• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • (1)

    I takie schody dla kilku pedałow, tfu, to juz przesada

    • 1 1

    • pedał, to ten wąski

      ten szeroki ma rację !

      • 0 0

  • Rowerzyści zanieczyszczają środowisko.

    Kiedy zatrzymuję się na światłach obok rowerzysty, muszę zamykać okno i przyłożyć sobie butlę z tlenem dla chorych na płuca. Bo rowerzyści zapachem przypominają gangrenę. Jest tylko gorszy. Jedno okno już mi się rozpuściło.

    • 0 3

  • A tunel to gdzie jest ?

    najpierw tunel zbudujta a później bijta rowerowa pianę.

    Bo teraz tunel jest w czarnej d..... ziurze niebytu budowlanego.

    • 0 1

  • prom tylko w dni robocze (1)

    dla rowerzystów najatrakcyjniejsze są weekendy a wtedy prom nie kursuje

    • 0 1

    • dlaczego prom nie kursuje w niedziele ?

      żeby dojechać do Twierdzy Wisłoujście trzeba objechać całe miasto dookoła

      • 2 0

  • (1)

    przecież tunel buduje się na dziesięciolecia więc należy go zaprojektować raz a dobrze a nie jechać po najprostszej linii oporu polskie autostrady są dwupasmowe co zupełnie kłóci się z jakąkolwiek przyszłościową analizą.Osoby narzekające na rowerzystów nie mają kompletnie pojęcia na temat tego jaki burdel panuje w prawie drogowym odnośnie rowerzystów jak niedokładnie i bezsensownie buduje się drogi rowerowe a robi się wielki krzyk dlaczego się jeździ po ulicach.Osoby piszące że dzięki ich pieniądzom buduje się drogi zwyczajnie kłamią.Zbudowanie autostrady to koszt tak wielki że nie pokrywa go nawet w 1/10 opłata paliwowa durnie kierowcy nie wywyższajcie się tak że płacicie podatki bo podatki płacą wszyscy dochodowy płaci każdy legalnie pracujący vat płaci się za każdą usługę i prawie każdy towar wszystkie pieniądze i tak idą do jednego wora z którego potem się to dzieli.Takie gadki są bezsensowne.Amerykanie olewali rowery i proszę jak wyglądają 150-200 kg bydlaki które z trudnem sa w stanie wstać z miejsca do tego doprowadza żarcie i wożenie dupy samochodem do sklepu 100 metrów od domu.

    • 5 3

    • masz słabe informacje

      • 0 0

  • To po prostu wygodna wymówka dla polskiego nie da się.Ruch przyspieszony to wg prawa UE prędkość w terenie zabudowanym 70-80 km/h przytakich drogach musi być wyznaczona dla rowerzystów droga wszystko rozbija się o kasę bo nie ma żadnego przeciwskazania żeby oddzielić samochody od rowerów i pieszych ścianą nic nie stoi na przeszkodzie ale jak to w PL bywa chce się zbudować tunel najtaniej jak się da czyli niekoniecznie najmądrzej i niekoniecznie rozsądnie a wszelkie głosy sprzeciwu uciszyć tzw względami bezpieczeństwa

    • 1 1

  • zwolennicy ścieżek rowerowych

    Zróbcie zrzutę na tunel i będziecie mieli. Nie potrzebni są podłączki najpierw niech zrobią drogi, rowerzyści i ich chore ambicje na podróżowanie drogami za pieniądze osób korzystających z samochodów i motorów

    • 1 7

  • Nadmorska trasa rowerowa?

    Jakiś czas temu był tutaj artykuł o budowie nowych ścieżek rowerowych. Wspomniana tam była trasa prowadząca z Brzeźna do NPortu, wzdłuż ulicy Wyzwolenia, przez osiedle aż do... promu "Wisłoujście". Po co było obiecywać taką ścieżkę? Bez promu nie ma ona sensu.To, że obecny operator tej przeprawy zlikwiduje ją jest dla mnie oczywiste - przecież jemu się nic nie opłaca, nawet kiedy miasto dopłacało do weekendowych rejsów. Zgadzam się z opinią, że rower tym tunelem nie powinien jeździć, ale... Dla setek ludzi którym Martwa Wisła oddziela dom od pracy to jest problem. Wystarczy spojrzeć na "zawartość" promu i ścieżki rowerowej na ul. Marynarki Polskiej. W godzinach porannego i po południowego szczytu widać bardzo wielu ludzi korzystających z rowerów aby dotrzeć z domu do pracy.Sam dojeżdżam do pracy autem i od czasu do czasu rowerem. Autem jadę około 20km, przez Gdańsk. Rowerem, przez prom, mam 9km. Wolałbym, przy najmniej póki pozwala pogoda, częściej korzystać z roweru - nie zużywam drogiego paliwa, nie przyczyniam się do powstawania zatorów na drodze itp. Szkoda, że miasto z jednej strony promuje rower jako środek komunikacji, a z drugiej strony przecina taki ważny i atrakcyjny szlak rowerowy. Trasa Sucharskiego ma być drogą "przyśpieszoną", więc wątpię czy ktoś pokusi się o wpuszczenie tam autobusu, nie mówiąc już o pojeździe dostosowanym do przewozu rowerów. Kiedyś, jeszcze z 15 lat temu, oprócz promu, kursowała tzw. fera (ferry?), sponsorowana przez ZPG. Takie małe stateczki, przewożące pieszych i rowerzystów z NPortu, na nabrzeże górnicze i na "wiślany" oraz co kilka godzin na Westerplatte. Nie można by do tego wrócić? Dojazd do Terminala DTC, spółek portowych, rafinerii, makro itd. rowerkiem. Czemu nie? Nie chcę żeby miasto zmuszało mnie do jeżdzenia samochodem... Pojadę nim na zakupy, w odwiedziny do rodziny czy na wakacje. Do pracy, codziennie, chętnie pojadę rowerem. Jeśli miasto mi to ułatwi.

    • 7 0

  • Nie można by ruchu pieszego albo rowerowego puścić poszerzonym korytarzem dla obsługi?

    Czy rzeczywiście takie "tłumy" pieszych i rowerzystów przewalałyby się przez tunel? Inna rzecz, że daleko nam jeszcze do samodyscypliny społecznej i pewnie taki korytarz zostałby w szybkim tempie zdewastowany i zaśmiecony.

    • 1 1

  • Fajnie sie czyta tą lekture sience-fiction. Bajki , bajki ,bajki ......

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum