"Przyznajemy: Mevo działa źle"
Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.
Rekordowa liczba wypożyczeń...
Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.
...ale błędy jak na dłoni
Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:
"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.
Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."
- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).
Lista rzeczy do poprawy
Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.
Chodzi przede wszystkim o:
1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów
Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów
w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;
Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska
3. Poprawienie relokacji rowerów
Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów
Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;
5. Przywrócenie dokonywania płatności
Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-11 18:16
Ludzie to Wasza wina ! Zamiast siedzieć w domu to jeździta! A tak by elegancko wszystko na spokojnie by rdzewiało przy stojaczku
- 29 0
-
2019-04-11 18:17
działa, nie działa (4)
i tak z nich nigdy nie skorzystam, chciałbym, może nie bardzo chciałbym, ale tak jakoś, ale jest jedno zasadnicze ale - są pomalowane na tak wstrętny kolor (wam się podoba, no i fajnie, ja jak patrzę to mi się przedwczorajszy obiad unosi) wstrętny kolor ! bleee ! i fuj !
- 8 6
-
2019-04-11 18:18
wiadomix (1)
czerwone jezdza szybciej
- 4 2
-
2019-04-11 23:33
kij z czerwonym, niech są niebieskie !
ale nie wyblakłobłękitne
- 0 0
-
2019-04-16 09:21
Na rowerze nie widzisz roweru.
Ludzie to mają problemy! Szczęściarze!
- 0 0
-
2019-04-16 10:17
Niebieskie z szarym
Kolor niebieski z szarym w różnych odcieniach przyjął się w rowerach publicznych. Mevo i Veturilo są najbrzydsze, to fakt. Polecam obejrzeć:
Bysykkel (Oslo), Blue Bikes (Nowy Orlean), Santander Bikes (Londyn), Veturilo (Warszawa), Velib (Paryż).- 0 0
-
2019-04-11 18:20
Som
Widzę 5 sztuk w Żukowie... Wsiadam w auto i jadę. Za pół godziny dojadę to sobie pojeżdżę...
- 14 0
-
2019-04-11 18:22
Znów Mevo
No i znów temat Mevo wraca na salony. Skoro jeta tak duże zapotrzebowanie to może wprowadźmy na nasz rynek jeszcze jedna firmę wypożyczająca rowery w taki sposób? Będzie konkurencja, lepsze ceny,
No i więcej rowerów- 10 3
-
2019-04-11 18:23
Uwaga nie kupujcie abonamentów - nie ma zwrotów nawet gdy system nie działa (5)
dzowniłem na infolinie Pan w bezczelny spsób powiedział że go nie interesuje że to nie działa . Czytał Pan rególamin ? tam jest informacja że nie ma zwrotów trudno - oznajmił .
- To komu zależy żeby to działało przertarg rozliczony z kasy zwrotów nie ma nawet jak system nie działa hahahaha Ludzie porobieni w konia. Ludzie chcą oddać abonamenty i nie mogą jaja jakieś. Każdy zarobił do kieszeni i zamykamy sklep zwrotów nie ma .- 22 3
-
2019-04-11 18:32
Trzeba być nierozsądnym, żeby teraz chcieć kupować abonament. Co prawda ja kupiłem w dniu uruchomienia, ale na moje potrzeby jest wystarczająca dostępność. Chyba raz czy dwa razy się zdarzyło, że roweru nie znalazłem w pobliżu.
- 5 1
-
2019-04-11 18:32
Podbijam do gory, bo to cenna informacja dla Wielu (2)
- 3 1
-
2019-04-11 20:30
trzeba było się kłócić (1)
prawo w tej kwestii jest jasne za niewypełnienie warunków umowy można domagać się zwrotu
- 3 0
-
2019-04-12 09:25
Dokładnie, wypowiadasz umowę ze skutkiem natychmiastowym, za nieprawidłowe wykonanie umowy.
- 2 0
-
2019-04-13 10:44
Abonament jest za korzystanie z systemu MEVO. A korzystamy z niego chociażby żeby sprawdzić że rowerów dostępnych brak.
- 1 0
-
2019-04-11 18:27
Bezczelna ifolinia (2)
Brak rowerów proszę Pana a jak są baterie są rozładowane co mam zrobić ?
- proszę szukać kolejnej stacji nic Pani nie poradzę system działa jak powinien To Pan ma problem.
A mogę prosić o zwrot abonamentu 150zł jak system nie działa ?
Ale co Panu nie dziala proszę wsiąść w samochód i poszukać drugiej stacji
jaja jakieś to ja mam samochodem szukać stacji rowerowych hahaha to jest jakieś nieporozumienie mam jechać samochodem żeby wsiąść na rower który jest rozładowany i jeszcze za to zapłacić :)))) Na infolinii oni problemu nie widzą :))- 23 4
-
2019-04-11 18:34
a ma ci ten rower wyczarować?
- 3 4
-
2019-04-11 19:13
hmm
Ja tu jestem kierownikiem tej szatni. Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi? Cham się uprze i mu daj. Skąd wezmę, jak nie mam!
- 11 1
-
2019-04-11 18:27
tak na marginesie (7)
po co ten system został w ogóle wprowadzony?
miał odciążyć komunikację, czy wyeliminować samochody z ulicy??- 21 4
-
2019-04-11 23:57
Krótko, po żołniersku. (3)
Nie. Miał umożliwić przejęcie 19 mln zł tytułem unijnych dotacji.
- 12 2
-
2019-04-12 00:12
Dokładnie
Ja za PO - portal dla bezdomnych za pare milionów
- 5 0
-
2019-04-12 08:06
nie mierz wszystkich swoją pisowską miarą
- 1 2
-
2019-04-13 21:31
A ja podziwiam naiwność tych wszystkich którzy sądzą inaczej
- 0 0
-
2019-04-12 08:23
Tak i zrobił to (2)
Sam przesiadłem się z auta na rower plus autobus gdy go nie ma.
Póki co 7 razy jadę na rowerze, a 3 razy autobus w tygodniu.
Czyli nie jest źle, choć musiałem zmienić godziny, bo wychodzę wcześniej.
Jeżeli będzie więcej rowerów, to ludzie pracujący w biurach w dużej mierze zaczną się przesiadać. Zwłaszcza ci co mają 3-4km o biura a jechali autem.- 1 1
-
2019-04-12 17:34
Naprawdę potrzebowałeś mevo, żeby przesiąść się na rower? Jeździj własnym, to będziesz miał 100% skuteczności
- 2 0
-
2019-04-13 10:48
Ja przesiadłem się ze swojego roweru na Mevo i ewentualnie autobus. Jak do tej pory z autobusu jeszcze nie skorzystałem.
- 0 0
-
2019-04-11 18:29
Niby nie działał (1)
A wszędzie ich pełno?
- 1 3
-
2019-04-11 18:48
Chyba zer wszędzie pełno...
- 3 0
-
2019-04-11 18:30
Pan Fedorowicz ma żydowska brodę.... (2)
- 17 9
-
2019-04-11 18:32
rower warty 2-3 koła za 30 tys zł sprzedać i nie zrobić obsługi za którą skasował pieniądzę
To tylko wybrani mogli tak zarobić coś w tym jest :)
- 8 4
-
2019-04-11 19:30
I jest cyklistą....
- 3 0
-
2019-04-11 18:30
W sumie - przy takiej przebite na rowerze, najlepiej byłoby podpisać (1)
Protokół rozwiązujący umowę.
- 10 1
-
2019-04-11 18:32
No tak ale jak łapówki są rozdane to już nie ma wyjścia afera by się zrobiła i nikt by nie zarobił
przecież chyba nie myślisz że o system chodzi :)
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.