• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6 lat i 163 mln zł na nowe drogi rowerowe

Patryk Szczerba
25 stycznia 2024, godz. 20:00 
Opinie (109)

Droga rowerowa na Wielkopolskiej, która powstanie w ramach strategii rowerowej.

Radni Gdyni przyjęli strategię rowerową dla miasta, która wskazuje cele, kierunki i plan działań do końca dekady. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazują, że dokument zawiera inwestycje rozpoczęte albo takie, które się rozpoczną, a całość ma służyć promocji władz miasta.




Czy czujesz się bezpiecznie na drogach rowerowych w Gdyni?

Przypomnijmy:

  • Konsultacje i prace nad tym dokumentem trwały od 22 listopada do 5 grudnia poprzedniego roku.
  • Po ich zakończeniu został stworzony dokument.
  • Jego wdrożenie planowane jest niemal od razu, bo część projektów już czeka na wykonanie.

- To szczegółowy plan działań dla rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście na najbliższych 7 lat, w zakresie zadań: infrastrukturalnych, informacyjno-promocyjnych, usługowych i tych związanych z efektywnym transportem towarów rowerami cargo - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.


Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni



W sumie na wszystkie działania przeznaczono ponad 163 mln zł. W większości to inwestycje w infrastrukturę, które mają zapewnić spójność i ciągłość podstawowych połączeń rowerowych w mieście.

Urzędnicy nie ukrywają, że z tym jest największy problem w mieście. Opozycja ma natomiast wątpliwości, czy strategia rowerowa w ogóle jest potrzebna.

Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają



- Nie ma w niej nic odkrywczego. Zapisano tam rzeczy, które już się dzieją, albo rozpoczną w najbliższym czasie. Część druga to przepisanie zadań inwestycyjnych miasta, zapisanych w innych dokumentach. Czy potrzebujemy nazywania strategią dbania o drogi rowerowe, które powinny być zadaniami własnymi gminy? Jest to nie na miejscu - mówi Marek Dudziński, radny PiS.
Dodaje, że dokument daje możliwość uruchomienia 7,4 mln zł na promocję władz miasta i radnych Samorządności pod płaszczykiem promocji zrównoważonego transportu.

Wątpliwości opozycji dotyczą też wprowadzenia strefy Tempo 30 na 30 proc. dróg w Gdyni.

- Strefa jest potrzebna tam, gdzie są dzieci: obok przedszkoli i szkół, ale rozszerzanie to jawna dyskryminacja kierowców - wskazuje.

Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno



Urzędnicy tłumaczą, że dokument ma pozwolić na zebranie wszystkich potrzeb rowerowych w mieście, by dotrzeć do momentu, kiedy rowerem będzie można jeździć bezproblemowo po całej Gdyni.

- Strategię rowerową tworzymy, by określić jakie są potrzeby gdynian i ludzi, którzy przemieszczają się na rowerach, by mogli jeździć bezpiecznie i komfortowo. Dziś jest jeszcze wiele tras do uzupełnienia i wybudowania. Dokument ma dać odpowiedź, co jest najbardziej potrzebne - mówi Jakub Furkal, oficer rowerowy w Gdyni i zarazem radny Gdyni.
Podkreśla, że Strefy Tempo 30 to nie uderzenie w kierowców, ale zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na takich ulicach.

Radni przyjęli ostatecznie dokument. Przeciw byli przedstawiciele klubu PiS.

Strategia rowerowa Gdyni do roku 2030 (pdf)

Te inwestycje są kluczowe według Strategii Rowerowej w Gdyni. Te inwestycje są kluczowe według Strategii Rowerowej w Gdyni.
Najważniejsze inwestycje rowerowe w Gdyni:

  1. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt oszacowany: 5 mln zł.
  2. Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
  3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka, od istniejącej Staniewicza do projektowanej przy Lidlu w kierunku Obłuża
    Realizacja: lata 2025-2026.
    Koszt: 500 tys. zł.
  4. Budowa drogi rowerowej i chodnika na ul. Janka Wiśniewskiego, od stacji paliw Shell przez węzeł Ofiar Grudnia - plac Konstytucji oraz podjazdy do kładki łączącej ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Morską.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt: na razie nieznany.
  5. Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego
  6. Budowa buspasa i drogi rowerowej w ul. Hutniczej od estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią wraz z łącznikiem pieszo jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt: 10,5 mln zł.


Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Hutnicza!! (1)

    Hutnicza - tak!!
    Ale czy doczekam za tego życia?! ;)

    • 0 0

    • Hutnicza nie bo będzie znowu 200m z jednej i 200m z drugiej ja to walę takie coś

      • 0 1

  • pomieszanie priorytetów (1)

    Jak uprawiasz kolarstwo szosowe, to jedziesz poza miasto na mało uczęszczane drogi, jak górskie, to głównie w lasach, jak rekreacja rowerowa, to też poza miastem na widokowych i turystycznych drogach rowerowych. Jeżeli nie chcesz pakować roweru na bagażnik, żeby dojechać w takie miejsce, to rzeczywiście miejska droga rowerowa może ułatwić taką komunikację, ale moim skromnym zdaniem lepiej środki przeznaczyć najpierw na trasy dla kolarzy szosowych - nie ma w okolicach trójmiasta żadnej takiej trasy - ludzie jeżdżą starą 7ką - można by przecież wytyczyć tam kawałek pasa tylko dla rowerów, skoro ruch samochodowy jest tam minimalny. Trasy turystyczne - jest ciąg od Sopotu do Gdańska, i fajnie. Ale trasa wzdłuż półwyspu już naprawdę prosi się o remont. MTB - coś się ruszyło, ale głównie z inicjatywy i za pieniądze samych entuzjastów tego sportu. Czy za te pieniądze nie dałoby się zrobić kompleksu rowerowego w okolicy Reja w Sopocie? Porządna nawierzchnia, oznakowane, oświetlone trasy, stojaki z narzędziami, itp? Przecież te 160 mln to kupa kasy. Najpierw zbudować infrastrukturę do uprawiania sportów oraz turystyki rowerowej, a dopiero potem drogi dojazdowe do niej.

    • 0 1

    • jak jedziesz na szosie to nawet w takich wiochach jak ostrzyce robią ci thebille chodnikowe pseudo ścieżki krzywe brudne bez sensu i z jednej strony drogi

      • 0 1

  • ... (2)

    Niesamowite.

    Ależ się sypią obietnice przed wyborami.
    Tu urodzinki miasta, tam plan ścieżek rowerowych.

    A skąd miasto będzie miało środki na plan wykonania ? Kolejny kredyt? Czy po wyborach się powie, że się jednak nie da?
    A może będzie jak z remontami? Plany sobie a realizacja sobie?
    Nie mówiąc o tym, że przy okazji budowy ścieżek wszystko rozgrzebią na nie wiadomo ile a potem się okaże że "instalacje pod ziemią, o których nikt nie wiedział".

    Nic już nie wymyślajcie i niczego nie uchwalajcie. Będzie mniejszy bajzel po wyborach i mniej do sprzątania.

    Skupcie się może na pakowaniu gabinetów a miasto już zostawcie w spokoju

    • 26 2

    • Tak się zapędzili z tymi obietnicami

      , że o odśnieżaniu zapomnieli...

      • 0 1

    • Kiepskie żarty.

      Strategia słaba jest, trzeba mocniej uderzyć w samochodziarzy. Najbardziej roszczeniowa grupa niszcząca i rozjeżdżająca drogi, milion dziur przez nich powstało w drogach.

      • 1 0

  • Drogi rowerowe (3)

    To prym, gdyż nawet w zimie są one odśnieżane, a chodniki zaśnieżone.

    • 15 6

    • Widzialeś ścieżki w ostatnich latach?

      Teraz władze na równi oblewają i pieszych i rowerzystów. Tu i tu albo nienaruszone albo lodowisko.

      • 0 1

    • (1)

      cóż. co dzień cały rok jeżdżę z Gdańska do Gdyni rowerem do pracy i wracam
      nie kolejką, nie furą, nie busem, ale rowerem, bo szybciej
      serio: bo szybciej, a do tego mam frajdę i trening

      wg. mojego porównania
      najlepiej odśnieża Sopot (surprise! bo infra tam najgorsza)
      potem Gdańsk, a najgorzej Gdynia. gorzej niż źle.

      robią to rzadko, źle, czasem sypia piach z solą zamiast odśnieżać, często zwałuja śnieg z dróg i chodników na śmieszkach rowerowych, a potem cjanci się putają, jak rowerzyści jada jezdnią, wypełzając z rynsztokowego getta i naruszając monopol panów i władców tego świata i okolic, naszych auteczek najumiłowańszych

      • 5 2

      • Nic dodać nic ująć

        • 3 0

  • Wszystko spóżnione. Jezdnie dla samochodów i rowerów powinny byc w takim stanie lata temu, a nie planowane przed wyborami

    • 1 1

  • Sciezki rowerowe powinny byc wszedzie po obu stronach ulicy, tak jak są chodniki, a nie zmuszac rowerzystów do

    stania na światłach i przejezdzania co kawałek z jednej strony na drugą.

    • 0 0

  • Żegnamy Szczurka i jego ekipę. W kwietniu.

    Głosuj na kogo chcesz byle nie na Samorządność

    • 1 1

  • Roweromania

    163.00.000 milionów złotych w ciągu 7-miu lat na rowero-manię.

    A ile w tym samym czasie zaplanowano środków finansowych z naszych-gdynianie-podatków na budownictwo mieszkaniowe .?

    Czy pozostaje w mocy wypowiedż W. Szczurka dla Radia Gdańsk z okazji 89 rocznicy nadania praw miejskich Gdyni cytuję:
    gdynia mieszkań nie buduje,gdynia mieszkania odzyskuje.

    • 1 1

  • Za te pieniadze to byscie zrobili obwodnice Witomina

    • 1 1

  • Ile mieszkań socjalnych by mogło powstać za te pieniądze? To jest właśnie Bizancjum PO

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum