"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-11 18:36
Zgodnie z zamowieniem (6)
NB wystawia na zew. dane o:
A. Rowerach dostepnych
B. Rowerach zarezerwowanych
A+B to ok 500 w nocy i tylko ok 300 w ciągu dnia.
Omggs nie ma narzędzi do weryfikacji co dzieje się z resztą rowerów, bo nie zamówiło takiej usługi więc operator tych danych nie dostarcza. W ten sposób NB bezkarnie ukrywa faktyczną ilość rozładowanych czy nawet nieistniejących rowerów. Mogą twierdzić, że te rowery są wypożyczone a tak naprawdę stoją rozładowane lub nie ma ich wcale. I nie ma tego jak sprawdzić.- 24 0
-
2019-04-11 18:38
To ma znajomiona oszustwa (2)
I jeśli zachodzą takie przesłanki nalezy to zgłosić do prokuratury oszukiwanie systemu w celu osiągnięcie korzysci majatkowych kosztem miasta Gdańsk. Oszystwo jest do 5 lat plus przerwanie wycofanie się miasta z przetargu
- 8 0
-
2019-04-11 18:59
Niestety (1)
nie ma na to dowodów, a NB nie bedzie tych danych publikował bo po pierwsze nie obliguje ich do tego umowa, a po drugie to "strzał w kolano"
- 3 0
-
2019-04-11 22:41
Czytając SIWZ chyba jednak dane powinny być wystawione na zewnątrz.
- 0 0
-
2019-04-11 21:00
Są specjalne strony (2)
gdzie jest mevo i mevo watch dog.
Dostępność systemu jest na poziomie 30-50%, średnio 40%. Myślę, że lepiej nie będzie bo spory procent rowerów zawsze będzie wymagał wymiany baterii, serwisu lub relokacji.- 3 1
-
2019-04-11 21:58
Sęk w tym, że (1)
nie da sie udowodnić operatorowi, że te brakujące 70% jest zepsute lub wyładowane.
Zawsze mogą powiedzieć, że reszta jest "w ruchu".- 5 0
-
2019-04-13 23:47
tracker
Rowery w ruchu zawsze zostawiają ślad pozycji GPS wysyłając sygnał GSM/GPRS. Tak długo jak mają swoje (osobne) zasilanie.
- 0 0
-
2019-04-11 18:36
zadzwońcie na infolinię posłuchacie porad typu : (2)
Oni problemu nie wiedzą należy szukać własnym samochodem kolejnej stacji rowerowej.
To nie jest ich problem że baterie są rozładowane " po to jest rower żeby pedałować "
Generalnie to o co Panu chodzi czytał Pan rególamin ? zwrotów nie ma i nie będzie może Pan napisać pismo do nas ale i tak pewnie zwrotu Pan nie dostanie. Sam Pan sobie jest winny że kupił Pan abonament było trzeba kupić własny rower. Na koniec usłyszałem " to Pana problem prosze jakoś sobie radzić a nie zajmować infolinię dowiedzenia "- 14 3
-
2019-04-11 19:09
Najpjerw sie dodzwon...
- 2 0
-
2019-04-11 20:00
co to jest rególamin?
- 1 0
-
2019-04-11 18:40
lol (5)
Ciekawe za dwa lata na czyj koszt te złomy i akumulatory kto będzie je naprawiał.?
- 16 2
-
2019-04-11 20:41
Na Twój, mój i społeczeństwa
- 3 0
-
2019-04-11 20:59
300 cykli ładowania to złom po roku (3)
Kto zapłaci
- 2 0
-
2019-04-11 21:32
Center (2)
Te akumulatory nie zostały prawidłowo uformowane, więc nie dożyją 300 cykli.
- 3 1
-
2019-04-11 22:13
Nie musza (1)
To baterie litowo jonowe
- 1 0
-
2019-04-13 23:58
service
Nawet akumulatory litowo jonowe (wbrew opiniom) wymagają prawidłowego uformowania.
- 0 0
-
2019-04-11 18:40
cały problem bierze się z tego, że jest 100% elektryków
Ktoś to napisał, żeby wygrać przetarg i ktoś w urzędzie to łyknął... i teraz jest jeden wielki problem z serwisowaniem (koszty utrzymywania ekip serwisujących) i ładowaniem. Trzeba było rzucić jakiś tam % elektryków i ludzie by na nie polowali. Ewentualnie można stopniowo zwiększać % elektryków.
W ogóle śmieszne też jest jak Mevo pokazuje ile CO2 nie wprowadziłem do atmosfery używając Mevo. Tylko ile CO2 wprowadziły elektrownie produkujące prąd dla tych setek chodzących non-stop ładowarek? Albo te serwis busy zapiep**ające 24/7 po Trójmieście?- 21 0
-
2019-04-11 18:42
gość sprzedaje rower warty 3 tys zł za 30 tys zł system leży (4)
ludzie pokupowali abonamenty których nie mogą zwrócić o karach narazie cisza :)
Gdzie można takie biznesey kręcić ? Gdańsk i Platofirma wał za wałem- 24 5
-
2019-04-11 21:08
skąd te 30k za rower wziąłeś?
36 milionów za 4080 rowerów, pomieszczenia serwisowe, ładowarki, baterie, obsługę IT przez 5 lat (to też swoje kosztuje)
- 1 2
-
2019-04-11 22:20
przeciez dostali juz 900tys kary (2)
po co dezinformujesz
- 1 1
-
2019-04-12 10:09
Kasa z dotacji na kancelarię poszła na farmę trolli?
- 0 0
-
2019-04-12 17:39
Poproszę kopię przelewu.
- 1 0
-
2019-04-11 18:44
łamiące nóżki (4)
Nie dziwi mnie, że nóżki się wyłamują - działają jakoś nienaturalnie. Nie wiem czy w każdym rowerze tak jest, ale jak ja jechałem to przy starcie te nóżki się chowają jak się zaczyna pedałować. A żeby nóżki postawić musiałem zakończyć wynajem. Jest to sprzeczne z odruchami użytkowników - sam napieprzałem w te nóżki żeby mi się zamknęły, a one stawiają opór. Więc mnie nie dziwi, że się łamią.
- 14 4
-
2019-04-11 19:29
(3)
Podnosisz lekko ręką tył roweru i stawiasz wtedy nóżkę. Żaden problem, jest specjalny uchwyt ułatwiający podnoszenie z tyłu, tylko ludzie na chama próbują i wtedy wyłamują
- 2 3
-
2019-04-11 23:51
Podnieś lekko
Waga: 15 kg na jedno koło.
- 3 0
-
2019-04-12 07:11
Zdaje się że jest to rower miejski???!!!
...nóżki powinny być pancerne a nie chiński szajs zrobiony z ryżu
- 3 1
-
2019-04-12 09:28
Nic nie trzeba podnosić. Polecam na yt zobaczyć jak stawia się motory na nóżkach. Tutaj zasada działania jest identyczna - blokujesz nogą od przodu lub tyłu nóżki i pchasz lub ciągniesz za kierownicę.
- 2 0
-
2019-04-11 18:44
NIe prawda!
Mevo doskonale nie działa!
- 7 0
-
2019-04-11 18:46
Ale "włodarze "miast prezentowali sie na rowerach Meva okazale.
- 21 0
-
2019-04-11 18:58
Warto brać przykład z ludzi władzy i popatrzeć czym się przemieszczają..
Odpowiedź jest jedyna słuszna: samochód.
- 11 3
-
2019-04-11 19:00
Nie kupujcie abonamentów
Zwrotów nie ma nawet gdy system nie działa
- 14 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.