• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • Klasa ! (7)

    Pani prezydent, kolejny wielki minus na Pani koncie. Trzymam za Panią kciuki od początku, ale coraz częściej wydaje mi się, że nie nadaje się Pani na to stanowisko.

    • 86 32

    • Niestety to prawda. (1)

      Bycie miłą nie wystarczy... Kompetencji brakuje... Zdalnie sterowana przez Grzegorza z Warszawy...

      • 28 9

      • Ta vice Piotrek G. steruje z tylnego fotela

        • 6 0

    • Co ona ma do tego? (3)

      Ludzie co ta prezydent ma do tego? Co się złego wydarzy to wszyscy po niej jadą? Mi ona tam zwisa i powiewa ale pytam się co to za sens obwiniać za wszystko prezydenta gdzie tutaj o wszystkim jeszcze decydował Adamowicz. Tak samo ostatnio wypadek na obwodnicy to komentarze że wszystko wina Dulkiewicz co ona ma do wypadku na obwodnicy ludzie ogarnijcie się i zabierzcie się do pracy a nie głupie komentarze piszecie.

      • 24 22

      • Jacie

        Tępy czy udajesz? Pani ...prezydent wzięła za ten system nagrodę i się tym swego czasu chwaliła. Zanim została prezydentem z przypadku była odpowiedzialna za ten projekt. To ma do tego. Dalej Ci to zwisa?

        • 32 8

      • Nie ma nic

        To prawda. Marionetka.

        • 6 3

      • To trolle, maja takie zadanie.
        Smaruja na Trzaskowskiego i Dulkiewicz by obrzydzc ich ludziom.

        • 1 0

    • To akurat było wiadomo od początku

      • 2 1

  • brak systemu brak monitoringu

    Ciekawe ile rowerów zginie jak systemy przestana działać. Teraz zacznie się walka o dostępy do systemów monitorowania itd. Da się to ładnie opóźnić.

    Życzę aby szybko udało się a wiosnę uruchomić usługę

    • 27 1

  • Typowy polski byznes

    • 33 2

  • Z jednej strony miałem rację, z drugiej wolał bym jej nie mieć :) (5)

    Następnym razem nie bierzcie elektryków, a najlepiej $ przeznaczcie na budowę pasów dla rowerów takich jak na wita Stwosza. W tym roku nic nie zrobiono pomimo zapowiedzi.

    • 26 6

    • Proszę Cię (2)

      dlaczego reklamujesz kolejny bubel, taki jak Wita Stwosza? Widziałeś kiedyś jak wyglądają pasy i oznaczenia dla rowerzystów w Londynie czy Amsterdamie?

      • 0 7

      • (1)

        widziałem w Kopenchadze, jak na nasze standardy to jest wzorowo, nie wymagaj za wiele od władz widzisz co sobą reprezentują.

        • 1 1

        • to dziwne, bo nie takiego miasta

          • 4 0

    • ta trasa jest nieużywana, jeżdżę to wiem (1)

      spotkać tam kogoś na rowerze to szczęście trzeba mieć

      • 3 3

      • to dziwne bo ja widzę codziennie

        • 3 0

  • Beznadziejna decyzja. Najgorsza z możliwych, chyba ze jeszcze w tym tygodniu podpiszą umowę z nowym operatorem, albo od jutra przejmą obowiązki operatora.

    • 9 26

  • Super (1)

    Teraz latami będą się sądzić, pochłonie to kolejne pieniądze, a rowery zardzewieją w jakimś magazynie. Na kolejną spółkę, która się tym zajmie będziemy czekać długo. Kochani czuję, że Mevo to już przeszłość. Nie zobaczymy więcej tych rowerów.

    • 51 0

    • I słusznie. 30 kg żelaza, akumulatory o zawyżonych pojemnościach ładowane przez domowe ładowarki

      bez kontroli prądu.

      • 5 0

  • Jeszcze czego...

    "O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek."

    Może jeszcze ich w D... pocałować? Nie dość, że polecili w kulki to chcą żeby darować im wszystkie długi, skandal że w ogóle z taką" ofertą" wyskakują. Mam nadzieję, że każdy grosz odzyska OMGGS i im nie odpuści.

    • 48 0

  • Przyklady marnotrawsta pieniedzy (2)

    Ilez to pieniedzy juz w Gdansku zmarnowano. Przykladowo mielismy rewolucyjny dystem sim z kolorami przypisanymi dzielnicom i tablicami informacyjnymi. Ile z tego zostalo? A ile wydano i kto zarobil?? Ile kosztowaly elektroniczne tablice postawione przez marszalka? Kto z nich korzysta i kto zarobil ? A teraz tristar - uczciwie- czy ktos korzysta z kolejnych tablic stojacych na przystankach tym razem nalezacych do tristar? Po co one komu ?? Tak samo gdanskie tablice sip (co innego niz w/w sim) - tez niewydolny wykonawca, kontrowersyjne wyswietlacze z daszkami lub nieczytelne monitory, rozmieszczone w sposob kuriozalny niekiedy. Czemu gdzie indziej sie wszystko da a tu nie?

    • 52 6

    • o rany, czytałeś, co napisałeś ? wylewu dostaniesz

      • 3 6

    • Ja korzystam z tablic na przystankach

      • 1 2

  • Brawo za jaja! (2)

    Tak się postępuje z niekompetentnymi wykonawcami. Szkoda, że ludzie będą wieszać psy na Metropolii zamiast na tych partaczach z NB.

    • 30 23

    • Ktos ten przetarg ulozyl, w taki sposob ze ludzie pukali sie w czolo. A to ze przyszla firma co stwierdzila ze jakos to bedzie, to efekt uboczny d**ilizmu urzednikow! Zadne jaja, gdyby to byly ich pieniadze, wtedy mowiloby sie frajerzy! A pewnie i ukryty cel zostal osiagniety, 5 mln nie wyparowalo !

      • 11 2

    • urzędasy

      A jaki urzędas dopuszcza firmę z kapitałem 5000zł do przetargu na 10000000

      • 0 0

  • jak dla mnie to błąd (3)

    ostatnie dni pokazywały, że mimo trudności system coraz lepiej sobie radzi, rowerów jest więcej dostępnych. Zamiast 900-1100 było 1200-1400.

    • 14 32

    • przeciez operator lecial sobie w ch**a po calosci

      • 20 0

    • Jest więcej dostepnych

      Bo mniej ludzi jeździ, taka pogoda. Polecam myślenie

      • 24 1

    • Bo się zrobiło zimno

      koniec tematu, zacznij myśleć

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum