• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • jak to z czego?Po co Gdańskowi ECS wielkopowierzchniowy bubel który będzie generował tylko koszty.Jaki problem zrobić przekrój tunelu o 2-3 metry szerszy tak aby znalazło się miejsce na drogę rowerową?jeśli robi się inwestycję wartą tyle pieniędzy powinno się ją zrobić raz a dobrze.W Gdyni też im żal było pieniędzy żeby zrobić dla rowerzystów drogę na estakadzie kwiatkowskiego między Hutniczą a Wiśniewskiego i co?W poprzek chodnika stoi bariera a na jezdni znak zakazu.Efekt jest taki że zakaz jest często łamany a teraz dopiero władze Gdyni idą po rozum do głowy i chcą to zmienić

    • 3 2

  • proste rozwiązanie

    Dobrze, że o tym piszecie, brak promu to przerwanie jednej z największych gdańskich atrakcji turystycznych - nadmorskiej trasy spacerowo-rowerowej.
    Najlepiej było by obecny prom zastąpić mniejszym dla pieszych i rowerzystów. Stanowiłby on atrakcję sam w sobie.
    Inne proste rozwiązanie to kursujący wahadłowo tunelem bus z bagażnikiem rowerowym. Takie rozwiązanie zastosowano np. na szwedzkim moście na wyspę Olandię.

    • 3 0

  • AROGANCJA

    Proponowanie rowerzystom podróży statkiem, zamiast umożliwienia prostego dotarcia do celu rowerem, jest arogancją decydentów, którzy działają w sprzeczności do obecnych tendencji reaktywacji roweru jako stosunkowo szybkiego środka przemieszczania się na niewielkie odległości, chociaż to ostatnie pojęcie jest względne, bo sam nierzadko jeżdżę rowerem na jednodniowe wycieczki znacznie przekraczające 100km.

    • 6 2

  • I znów - jak to w Polsce - ignoruje się potrzeby rowerzystów i pieszych.

    Super news na "dzień bez samochodu".

    • 1 1

  • Widać jacy ludzie decydują dzisiaj w Polsce o najważniejszych inwestycjach. (1)

    W żadnym cywilizowanym kraju nie zmarnowano by szansy promocji regionu, rezygnując z przedłużenia malowniczej ścieżki rowerowej do historycznego pomnika Polskiej walki, jakim jest Westerplatte. W każdym kraju zachodnim zachowania pro-ekologiczne sa promowe, sport, rekreacja stanowią istotną cześć tożsamości wielkich miast. W naszym kraju potrafimy tylko narzekać na korki w mieście i słabą służbę zdrowia, a dbanie o społeczeństwo zaczyna się w promowaniu codziennych zachowań takich jak zdrowy ruch. Gdyby sieć ścieżek rowerowych była tak rozwinięta jak choćby w Wiedniu pozbylibyśmy się więcej samochodów niż poprzez zbudowanie tunelu.Chore po prostu, ten kto zatwierdził taki projekt nie powinien pełnić funkcji publicznych w mieście Gdańsku.

    • 6 4

    • Zgadzam się z przedmówcą!

      • 0 0

  • koszty i korzyści

    Nie wiem, czy ktoś toczący pianę o przeprawę pieszo-rowerową tunelem rozważał koszty i korzyści takiego przedsięwzięcia. Nie dysponuję odpowiednimi danymi, ale strzelam w ciemno, że budowa bezpiecznego ciągu pieszo-rowerowego o szerokości np. 3 m, kilkadziesiąt metrów pod powierzchnią wody na odcinku kilkuset metrów jest na tyle droga, że starczyłaby na utrzymanie linii autobusowej w tunelu na kilkadziesiąt lat.

    Skoro teraz prom jest "OK", to czemu w przyszłości autobus w tunelu jest "FE"?

    Z przyczyn naturalnych, nie można się tam było nigdy przeprawić rowerem na drugą stronę, chyba że wodnym, więc po co się tak ciskać, skoro pojawia się perspektywa sprawnego połączenia? Autobus na pewno szybciej i częściej będzie przejeżdżał na drugą stronę, niż obecnie robi to prom. Ważne jest, żeby ten tunel powstał choćby w wersji minimum - tzn. jedna droga po jednym pasie w obu kierunkach.

    • 3 1

  • co to jest "droga przyspieszona" ?

    • 0 0

  • tunal a rower

    Zwróćcie uwagę, że tunel odciąży część centrum Gdańska z ruchu samochodowego, podobnie jak i obwodnica południowa. Będzie to duża korzyść dla pieszych i rowerzystów w tym rejonie.

    Szukanie swojego małego interesu jest w tym przypadku nieporozumieniem.
    Na pewno z radością przyjąłbym tunel pieszo-rowerowy, ale uważam, że nie trzeba być zachłannym i należy się umieć cieszyć z małych kroków, które posuwają nas do przodu. Im większe kroki, tym większe ryzyko potknięcia.

    • 2 0

  • Jestem za a nawet przeciw

    Czy ktos ma cos przeciwko STOGOM?-radze pamietac,ze z tad pochodzi nasz "wieczny prezydent"

    • 0 2

  • Niech rowerzyści przesiądą się na rowery wodne!

    Takie jest myślenie naszych włodarzy:

    ludzie mają dostosować się do ich planów, a powinno być na odwrót.

    Ps: Adamowicz musi odejść!

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum