• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • Pytanie jest na serio (15)

    Po co mieliby tam jeździć rowerzyści ?

    • 7 7

    • pytanie nr 2 (8)

      dlaczego niektórzy ludzie są tak ograniczeni?

      • 3 3

      • (4)

        Ale po co mieliby jechać tunelem rowerzyści. PO CO ?

        • 3 3

        • (3)

          do pracy
          do domu
          do sklepu
          do znajomych
          do rodziny
          do szewca
          do kościoła
          do studia tatuażu
          do skupu surowców wtórnych
          do baru
          lub tak sobie po prostu

          • 7 2

          • Zatem wylicz Nam tu obecnym (2)

            Ile osób ze Stogów (i odwrotnie) jeździ na rowerach w kierunku N. Portu, Brzeźna, Letniewa i jakby na siłę policzyć to okolic Przymorza (Dąbrowszczaków), bo do reszty dzielnic nie ma żadnej różnicy którędy by się jechało.

            • 0 1

            • to nie jest temat do liczenia. a zwłaszcza do liczenia na teraz.
              nie wiesz co będzie za 10, 20 lat a takie tunele winno się robić raz na zawsze.

              mamy dobre przykłady z historii cywilizacji, że w dużych miastach trzeba robić infrastrukturę na wyrost. zaniedbanie takiej zapobiegliwości skutkuje choćby tym co mamy dzisiaj w Gdańsku z dojazdem do Obwodnicy.
              oczywiście będzie to budzić wątpliwości "przerostu efektów do potrzeb" jak choćby obecny most wantowy ale lepiej wydać za dużo na infrastrukturę niż na ECS, muzea, urzędasów itp.

              • 2 0

            • Przecież na Stogach w okolicach Westerplatte jest port i inne zakłady pracy do których codziennie wiele osób dojeżdża rowerami.

              Z dobrej 1/3 Gdańska jest spora różnica czy w drodze do pracy w tych rejonach można przeprawić się przez Martwą Wisłę czy trzeba jechać na około.

              Już dziś na promie rowerzystów jest sporo choć prom pływa dopiero od 6 rano i wiele osób które zaczynają pracę o tej porze nie może z niego skorzystać.

              • 0 0

      • no dobra ale po co? (2)

        a po drugie to ze nie masciezki to nie znaczy ze nie mozna jechac rowerem.
        poprzewracalo sie w glowach od tych sciezek bo w takiej warszawce praktycznie nie ma sciezek i wszyscy ejzdza po ulicach. nie mowie ze to supe i ze jest bezpiecznie ale sie da. weic ten kawalek tez sie da...

        • 1 8

        • w Warszawie jeździ się po chodnikach (nieważne, czy to legalne, czy nie) - mieszkałem tam, to widziałem. Tylko wariaci jeżdżą po ulicy np. na Marszałkowskiej czy Alejach Jerozolimskich. Po mniejszych ulicach oczywiście się jeździ.

          • 2 0

        • Czytaj ze zrozumieniem:

          "Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery."

          • 2 0

    • do Muzeum Wojny co ma tam powstać (2)

      lub na obchody 1 września, na które trzeba dookoła Gdańska o 4 rano się męczyć

      • 2 1

      • Do Muzeum Wojny powiadasz ??? (1)

        Hmm, to ciekawe że tunelem byłoby bliżej. Bardzo ciekawe.
        A wiesz gdzie ten tunel ma być i Muzeum ???

        • 1 1

        • a nie na Westerplatte ?

          moze cos zmienili...

          • 0 0

    • (1)

      a po co kolejny tunel dla samochodów? Czy nie można wreszcie odejść od promowania tego środka lokomocji? Ja nie mam (i nigdy nie miałem) samochodu i jakoś żyję, radzę sobie całkiem nieźle :)

      • 3 2

      • to ile mamy w Gdańsku takich tuneli, że piszesz o tym jako o kolejnym?

        I ile jest obecnie przepraw przez Martwa Wisłę w mieście?

        Ten tunel jest potrzebny chociaż by po to by połączyć lewą część portu z krajową drogą na Warszawę.

        Sam jestem zwolennikiem ograniczania ruchu samochodów w mieście i rozwoju alternatywnych środków komunikacji ale nie popadajmy w skrajności.

        • 0 0

    • Do pracy - robiłem tak, kiedy mieszkałem we Wrzeszczu a pracowałem na budowie DCT.

      • 0 0

  • Do z lekka rozemocjonowanych rowerzystów (1)

    Na Marynarki Polskiej, po obu stronach są ścieżki rowerowe. Jako że bywam tam niemal codziennie (praca) a i w dni wolne od pracy także, zauważyłem że po kilka godzin nie widać tamże ani jednej osoby na rowerze.
    Poza tym, może być i tak że MZK wyda zgodę na przewóz rowerów w autobusie tylko przez tunel.
    To rozwiązywałoby sprawę skutecznie i ostatecznie.

    • 5 6

    • chyba w nocy albo w środku zimy ;)

      Rzeczywiście, ścieżka ta nie jest zbyt popularna ale na pewno nie jest tak, że przez kilaka godzin nie przejdzie nią ani jeden rowerzysta.

      Jeżdżę tamtędy dość często, o różnych porach i bardzo rzadko się zdarza bym przez cała drogę nie miną chociaż jednego rowerzysty zwłaszcza w cieplejsze miesiące.

      Przewóz pieszych i rowerów przez tunel autobusem to moim zdaniem całkiem dobre rozwiązanie. Oczywiście o ile autobus będzie mógł zabrać wystarczająca ilość rowerów.

      • 0 0

  • Na wantowym rozumiem...

    brak ścieżki rowerowej, bo na Stogi wjeżdżasz rowerem i wracasz pieszo!

    • 5 0

  • No to tunej już MAMY. Co dalej Budyń?

    • 2 0

  • PANOWIE URZĘDNICY PROSZĘ WAS (6)

    MYŚLCIE TROSZKĘ DO PRZODU, ZMIEŃCIE TEN PROJEKT.
    WYSTARCZY 2m SZERSZY TUNEL, ŻEBY LUDZIE CZY ROWERZYŚCI MOGLI SWOBODNIE PRZEJŚĆ NA 2-gą STRONĘ.
    JUŻ JEST JEDEN TAKI NIEWYPAŁ JAK MOST WANTOWY. Z BRAKIEM MOŻLIWOŚCI PRZEJECHANIA ROWEREM CZY WÓZKIEM Z DZIECKIEM.
    LUDZIE, NIE POWTARZAJMY BŁĘDÓW

    • 5 3

    • Polak po szkodzie ... umysłowej (3)

      Wystarczy 2 m szerszy tunel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
      Człowieku z rozwiniętą chorobą umysłową, głowica wiercąca ma ściśle określoną średnicę, zatem jeśli te 2 metry miałyby być uwzględnione to pas jezdni musiałby być o 2 m węższy.
      Cóż jeśli takie nieuki się wypowiadają, to nic dziwnego że Adamowicz rządzi w Gdańsku a PO w Polsce.

      • 3 2

      • to niech określą większą średnicę

        ty mądry PISiorze. Już pan Jaworski zarządzał Stocznią Gdańską. Teraz się na prezydenta miasta lansuje i na pewno będziesz miał na kogo zagłosować.

        • 1 0

      • o czym gościu mówisz, jak 2m szerszy, to znaczy

        szerszy a nie węższy !!!
        Ty myślisz jak Kaczyński. Mówi, że będzie zgoda a mimo to, z wszystkimi walczy.
        Szerszy, to znaczy szerszy. Głowica szersza, fi większe ! Ziuuup, bum , łup.

        • 2 1

      • Ten co żąda szerszego tunelu ma inteligencje na poziomie fanatycznego wyznawcy dowolnego ugrupowania politycznego.

        Równie dobrze może być więc glosującym na PIS.

        • 0 0

    • (1)

      "wystarczy 2m szerszy" co za gość, weź ty zacznij myśleć, albo się nie udzielaj na forum, banalny jesteś, żeby cie nie obrazić.

      • 2 1

      • właśnie, banalny gość jest

        przecież wystarczy 1,5 m szerszy a nie aż 2m !!!

        • 0 0

  • ....Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną...... (1)

    co wy za bzdury piszecie ?
    co to jest "droga przyspieszona ?!
    takie coś w kodeksie o ruchu drogowym nie istnieje.

    • 0 2

    • będziesz musiał zapier***ć, bo inaczej obsługa

      strjelac będzie !!!
      Dlatego tylko kolarzówki będą mogły wjechać, górskich rowerów nie wpuszczą, bo tunel automatycznie się zamknie. A ciebie do nas wywiozą, czyli na Sybir. Wot nowoczesność będzie i u Was panie w tem Gdansku!

      • 2 1

  • panie Kasprowicz

    co pan piep@#$sz ? Już od niepamiętnych czasów obecny "prom" wcale nie trzyma się rozkładu tylko pływa jak zapełni się przynajmniej do 90% samochodami. Czasami szybciej przez Gdańsk się przejeżdża niż tym złomem na 2-gą stronę. Co dopiero mówić, jak będzie tunel. Pan żeś wypił coś dzisiaj, ze takie bzdury gadasz, czy startujesz pan do wyborów ??? Żadnego promu nikt nie będzie utrzymywał, bo kto da na to KASĘ ? Żeby kilkudziesięciu rowerzystów przepłynęło ? NIE MA TEMATU ! Tunel musi mieć ŚCIEŻKĘ !!!!!!!

    • 5 2

  • AUTOBUS (1)

    Jaki to problem? Zamiast PROMEM, pesi i rowerzyści przejadą na drugą strone tunelu AUTOBUSEM i po zabawie.

    • 1 2

    • mała modyfikacja

      Co do autobusu, to można w to miejsce puścić np. przegubowca, który w tylnym członie ma szersze drzwi, płaską niską podłogę i nie ma siedzeń, tylko uchwyty.

      • 0 0

  • (1)

    a kiedy będzie prom do Ikei ?

    • 2 0

    • najpierw trzeba przekopać tam dwa kanały (po jednym w każdą stronę) no i dodatkowo jeden mały dla rowerów wodnych.
      Ale to Adamowicz (lub inny prezydent) obieca dopiero pod koniec przyszłej kadencji.

      • 1 1

  • Rowery na pontony!

    i do wioseł

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum