"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-11 17:35
Szanowanie rowerow (5)
Jeśli prawie połowa rowerów została zniszczona tzn. Urwanie siodełka koszyki nóżki połamane kierownicę manetki lub utopione w stawach na terenie miasta Gdańska to o czym to świadczy?
- 23 7
-
2019-04-11 17:46
świadczy o tym, że Gdańsk jako bastion POKO i KOD (1)
jest jednocześnie bastionem dziczy bisumrańskiej, która nie potrafi uszanować dobra publicznego.
- 17 18
-
2019-04-11 17:55
tu się nie ma co obrazać
82 % to chyba spora większość
- 13 0
-
2019-04-11 17:48
Swiadczy (1)
Ze przy drakonskich karach spolka juz jest na swoim tak wysokie sa stawki za nibyzniszczenie
- 5 1
-
2019-04-11 18:13
świadczy o tym, że sam bym po cichu niszczył jako wykonawca
żeby mieć wymówkę, że jest problem z duzą ilością aktów wandalizmu i zniszczeń
- 8 2
-
2019-04-14 09:47
Wtopa
Jedna wielka wtopa genialnych Prezydentów Trójmiasta , daliście Państwo ciała na całej linii , a chcecie rządzić Państwem. Jesteście specami od interesików z deweloperami i nic więcej.
- 2 0
-
2019-04-11 17:36
K... 36 baniek za 1200 rowerów? (5)
Toż to 30 tysi za rower! buahahaha
- 42 15
-
2019-04-11 18:24
za nieco ponad 4000 (3)
a to już całkiem normalna cena elektryka, stojaków, zaplecza technicznego i robót budowlanych
- 4 3
-
2019-04-11 21:19
i jeszcze.. (1)
utrzymanie systemu przez 6.5 roku
- 2 0
-
2019-04-12 00:58
przecież ciągą z ludzi kasę
to nie jest za darmo! I kolega ma rację - 30 tysięcy rower!
- 2 2
-
2019-04-12 07:36
Ale kiedy będzie 4000 tysiące rowerów... za 3 lata... ?
Jak na razie masz 1200 z czego dostępnych o 3 -4 nad ranem 400..500 sztuk :-)
Coś czuję że zaraz będą prosić o kolejne miliony z naszej kieszeni...- 2 1
-
2019-04-12 07:45
Docelowo ma być 4100
Poczytaj zanim się wypowiedziesz
- 3 1
-
2019-04-11 17:37
Takie rzeczy tylko w Pomorskim (9)
kiedy wy się Pomorzanie obudzicie? Macie wszędzie ludzi z po i kod, dlatego wam nic nie wychodzi, nawet tak prosta sprawa jak rowery. Bo ci ludzie myślą tylko, jak zrobić, żeby było jak było, Taka mentalność.
- 56 49
-
2019-04-11 17:47
idź pleć gdzie indziej "doradco"
- 13 8
-
2019-04-11 18:26
A w Warszawie wyszło - zarówno rowery jak i chulajnogi
- a też macie od lat PO i KOD....
- 9 3
-
2019-04-11 19:51
a Wy w Warszawie macie Jarka (1)
i co? jest dobrze?
- 8 4
-
2019-04-11 22:39
No i co w związku z Jarkiem?
- 2 3
-
2019-04-11 22:28
(4)
Zobacz jak szpitale i edukacja działa pod pisdokratami. Połowa pisu to PZPR a na propagandę TVPIS idzie już 2 miliardy PLN rocznie, jednocześnie obcinają nakłady na lecznictwo. Na Pomorzu mądry naród oglupiać się nie daje.
- 4 4
-
2019-04-11 22:33
A jak szpitale i edukacja działały pod POkratami? Niczym w szpitalu w Leśnej Górze było. Czyżby nauczyciele byli elitą finansow (1)
- 3 3
-
2019-04-11 23:31
Najwyrazniej nie taka jak swinia+
- 1 1
-
2019-04-11 23:26
a PO to wsi sb ub i wszystko inne (1)
kto ci każe wybierać PO czy PIS wybierz gospodarza miasta a nie partyjnego przydu*asa z kolesiostwem i układami.
- 3 0
-
2019-04-11 23:29
Jakiegoś religijnego przychlasta ?
- 0 0
-
2019-04-11 17:38
(3)
Pierwsze co bym zrobił to dołożyłbym do systemu drugie tyle rowerów bez wspomagania elektrycznego. Jakiś lekki, prosty model. Nie wszędzie potrzebne jest wspomaganie.
- 51 5
-
2019-04-11 18:25
niezgodne z warunkami przetargu. Musieliby to zrobić jako zupełnie osobny system (2)
- 6 3
-
2019-04-11 23:03
(1)
Wszystko można zmienić, warunki przetargu nie zostały chyba objawione na górze Synaj :D
- 6 4
-
2019-04-12 19:08
Nie rozumiesz, jak działa prawo zamówień publicznych.
Nie na logikę, przykro mi.
- 0 0
-
2019-04-11 17:38
Next bike oszukuje (3)
Nie bójmy się takiego sformułowania. Mam opłacony abonament. Ale jak zejdę z kwotą chociaż na 90 groszy, to nie mam możliwości wypożyczenia roweru bo poniżej 1 zł na koncie. A doładować nie można... Każda osoba z abonamentem powinna otrzymać jego zwrot lub przedłużenie o czas zablokowanych doładowań.
- 48 6
-
2019-04-11 17:46
Pozew zbiorowy (1)
- 9 0
-
2019-04-11 19:19
Wystarczy zgłosić sprawę do zbadania uokik a ten już zbada sprawę i nałoży należenie do zasług niezależnie od stowarzyszenia czegoś tam.
- 7 0
-
2019-04-11 23:18
możesz zejść poniżej 1 zł
mam abonament i mogę wypożyczyć rower mimo że na koncie mam 15 gr
- 0 1
-
2019-04-11 17:38
Mevo to niby z języka Esperanto Mewa.... (2)
..wpiszcie do google translator tłumaczenie Mevo z Esperanto na Polski i zastanówcie sie czy nie jestescie ,,mevo,, ... Cały system o WAŁ na kasę z unii .Wszystko od przystanków po rowery to tragiczne nieporozumienie ,niedporacowane oraz przyklepane przez ameby .
- 41 12
-
2019-04-11 17:44
Zacny suchar. Umiesz coś jeszcze, poza kopiowaniem, xeroboyu? (1)
- 6 12
-
2019-04-11 23:04
Słabo
Nudny jesteś szczylus.
- 0 1
-
2019-04-11 17:39
Albo przekręt albo totalna amatorka (1)
Jeśli to pierwsze to rozumiem, mała Sycylia kolejny odcinek. Jeśli to drugie to wina dyrektorów organizujących przetarg, że wybrali amatorów obiecujących gruszki na wierzbie zamiast innych oferentów. I dyrektor jeden z drugim powinni stracić stołki. Za co biorą tyle kasy? Za pisanie na Facebooku "mamy problem"???
- 41 10
-
2019-04-11 21:00
...a w obu przypadkach zarzadzajacy firma powinni byc natychmiast zwolnieni. Nie wiem jak mozna zaufac kierownictwu firmy ze sa w stanie cos naprawic jesli po pol roku opoznienia, tygodniach testow system padl kompletnie zaledwie tydzien po uruchomieniu!!! Jesli to by byl rzeczywisicie prawdziwy biznes gosciu by juz dawno polecial. Golym okiem widac ze to jednak nie o zaden biznes czy "wyjatkowy projekt" w tym wszystkim chodzi......
- 2 0
-
2019-04-11 17:40
(2)
Jak już wszystko wiadomo to do roboty.
- 9 4
-
2019-04-11 20:49
Teraz to już czas zamykania biznesu (1)
Przelewy już poszły
- 5 0
-
2019-04-14 00:18
Lato
Napiszemy do Timermansa.
- 0 0
-
2019-04-11 17:43
uwaga (1)
Ponad 17 milionów dotacji.
To się liczy!- 33 3
-
2019-04-11 20:50
Eeee tam
To tyle co utrzymanie roczne ECS. Nie takie słomiane inwestycje się robiło
- 3 2
-
2019-04-11 17:43
Ktoś wie gdzie ten fedorowicz cały mieszka? (1)
gdzie go można spotkać?, bo znam wiele osób, które osobiście chciałyby podsunąć parę dobrych pomysłów, jak wyjść z tego bagna.
- 23 4
-
2019-04-11 18:28
Od tych podsuwań mógłby się zaznajomić z SORem.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.