• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • Skandal (1)

    Kto zwroci nam srodki, ktore mielismy wplacone na konto MEVO???

    • 28 3

    • nikt :D

      • 17 0

  • rower+akumulator=bzdura

    a już na pewno gdy są wyłącznie dostępne elektryczne. padli i ok, takie są skutki złych decyzji biznesowych. minus że to nasza kasa, przecież nie spadła z nieba

    • 29 4

  • (2)

    kto miastom pozwolił wyrzucić w błoto 10 mln na zbędne fanaberie? Te pieniądze powinny być zwrócone i wykorzystane do remontu dróg i chodników.

    Ale oczywiście - kto miał zarobić to zarobił a reszta się nie liczy

    • 39 4

    • (1)

      Kiedy urzedas bedzie odpowiadal wlasnym majatkiem ??? Gdyby tak karnowski dulkiewicz szczurek i ten caly bobo grzelak mieli sie zrzucic na te 5 mln to faktycznie bylaby to lekcja dla nich. A tak - wyszlo jak zwykle w trojmiescie.

      • 7 3

      • A ty w pracy odpowiadasz własnym majątkiem?

        • 2 1

  • Przetarg

    Tak to jest w tej Polsce, że wygrywa najniższa oferta która budzi wątpliwości ale kwota się liczy. I kwota jest brana pod uwagę w 85% i dlatego wygrywają właśnie takie firmy

    • 23 1

  • 10 mln na kurs dla urzędników (3)

    "- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska."
    Najgorsze jest to, że tak naprawdę to oni się niczego nie nauczyli i tak jak wyrzucają publiczne pieniądze w błoto, tak będą wyrzucać nadal.

    • 90 3

    • chyba jak się ma władzę - to na naukę jest już trochę za pózno?

      powinni być kompetentni - a okazuje się, ze oni dopiero się uczą... tyle lat i jeszcze dłuuugo

      • 7 1

    • Nauczyli sie

      jak Tu lepiej sobie i kolegom dac dorobic na boku.

      • 1 0

    • a to ten który mówił że Polska wywołała II wojnę???

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Gratuluje (12)

    Az jestem zdziwiony. To bardzo dobra decyzja. Gratuluje.
    Zapłacono ostatecznie 9,76M - 4M zwrotu gwarancji bankowej = 5.76M straty. Szkoda tych 5.76M, ale patrząc jak MEVO dogorywa zdecydowanie większą stratę mogłoby spowodować dalsze dotowanie trupa. Przecięcie pępowiny to dobra wiadomość, lecz przez łzy w ilości 5.76M.

    Moim skromnym zdaniem wina leży pośrodku. OMGGS sam na własne życzenie wybrał takiego, a nie innego operatora. Operator natomiast nie wiążąc końca z końcem, zaproponował irracjonalna propozycje restrukturyzacji, samemu się grzebiąc. Cieszy, że OMGGS z cala surowością wypowiedział operatorowi umowę. 5.76M natomiast zostało.... zdefraudowane.

    • 238 40

    • (3)

      Ktos na tym zarobil jednak. Pamietam jak bylrm pelen podejrzen jak ten przetarg oglaszano. Kryteria absurdalne, parcie na zwyciestwo tej firmy...

      • 24 7

      • Prawie 4 mln na stacje z blachy - tutaj ktoś zarobił parę ze jakieś 2 mln

        10 tys zł za rower który jest wart ok 3 tysięcy - tutaj również ktoś zarobił

        • 37 8

      • nie było parcia na tę firmę (1)

        To nie prawda co piszesz.

        • 0 1

        • a na co było parcie? bo bez parcia na urzędniczy stolec albo działałoby to racjonalnie

          albo nigdy b y się nie zaczęło

          • 0 0

    • no nie wierzę

      urzędnicy wycofali się ze słomianej inwestycji...

      jeszcze tylko skasować projekt spalarni i przestanę psioczyć na urzędników
      (głównym wykonawcą jest znana z przekrętów na polskich autostradach włoska firma znajdująca się w stanie upadłości układowej)

      • 11 4

    • Świadomy Wyborca

      Żeby było jak było i wszystko w temacie. Super owieczki, oj przepraszam wyborcy teraz proszę pohasać na pastwisku czyli komentować i wypisywać dyrdymały.
      Powodzenia świadomi wyborcy specjaliści od wszystkiego.

      • 19 2

    • (2)

      "Zapłacono ostatecznie 9,76M - 4M zwrotu gwarancji bankowej = 5.76M straty" - A co z karą umowną 8M o której mowa w art. ? Jesli bedą wypłacalni to może da sie odzyskać wszystko ?

      • 3 0

      • nie da się (1)

        spółka poinformowała o 22 mln naliczonych kar i przygotowuje się do upadłosci

        • 7 0

        • W ramach tych 22 mln

          jest 14 mln kary w związku z nienależytym wykonywaniem umowy i właśnie to 8 mln za rozwiązanie.

          • 1 0

    • cyrk

      spartolili robote za 6ml podatnikow a ten sie jeszcze cieszy

      • 2 1

    • rowery i stacje bazowe zostały również przejęte a więc to chyba nie będzie strata "na czysto", o ile nowy operator wykorzysta te zasoby w sposób rozsądny i z realną strategią utrzymania go w dobrej kondycji.

      • 0 0

    • ale przeciez rowery są!

      O jakiej stracie piszesz skoro rowery są własnoscią Metropolii?
      Te 5 mln to własnie za rowery, wg moich wyliczen Metropolia na takim dealu wychodzi na plus i to duzy.

      • 0 0

  • Szefie

    Jaka piękna katastrofa.

    • 33 5

  • ile powinno to kosztować, abyście chcieli korzystać a operator wyszedł na swoje? (2)

    30-50 miesięcznie?
    300-400 za abonament roczny?
    mniejsza ilość minut w abo?

    • 8 9

    • a co za różnica? ma się opłacać operatorowi a miasto nie powinno nic dokładać, to nie jest interes miasta - bo w ten sposób marnuje wspólne środki na fanaberie grupki kolarzy :)

      Emeryci czy przedszkolaki mają coś z tego?

      • 10 3

    • Powinny być rowery beż wspomagania

      ceny to kwestia wtórna

      • 6 1

  • Hahahha

    Trzeba było kupić własny rower i jeździć za darmo ,ale wielki gdansku znownzaufal władzy....pozdro Elo glusjcie dalej na jedna partie

    • 26 10

  • sam obaliłem komune

    Socjalizm w pełnej krasie , rowery dla każdego,czyli niczyje ,czekam na kryzys światowy może ludzie się obudzą ,sorry niewolnicy.

    • 28 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum