6 lat i 163 mln zł na nowe drogi rowerowe
Droga rowerowa na Wielkopolskiej, która powstanie w ramach strategii rowerowej.
Radni Gdyni przyjęli strategię rowerową dla miasta, która wskazuje cele, kierunki i plan działań do końca dekady. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazują, że dokument zawiera inwestycje rozpoczęte albo takie, które się rozpoczną, a całość ma służyć promocji władz miasta.
- Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni
- Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają
- Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno
Przypomnijmy:
- Konsultacje i prace nad tym dokumentem trwały od 22 listopada do 5 grudnia poprzedniego roku.
- Po ich zakończeniu został stworzony dokument.
- Jego wdrożenie planowane jest niemal od razu, bo część projektów już czeka na wykonanie.
- To szczegółowy plan działań dla rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście na najbliższych 7 lat, w zakresie zadań: infrastrukturalnych, informacyjno-promocyjnych, usługowych i tych związanych z efektywnym transportem towarów rowerami cargo - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni
W sumie na wszystkie działania przeznaczono ponad 163 mln zł. W większości to inwestycje w infrastrukturę, które mają zapewnić spójność i ciągłość podstawowych połączeń rowerowych w mieście.
Urzędnicy nie ukrywają, że z tym jest największy problem w mieście. Opozycja ma natomiast wątpliwości, czy strategia rowerowa w ogóle jest potrzebna.
Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają
- Nie ma w niej nic odkrywczego. Zapisano tam rzeczy, które już się dzieją, albo rozpoczną w najbliższym czasie. Część druga to przepisanie zadań inwestycyjnych miasta, zapisanych w innych dokumentach. Czy potrzebujemy nazywania strategią dbania o drogi rowerowe, które powinny być zadaniami własnymi gminy? Jest to nie na miejscu - mówi Marek Dudziński, radny PiS.
Dodaje, że dokument daje możliwość uruchomienia 7,4 mln zł na promocję władz miasta i radnych Samorządności pod płaszczykiem promocji zrównoważonego transportu.
Wątpliwości opozycji dotyczą też wprowadzenia strefy Tempo 30 na 30 proc. dróg w Gdyni.
- Strefa jest potrzebna tam, gdzie są dzieci: obok przedszkoli i szkół, ale rozszerzanie to jawna dyskryminacja kierowców - wskazuje.
Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno
Urzędnicy tłumaczą, że dokument ma pozwolić na zebranie wszystkich potrzeb rowerowych w mieście, by dotrzeć do momentu, kiedy rowerem będzie można jeździć bezproblemowo po całej Gdyni.
- Strategię rowerową tworzymy, by określić jakie są potrzeby gdynian i ludzi, którzy przemieszczają się na rowerach, by mogli jeździć bezpiecznie i komfortowo. Dziś jest jeszcze wiele tras do uzupełnienia i wybudowania. Dokument ma dać odpowiedź, co jest najbardziej potrzebne - mówi Jakub Furkal, oficer rowerowy w Gdyni i zarazem radny Gdyni.
Podkreśla, że Strefy Tempo 30 to nie uderzenie w kierowców, ale zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na takich ulicach.
Radni przyjęli ostatecznie dokument. Przeciw byli przedstawiciele klubu PiS.
Strategia rowerowa Gdyni do roku 2030 (pdf)
Najważniejsze inwestycje rowerowe w Gdyni:
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt oszacowany: 5 mln zł.
Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
- Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka, od istniejącej Staniewicza do projektowanej przy Lidlu w kierunku Obłuża
Realizacja: lata 2025-2026.
Koszt: 500 tys. zł. - Budowa drogi rowerowej i chodnika na ul. Janka Wiśniewskiego, od stacji paliw Shell przez węzeł Ofiar Grudnia - plac Konstytucji oraz podjazdy do kładki łączącej ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Morską.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt: na razie nieznany.
Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego
- Budowa buspasa i drogi rowerowej w ul. Hutniczej od estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią wraz z łącznikiem pieszo jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
Realizacja: lata 2024-2030.
Koszt: 10,5 mln zł.
Miejsca
Opinie (109) 2 zablokowane
-
2024-01-27 11:59
pomieszanie priorytetów (1)
Jak uprawiasz kolarstwo szosowe, to jedziesz poza miasto na mało uczęszczane drogi, jak górskie, to głównie w lasach, jak rekreacja rowerowa, to też poza miastem na widokowych i turystycznych drogach rowerowych. Jeżeli nie chcesz pakować roweru na bagażnik, żeby dojechać w takie miejsce, to rzeczywiście miejska droga rowerowa może ułatwić taką komunikację, ale moim skromnym zdaniem lepiej środki przeznaczyć najpierw na trasy dla kolarzy szosowych - nie ma w okolicach trójmiasta żadnej takiej trasy - ludzie jeżdżą starą 7ką - można by przecież wytyczyć tam kawałek pasa tylko dla rowerów, skoro ruch samochodowy jest tam minimalny. Trasy turystyczne - jest ciąg od Sopotu do Gdańska, i fajnie. Ale trasa wzdłuż półwyspu już naprawdę prosi się o remont. MTB - coś się ruszyło, ale głównie z inicjatywy i za pieniądze samych entuzjastów tego sportu. Czy za te pieniądze nie dałoby się zrobić kompleksu rowerowego w okolicy Reja w Sopocie? Porządna nawierzchnia, oznakowane, oświetlone trasy, stojaki z narzędziami, itp? Przecież te 160 mln to kupa kasy. Najpierw zbudować infrastrukturę do uprawiania sportów oraz turystyki rowerowej, a dopiero potem drogi dojazdowe do niej.
- 0 1
-
2024-01-29 11:44
jak jedziesz na szosie to nawet w takich wiochach jak ostrzyce robią ci thebille chodnikowe pseudo ścieżki krzywe brudne bez sensu i z jednej strony drogi
- 0 1
-
2024-01-27 15:45
Za te pieniadze to byscie zrobili obwodnice Witomina
- 1 1
-
2024-01-27 15:49
Roweromania
163.00.000 milionów złotych w ciągu 7-miu lat na rowero-manię.
A ile w tym samym czasie zaplanowano środków finansowych z naszych-gdynianie-podatków na budownictwo mieszkaniowe .?
Czy pozostaje w mocy wypowiedż W. Szczurka dla Radia Gdańsk z okazji 89 rocznicy nadania praw miejskich Gdyni cytuję:
gdynia mieszkań nie buduje,gdynia mieszkania odzyskuje.- 1 1
-
2024-01-27 23:56
Żegnamy Szczurka i jego ekipę. W kwietniu.
Głosuj na kogo chcesz byle nie na Samorządność
- 1 1
-
2024-01-28 09:49
Sciezki rowerowe powinny byc wszedzie po obu stronach ulicy, tak jak są chodniki, a nie zmuszac rowerzystów do
stania na światłach i przejezdzania co kawałek z jednej strony na drugą.
- 0 0
-
2024-01-28 09:51
Wszystko spóżnione. Jezdnie dla samochodów i rowerów powinny byc w takim stanie lata temu, a nie planowane przed wyborami
- 1 1
-
2024-01-29 11:03
Hutnicza!! (1)
Hutnicza - tak!!
Ale czy doczekam za tego życia?! ;)- 0 0
-
2024-01-29 11:45
Hutnicza nie bo będzie znowu 200m z jednej i 200m z drugiej ja to walę takie coś
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.