• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6 lat i 163 mln zł na nowe drogi rowerowe

Patryk Szczerba
25 stycznia 2024, godz. 20:00 
Opinie (109)

Droga rowerowa na Wielkopolskiej, która powstanie w ramach strategii rowerowej.

Radni Gdyni przyjęli strategię rowerową dla miasta, która wskazuje cele, kierunki i plan działań do końca dekady. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazują, że dokument zawiera inwestycje rozpoczęte albo takie, które się rozpoczną, a całość ma służyć promocji władz miasta.




Czy czujesz się bezpiecznie na drogach rowerowych w Gdyni?

Przypomnijmy:

  • Konsultacje i prace nad tym dokumentem trwały od 22 listopada do 5 grudnia poprzedniego roku.
  • Po ich zakończeniu został stworzony dokument.
  • Jego wdrożenie planowane jest niemal od razu, bo część projektów już czeka na wykonanie.

- To szczegółowy plan działań dla rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście na najbliższych 7 lat, w zakresie zadań: infrastrukturalnych, informacyjno-promocyjnych, usługowych i tych związanych z efektywnym transportem towarów rowerami cargo - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.


Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni



W sumie na wszystkie działania przeznaczono ponad 163 mln zł. W większości to inwestycje w infrastrukturę, które mają zapewnić spójność i ciągłość podstawowych połączeń rowerowych w mieście.

Urzędnicy nie ukrywają, że z tym jest największy problem w mieście. Opozycja ma natomiast wątpliwości, czy strategia rowerowa w ogóle jest potrzebna.

Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają



- Nie ma w niej nic odkrywczego. Zapisano tam rzeczy, które już się dzieją, albo rozpoczną w najbliższym czasie. Część druga to przepisanie zadań inwestycyjnych miasta, zapisanych w innych dokumentach. Czy potrzebujemy nazywania strategią dbania o drogi rowerowe, które powinny być zadaniami własnymi gminy? Jest to nie na miejscu - mówi Marek Dudziński, radny PiS.
Dodaje, że dokument daje możliwość uruchomienia 7,4 mln zł na promocję władz miasta i radnych Samorządności pod płaszczykiem promocji zrównoważonego transportu.

Wątpliwości opozycji dotyczą też wprowadzenia strefy Tempo 30 na 30 proc. dróg w Gdyni.

- Strefa jest potrzebna tam, gdzie są dzieci: obok przedszkoli i szkół, ale rozszerzanie to jawna dyskryminacja kierowców - wskazuje.

Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno



Urzędnicy tłumaczą, że dokument ma pozwolić na zebranie wszystkich potrzeb rowerowych w mieście, by dotrzeć do momentu, kiedy rowerem będzie można jeździć bezproblemowo po całej Gdyni.

- Strategię rowerową tworzymy, by określić jakie są potrzeby gdynian i ludzi, którzy przemieszczają się na rowerach, by mogli jeździć bezpiecznie i komfortowo. Dziś jest jeszcze wiele tras do uzupełnienia i wybudowania. Dokument ma dać odpowiedź, co jest najbardziej potrzebne - mówi Jakub Furkal, oficer rowerowy w Gdyni i zarazem radny Gdyni.
Podkreśla, że Strefy Tempo 30 to nie uderzenie w kierowców, ale zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na takich ulicach.

Radni przyjęli ostatecznie dokument. Przeciw byli przedstawiciele klubu PiS.

Strategia rowerowa Gdyni do roku 2030 (pdf)

Te inwestycje są kluczowe według Strategii Rowerowej w Gdyni. Te inwestycje są kluczowe według Strategii Rowerowej w Gdyni.
Najważniejsze inwestycje rowerowe w Gdyni:

  1. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt oszacowany: 5 mln zł.
  2. Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
  3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka, od istniejącej Staniewicza do projektowanej przy Lidlu w kierunku Obłuża
    Realizacja: lata 2025-2026.
    Koszt: 500 tys. zł.
  4. Budowa drogi rowerowej i chodnika na ul. Janka Wiśniewskiego, od stacji paliw Shell przez węzeł Ofiar Grudnia - plac Konstytucji oraz podjazdy do kładki łączącej ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Morską.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt: na razie nieznany.
  5. Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego
  6. Budowa buspasa i drogi rowerowej w ul. Hutniczej od estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią wraz z łącznikiem pieszo jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt: 10,5 mln zł.


Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Tyle tego, nie można było tego zrobić wcześniej? No, ale obiecywać też coś trzeba...

    • 49 3

    • ...

      Wcześniej nie było wyborów

      • 7 1

    • A ile milionów na naprawę dróg?

      Chociaż z drugiej strony... sprzedawcy opon i zawieszeń mają roboty "pod korek"

      • 1 1

    • Prace nad dokumentem trwały rok

      pewnie, że można było zająć się tym wcześniej, ale wyborów bym w to nie mieszał :)

      • 1 0

    • Lepiej wydać te pieniądze (1)

      Na Nowe drogi

      • 0 1

      • Wyciąć las i budować nowe drogi? Czy gdzie je chcesz zmieścić

        • 2 0

  • Drogi rowerowe (3)

    To prym, gdyż nawet w zimie są one odśnieżane, a chodniki zaśnieżone.

    • 15 6

    • (1)

      cóż. co dzień cały rok jeżdżę z Gdańska do Gdyni rowerem do pracy i wracam
      nie kolejką, nie furą, nie busem, ale rowerem, bo szybciej
      serio: bo szybciej, a do tego mam frajdę i trening

      wg. mojego porównania
      najlepiej odśnieża Sopot (surprise! bo infra tam najgorsza)
      potem Gdańsk, a najgorzej Gdynia. gorzej niż źle.

      robią to rzadko, źle, czasem sypia piach z solą zamiast odśnieżać, często zwałuja śnieg z dróg i chodników na śmieszkach rowerowych, a potem cjanci się putają, jak rowerzyści jada jezdnią, wypełzając z rynsztokowego getta i naruszając monopol panów i władców tego świata i okolic, naszych auteczek najumiłowańszych

      • 5 2

      • Nic dodać nic ująć

        • 3 0

    • Widzialeś ścieżki w ostatnich latach?

      Teraz władze na równi oblewają i pieszych i rowerzystów. Tu i tu albo nienaruszone albo lodowisko.

      • 0 1

  • Od centrum Gdyni do Gdańska można pojechać fajnie po drogach, ale połączenie z dzielnicami to kiepsko...i mało bezpieczne...

    • 5 3

  • skandal! (2)

    Komunikacja w tym mieście opiera się na samochodach, a nie na zbytkach czyli rowerach. Do jakiego stanu rządzący Trójmiastem doprowadzili drogi każdy widzi. To jest dramat, a oni rowerki i hulajnogi. Gdzie tu logika!

    • 28 13

    • I to trzeba właśnie zmienić. Ta strategia jest miałka, jałowa, niewystarczająca do osiągnięcia celu. Samochody powinny być tylko na sytuacje awaryjne lub na jazdę poza metropolię

      • 4 1

    • Nie rozumiesz, przygotowują infrastrukturę pod nowy ład gdzie zabiorą ci w ten czy inny sposób samochód i siłą rzeczy będziesz poruszał się na hulajnogach i rowerach. Czas to w końcu pojąć

      • 1 2

  • PiS sabotuje rozwój dróg rowerowych? (1)

    Nic nowego.
    To ta sama partia przecież, która sabotuje ochronę Lasów (TPK!), czystą energię z wiatraków, uchwałę krajobrazową zapewniającą estetykę w mieście, transformację energetyczną czy ustawę metropolitarną dla Trójmiasta itd.
    Banda wsteczniaków która robi co może, by Trójmiasto było brudne, brzydkie i stało w korkach bez alternatywy.

    • 10 11

    • sabotuje ale chyba twój mózg

      • 1 2

  • Historia (2)

    A kiedy wreszcie będzie rozwiązana sprawa ścieżki rowerowej wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego(między Hutniczą, a Janka Wiśniewskiego)??

    • 25 3

    • To za trudne, łatwiej zalozyc ze zrobi sie cos na poboczu Hutniczej na przyklad.

      • 1 1

    • Będzie estakada obok, ale kiedy to nie wiemy.. niby do 2030

      • 1 0

  • ... (2)

    Niesamowite.

    Ależ się sypią obietnice przed wyborami.
    Tu urodzinki miasta, tam plan ścieżek rowerowych.

    A skąd miasto będzie miało środki na plan wykonania ? Kolejny kredyt? Czy po wyborach się powie, że się jednak nie da?
    A może będzie jak z remontami? Plany sobie a realizacja sobie?
    Nie mówiąc o tym, że przy okazji budowy ścieżek wszystko rozgrzebią na nie wiadomo ile a potem się okaże że "instalacje pod ziemią, o których nikt nie wiedział".

    Nic już nie wymyślajcie i niczego nie uchwalajcie. Będzie mniejszy bajzel po wyborach i mniej do sprzątania.

    Skupcie się może na pakowaniu gabinetów a miasto już zostawcie w spokoju

    • 26 2

    • Kiepskie żarty.

      Strategia słaba jest, trzeba mocniej uderzyć w samochodziarzy. Najbardziej roszczeniowa grupa niszcząca i rozjeżdżająca drogi, milion dziur przez nich powstało w drogach.

      • 1 0

    • Tak się zapędzili z tymi obietnicami

      , że o odśnieżaniu zapomnieli...

      • 0 1

  • Tylko przypomnę rowerowym hejterom, że rowerzysta nie musi poruszać się po drodze dla rowerów (9)

    a ma pełne prawo i może śmiało jechać obok po jezdni, a dla swojego bezpieczeństwa środkiem pasa.

    • 18 9

    • W razie błędu kierowcy ciężarówki lub autobusu tylko kopnie się w kalendarz.... Polecam się przejechać Hutniczą rowerem.

      • 7 3

    • Powodzenia na trasie Morska-Unruga po Estakadzie sie przejsc/przejechać

      A jak zaraz Lucyk rozpocznie na serio remont unruga to będzie stać cała estakada

      • 2 1

    • I dla własnego bezpieczeństwa zginie bo jakiś zapatrzony w smartfona go rozjeździe .

      • 2 2

    • (1)

      Nie musi, ale przepisów drogowych przestrzegać musi. Powinna go też cechować kultura, no ale jak osobnik / osobniczka na rower siada, to po prostu chamieje.

      • 3 4

      • Tylko chamieje, bo kierowca zazwyczaj bydlecieje i staje się świrem.

        • 2 1

    • Z edukację słabo u ciebie rób tak dalej a będziesz następny na cemntarzu. (2)

      Rower jest pojazdem i może się poruszać po jezdni, jeśli wzdłuż niej nie ma drogi dla rowerów. Jadąc jezdnią pamiętaj o zasadach ruchu drogowego. Zawsze jedź możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, staraj się jednak omijać ubytki w jezdni i studzienki.

      • 2 0

      • już pisałem

        w PL rządzi tłuszcza, opinie tu pisze tłuszcza wybiera tłuszcza i jest wybierana tłuszcza

        jw

        • 0 1

      • na Obwodnicy też może się poruszać skoro jest pojazdem? Swoją drogą to paradoks podwozić pojazd komunikacją miejską lub SKM...

        • 0 1

    • no w Bolandzie to tylko prawo moralne

      ale np w UK jest to spisane:
      (the-highway-code)

      Rule 63
      Use of cycle lanes is not compulsory and will depend on your
      experience and skills, but they can make your journey safer.

      niestety, nasi "prawodawcy" są zbyt zajęci by zejść z drzew i by im odpadły ogony
      jak chcemy mieć cywilizowane prawo, w tym prawo drogowe,
      to najlepiej wyjechać

      tu rządzi tłuszcza. a tłuszcza jeździ tylko furą. rowerek to dla nich
      albo tylko w krzakach i tylko w lecie
      albo rowerek rehabilitacyjny, przed telewizorem

      • 4 1

  • Co jeszcze ekipa Szczurka wymyśli przed wyborami ?

    • 18 1

  • Śmieszny pasek poprowadzony slalomem po wąskim chodniku bez ciągłości to nie żadna droga rowerowa (3)

    w Polsce dróg rowerowych się nie buduje!

    • 34 3

    • (1)

      Buduje się, tylko nie w Gdyni

      • 2 4

      • Podaj przykład

        • 1 0

    • jak to nie? ile już rozebrano linii kolejowych tylko po to by rowerzyści mogli sobie pojeździć? zrobili DDR a ludzie muszą korzystać z auta by dojechać do celu

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum