• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • Fajnie sie czyta tą lekture sience-fiction. Bajki , bajki ,bajki ......

    • 1 2

  • Pytanie jest na serio (15)

    Po co mieliby tam jeździć rowerzyści ?

    • 7 7

    • Do pracy - robiłem tak, kiedy mieszkałem we Wrzeszczu a pracowałem na budowie DCT.

      • 0 0

    • do Muzeum Wojny co ma tam powstać (2)

      lub na obchody 1 września, na które trzeba dookoła Gdańska o 4 rano się męczyć

      • 2 1

      • Do Muzeum Wojny powiadasz ??? (1)

        Hmm, to ciekawe że tunelem byłoby bliżej. Bardzo ciekawe.
        A wiesz gdzie ten tunel ma być i Muzeum ???

        • 1 1

        • a nie na Westerplatte ?

          moze cos zmienili...

          • 0 0

    • (1)

      a po co kolejny tunel dla samochodów? Czy nie można wreszcie odejść od promowania tego środka lokomocji? Ja nie mam (i nigdy nie miałem) samochodu i jakoś żyję, radzę sobie całkiem nieźle :)

      • 3 2

      • to ile mamy w Gdańsku takich tuneli, że piszesz o tym jako o kolejnym?

        I ile jest obecnie przepraw przez Martwa Wisłę w mieście?

        Ten tunel jest potrzebny chociaż by po to by połączyć lewą część portu z krajową drogą na Warszawę.

        Sam jestem zwolennikiem ograniczania ruchu samochodów w mieście i rozwoju alternatywnych środków komunikacji ale nie popadajmy w skrajności.

        • 0 0

    • pytanie nr 2 (8)

      dlaczego niektórzy ludzie są tak ograniczeni?

      • 3 3

      • (4)

        Ale po co mieliby jechać tunelem rowerzyści. PO CO ?

        • 3 3

        • (3)

          do pracy
          do domu
          do sklepu
          do znajomych
          do rodziny
          do szewca
          do kościoła
          do studia tatuażu
          do skupu surowców wtórnych
          do baru
          lub tak sobie po prostu

          • 7 2

          • Zatem wylicz Nam tu obecnym (2)

            Ile osób ze Stogów (i odwrotnie) jeździ na rowerach w kierunku N. Portu, Brzeźna, Letniewa i jakby na siłę policzyć to okolic Przymorza (Dąbrowszczaków), bo do reszty dzielnic nie ma żadnej różnicy którędy by się jechało.

            • 0 1

            • Przecież na Stogach w okolicach Westerplatte jest port i inne zakłady pracy do których codziennie wiele osób dojeżdża rowerami.

              Z dobrej 1/3 Gdańska jest spora różnica czy w drodze do pracy w tych rejonach można przeprawić się przez Martwą Wisłę czy trzeba jechać na około.

              Już dziś na promie rowerzystów jest sporo choć prom pływa dopiero od 6 rano i wiele osób które zaczynają pracę o tej porze nie może z niego skorzystać.

              • 0 0

            • to nie jest temat do liczenia. a zwłaszcza do liczenia na teraz.
              nie wiesz co będzie za 10, 20 lat a takie tunele winno się robić raz na zawsze.

              mamy dobre przykłady z historii cywilizacji, że w dużych miastach trzeba robić infrastrukturę na wyrost. zaniedbanie takiej zapobiegliwości skutkuje choćby tym co mamy dzisiaj w Gdańsku z dojazdem do Obwodnicy.
              oczywiście będzie to budzić wątpliwości "przerostu efektów do potrzeb" jak choćby obecny most wantowy ale lepiej wydać za dużo na infrastrukturę niż na ECS, muzea, urzędasów itp.

              • 2 0

      • no dobra ale po co? (2)

        a po drugie to ze nie masciezki to nie znaczy ze nie mozna jechac rowerem.
        poprzewracalo sie w glowach od tych sciezek bo w takiej warszawce praktycznie nie ma sciezek i wszyscy ejzdza po ulicach. nie mowie ze to supe i ze jest bezpiecznie ale sie da. weic ten kawalek tez sie da...

        • 1 8

        • Czytaj ze zrozumieniem:

          "Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery."

          • 2 0

        • w Warszawie jeździ się po chodnikach (nieważne, czy to legalne, czy nie) - mieszkałem tam, to widziałem. Tylko wariaci jeżdżą po ulicy np. na Marszałkowskiej czy Alejach Jerozolimskich. Po mniejszych ulicach oczywiście się jeździ.

          • 2 0

  • PANOWIE URZĘDNICY PROSZĘ WAS (6)

    MYŚLCIE TROSZKĘ DO PRZODU, ZMIEŃCIE TEN PROJEKT.
    WYSTARCZY 2m SZERSZY TUNEL, ŻEBY LUDZIE CZY ROWERZYŚCI MOGLI SWOBODNIE PRZEJŚĆ NA 2-gą STRONĘ.
    JUŻ JEST JEDEN TAKI NIEWYPAŁ JAK MOST WANTOWY. Z BRAKIEM MOŻLIWOŚCI PRZEJECHANIA ROWEREM CZY WÓZKIEM Z DZIECKIEM.
    LUDZIE, NIE POWTARZAJMY BŁĘDÓW

    • 5 3

    • (1)

      "wystarczy 2m szerszy" co za gość, weź ty zacznij myśleć, albo się nie udzielaj na forum, banalny jesteś, żeby cie nie obrazić.

      • 2 1

      • właśnie, banalny gość jest

        przecież wystarczy 1,5 m szerszy a nie aż 2m !!!

        • 0 0

    • Polak po szkodzie ... umysłowej (3)

      Wystarczy 2 m szerszy tunel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
      Człowieku z rozwiniętą chorobą umysłową, głowica wiercąca ma ściśle określoną średnicę, zatem jeśli te 2 metry miałyby być uwzględnione to pas jezdni musiałby być o 2 m węższy.
      Cóż jeśli takie nieuki się wypowiadają, to nic dziwnego że Adamowicz rządzi w Gdańsku a PO w Polsce.

      • 3 2

      • Ten co żąda szerszego tunelu ma inteligencje na poziomie fanatycznego wyznawcy dowolnego ugrupowania politycznego.

        Równie dobrze może być więc glosującym na PIS.

        • 0 0

      • o czym gościu mówisz, jak 2m szerszy, to znaczy

        szerszy a nie węższy !!!
        Ty myślisz jak Kaczyński. Mówi, że będzie zgoda a mimo to, z wszystkimi walczy.
        Szerszy, to znaczy szerszy. Głowica szersza, fi większe ! Ziuuup, bum , łup.

        • 2 1

      • to niech określą większą średnicę

        ty mądry PISiorze. Już pan Jaworski zarządzał Stocznią Gdańską. Teraz się na prezydenta miasta lansuje i na pewno będziesz miał na kogo zagłosować.

        • 1 0

  • (1)

    I takie schody dla kilku pedałow, tfu, to juz przesada

    • 1 1

    • pedał, to ten wąski

      ten szeroki ma rację !

      • 0 0

  • Nie można by ruchu pieszego albo rowerowego puścić poszerzonym korytarzem dla obsługi?

    Czy rzeczywiście takie "tłumy" pieszych i rowerzystów przewalałyby się przez tunel? Inna rzecz, że daleko nam jeszcze do samodyscypliny społecznej i pewnie taki korytarz zostałby w szybkim tempie zdewastowany i zaśmiecony.

    • 1 1

  • Nadmorska trasa rowerowa?

    Jakiś czas temu był tutaj artykuł o budowie nowych ścieżek rowerowych. Wspomniana tam była trasa prowadząca z Brzeźna do NPortu, wzdłuż ulicy Wyzwolenia, przez osiedle aż do... promu "Wisłoujście". Po co było obiecywać taką ścieżkę? Bez promu nie ma ona sensu.To, że obecny operator tej przeprawy zlikwiduje ją jest dla mnie oczywiste - przecież jemu się nic nie opłaca, nawet kiedy miasto dopłacało do weekendowych rejsów. Zgadzam się z opinią, że rower tym tunelem nie powinien jeździć, ale... Dla setek ludzi którym Martwa Wisła oddziela dom od pracy to jest problem. Wystarczy spojrzeć na "zawartość" promu i ścieżki rowerowej na ul. Marynarki Polskiej. W godzinach porannego i po południowego szczytu widać bardzo wielu ludzi korzystających z rowerów aby dotrzeć z domu do pracy.Sam dojeżdżam do pracy autem i od czasu do czasu rowerem. Autem jadę około 20km, przez Gdańsk. Rowerem, przez prom, mam 9km. Wolałbym, przy najmniej póki pozwala pogoda, częściej korzystać z roweru - nie zużywam drogiego paliwa, nie przyczyniam się do powstawania zatorów na drodze itp. Szkoda, że miasto z jednej strony promuje rower jako środek komunikacji, a z drugiej strony przecina taki ważny i atrakcyjny szlak rowerowy. Trasa Sucharskiego ma być drogą "przyśpieszoną", więc wątpię czy ktoś pokusi się o wpuszczenie tam autobusu, nie mówiąc już o pojeździe dostosowanym do przewozu rowerów. Kiedyś, jeszcze z 15 lat temu, oprócz promu, kursowała tzw. fera (ferry?), sponsorowana przez ZPG. Takie małe stateczki, przewożące pieszych i rowerzystów z NPortu, na nabrzeże górnicze i na "wiślany" oraz co kilka godzin na Westerplatte. Nie można by do tego wrócić? Dojazd do Terminala DTC, spółek portowych, rafinerii, makro itd. rowerkiem. Czemu nie? Nie chcę żeby miasto zmuszało mnie do jeżdzenia samochodem... Pojadę nim na zakupy, w odwiedziny do rodziny czy na wakacje. Do pracy, codziennie, chętnie pojadę rowerem. Jeśli miasto mi to ułatwi.

    • 7 0

  • przez mosta wantowy (9)

    przejechało w ciągu 10 lat tyle samochodów co w ciagu jednego dnia przejezdza przez Podwale Grodzkie przy dworcu głównym PKP. Mam wiec pytanie dla jakiego ruchu samochodowego projektuje się ten tunel. I czyim kosztem bedzie zbudowany

    • 10 7

    • (8)

      Most wantowy jest tak mało eksplatowany dlatego, że jeszcze nie wybudowano tego tunelu. Jest to trasa drogi zielonej, która ma łączyć ulicę Spacerową z tym mostem. U nas tak się powoli dobudowuje, bo na wszystko od razu nas nie stać. Zanim całość się skończy, to początek jest już ruiną.

      • 8 1

      • prosze nie opowiadac bajek (7)

        10 lat to wystarczajacy czas by oceniac perspektywy ruchu samochodowego. Ten tunel ma właśnie udowadniac ze budowa mostu wantowego była uzasadniona. Po prostu ktos chce uniknac odpowiedzialnosci za chybiona inwestycje i wywalenie pieniedzy na pomnik woluntaryzmu dlatego tak sie foruje cała trase a szczególnie tunel.

        • 2 4

        • Most wantowy (6)

          bez tunelu zawsze będzie nie obciążony ruchem. To jest jeden z elementów wspólnego skomunikowania, jeśli tego nie kumasz, no to cóż na to poradzić.

          • 5 1

          • znowu bajki (5)

            skoro most wantowy bez tunelu nie ma byc obciazony ruchem to po co zostal 10 lat temu zbudowany gdy jeszcze nikt o tunelu nie wspominał. Moim twierdzeniem jest ze tunel ma potwierdzac zasadnosc budowy mostu wantowego a srodki jakie maja byc wydane na ten cel zostana zabrane z innych potencjalnych zadan. Wstrzymac te mrzonki o tunelu

            • 2 2

            • musisz być ignorantem skoro nie widzisz jak ten tunel jest potrzebny (2)

              Tunel (razem z mostem) połączy lewą część portu i dolne dzielnice Gdańska z portem północnym i innymi przemysłowymi terenami oraz krajową drogą na Warszawę.

              Z centrum znikną dzięki niemu wszystkie samochody, które teraz muszą jechać na około. Tym samym będą znacznie mniejsze korki na Podwalu Przedmiejskim i Grodzkim. Skorzystają więc wszyscy którzy jeżdżą przez centrum.

              Po za budowanymi właśnie trasą WZ, POG oraz mającej być budowanej równocześnie z tunelem Słowackiego nie ma w Gdańsku obecnie ważniejszej inwestycji drogowej.

              • 3 0

              • hahaha (1)

                wlasnie czekałem az woiszesz cos o polaczeniu z Warszawa. Moje zatem pytanie w tym momencie: Po co jest budowana czytaj finansowana tzw Obwodnica Południowa Gdańska?

                • 1 2

              • a czy POG łączy Warszawę z portem albo z dolnym Gdańskiem?

                Nie łączy! Połączy za to je ten tunel.

                Obwodnica Południowa służy do wyprowadzenia tranzytu na istniejącą trójmiejska obwodnicę. Pojadą nią głównie samochody które jadą gdzieś dalej i dzisiaj muszą przejechać przez cały Gdańsk.

                Naprawdę jesteś ignorantem jeśli tego nie rozumiesz.

                • 1 1

            • Bo tunel miał byc zbudowany 10 lat temu (1)

              • 0 1

              • i w ten sposob kółko sie zamyka

                mydlicie oczy ludziom bo w istocie w tych całych inwestycjach chodzi o wydawanie i dzielenie srodków budzetowych

                • 2 2

  • Widać jacy ludzie decydują dzisiaj w Polsce o najważniejszych inwestycjach. (1)

    W żadnym cywilizowanym kraju nie zmarnowano by szansy promocji regionu, rezygnując z przedłużenia malowniczej ścieżki rowerowej do historycznego pomnika Polskiej walki, jakim jest Westerplatte. W każdym kraju zachodnim zachowania pro-ekologiczne sa promowe, sport, rekreacja stanowią istotną cześć tożsamości wielkich miast. W naszym kraju potrafimy tylko narzekać na korki w mieście i słabą służbę zdrowia, a dbanie o społeczeństwo zaczyna się w promowaniu codziennych zachowań takich jak zdrowy ruch. Gdyby sieć ścieżek rowerowych była tak rozwinięta jak choćby w Wiedniu pozbylibyśmy się więcej samochodów niż poprzez zbudowanie tunelu.Chore po prostu, ten kto zatwierdził taki projekt nie powinien pełnić funkcji publicznych w mieście Gdańsku.

    • 6 4

    • Zgadzam się z przedmówcą!

      • 0 0

  • To nie jest problem (3)

    Po prostu nie będzie ścieżki rowerowej, problem jest jeden kiedy tak naprawdę będzie ten tunel. A co do rowerzystów jak zaczną płacić podatki i ubezpieczać swoje rowery tak jak uczestnik ruchu ubezpiecza skuter, motor czy samochód, to będą mogli się domagać takich ścieżek, a puki co niech korzystają ze ścieżek z Brzeźna do Sopotu

    • 0 13

    • podatek (1)

      Dla Ciebie przydał by się podatek od butów i tablice rejestracyjne przyczepiane do obcasów, tylko jak rozwiązać problem z podświetleniem ich?

      • 2 1

      • bezsensu

        szkoda nerwów i tak nikt nie patrzy na rowerzystów, bo jest to dodatkowy koszt a przy takiej inwestycji każdy grosz się liczy

        • 0 0

    • sorry ale bez samochodu też można żyć, ja nigdy nie miałem i nie mam i radzę sobie bardzo dobrze; przez wszystkie lata studiów i pracy korzystałem z komunikacji publicznej. Więc po co ci ten samochód? Nie jest niezbędny do życia. Mam nadzieję, że ropa skończy się jak najszybciej, to i samochodów nie będzie przy obecnych "chęciach" przestawienia się na inne paliwo.

      • 0 2

  • (1)

    przecież tunel buduje się na dziesięciolecia więc należy go zaprojektować raz a dobrze a nie jechać po najprostszej linii oporu polskie autostrady są dwupasmowe co zupełnie kłóci się z jakąkolwiek przyszłościową analizą.Osoby narzekające na rowerzystów nie mają kompletnie pojęcia na temat tego jaki burdel panuje w prawie drogowym odnośnie rowerzystów jak niedokładnie i bezsensownie buduje się drogi rowerowe a robi się wielki krzyk dlaczego się jeździ po ulicach.Osoby piszące że dzięki ich pieniądzom buduje się drogi zwyczajnie kłamią.Zbudowanie autostrady to koszt tak wielki że nie pokrywa go nawet w 1/10 opłata paliwowa durnie kierowcy nie wywyższajcie się tak że płacicie podatki bo podatki płacą wszyscy dochodowy płaci każdy legalnie pracujący vat płaci się za każdą usługę i prawie każdy towar wszystkie pieniądze i tak idą do jednego wora z którego potem się to dzieli.Takie gadki są bezsensowne.Amerykanie olewali rowery i proszę jak wyglądają 150-200 kg bydlaki które z trudnem sa w stanie wstać z miejsca do tego doprowadza żarcie i wożenie dupy samochodem do sklepu 100 metrów od domu.

    • 5 3

    • masz słabe informacje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum