• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel dla kierowców, co dla rowerzystów i pieszych?

Maciej Naskręt
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Tunel w swym najniższym miejscu będzie usytuowany 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą może sprawić, że zniknie prom, łączący Nowy Port z Wisłoujściem. To problem, bo tunelem nie pojadą ani rowerzyści, ani piesi. Szkoda, żeby ta część miasta była niedostępna dla miłośników rekreacji rowerowej.



Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą. Przekrój przez tunel pod Martwą Wisłą. Zobacz, jak będzie wyglądać obiekt pod wodą.
W projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych. Dlaczego? - Trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Po tego rodzaju drogach nie mogą poruszać się rowery. Pieszych nie będzie w tunelu ze względów bezpieczeństwa - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych Euro 2012.

Zakaz zakazem, ale wiele osób będzie pewnie próbowało pokonać tunel piechotą. To zły pomysł, ponieważ zainstalowane w nim sensory wyczują ruch człowieka i od razu zamkną wjazd do tunelu.

Tunel i brak promu utrudnią ruch także rowerzystom. Szkoda, bo dojazd do Westerplatte byłby idealnym zwieńczeniem nadmorskiej trasy rowerowej, która dziś zaczyna się przy molo w Sopocie. Brakuje jej już tylko na krótkim odcinku między Brzeźnem a Nowym Portem.

Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku uspokaja, że prom nie zniknie. - Jest kilka firm, rezydujących jednocześnie po obu stronach brzegu Martwej Wisły, którym na pewno będzie zależało na dalszym funkcjonowaniu promu. Pracownicy nie będą przecież nadkładać drogi, aby dostać się do tunelu i dalej do firmy po drugiej stronie rzeki - przekonuje Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy.

Co innego jednak twierdzi kierownik Promu Wisłoujście. - Kursowanie statku po wybudowaniu tunelu będzie nieopłacalne. Aby prowadzić regularne kursy promu, potrzebne będzie dofinansowanie ze strony miasta - przekonuje.

Czy to wchodzi w grę? - Trudno powiedzieć, co będzie w 2014 r. Póki co, mamy gotowy plan wydatków do 2012 r. - mówi Alicja Kraska, zastępca dyrektora ZTM, który finansował Prom Wisłoujście w latach 2007-08. Dzięki publicznym pieniądzom prom pływał oprócz dni powszednich również w soboty. - W 2009 r. zarządca promu zrezygnował z przepływów, tłumacząc to brakiem czasu na naprawy statku - opowiada Alicja Kraska.

Dla rowerzystów jest jednak szansa. Gdańsk wdraża "Program ożywienia dróg wodnych", w ramach którego powstaną przystanki dla tramwajów wodnych także na Martwej Wiśle. Jeden przystanek zaplanowano na wysokości pomnika Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

W przyszłości, po wybudowaniu tunelu i likwidacji promu przy Twierdzy Wisłoujście, to właśnie tramwaj wodny mógłby przewozić rowerzystów i pieszych. Płynąłby do wyremontowanego niedawno przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku nabrzeżu nieopodal ul. Wielopole. Rejs, nie w poprzek, a już wzdłuż Martwej Wisły, trwałby nie dłużej niż 10-15 min.

Aby jednak skutecznie rozwinąć komunikację rowerową w obrębie Martwej Wisły, miasto musi jeszcze wybudować dwukilometrową ścieżkę rowerową - kontynuację drogi, wiodącej wzdłuż wybrzeża od strony Sopotu do Nowego Portu. Nowa ścieżka ułatwi dojazd do portu i tym samym zachęci rowerzystów do przepłynięcia statkiem na drugi brzeg Martwej Wisły oraz zwiedzenia na rowerze półwyspu Westerplatte. Dziś aleja dla rowerów kończy się w parku brzeźnieńskim. Dalej rowerzyści muszą jechać chodnikiem lub ruchliwą ulicą Krasickiego.

Opinie (299) 8 zablokowanych

  • zwolennicy ścieżek rowerowych

    Zróbcie zrzutę na tunel i będziecie mieli. Nie potrzebni są podłączki najpierw niech zrobią drogi, rowerzyści i ich chore ambicje na podróżowanie drogami za pieniądze osób korzystających z samochodów i motorów

    • 1 7

  • To po prostu wygodna wymówka dla polskiego nie da się.Ruch przyspieszony to wg prawa UE prędkość w terenie zabudowanym 70-80 km/h przytakich drogach musi być wyznaczona dla rowerzystów droga wszystko rozbija się o kasę bo nie ma żadnego przeciwskazania żeby oddzielić samochody od rowerów i pieszych ścianą nic nie stoi na przeszkodzie ale jak to w PL bywa chce się zbudować tunel najtaniej jak się da czyli niekoniecznie najmądrzej i niekoniecznie rozsądnie a wszelkie głosy sprzeciwu uciszyć tzw względami bezpieczeństwa

    • 1 1

  • A tunel to gdzie jest ?

    najpierw tunel zbudujta a później bijta rowerowa pianę.

    Bo teraz tunel jest w czarnej d..... ziurze niebytu budowlanego.

    • 0 1

  • Rowerzyści zanieczyszczają środowisko.

    Kiedy zatrzymuję się na światłach obok rowerzysty, muszę zamykać okno i przyłożyć sobie butlę z tlenem dla chorych na płuca. Bo rowerzyści zapachem przypominają gangrenę. Jest tylko gorszy. Jedno okno już mi się rozpuściło.

    • 0 3

  • Do z lekka rozemocjonowanych rowerzystów (1)

    Na Marynarki Polskiej, po obu stronach są ścieżki rowerowe. Jako że bywam tam niemal codziennie (praca) a i w dni wolne od pracy także, zauważyłem że po kilka godzin nie widać tamże ani jednej osoby na rowerze.
    Poza tym, może być i tak że MZK wyda zgodę na przewóz rowerów w autobusie tylko przez tunel.
    To rozwiązywałoby sprawę skutecznie i ostatecznie.

    • 5 6

    • chyba w nocy albo w środku zimy ;)

      Rzeczywiście, ścieżka ta nie jest zbyt popularna ale na pewno nie jest tak, że przez kilaka godzin nie przejdzie nią ani jeden rowerzysta.

      Jeżdżę tamtędy dość często, o różnych porach i bardzo rzadko się zdarza bym przez cała drogę nie miną chociaż jednego rowerzysty zwłaszcza w cieplejsze miesiące.

      Przewóz pieszych i rowerów przez tunel autobusem to moim zdaniem całkiem dobre rozwiązanie. Oczywiście o ile autobus będzie mógł zabrać wystarczająca ilość rowerów.

      • 0 0

  • Tyle się rowerzystom należy, ile płacą haraczu na rzecz legalnej mafii. (6)

    Dlatego kierowca ma prawo oczekiwać malowania farbą z grudkami złota.

    • 2 9

    • Nikt im nie każe jeździć samochodem. I jeszcze niech płacą odszkodowanie (5)

      za choroby płuc spowodowane spalinami.

      • 7 2

      • Nikt wam nie każe jeździć środkiem lokomocji bez dachu i okień (4)

        tam gdzie są spaliny. Jeśli wyjdziesz z samochodu podczas podróży po Safari, zażądasz odszkodowania za pożarcie przez lwa?

        • 2 4

        • Jak wybuchł Czarnobyl, to nikt nie kazał chodzić ludziom bez masek gazowych i kombi- (3)

          -nezonów radioodpornych. Mniej więcej do tego sprowadza się Twój tekst.

          • 4 2

          • Mniej więcej wiedz, że tylko rowerzyści narzekają na spaliny (2)

            Technika jest dziś inna niż przed wojną. Gdy były silniki dwusuwowe. Płaćcie wy zarozumialcy.

            • 0 4

            • Za co płacić? Za to że macie ciszej, czyściej i więcej wolnego miejsca? (1)

              Płacić powienien ten który jest uciążliwy dla innych, a nie ten, który się broni przed uciążliwością innych. Proste i logiczne.

              • 5 1

              • Nam się taka wizja utopii nie podoba.

                Chcemy korzystać z pojazdów wygodnych, z ogrzewaniem, pięcioosobowych, w których dzieci mogą kimnąć. Moi dziadkowie mają po kilkadziesiąt lat i tyle też wdychają spaliny. Takie mają zdrowie, że chyba przeżyją nawet Fidela Castro. Ciszej? Nie wierzysz w ewolucję? Kto mieszka w mieście, nie zalicza miejskiego gwaru do hałasów. Przyzwyczajenie trwające dziesiątki lat. Wolne miejsce? Zabieracie połowę chodnika.

                Korzystasz z dróg nie płacąc? To jest wręcz rabunek. Rower ma za dużo wad.

                • 0 4

  • Niech rowerzyści przesiądą się na rowery wodne!

    Takie jest myślenie naszych włodarzy:

    ludzie mają dostosować się do ich planów, a powinno być na odwrót.

    Ps: Adamowicz musi odejść!

    • 1 2

  • Żaden problem (2)

    Wprowadzić "prom' do tunelu.
    Zorganizować jakiś dostosowany do tego celu niskopodłogowy mini bus lub inny większy pojazd, który będzie zabierał rowerzystów i pieszych.
    Kursować mniej więcej co 10minut.
    Szczególy techniczne są do rozwiązania

    • 7 0

    • a kasa? (1)

      Szczegóły techniczne i finansowe - nie zapominaj. Ktoś będzie musiał finansować ten autobus. W idealnym przypadku darmowy (dla samochodów) tunel powinien być też darmowy dla rowerzystów.

      • 2 0

      • kasa to zawsze problem

        ale koszty utrzymania autobusu można by np włączyć do zapewne o wiele większych kosztów eksploatacji tunelu

        • 0 0

  • Jestem za a nawet przeciw

    Czy ktos ma cos przeciwko STOGOM?-radze pamietac,ze z tad pochodzi nasz "wieczny prezydent"

    • 0 2

  • tunal a rower

    Zwróćcie uwagę, że tunel odciąży część centrum Gdańska z ruchu samochodowego, podobnie jak i obwodnica południowa. Będzie to duża korzyść dla pieszych i rowerzystów w tym rejonie.

    Szukanie swojego małego interesu jest w tym przypadku nieporozumieniem.
    Na pewno z radością przyjąłbym tunel pieszo-rowerowy, ale uważam, że nie trzeba być zachłannym i należy się umieć cieszyć z małych kroków, które posuwają nas do przodu. Im większe kroki, tym większe ryzyko potknięcia.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum