• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

6 lat i 163 mln zł na nowe drogi rowerowe

Patryk Szczerba
25 stycznia 2024, godz. 20:00 
Opinie (109)

Droga rowerowa na Wielkopolskiej, która powstanie w ramach strategii rowerowej.

Radni Gdyni przyjęli strategię rowerową dla miasta, która wskazuje cele, kierunki i plan działań do końca dekady. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazują, że dokument zawiera inwestycje rozpoczęte albo takie, które się rozpoczną, a całość ma służyć promocji władz miasta.




Czy czujesz się bezpiecznie na drogach rowerowych w Gdyni?

Przypomnijmy:

  • Konsultacje i prace nad tym dokumentem trwały od 22 listopada do 5 grudnia poprzedniego roku.
  • Po ich zakończeniu został stworzony dokument.
  • Jego wdrożenie planowane jest niemal od razu, bo część projektów już czeka na wykonanie.

- To szczegółowy plan działań dla rozwoju ruchu rowerowego w naszym mieście na najbliższych 7 lat, w zakresie zadań: infrastrukturalnych, informacyjno-promocyjnych, usługowych i tych związanych z efektywnym transportem towarów rowerami cargo - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.


Plan inwestycji rowerowych do 2030 r. w Gdyni



W sumie na wszystkie działania przeznaczono ponad 163 mln zł. W większości to inwestycje w infrastrukturę, które mają zapewnić spójność i ciągłość podstawowych połączeń rowerowych w mieście.

Urzędnicy nie ukrywają, że z tym jest największy problem w mieście. Opozycja ma natomiast wątpliwości, czy strategia rowerowa w ogóle jest potrzebna.

Opozycja: to zbiór spraw, które już trwają



- Nie ma w niej nic odkrywczego. Zapisano tam rzeczy, które już się dzieją, albo rozpoczną w najbliższym czasie. Część druga to przepisanie zadań inwestycyjnych miasta, zapisanych w innych dokumentach. Czy potrzebujemy nazywania strategią dbania o drogi rowerowe, które powinny być zadaniami własnymi gminy? Jest to nie na miejscu - mówi Marek Dudziński, radny PiS.
Dodaje, że dokument daje możliwość uruchomienia 7,4 mln zł na promocję władz miasta i radnych Samorządności pod płaszczykiem promocji zrównoważonego transportu.

Wątpliwości opozycji dotyczą też wprowadzenia strefy Tempo 30 na 30 proc. dróg w Gdyni.

- Strefa jest potrzebna tam, gdzie są dzieci: obok przedszkoli i szkół, ale rozszerzanie to jawna dyskryminacja kierowców - wskazuje.

Urzędnicy: trzeba zebrać pomysły i plany w jedno



Urzędnicy tłumaczą, że dokument ma pozwolić na zebranie wszystkich potrzeb rowerowych w mieście, by dotrzeć do momentu, kiedy rowerem będzie można jeździć bezproblemowo po całej Gdyni.

- Strategię rowerową tworzymy, by określić jakie są potrzeby gdynian i ludzi, którzy przemieszczają się na rowerach, by mogli jeździć bezpiecznie i komfortowo. Dziś jest jeszcze wiele tras do uzupełnienia i wybudowania. Dokument ma dać odpowiedź, co jest najbardziej potrzebne - mówi Jakub Furkal, oficer rowerowy w Gdyni i zarazem radny Gdyni.
Podkreśla, że Strefy Tempo 30 to nie uderzenie w kierowców, ale zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu na takich ulicach.

Radni przyjęli ostatecznie dokument. Przeciw byli przedstawiciele klubu PiS.

Strategia rowerowa Gdyni do roku 2030 (pdf)

Te inwestycje są kluczowe według Strategii Rowerowej w Gdyni. Te inwestycje są kluczowe według Strategii Rowerowej w Gdyni.
Najważniejsze inwestycje rowerowe w Gdyni:

  1. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Wielkopolskiej od al. Zwycięstwa do ul. Łowickiej.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt oszacowany: 5 mln zł.
  2. Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie Rowerzyści obok targowiska w Orłowie. Projekt nowej trasy na filmie
  3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Płk. Dąbka, od istniejącej Staniewicza do projektowanej przy Lidlu w kierunku Obłuża
    Realizacja: lata 2025-2026.
    Koszt: 500 tys. zł.
  4. Budowa drogi rowerowej i chodnika na ul. Janka Wiśniewskiego, od stacji paliw Shell przez węzeł Ofiar Grudnia - plac Konstytucji oraz podjazdy do kładki łączącej ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Morską.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt: na razie nieznany.
  5. Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego Buspas i wiadukt rowerowy na Janka Wiśniewskiego
  6. Budowa buspasa i drogi rowerowej w ul. Hutniczej od estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią wraz z łącznikiem pieszo jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
    Realizacja: lata 2024-2030.
    Koszt: 10,5 mln zł.


Miejsca

Opinie (109) 2 zablokowane

  • Mam nadzieje, Pan Prezydent Łucyk wkrótce przestanie rządzić. Wygrywa konkurs na polityka najmocniej odklejonego od rzeczywistości.

    • 10 2

  • w roku wyborczym mozna wszystko obiecac... (1)

    ...ale cale trojmiasto pamieta, ze w Gdyni od lat poza PR'em nic sie nie dzieje od minimum 2 kadencji.

    Czas na zmiane!

    • 13 2

    • Od minimum czterech

      • 1 1

  • Kurna, a przejazdu i przejscia przez estakade nie ma

    Co za dyletanci, trzeba ich pogonić w wyborach.

    • 10 2

  • Szczurek i Łucyk atakują przed wyborami. Nikt nam tyle nie da ile wy obydwaj naobiecujecie. Strategię skierujcie również na remonty ulic, bo na Pomorzu gdynia wygląda pod tym względem najgorzej, tragicznie wręcz. Zabagniliście to "miasto".

    • 10 2

  • sceptyk (4)

    Nie rozumiem siłowego przesiadania mieszkańców na rowery, ogólnie nie lubię lewackich ideii typu " na rowery i wiatraki" , nie ufam im, zobaczycie zrobią jeszcze tak że podniosą OC o 500 % gdy scieżki rowerowe będą puste.

    • 13 7

    • No bardzo biedny jesteś.

      Lewaki idą Cię zjeść żywcem.

      • 4 4

    • Głupia logika (2)

      Ułatwianie życia rowerzystom to nie "siłowe przesiadanie mieszkańców na rowery".

      Jak widzisz rampę dla osób na wózkach przed urzędem to też myślisz, że "siłowo przesiadają mieszkańców na wózki inwalidzkie"?

      • 4 2

      • (1)

        Nie wymagaj za wiele od osób uzywających w wypowiedziach słów lewak / lewacki.

        • 3 2

        • tylko że lewactwo rowerzystom niczego nie ułatwia kompletnie i zupełnie teraz mogę się bujnąć od łowickiej do alei zwycięstwa jezdnią z górki 50 kmh i więcej na tym pseudo chodnikowym bublu będę się bał jechać szybciej niż 30 kmh w obawie przed jakimś samochodem z boku przed pieszymi czy innymi rowerzystami którzy często nie umieją jeździć

          • 0 1

  • Teraz przed wyborami dopiero? Trzeba być kompletnym głąbem, aby uwierzyć w ich zapewnienia.

    • 6 1

  • Jakoś przez całe lata nie było na to środków, choć na piłkę nożną i sponsorowanie tej patologii zawsze znalazły się miliony. A teraz proszę, nagle można?

    • 4 1

  • (2)

    Chore lobby rowerowe w UM, poprawcie najpierw stan dróg

    • 8 5

    • na "śmieszki rowerowe" naciska wyłacznie lobby samochodowe (1)

      rowerzyści wolą jezdnie!

      • 1 0

      • Nigdy tak nie było, nie zmyślaj

        • 0 1

  • nie ogarniam urzędników, planistów... (1)

    Przed chwilą skończyli Wielkopolską to nie mogli tego wcześniej uwzględnić?
    no ale tekst "a całość ma służyć promocji władz miasta" już mnie nie dziwi....
    No i tyle ścieżek rowerowych powinni zrobić max w dwa lata a nie 6 ....

    • 12 3

    • nie na

      tym odcinku.

      • 3 0

  • Lepiej zacznijcie budować drogi a nie g*wniane ścieżki rowerowe. (1)

    • 11 6

    • NIE

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum