6 lat i 163 mln zł na nowe drogi rowerowe
Droga rowerowa na Wielkopolskiej, która powstanie w ramach strategii rowerowej.
Radni Gdyni przyjęli strategię rowerową dla miasta, która wskazuje cele, kierunki i plan działań do końca dekady. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazują, że dokument zawiera inwestycje rozpoczęte albo takie, które się rozpoczną, a całość ma służyć promocji władz miasta.
- Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni
- Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają
- Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno
Przypomnijmy:
- Konsultacje i prace nad tym dokumentem trwały od 22 listopada do 5 grudnia poprzedniego roku.
- Po ich zakończeniu został stworzony dokument.
- Jego wdrożenie planowane jest niemal od razu, bo część projektów już czeka na wykonanie.
- To szczegółowy plan działań dla rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście na najbliższych 7 lat, w zakresie zadań: infrastrukturalnych, informacyjno-promocyjnych, usługowych i tych związanych z efektywnym transportem towarów rowerami cargo - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Po ile mieszkania z rowerownią?
Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni
W sumie na wszystkie działania przeznaczono ponad 163 mln zł. W większości to inwestycje w infrastrukturę, które mają zapewnić spójność i ciągłość podstawowych połączeń rowerowych w mieście.
Urzędnicy nie ukrywają, że z tym jest największy problem w mieście. Opozycja ma natomiast wątpliwości, czy strategia rowerowa w ogóle jest potrzebna.
Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają
- Nie ma w niej nic odkrywczego. Zapisano tam rzeczy, które już się dzieją, albo rozpoczną w najbliższym czasie. Część druga to przepisanie zadań inwestycyjnych miasta, zapisanych w innych dokumentach. Czy potrzebujemy nazywania strategią dbania o drogi rowerowe, które powinny być zadaniami własnymi gminy? Jest to nie na miejscu - mówi Marek Dudziński, radny PiS.
Dodaje, że dokument daje możliwość uruchomienia 7,4 mln zł na promocję władz miasta i radnych Samorządności pod płaszczykiem promocji zrównoważonego transportu.
Wątpliwości opozycji dotyczą też wprowadzenia strefy Tempo 30 na 30 proc. dróg w Gdyni.
- Strefa jest potrzebna tam, gdzie są dzieci: obok przedszkoli i szkół, ale rozszerzanie to jawna dyskryminacja kierowców - wskazuje.
Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno
Urzędnicy tłumaczą, że dokument ma pozwolić na zebranie wszystkich potrzeb rowerowych w mieście, by dotrzeć do momentu, kiedy rowerem będzie można jeździć bezproblemowo po całej Gdyni.
- Strategię rowerową tworzymy, by określić jakie są potrzeby gdynian i ludzi, którzy przemieszczają się na rowerach, by mogli jeździć bezpiecznie i komfortowo. Dziś jest jeszcze wiele tras do uzupełnienia i wybudowania. Dokument ma dać odpowiedź, co jest najbardziej potrzebne - mówi Jakub Furkal, oficer rowerowy w Gdyni i zarazem radny Gdyni.
Podkreśla, że Strefy Tempo 30 to nie uderzenie w kierowców, ale zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na takich ulicach.
Radni przyjęli ostatecznie dokument. Przeciw byli przedstawiciele klubu PiS.
Strategia rowerowa Gdyni do roku 2030 (pdf)
Najważniejsze inwestycje rowerowe w Gdyni:
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt oszacowany: 5 mln zł.
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka, od istniejącej Staniewicza do projektowanej przy Lidlu w kierunku Obłuża
Realizacja: lata 2025-2026.
Koszt: 500 tys. zł. - Budowa drogi rowerowej i chodnika na ul. Janka Wiśniewskiego, od stacji paliw Shell przez węzeł Ofiar Grudnia - plac Konstytucji oraz podjazdy do kładki łączącej ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Morską.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt: na razie nieznany.
Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego
- Budowa buspasa i drogi rowerowej w ul. Hutniczej od estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią wraz z łącznikiem pieszo jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt: 10,5 mln zł.
Miejsca
Opinie (109) 2 zablokowane
-
2024-01-26 13:34
Taki plasterek na złamaną nogę
Bez porządnych inwestycji nie przekonamy ludzi do przesiadki na rower. Wizja amsterdamskiej Gdyni oddala się :(
- 2 1
-
2024-01-26 13:57
Nihil novi sub sole. Już od zarania dziejów, w Polsce od Piasta kołodzieja, wszystkim problemom społecznym winni byli cykliści. (1)
- 3 1
-
2024-01-26 21:36
kołodziej robi koła
koło to rower w wielu polskich gwarach, a także np. w języku czeskim,
po niemiecku podobnie po angielsku... dwakółka to wspólczesny safety bike
(bo monocykl to co innego)
ten co jeździ wyczynowo rowerem to kolarz
więc ten co mu robi sprzęt to kołodziej... jak Piast
kołodziejem bywa w slangu druciarzy nazywany amatorski zaplatacz szprych kół rowerowych
i to jest w tym światku najwyższy superlatyw
to chyba fajnie, źe nasza dynastia założycielska wywodzi się od
przedsiębiorcy ówczesnego high-tech
a nie od jakiegoś bandziora, jak wiele innych dynastii?- 0 2
-
2024-01-26 14:21
za ostatnie pieniądze budują pomnik.
naród na rewery a szlachta limuzyny.gdzie parkingi są dla aut.
- 1 1
-
2024-01-26 14:22
W du..e z pieniędzmi ważne by robota była.
- 1 1
-
2024-01-26 14:23
Chciałbym poznać plan naprawy i rozbudowy ulic miejskich i dróg dojazdowych i wyjazdowych w trójmieście !!!!!!!!!
Ponieważ to co jest obecnie nie jest normalne i nie stawia władz miast w dobrym świetle !!!!!!!!!!! A wybory już blisko !!!!!!
- 1 1
-
2024-01-26 14:23
łatane pokruszałe ulice dramat , ważne by drogi dla rowerów rozwijać bo niemcy nagrody do urzędu ślą.
uwalić naród na rowery jak na wsi a szlachta elektryki i sruuuu po mieście.
- 1 1
-
2024-01-26 14:34
Konsultacje haha. Szkoda, że zapomnieliście napisać, że głównie konsultowali z organizacjami co chcą skasować auta kompletnie / wspierają eko terror, a są sponsorowane przez Sorosa
- 2 2
-
2024-01-26 14:47
to miejsca parkingowe a nie chodnik czy droga rowerowa.Jak nie próbują Cię rozjechać bo przecież musi skręcić przecinając
Pieniądze i budowa dróg nie załatwi bezpieczeństwa. Problem w tym kraju (nie tylko w gdyni), że człowiek czuje się intruzem jadąc rowerem po drodze rowerowej i będąc pieszym na chodniku. Na chodnikach i drogach rowerowych standardowo są ustawione w równym rządku sdamochody. Nikt nie patrzy, że piesi są przeganiani przez samochody po chodnikach (patrz morska), nikt z tym nic nie robi. To po ch$% wydawać kasę na drogi rowerowe, nazwijmy to po imieniu, to parkingi samochodowe.
- 2 2
-
2024-01-26 14:55
choroba się nasila
pacjent może nie wytrzymać, a gwałtowne torsje spowodują usunięcie patogenów.
- 2 1
-
2024-01-26 14:59
Śmiech na sali (1)
Jakaś wąska dwukierunkowa droga dla rowerów to jest seio coś na miarę naszych czasów?
Czemu w tym kraju zawsze jakieś półśrodki trzeba stosować?
DDR powinna być przy jezdni, szeroka i jednokierunkowa.- 8 5
-
2024-01-26 21:42
i nazywać się pasem rowerowym :-)
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.