• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • Wystarczy wsiąść z rowerem do autobusu i wysiąść na drugiej stronie tunelu (2)

    o ile jakieś linie będą tam przewidziane ale nie wyobrażam sobie aby taka wielka inwestycja obyła się bez poprowadzenia przez nią co najmniej 2-3 linii autobusowych.

    • 2 1

    • (1)

      taaa rowery w autobusach tyle drą ryje że zdrowo trzeba jeździć że zanieczyszczenie środowiska na forach się wypowiadają żeby każdy do pracy jeździł rowerkiem bo smród i korki a jak tylko wiaterek mocniej zawieje czy ulewa najdzie to taki się pcha do autobusu z tą kolubryną i ani tu stanąć ani obrócić a jak wysiada to pół autobusu musi wysiąść wnerwiają mnie rowerzyści jak nie wiem co a i tak żaden z nich do pracy o 6 rano rowerkiem w zimę przy 15 stopniowym mrozie nie pojedzie tacy ''cfffffan''i jak świeci słoneczko i z górki mają a potem to już się wpychają do komunikacji bo dupki się nie chce ruszyć pod górę.

      • 3 2

      • ale bredzisz :D

        • 1 2

  • Witamy w Polsce krainie dziwactw

    • 2 1

  • Zaspa też NIE jest dla rowerów

    bo przejeżdżając tam muszę jeździć PO chodnikach. Gdzie są radni PO? którzy tyle naobiecywali?

    • 1 1

  • Prom bezzałogowy (1)

    Jeśli autobus okaże się niedobry, to czy nie można jakiegoś małego promu bezzałogowego na monety trzasnąć? Podjeżdża grupka np. min 20 osób, wsiadają na automatyczny promik, wrzucają po 2zł do dziurki i komputer kieruje promem na drugą stronę, nawigując np. przez GPS albo jakiś nadajnik radiowy.

    Co do autobusu, to można w to miejsce puścić np. przegubowca, który w tylnym członie ma szersze drzwi, płaską niską podłogę i nie ma siedzeń, tylko uchwyty.

    • 1 0

    • niestety, ale tu jest ZACOFANE TRÓJMIASTO (nie chodzi bynajmniej o portal, do którego nic nie mam), tu się nie myśli. W Warszawie KAŻDY most ma ścieżkę dla pieszych, nie do pomyślenia jest coś takiego jak most wantowy w Gdańsku, który jest bez zwykłego chodnika!!

      • 1 1

  • fatalnie

    Cała masa ludzi korzysta z promu przeprawiając się rowerami i pieszo do i z pracy. Tunel tego nie umożliwi, prom padnie.

    Wewnątrz tunelu jest chodnik, może by się dało jakoś skorzystać z niego?

    • 2 2

  • To nie jest problem (3)

    Po prostu nie będzie ścieżki rowerowej, problem jest jeden kiedy tak naprawdę będzie ten tunel. A co do rowerzystów jak zaczną płacić podatki i ubezpieczać swoje rowery tak jak uczestnik ruchu ubezpiecza skuter, motor czy samochód, to będą mogli się domagać takich ścieżek, a puki co niech korzystają ze ścieżek z Brzeźna do Sopotu

    • 0 13

    • podatek (1)

      Dla Ciebie przydał by się podatek od butów i tablice rejestracyjne przyczepiane do obcasów, tylko jak rozwiązać problem z podświetleniem ich?

      • 2 1

      • bezsensu

        szkoda nerwów i tak nikt nie patrzy na rowerzystów, bo jest to dodatkowy koszt a przy takiej inwestycji każdy grosz się liczy

        • 0 0

    • sorry ale bez samochodu też można żyć, ja nigdy nie miałem i nie mam i radzę sobie bardzo dobrze; przez wszystkie lata studiów i pracy korzystałem z komunikacji publicznej. Więc po co ci ten samochód? Nie jest niezbędny do życia. Mam nadzieję, że ropa skończy się jak najszybciej, to i samochodów nie będzie przy obecnych "chęciach" przestawienia się na inne paliwo.

      • 0 2

  • Tunel rowerowy tańszy od samochodowego, a samochody można promem przewozić. (2)

    Dlaczego ciągi rowerowe traktowane są jako dodatek dla dróg samochodowych, a nie jako punkt wyjścia?

    • 4 1

    • (1)

      bo nie płacisz za to że ci ją wybudują i remontują tak jak ja płace za paliwo i od tego do skarbu państwa idą miliony zł ja proponuje obowiązkowe OC dla rowerów przecież tak samo poruszacie się drogami czemu więc za rok nie płacicie powiedzmy 500zł?

      • 3 1

      • ale rower przynajmniej nie szkodzi, a samochody szkodzą. I spokojnie można bez nich żyć (nie mówię o przewozach towarowych, bo to inna sprawa). Mogłoby w ogóle nie być samochodów osobowych, tylko komunikacja publiczna i TIR-y. I co Ty na to? Ja nie mam samochodu i jakoś żyję, nie jest mi on do niczego potrzebny. A nie należę do osób, które lubią siedzieć w domu.

        • 1 1

  • problem (1)

    jest sztucznie wywołany. Wszystkie wypowiedzi sa krytyczne dla zasady, aby skrytykować. Potem robi sie puente, że w Polsce to wszytsko jest do d. za na ZACHODZIE wszytsko jest ok. Strasznie mnie denerwuje operowanie pojęciem ZACHODU bo obecnie nie wiadomo gdzie ten ZACHÓD się znajduje. Tunek został zaprojektowany głównie po to, aby przenosić ruch samochodowy, tzn przenosic ruch z takich dzielnic jak Przymorze Oliwa, Wrzeszcz na Elbląg i Warszawę z pominięciem centrum. I to jest jego główne zastosowanie. Po drugie jak wyobrażacie sobie ruch rowerów w ponad kilometrowym tunelu, gdzie jeżdżą samochody wydzielające spaliny. Odnośnie tunelu w Hamburgu, to ruch pieszych i rowerów możliwy jest jedynie w starym tunelu, gdzie ruchu samochodowego prawie nie ma. Aby wjechać tam samochodem trzeba po pierwsze zapłacić , po drugie zwieść samochód specjalna windą towarową, następnie przejechać tunelem i potem znowu wjechac z samochodem taką samą windą na górę. To powoduje,że praktycznie zmotoryzowani z niego nie korzystają . Cały ruch tranzytowy odbywa się autostradą A 7 nowym tunelem, gdzie ruchu pieszych i rowerwów nie ma. Budowany tunel u nas w Gdańsku jest bliższy temu nowemu hamburskiemu na autostradzie. Poza tym artykuł mówi o przyszłości. Nie wiadomo jeszcze czy prom zniknie. Może akurat nie zniknie. Nadto jest wiele innych rozwiązań tego problemu zamiast wykładania pieniędzy na specjalny tunel dla rowerzystów , zas pieniądze można przeznaczyć na inne cele.

    • 2 1

    • ok nei musi być tunelu dla rowerzystów, ale brak ścieżki choćby dla pieszych na Moście Wantowym to SKANDAL JAKICH MAŁO!! W Warszawie każdy most (a jest ich 7 razy więcej niż w zacofanym Gdańsku) ma normalny chodnik, nawet jeśli nie ma ścieżki rowerowej. Jestem Gdańszczaninem z urodzenia, ale będąc w Warszawie przez 5 lat wstydziłem się za Gdańsk i nie chciałem o nim w ogóle rozmawiać. Bo cokolwiek powiedziałem, to wychodziło, jaka to zacofana dziura i prowincja. Komunikacja miejska do d..., podczas gdy w Warszawie jest naprawdę super i w dzień, i w nocy; prawie wszędzie tramwaje, dodatkowo całą noc jeżdżą autobusy co pół godziny, ostatnie tramwaje odjeżdżają o 23:50, dowolny bilet czasowy obejmuje także przejazd kolejką WKD, SKM i Kolejami Mazowieckimi w granicach miasta. W Gdańsku są beznadziejne drogi - w Warszawie też długo były, ale wzięli się za remonty. Warszawa jest praktycznie cała oświetlona, nie ma ciemnych miejsc.

      • 0 1

  • no to lipa..... (1)

    trzeba bedzie jakas manifestacje albo blokade zorganizowac, inaczej nic sie nie zdziala w tym kraju

    • 1 1

    • dokładnie; trzeba będzie zrobić masę krytyczną w tunelu albo zacząć się masowo ustawiać przy drodze i łapać samochody na stopa "na drugą stronę" :)

      • 0 1

  • ROWERZYŚCI (3)

    Was to już naprawdę pogrzało od tego jeżdżenia po słoneczku bez kasku i czapeczki. TUNEL W KTÓRYM MOGĄ JEŹDZIĆ ROWERY TO ŚMIERĆ. Ludzie tunel musiałby mieć zupełnie oddzielny pas zakryty ścianami oddzielony od głównego ruchu to oznacza powiększenie średnicy a wiecie ile to kosztuje żebyście mogli sobie rowerkiem pojeździć? Nie no jak słyszę że można udostępnić do ogólnego użytku tunel techniczny to aż mi się krzesło wykręciło z podstawy. TUNEL TECHNICZNY JEST DLA BEZPIECZEŃSTWA W RAZIE POŻARU WYPADKU LUB ZALANIA, a nie po to żeby był udostępniony publicznie. W razie wypadku czy awarii powstanie panika i się pozabijacie tymi rowerkami + stworzycie zator na drodze ucieczki. Jakbyście mieli mało miejsc do śmigania. Może w Rębiechowie utworzymy jeden pas szybkiego ruchu rowerowego równoległy z pasem startowym żeby można było rekreacyjnie podziwiać starty i lądowania? Weźcie się puknijcie w te łby od czasu do czasu bo już mnie ta rewolucja rowerowa zaczyna mocno irytować. Tylko patrzeć jak będę musiał oglądać się 3 razy czy mi na przejściu przez ta wasza ścieżkę rowerową ktoś nie przywali jadąc 30 40 km/h.

    • 5 4

    • (1)

      a po co wydaje się 300 mln na ECS i inne tego typu bzdury?Możnaby za takie pieniądze zrobić ten tunel dla pieszych a co to za problem piechurku obejrzeć się czy na jezdnię też wpieprzasz się bez upewnienia?Debili i frustratów którym przeszkadzają rowerzyści powinno się leczyć

      • 1 2

      • no właśnie; nie mówiąc o tym, że za 300 mln dodatkowo można by wybudować jeszcze jedną nitkę kolei metropolitalnej, np. na Stogi i do Sobieszewa. ECS nie tylko kosztuje 300 mln złotych, ale na jego obsługę będzie szło 18 milionów ROCZNIE!! Czy to nie rozbój w biały dzień? Czy Solidarność o to walczyła, aby teraz OKRADAĆ MIESZKAŃCÓW w tak trudnej sytuacji?? Bo chyba nie.

        • 0 2

    • Rowerek to ma twoje dziecko. Czemu ludzie nie mogą zrozumieć, że dla niektórych rower to środek transportu taki sam jak samochód, tramwaj czy własne nogi?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum