieje najszybciej, dlatego jego konserwację należy rozpocząć natychmiast po powrocie z wycieczki. Najpierw należy zetrzeć z niego śnieg i błoto jakąś szczoteczką, następnie przetrzeć szmatką do sucha i pozostawić do wyschnięcia. Gdy łańcuch nie będzie już mokry, należy odrdzewić go i oczyścić. Na koniec na tak przygotowany łańcuch wystarczy już tylko zaaplikować po kropelce smaru na każde ogniwo, np.: zielonego smaru Finish Line.

Pancerze i linki

Kiedy błota czy też pośniegowej "papki" jest naprawdę dużo, wszelkie uszczelnienia zdadzą się na nic. W takich warunkach najlepiej sprawdzają się najprostsze rozwiązania. Jeżeli chodzi o tylny hamulec, można zastosować jeden pancerz na całej długości linki. W tym wypadku będziemy musieli pominąć przelotki i całość przymocować do ramy zipami (linkami napinającymi). Większe problemy są zazwyczaj z tylną przerzutką i dlatego w gorszych warunkach sprawdzają się manetki bez indeksacji. Aby zmniejszyć tarcie na pancerzach należy pościągać wszelkie uszczelnienia (chyba, że ktoś ma kable gore-tex), które będą blokować odpływ wody z pancerzy. Sprawdźmy także, czy nie ma na nich niepotrzebnych pętli i w razie czego odetnijmy zbędny kawałek. Aby zapobiec wlewaniu się wody i rdzewieniu, nasmarujmy linkę przed włożeniem do pancerza cienką warstwą gęstego oleju.

Jesienią dział ten został uzupełniony o artykuł Roberta Banacha na temat domowych sposobów zabezpieczenia linek przerzutek i  precyzji ich działania w trudnych warunkach atmosferycznych.

fot. GR3miasto


Warto nasmarować również...

...łożyska. Stery rozkręćmy, wyczyśćmy i zaaplikujmy dużą ilość gęstego smaru. To samo należy zrobić w przypadku piast, jednak tutaj nie przesadzajmy z ilością. Wypadałoby również nasmarować kółeczka w tylnej przerzutce. Jeżeli w twoich pedałach są łożyska kulkowe, także je nasmaruj. Ramę zabezpiecz przed wodą, rozpylając do wszystkich otworów smar w spray'u.

W poprzednich artykułach niejednokrotnie poruszaliśmy wątki o bezpieczeństwie, umiejętnościach jazdy w zimowej aurze czy odpowiednim ubiorze. Wszystkie te tematy znajdziecie w serwisie rowery w dziale "porady rowerowe".

Zachęcamy do przeczytania m.in. o:

1) Umiejętnościach jazdy na rowerze zimą
2) Jak ubrać się na rower, gdy za oknem mróz
3) Jak dodatkowo zabezpieczyć kończyny przed zimnem
4) o zimowych butach zatrzaskowych do SPD
5) Zaletach i wadach błotników


Podsumowanie

Przygotowanie roweru na zimę nie przedstawia jak widać wielkich problemów i nie jest bardzo kosztowne. Problem polega jednak na tym, że podczas tej pory roku wszystkie części niszczą się dużo bardziej. Dlatego nie zakładajcie na zimę żadnych drogich komponentów, jak również odłóżcie wszelkie remonty na wiosnę. Pamiętajcie, że po intensywnie jeżdżonej zimie należy poddać rower kompletnemu przeglądowi oraz rozebrać i wyczyścić wszystkie elementy.

Równie ważne obok przygotowania roweru do zimy jest miejsce, w którym będzie on przechowywany. Idealne warunki do przechowywania roweru to suche i ciepłe pomieszczenie, jak choćby domowa piwnica. Zabójstwem dla roweru zimą jest natomiast balkon. W sytuacji, kiedy mamy małe mieszkanie uważam, że nie najgorszym rozwiązaniem jest przechowywanie zdemontowanego roweru (zdjęte koła) np. na szafie lub w innym rzadko uczęszczanym miejscu. Można również zawiesić go na ścianie przy użyciu coraz szerzej dostępnych haków.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (48) ponad 10 zablokowanych

  • miejsce przechowywania... (4)

    tu można polimeryzować ;)

    suche i ciepłe - OK pod warunkiem, że po każdej jeździe wszystko czyścimy i osuszamy.

    W przeciwnym przypadku właśnie zimne pomieszczenie (komórka, zewnętrzny garaż, balkon) będą lepsze. Zauważ, że od solanki mniej rdzewieją samochody parkowane pod chmurką niż te trzymane w ciepłym garażu, a to z prostego faktu, że reakcje chemiczne przebiegają wolniej w niskich temperaturach.

    • 5 4

    • Autokorekta (3)

      Moment, artykuł można zrozumieć na dwa sposoby.

      - jeśli przechowywanie do wiosny, bez jeżdżenia, to OK
      - jeśli przechowywanie zimą pomiędzy jazdami to uwagi jak wyżej.

      • 2 2

      • Pomieszczenie (2)

        Pisząc tu o przechowaniu jako o ciepłym, suchym miejscu mialem na mysli oczywiście wstawianie roweru tuż po jego oczyszczeniu, a nie na zasadzie "wstawienia do suszarnii".

        Osobiście po każdej jeździe w błocie czy po mazistym śniegu najpierw rower myję pod delikatnym ciśnieniem wody, później osuszam / wycieram, ponownie smaruję łańcuch i wstawiam do garażu. I tak przez cały sezon jesienno-zimowy. Wiosną i latem przeglady robię rzadziej.

        • 7 1

        • ...bo żeby jeździć trzeba dbać, czyli konserwować i utrzymywać w sprawności

          a nie zacząć się interesować tematem jak jest już za późno !

          • 2 0

        • Nie wyobrażam sobie takiego postępowania codziennie, jak wracam z pracy to nie mam czasu na takie "cuda". Już chyba lepiej kupić tańszy rower na zimę i się nie przejmować.

          • 5 2

  • (4)

    Zielonego smaru Finish Line akurat nikomu nie polecam. Są mocno przereklamowane i na dodatek bardzo drogie. Smary, które kosztuja o 60% mniej można dostać w Castoramie specjalnie do łańcucha oraz supermarketach tez do rowerów. Z doswiadczenia wiem ze sprawdzaja sie idealnie niegorzej niz te drogie wiec po co przeplacać? Ale w Polsce najbardziej liczy sie reklama wtedy mozna sprzedac nawet g*** wystarczy ze jest ładnie opakowane i ma dobra reklame.

    A na zime podstawa to oświetlenie. Krew mnie zalewa ile małolatów ale i pełnoletnich nie ma najmniejszego oświetlenia. Przykład idzie z góry.!
    Z klockami to sie zgadzam ledwo załozyłem nowe juz sie starły Ciekawe jak sie sprawdzają na mokrym śniegu te duale czerwono-czarne.

    • 11 0

    • olej (2)

      Ja używam oleju do pił łańcuchowych (dostępny np. w Castoramie) i sprawuje się świetnie, znacznie lepiej niż rowerowy pedros, którego używałem wcześniej. Koszt niższy o kilkaset procent.

      • 1 1

      • mój KROSS od 5-ciu lat stoi pod chmurką CAŁY ROK! (1)

        (balkon bez daszka, ostatnie piętro).
        W okresie, jesienno-zimowym NIC nie konserwuję (jedynie coś naoliwić lub wyczyścić), żadnych części nie kupuję (dętki lub opony to wyjątek) i śmigam sobie w najlepsze. No, ale trzeba przyznać, że na sezon wiosenno-letni CAŁY rower trzeba rozkręcić, śrubki, linki etc., należy wrzucić do coli. Ramę, koła trzeba dokładnie umyć, wyczyścić, wypicować, ewentualnie coś tam lakierem machnąć. Zużyte, bądź nienadające się do użycia części należy powymieniać. Potem wszystko skręcam, dokręcam, oliwię... gotowy na sezon ;)
        Z określeniem "balkon to zabójstwo dla rowerów" stanowczo się nie zgadzam...

        Pozdrawiam cyklistów ;]

        • 2 3

        • Niestety

          A jednak trzeba go wystawić na balkon

          • 2 1

    • rowniez nie polecam tego smaru

      Jedyne co potrafi to lapac brud i potem wszedzie chrupie taka pasta solno-piaskowo-smarowa.

      Odradzam tez WD-40, tworzy zbyt delikatna warstwe (to w zasadzie olej a nie smar).

      Na nasze temperatury wystarczy czerwony Finish Line, trzeba tylko smarowac nieznacznie czesciej. Osobiscie stosuje zamiennie Brunox.

      • 2 2

  • To rower juz przetestowany? (1)

    Panie Krzysztofie, jak widzę już pański rumak, to w tym roku dostał mocno "po sprzecie". W końcu żeby pisać te artykuły trzeba mieć trochę doświadczenia, a teorię przetestować w terenie. Widzę, że ani błoto, ani śnieg Panu nie straszne :)
    Powodzenia

    • 6 1

    • Przetestowany i na najgorsze już przygotowany

      Teraz tylko trzeba do kondycji wrócić ;)

      • 4 0

  • garaż i tyle (5)

    takie powinny byc przygotwania roweru do zimy- zaprowadzic go do garazu i wystawic gdzies w okolicach kwietnia; byle do wiosny!

    • 9 18

    • Potomek, wielkich ludzi... a to dobre ;) (3)

      a gadasz jak potomek "niezahartowanych". Wg Ciebie najlepiej schować się pod ciepłą kołdrą i przez całą zimę nosa nie wystawiać na zewnątrz. Powodzenia!
      Żeby organizm był silny i zdrowy, a przede wszystkim odporny trzeba wyjść na przeciw i zacząć sie hartować. A zacząć sie hartować, to po prostu ruszać się, nie zależnie od aury!

      • 7 2

      • To, że rower na zimę jest odstawiony, to dobrze. (2)

        Rower to nie pojazd na każdą aurę. W deszczu, kiedy każde naciśnięcie równa się fontannie z buta też rower nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem. Są oczywiście maniacy, którzy zimowe jazdy uważają za fajne i niech sobie jeżdżą. Ale głoszenie ex-cathedta, że kto nie jeździ na rowerze po śniegu jest ciamajdą i mięczakiem to rowerowy totalitaryzm. Ja na sniegu wolę biegówki, gdy nie pada, a jest zimno, to bieganie (po śniegu, lesie, czy plaży), a gdy z p..dzi to ide na basen. A w kwietniu, jeszcze w rękawiczkach i czapce wsiadam na dwukołowego rumaka :)
        Na razie łańcuchy obu rowerów umyte leżą w szmatkach.
        Oczywiście pozdrawiam wszystkich szaleńców i życzę im lepszej równowagi niż rowerzyści, których spotykałem w lesie zeszłej zimy szurając na biegówkach. No wstyd było się smiać, ale było w tym coś z Benny Hilla.

        Co do pomysłów technicznych to nie wyobrażam sobie, żeby opona z wkrętami od środka przetrzymała kilometr bez uszkodzenia dętki, oraz nie wyobrażam sobie, żeby zdała egzamin jako "kolcowana". Czy ktoś z Was jeździł na takim czymś?

        • 1 4

        • Rower podobnie jak kajak to złoty środek na turystykę przez cały rok kalendarzowy! (1)

          A żeby było przyjemnie wystarczy adekwatnie do aury ubrać się... no i oczywiście mieć dobre chęci, gdyż bez niech trudno "wystawić nos za okno" ;)

          • 3 2

          • Zgadzam się, ale tylko częściowo

            Na tej zasadzie pływanie w morzu jest dobre cały rok :)
            Jestem pełen podziwu dla tych, którzy kąpią się w styczniu, nawet dla moich dzieci, które robią to w początkach maja, ale sam jestem maniakiem rowerowym wysokich temperatur :)
            Całe życie jeździłem przy T>10, w tym roku przeszedłem na T>5 :)
            A co do wystawiania nosa za okno, to pełna zgoda, tyle, że ja zmieniam rodzaj aktywności.

            • 1 2

    • Zapewne też najlepiej nie wyłazić z domu.

      • 0 0

  • Nie mam innej mozliwości (2)

    jak przechowywanie roweru przez zimę na balkonie. Jak go najlepiej zabezpieczyć?

    • 0 4

    • Ja również trzymam rower na balkonie, ale...

      Na zimę kupiłem specjalny wiatroodporny i wodoszczelny pokrowiec, co by mój sprzęt po zimie nie wyglądał jak "kupa złomu". Nie mniej jednak już wiem że grubo przepłaciłem. Mój znajomy w zeszłym sezonie "przechowywał" rower w twz. "worku na gróz". Worki takie (140 litrowe albo większe) można kupić w każdym markecie budowlanym. Jego pomysł, sprawdził sie podobnie jak i mój, tyle, że cena była 10 razy mniejsza!

      • 3 1

    • jakie zabezoieczenie przed kradzieżą zastosować zimą? Zamek na kluczyk zamarzł i klops. Musze jeździć zimą bo jestem inwalidą i

      • 0 0

  • Bez przesady

    Ja bym nie przesadzał - w zimę jeżdżę bez żadnych specjlanych konserwacji i nic się nie dzieje. Sól - dzisiejsze rowery poza śrubami i ew. amorami są w całości z aluminium. Błoto - to zagrożenie dla piast, warto je przeglądać i smarować co kilka tygodni w tym okresie. Napęd (kaseta, łańcuch, korba) też się może bardziej zużyć.

    Opona z kolcami - uważam za rozsądne wyjście kupno jednej na przód, przy takim rozwiązaniu już można nie bać się lodu.

    Ale generalnie - rowerem fajnie się jeździ także zimą i można to robić bez specjalnych zabiegów. Rower jest do jeżdżenia, a nie do chuchania :).

    • 13 6

  • zima (1)

    Finish Line to bardzo dobry olej do łańcucha, zwłaszcza zielony doskonale siesprawdza w każdych warunkach,. Na zime proponuje olej Shimano, zielony takze , jest odrobine rzadszy i łańcuch lepiej pracuje.Każdy olej zaczyna gęstnieć w niskich temperaturach. W Krakowie jeżdzimy na MTB parogodzinne pomimo temperetur i prowidłowo przygotowany rower nie sprawia zawodu, jeśli chodzi o teren. Do jazdy miejskiej należy trochę bardziej zadbać o sprzęt , gdyż ulega on wpływom róznorodnych środków chemicznych na ulicy.
    W supermarketach zasadniczo sprzedaje sie oleje baaaardzo rzadkie, których "trwałość" jest niiiiska, jeżeli olej jest tzw. iniwersalny do maszyny do szycia i do łańcucha , to znaczy że jest do niczego.
    Chętnych na sprawdzenie swoich możliwości zimą zapraszam na stronę http://www.bikeholicy.pl/ robimy cały czas jazdy i mozna się dołączyc do grupy, choćby nawet poczytać opinie.

    • 4 2

    • Finish Line zielony bardzo oblepia brudem caly naped.

      Nie polecam. Lepiej czesciej smarowac rzadszym smarem.

      • 0 0

  • zima... (2)

    wszystko fajnie jednak tarczówki nie zawsze się sprawdzają zimą... natomiast zwykłe klocki.... co tu gadać często przymarzają do koła... warto by też wspomnieć o pedałach... trzeba uważać na platformówki bo lubi się na nich zbierać warstwa lodu zasłaniając piny przez co stają się bardzo śliskie... ja radzę nosić przy sobie jakiś niewielki szpikulec np. klucze, żeby raz na jakiś czas zeskrobać lód z pedałów i klocków.

    poza tym... wszystkim zimowym rowerzystą życzę połamania widelca :)

    • 4 2

    • klocki przymarzają do koła ???

      czy my żyjemy na Antarktydzie ??? Chłopie, gdzie ci klocki przymarzają ?

      • 4 0

    • zimowym rowerzystą?

      a po jakiemu to? To język zulu-gula?

      • 1 0

  • (2)

    Czemu spółdzielnie mieszkaniowe nie odśnieżają ścieżek rowerowych? Na Brodwinie wręcz spychają na nie śnieg z chodników. Może pan autor artykułu coś podziała w tej sprawie?

    • 11 8

    • Nie podziała, bo temat jest już nudny.

      Kiedyś chwalono, że Gdańsk i Gdynia zakupiło nowy sprzęt do odśnieżania właśnie dróg rowerowych, tymczasem kierowcy tego sprzętu w ogóle nie mają pojęcia, gdzie znajdują się drogi rowerowe. Wiodą one znikąd donikąd, a nade wszystko slalomem przez całe trójmiasto więc odśnieżanie ddr nadal będzie wyglądać jak wygląda. Tyle w temacie.

      • 5 1

    • Polska jest w epoce kamienia łupanego 100lat za murzynami ! Niepotrafią chodnika odśnierzac a co dopiero drogi rowerowe

      Ale to bardziej chodzi ze sie im po prostu nie chce bo i tak kasę dostają!Urzędasy żadnej odpowiedzialności nie ponoszą wiec też to olewają!!Do puki nie będą u nas chodniki odśnieżane normalnie to niema co liczyć że będą drogi rowerowe czyste.Takie widoki jak na zachodzie czy Skandynawii to sie moze doczekamy ale za 50 lat i to podarunkiem że urzędasy będą rozliczane z tego co robią a raczej czego nie robią z niegospodarności i marnotrawienia naszych podatków.Ale ze by sie tak stało trzeba tez rozliczać Polityków .A jak widać unas wszystko jest wspaniale w rajskiej zielonej wyspie Donaldinia

      i te wszystkie porady mozna zachowac sobie wtedy w kieszeń bo i tak nie mozna przejechać normalnie rowerem.

      • 2 3

  • moja opinia (2)

    Nie chciałbym być nieuprzejmy, ale jazda rowerem w zimie..., to już nie jest normalne...

    • 3 26

    • Ty po prostu jesteś zacofany jak spora cześć Polaków.

      Zobacz sobie ile ludzi zagranicą w zimie rowerami jeździ!!

      • 10 1

    • A mi sie dzisiaj milo jechalo do pracy.

      Rzeskie powietrze, puste sciezki....

      Po sniegu tez lubie jezdzic i nie widze w tym nic nienormalnego.

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Czwartkowa wycieczka rowerowa po pracy
Czwartkowa wycieczka rowerowa po pracy
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka
wrz 23
czwartek, g. 17:00 - 21:00
Gdańsk Dolne Miasto
Poznaj swój kraj-Activo-Bory Tucholskie
Poznaj swój kraj-Activo-Bory Tucholskie
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka
wrz 25
sobota, g. 07.45
Rumia, ATS Express
Wycieczka rowerowa przez Kaszuby Północne
Wycieczka rowerowa przez Kaszuby...
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka
wrz 25
sobota, g. 9:00 - 18:30
Reda

Znajdź trasę rowerową

Ogłoszenia polecane

Forum