• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • CBA do roboty!!! (1)

    • 44 3

    • Do roboty!

      Albo do zwolnienia!
      Trzepać tym levakom faktury!

      • 0 1

  • dajcie 500+ do roweru (1)

    taki cycle to work scheme wersja PIS.

    • 8 24

    • O co Ci chodzi konkretnie?

      • 3 0

  • bardzo cieszy ze jelenie stracili wpłaty za abonament :D

    • 14 14

  • Szkoda

    • 5 3

  • 3,9 mln stacje... (2)

    Czyli stojaki na rowery...

    • 37 1

    • Stacja

      Ustawione stojaki nigdy nie były "stacjami". To jedna z przyczyn upadku systemu. Dziwię się, że znalazł się jakiś miejski leming, a właściwie całe ich stado, które dało się nabrać na przekręt. A wystarczyło powiedzieć: sprawdzam, gdzie są stacje i jaką mają moc ładowania?

      • 8 1

    • Stojaki w dodatku na gruntach miejskich

      Normalnie gdybyś w miejski grunt chciał wbić patyk to by ci opłate naliczali. Tu miasto podarowało grunty gratisowo by ustawiono zwykłe metalowe stojaki, żadne stacje kosmiczne. Ile tych stojaków w sumie jest w Gdańsku? Ile waży taki stojak? Ile kosztuje1 kg złomu? To nam wyjdzie koszt calkowity stojaków

      • 1 1

  • "Odpadło oczku temu misiu"... (1)

    Zdziwienia brak. System oparty w 100% na rowerach elektrycznych nie ma prawa działać. Przynajmniej nie w Polsce i nie w 2019/2020 roku...

    • 38 1

    • Działa w Kopenhadze

      • 3 0

  • Współwinny jest twórca przetargu (2)

    Przetarg powinien być szczegółowo rozpisany, czyli ile km ma rower przejechać na baterii, jak mają być ładowane etc. O to się tu głównie rozbiło.
    Niekompetentne i mało myślące urzędniki się biorą za sprawy, które ich przerastają i jest taki zonk.

    • 44 1

    • kolejna kwestia

      jaki kapitał zakładowy ma Next Bike Tricity? z tego co czytałem to marny. Spółka się zabezpieczyła na taką sytuację upadku, a co zrobiło miasto Gdańsk i inne nie wpisując minimalnego kapitału?

      • 5 0

    • Nie doceniasz ich

      Oni doskonale wiedzieli co robią. Wiedzieli również, jak to się skończy oraz że nie poniosą żadnych konsekwencji.

      • 10 0

  • to mówicie, że już po wyborach (2)

    szanowne pelikany?

    • 55 3

    • Otóż to właśnie

      Poczekali na "po wyborach" żeby lemingi głosowały na jedynie słuszną nieobciachową ich zdaniem opcję.

      • 11 2

    • I mam inaczej zaglosowac bo jakies glupie rowery ???
      Wez sie puknij w ten pusty leb.

      • 1 0

  • (3)

    Czemu mnie to nie dziwi? Odpowiedzialności Zamawiającego za wybór niedoszacowanej oferty oczywiście nawet nie rozważa się... Dla mnie to cała komisja przetargowa powinna zostać odsunięta od pieniędzy publicznych

    • 37 3

    • Komisja przetargowa powinna także beknąć. Nie dotykać społecznych, a zwłaszcza technicznych spraw, których nie ogarniają.

      Nie dotykać cudzych pieniędzy, których nie szanują.

      • 12 1

    • ciekawe, kto ustala kryteria przetargów, miasto ? no nie (1)

      poczytaj trochę i wtedy możesz mędrkować

      • 1 1

      • A kto przepraszam? Przetarg ma wychwycić również cwaniakow i zabezpieczyć realizację umowy... Jeżeli w ofertach firm oferujących 100% elektryków była tak duża różnica cen to jakim cudem dano wiarę w puste zapewnienia spoleczki za 5tysi że się da tak tanio zrobić projekt.

        • 5 1

  • Wreszcie III etap - upadłość

    • 31 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum