• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • Oczywiscie ze sa tunele rowerowo-piesze

    np.tunel pod kanalem w Rotterdamie!!!Najpierw trzeba sie troche zorientowac a nie wypisywac glupoty ze takowych nie ma!!!

    • 5 1

  • przez mosta wantowy (9)

    przejechało w ciągu 10 lat tyle samochodów co w ciagu jednego dnia przejezdza przez Podwale Grodzkie przy dworcu głównym PKP. Mam wiec pytanie dla jakiego ruchu samochodowego projektuje się ten tunel. I czyim kosztem bedzie zbudowany

    • 10 7

    • (8)

      Most wantowy jest tak mało eksplatowany dlatego, że jeszcze nie wybudowano tego tunelu. Jest to trasa drogi zielonej, która ma łączyć ulicę Spacerową z tym mostem. U nas tak się powoli dobudowuje, bo na wszystko od razu nas nie stać. Zanim całość się skończy, to początek jest już ruiną.

      • 8 1

      • prosze nie opowiadac bajek (7)

        10 lat to wystarczajacy czas by oceniac perspektywy ruchu samochodowego. Ten tunel ma właśnie udowadniac ze budowa mostu wantowego była uzasadniona. Po prostu ktos chce uniknac odpowiedzialnosci za chybiona inwestycje i wywalenie pieniedzy na pomnik woluntaryzmu dlatego tak sie foruje cała trase a szczególnie tunel.

        • 2 4

        • Most wantowy (6)

          bez tunelu zawsze będzie nie obciążony ruchem. To jest jeden z elementów wspólnego skomunikowania, jeśli tego nie kumasz, no to cóż na to poradzić.

          • 5 1

          • znowu bajki (5)

            skoro most wantowy bez tunelu nie ma byc obciazony ruchem to po co zostal 10 lat temu zbudowany gdy jeszcze nikt o tunelu nie wspominał. Moim twierdzeniem jest ze tunel ma potwierdzac zasadnosc budowy mostu wantowego a srodki jakie maja byc wydane na ten cel zostana zabrane z innych potencjalnych zadan. Wstrzymac te mrzonki o tunelu

            • 2 2

            • musisz być ignorantem skoro nie widzisz jak ten tunel jest potrzebny (2)

              Tunel (razem z mostem) połączy lewą część portu i dolne dzielnice Gdańska z portem północnym i innymi przemysłowymi terenami oraz krajową drogą na Warszawę.

              Z centrum znikną dzięki niemu wszystkie samochody, które teraz muszą jechać na około. Tym samym będą znacznie mniejsze korki na Podwalu Przedmiejskim i Grodzkim. Skorzystają więc wszyscy którzy jeżdżą przez centrum.

              Po za budowanymi właśnie trasą WZ, POG oraz mającej być budowanej równocześnie z tunelem Słowackiego nie ma w Gdańsku obecnie ważniejszej inwestycji drogowej.

              • 3 0

              • hahaha (1)

                wlasnie czekałem az woiszesz cos o polaczeniu z Warszawa. Moje zatem pytanie w tym momencie: Po co jest budowana czytaj finansowana tzw Obwodnica Południowa Gdańska?

                • 1 2

              • a czy POG łączy Warszawę z portem albo z dolnym Gdańskiem?

                Nie łączy! Połączy za to je ten tunel.

                Obwodnica Południowa służy do wyprowadzenia tranzytu na istniejącą trójmiejska obwodnicę. Pojadą nią głównie samochody które jadą gdzieś dalej i dzisiaj muszą przejechać przez cały Gdańsk.

                Naprawdę jesteś ignorantem jeśli tego nie rozumiesz.

                • 1 1

            • Bo tunel miał byc zbudowany 10 lat temu (1)

              • 0 1

              • i w ten sposob kółko sie zamyka

                mydlicie oczy ludziom bo w istocie w tych całych inwestycjach chodzi o wydawanie i dzielenie srodków budzetowych

                • 2 2

  • Dobra puenta na Dzień Bez Samochodu (2)

    Bajerowanie o zrównoważonym transporcie to ściema. Tunel, którego budowa będzie kosztować kilka razy tyle co wszystkie drogi rowerowe w Gdańsku które dotąd powstały będzie tylko dla samochodów i oto koniec czarów. Komunikacja zbiorowa czy rowery to tylko pic na wodę, pokazuje się coś żeby UE wrzucało dalej kaskę a wyborcy myśleli że idzie ku lepszemu. Tutaj nadal rządzi beton, żelbeton we łbach polityków i projektantów, którzy sami nie jeżdżą ani tramwajem ani autobusem ani rowerem. To skąd mają znać takie problemy?
    PS Równanie do nich to nie jest równanie w górę!

    • 17 1

    • Tunel bez światełka (1)

      Mogliby dać trzecią nitkę z torami tramwajowymi. Szybciej byłoby do Gdańska dojechać. A i przy okazji ścieżka byłaby dla rowerów

      • 0 0

      • Ale to ich nie interesuje!

        Trase Slowackiego od Rzeczpospolitej do Grunwaldzkiej tez robia bez tramwaju mimo ze to wymarzone miejdsce na polaczenie dwoch nitek.

        • 1 0

  • Żaden problem (2)

    Wprowadzić "prom' do tunelu.
    Zorganizować jakiś dostosowany do tego celu niskopodłogowy mini bus lub inny większy pojazd, który będzie zabierał rowerzystów i pieszych.
    Kursować mniej więcej co 10minut.
    Szczególy techniczne są do rozwiązania

    • 7 0

    • a kasa? (1)

      Szczegóły techniczne i finansowe - nie zapominaj. Ktoś będzie musiał finansować ten autobus. W idealnym przypadku darmowy (dla samochodów) tunel powinien być też darmowy dla rowerzystów.

      • 2 0

      • kasa to zawsze problem

        ale koszty utrzymania autobusu można by np włączyć do zapewne o wiele większych kosztów eksploatacji tunelu

        • 0 0

  • a wszędzie się w Gdańsku wciska, że rower tylko dla komunikacji

    - no i nareszcie Gdańsko Ligo Transportowa, ktoś myśli w końcu o miłośnikach rekreacji rowerowej, no i może RUCHOWEJ?.

    • 2 0

  • Pieszych i rowerzystów w tunelu być nie może (2)

    Ruch pieszy czy rowerowy nie jest możliwy we wspólnej nawie (rurze) z ruchem samochodowym. Wynika to z przepisów (kwestia bezpieczeństwa, ale także zagrożenie wynikające ze zwiększonego stężenia spalin w tunelu). Można oczywiście zbudować trzecią nawę pieszo - rowerową, ale przy tunelu długości ok. 1300 m jest to koszt jakichś 400 mln PLN. Dużo lepszym rozwiązaniem jest prom lub bus dostosowany do przewozu rowerów. Są to dość popularne rozwiąznia np w Kanadzie.
    Pozdrawiam

    • 8 1

    • To może tunel pieszo-rowerowy i prom dla samochodów?

      • 0 1

    • piesi

      pod elbtunelem jest przejscie dla pieszych, osobno

      • 0 0

  • Ktoś w to wierzy jeszcze, w ten tunel ? ;]

    Od tylu lat o nim trąbią i nic.

    • 2 5

  • chętny do jazdy rowerem w tunelu (1)

    a ja jestem rowerzystą i chciałbym jeżdzić tunelem

    • 8 1

    • skoroś chętny to jak widać pozostaje Ci tylko zderzenie czołowe

      z TIREM i wtedy zobaczysz tunel....
      i być może światełko na jego końcu...

      • 0 2

  • Ludzie nie są naiwni

    Co za tunel? Czy nie jest to przysłowiowe dzielenie skóry na niedźwiedziu, który jeszcze w lesie? Ale rozumiem jak rzeczywistość skrzeczy, to czeba wyciągać dobre intencje na stół. Ale przecież, kazdy to widzi. Ludzie nie są tacy naiwni jak się Panu, Panie Prezydencie wydaje.Kto wierzy w te brednie?

    • 2 2

  • Dlaczego rower to rekreacja (2)

    Dlaczego rower kojarzy się z rekreacją, to przecież normalny środek komunikacji. Bardzo wiele osób, w tym na wysokich stanowiskach, w Trójmieście dojeżdża rowerem do pracy !

    • 11 2

    • Popieram! (1)

      Na zachodzie nie robi się afery z otwarcia 3 metrów ścieżki rowerowej bo tam to jest normalna alternatywa dla komunikacji miejskiej. U nas wciąż pokutuje przekonanie że rower to tylko dla bachorów ew na weekend i wszyscy kisza się w korkach albo śmierdzących tramwajach...

      • 8 0

      • Zachód

        Zachód to pikuś przy Wschodzie. Podobno jest 9 milionów rowerów w Pekinie :))))

        BIPP!!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum