"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-11 17:58
Czy można i jak zrobić zwrot abonamentu na rok czasu na MEVO ???
Kupiłem bubla który nie działa dużo osób żąda zwrotu !!! bo mevo nie działa
- 16 3
-
2019-04-11 18:02
dlaczego są tylko elektryczne? (2)
kto wpadł na ten i**otyczny pomysł żeby rowery były TYLKO elektryczne? ludzie jeżdżą prywatnymi rowerami bez wspomagania elektrycznego na codzień - na wypożyczonych też by dali radę - w końcu to jest sedno idei jaką jest rower - przemieszczanie się z wykorzystaniem własnej siły.
W Paryżu jeździ 20 tysięcy rowerów - bez prądu - i jakoś ludzie nie padają jak muchy z wysiłku.- 33 8
-
2019-04-11 20:50
(1)
15 tysięcy, z czego 5 tysięcy elektrycznych w Paryżu.
- 1 0
-
2019-04-12 17:25
I takie proporcje w Gdańsku też by się broniły
- 0 0
-
2019-04-11 18:02
Kim jest Rafał Federowicz że sprzedał nam rowery warte 4 tys zł za 30 tys zł ?? (1)
Przecież to czysty zysk to nie było przetargu żadnego tylko wzięli swojego który skasował ich 10 krotność wartości roweru kupionego w chinach ? I nagle okazuje się że nic nie działa ?
- 29 8
-
2019-04-12 01:04
ciekawe, że nie ma wrzasku - chińskieg rowery, gdzie PESA, czy tam Romet!
(też Bydgoszcz). Trochę się śmieję, ale akurat rowery mogliśmy w Polsce złożyć. Z tramwajem absolutnie sobie nie radzimy, ale romet to żadna matematyka, mój działa od komunii, no może 7 klasy, kolażówka.
- 2 0
-
2019-04-11 18:03
Koneksje
Odnoszę wrażenie aby upolować mevę trzeba mieć koneksje. Tak na serio. System super ale baterie niszczą dostępność i prostotę. Mało rowerów ale niebawem będzie więcej.
- 6 4
-
2019-04-11 18:04
Droga krzyżowa z Mevo. (3)
Stacja pierwsza: Brak rowerów.
Stacja druga: Rower zarezerwowany. Blokada nie odskakuje. Telefon na infolinię. Wypożyczenie kolejnego roweru.
Stacja trzecia: W rowerze siodełko zjeżdża samo w dół i rusza się na boki. Oddaję na najbliższej stacji. Stoi obok mevo, które wygląda jakby ktoś nim rzucał. Nie biorę, bo jeszcze obciążą mnie kosztami.
Stacja czwarta: Dom. Na pieszo.- 54 3
-
2019-04-11 18:17
MEVO....odcinek 328 (1)
Ja mam już dość codziennego czytania o tych rowerach, no ile można? Wszystko inne w tej naszej gdańskiej krainie szczęscia, postępu działa bez zarzutu? Tylko z Mevo jest problem? Acha, no to faktycznie musi być cudownie skoro nie ma o czym pisać. Arcadia normalnie
- 4 12
-
2019-04-11 19:19
Komunikacja działa jeszcze gorzej niż mevo, dlatego wybieramy mevo
- 8 1
-
2019-04-12 08:40
Dzień następny.
Stacja 5: Blokada nie odskakuje. Podobnie jakiemuś kolesiowi w rowerze obok. Infolinia. Idę na tramwaj... :(- 1 0
-
2019-04-11 18:04
Klapa klapa klapa
Moim zdaniem wyszła z tego Klapa. Operator miał tyle czasu na przygotowania , symulacje, badania ze system powinien hulać !!!
Wyszedł brak kompetencji . Niestety dobrymi chęciami jest........- 28 1
-
2019-04-11 18:08
Operator dobrze wiedział co robi (1)
Zapłacili mu za rowery pieniążkami na konto zarobił pare mln zł za szajs z CHin.
Zapłacili mu za obsługę systemu miliony to kupił 2 samochody zatrudnił 5 ludzi zamiast 20 samochódw i 30 ludzi- kasę zgarnął. Przecież przedszkolak by lepiej to zaplanował gość chciał jak najwiecej milionów wycisnąć dla siebie z tąd opóznienia braki w bateriach braki serwisowe.
Powinny być kary sięgające 50% wartości przetargu a pewnie skończy się na karze 1-2 mlnzł z 30 mln zł i gość i tak zarobi i tak nie ruszą swojego. Przecież to wszystko było zaplanowane myślicie że gość nie wiedział że będą problemy ? jasne że wiedział tylko milion chciał zaoszczędzić z przetargu kolejny dla siebie a teraz ma w D. Nie ma przypadków w biznesie pamiętajcie !!! gdyby to było prywatne nikt by nie odwalił takiej fuszery i rowery ksoztowałyby 3 tys zł za sztukę a nie 30 tys zł hahaha- 43 3
-
2019-04-12 01:57
co to jest "z tąd" ... serio pytam ...
- 2 2
-
2019-04-11 18:09
wies spiewa i tanczy to i roweru nie potrafi wypozyczyc, oddac i nie zepsuc
najlepiej zrzucic cala wine na operatora. tak najlatwiej, chlory w PL zawsze niewinne.
- 6 25
-
2019-04-11 18:12
Czy można żądać zwrotu z kupionego abonamentu skoro system nie działa ? (2)
Jak to zrobić ? sporo osób chce się wycofać z abonamentów bo system nie działa
- 10 1
-
2019-04-11 18:15
Nie mamy pańskiego płaszcza.
- 11 0
-
2019-04-11 18:15
Celowo nie ma takiej możliwości i nie będzie. Może za rok system będzie działał jak należy? Wtedy hulaj dusza piekła nie ma...
- 1 1
-
2019-04-11 18:14
nigdy nie skorzystałem z mevo (1)
bo zawsze w okolicy jest zero rowerów, aplikację mam od początku
- 16 0
-
2019-04-13 10:41
Współczuje miejsca zamieszkania. Lekko nie jest ale jeżdżę codziennie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.