• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • Skoro w tunelu ma być przyspieszony ruch to nie ma miejsca na utworzenie ścieżki rowerowej. Trzeci tunel dla rowerów, to nie wchodzi w grę absolutnie. Może faktycznie jakiś bus dla rowerów.

    Pozdrawiam

    • 5 0

  • to proste
    dla rowerzystów... miskę ryżu i kijem po krzyżu

    • 3 4

  • a więc żeby pokonać ten króciutki odcinek musze kupić bilet na zkm za 2.5 zł.... (1)

    który pewnie wtedy będzie już kosztował ze 4 zł

    • 9 2

    • wogóle go nie będzie

      będziesz pedałował dookoła Gdańska

      • 0 0

  • (1)

    Autobus dostosowany do wożenia rowerów, kursy z NP na Westerplatte, sprawa załatwiona.

    • 2 2

    • tak ? a ja mam na 6 do roboty. Będzie autobus na mnie czekał o 5:20 ?

      Jeżdżę do roboty 7 miesięcy w roku. Korzystam z promu.

      • 1 0

  • ALE ZA TO PANOWIE Z UM PONOWNIE WSIĄDĄ W GARNITURACH NA ROWERY I ZROBIĄ SOBIE ZDJĘCIE

    • 4 4

  • Pani Krasko czy będą w takim razie automaty do sprzedaży biletów do 2012?

    Skoro ZTM ma już plan wydatków do 2012 to dlaczego nie uwzględnia on zakupu automatów do biletów.

    • 1 3

  • prom nie zniknie.

    CO ZA BZDURY. KŁAMSTWO W ŻYWE OCZY !

    • 3 0

  • odrazu deklaruje (1)

    że nie będę jeździł wtedy rowerem tylko samochodem

    • 3 2

    • ja też. stać mnie na codzienną jazdę samochodem

      i myślałem, że jak wyremontują Sucharskiego i zrobią tunel to go zostawię w garażu. Ale widzę, że nic się nie zmieni. Będę szybciej autem śmigał do roboty. Tylko czy o to w tym wszystkim chodzi ???

      • 1 1

  • Oto tunel na miare naszych marzeń-gadki o ruchu przyśpieszonym dobre na lekcjach fizyki w podstawówce

    Przecież po to miał być ten tunel-właśnie dla rowerzystów i pieszych-po to właśnie miał być do ku..y nędzy!

    • 6 7

  • No to problem o boże - pogieło ich może zbudujmy obok drugi tunel (1)

    dla żab , dzików i łosi !!!

    • 6 7

    • no i dla cebuli

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum