• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Przyznajemy: Mevo działa źle"

ms
11 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza. Zleceniodawca systemu Mevo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot) wysłał do operatora systemu (Nextbike) listę wytycznych, które muszą być zrealizowane, by system był w pełni dostępny dla mieszkańców Pomorza.

Rowery mają być bardziej dostępne i lepiej relokowane, baterie częściej wymieniane, naprawy mają trwać krócej a użytkownicy mają znowu móc doładowywać swoje konta - takie są zalecenia stowarzyszenia nadzorującego wdrażanie systemu Mevo na Pomorzu. Operator - firma Nextbike - musi się liczyć z karami umownymi.



Najważniejsze jest:

Rekordowa liczba wypożyczeń...



Mevo funkcjonuje od 26 marca, czyli od dwóch tygodni. W tym czasie rowery wypożyczono ponad 129 tys. razy. Oznacza to, że każdy rower został wypożyczony średnio ponad 105 razy. Rowery Mevo są wypożyczane dwa razy częściej niż rowery w innych polskich miastach.

...ale błędy jak na dłoni



Przedstawiciele stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji (ponad 36 mln zł) nie owijają w bawełnę:

"Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."


- Wdrożenie tak dużego projektu jest dużym wyzwaniem, jednak zdajemy sobie sprawę, że operator nie dotrzymuje wszystkich zobowiązań. Widoczny jest spadek dostępności sprawnych rowerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tej sytuacji, dlatego skierowaliśmy do operatora szereg uwag dotyczących funkcjonowania systemu Mevo. Już teraz spółka musi się jednak liczyć z karami za niedotrzymanie warunków umowy. Mieszkańców Metropolii przepraszamy za niedogodności i prosimy o jeszcze chwilę cierpliwości - mówi Michał Glaser, dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMGGS).

Lista rzeczy do poprawy



Stowarzyszenie OMGGS, które zamówiło System Mevo i płaci za jego realizację z pieniędzy pomorskich samorządów oraz unijnych dotacji, skierował do operatora, spółki NB Tricity, szereg uwag dotyczących funkcjonowania roweru metropolitalnego.

Chodzi przede wszystkim o:

1. Skrócenie czasu ładowania baterii i naprawy uszkodzonych rowerów

Praca zespołów serwisowych odbywa się 24 h na dobę, operator zamówił kolejne zapasowe baterie i zwiększył liczbę ładowarek, dzięki czemu wymiana baterii odbywa się na bieżąco w czasie przewidzianym umową (do 12 godzin), operator zobowiązał się też do kilkukrotnego zwiększenia obsady ekip serwisowych; jednym z najczęstszych problemów jest kwestia wyłamanych nóżek w rowerach, dlatego operator planuje jeszcze w tym tygodniu rozpocząć montaż dodatkowego wzmocnienia we wszystkich rowerach, dodatkowo powstaną dedykowane dla systemu szafy do ładowania baterii, co przyspieszy proces; operator wypożyczył od miasta Gdyni oraz sprowadził rowery cargo, które będą służyły do wymiany baterii głównie w pasie nadmorskim oraz w miejscach, gdzie utrudniony jest wjazd pojazdów serwisowych, rowery cargo w tej chwili są wykorzystywane do obsługi systemu w Tczewie, gdzie nie zauważamy problemów z wymianą baterii w rowerach;
Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo. Gdyńskie rowery cargo pozwalają serwisantom rozwozić baterie do rowerów systemu Mevo.

2. Zwiększenie liczby dostępnych rowerów

w Gdańsku jest już kolejna partia nowych rowerów, które wymagają jednak jeszcze modyfikacji dostosowujących je do funkcjonowania w systemie Mevo, operator zapewnia, że gotowe rowery zostaną udostępnione użytkownikom w możliwie jak najkrótszym czasie;

Dostawa nowych rowerów Mevo do Gdańska



3. Poprawienie relokacji rowerów

Rozmieszczenie rowerów na stacjach nie spełnia oczekiwań użytkowników i nie jest zgodne z zapisami umowy; operator zobowiązał się do jak najszybszej poprawy tej sytuacji tak, by w czasie przewidzianym umową, między 3:00 a 5:00 rano, we wszystkich lokalizacjach znajdowała się odpowiednia liczba rowerów;
By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych. By Mevo działało sprawnie, w Trójmieście musi się pojawić więcej takich aut serwisowych.

4. Skrócenie czasu naprawy uszkodzonych rowerów

Wszystkie drobne usterki powinny być usuwane w ciągu 12 godzin, operator zobowiązał się do zwiększenia obsady ekip serwisowych;

5. Przywrócenie dokonywania płatności

Wyłączenie możliwości dokonywania płatności, (co wiąże się z tym, że nowi użytkownicy nie mogą dokonać opłaty inicjalnej, by aktywować konto, a dotychczasowi użytkownicy po wykorzystaniu dostępnych środków nie mogą doładować nowych) było jednostronną decyzją operatora, na którą nie było zgody OMGGS. Wobec operatora zostaną wyciągnięte konsekwencje finansowe, wynikające z zapisów umowy.

Nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - przyznaje Rafał Federowicz, członek zarządu ds. operacji w Nextbike Polska

Rafał Federowicz Rafał Federowicz
Dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej i najskuteczniej poprawić sytuację. W każdym tygodniu na terenie Metropolii pojawiać się będzie kilkaset nowych rowerów. Udoskonaliliśmy system ładowania baterii. Wzmocniliśmy zasoby ludzkie w dziale serwisu, aby nadążyć z naprawą uszkodzonych rowerów.

Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystko udało się nam zrobić od początku prawidłowo - pamiętajmy jednak, że nasze rozwiązanie to najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich. Wszystkie strony zaangażowane - począwszy od mieszkańców-użytkowników, gmin i nas są prekursorami tego wdrożenia. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby w czasie kilku najbliższych tygodni móc zapewnić w pełni komfortowe korzystanie z naszych usług.
ms

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Jak zwykle prawdziwi decydenci kryją się za nazwą firmy. Jakiś optymista bez wiedzy technicznej przedstawił koncepcję, zapewne użył multimedialnej prezentacji i rzutnika, grono z OMGGS zachwycone pokiwało głowami i skorzystało z cateringu. Zapytać fachowców obsługujących podobny system za granicą nie było gdzie bo to prototyp. Zapytać fachowców od obsługi akumulatorów - po co, każdy wie jak się ładuje smartfona. Teraz już dotarło do jednych i drugich, że w takich warunkach system nie będzie działał za takie pieniądze. Albo trzeba dołożyć po cichu, żeby nie doszło do mediów, albo ryzykując medialną burzę przyznać się do porażki. Bez kontroli NIK się nie obejdzie, bo to społeczne pieniądze. Chciałbym wierzyć, że decydenci odczują na własnej skórze,że wpuścili miasta w maliny, bo na razie nie widać, żeby posmutnieli z tego powodu.

    • 13 0

    • widzę, że kolega obeznany w realiach takich zamówień...

      i nie ma czegoś takiego, jak "społeczne pieniądze".

      • 0 1

  • Gratulacje dla Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Gazety Wyborczej, które (2)

    2 tygodnie temu przyznały mevo nagrodę, zanim zobaczyły czy to działa czy nie. Wiele to mówi o tym jak się przyznaje nagrody, kto komu i dlaczego :)

    • 14 0

    • Obama dostał Pokojowego Nobla za to, że wygrał wybory...

      • 1 0

    • w Polsce tak właśnie sie nagradza misiewiczów

      • 2 0

  • Czy to są jakieś żarty???

    "Podobnie jak Wy mamy problem z powrotem do domu na Mevo - Rower Metropolitalny. Niestety operator systemu - spółka Nextbike Polska ma ewidentne problemy w zarządzeniu flotą 1200 rowerów. Prowadzimy ścisły nadzór nad różnymi parametrami funkcjonowania naszych Mew. Przedstawiamy Wam szczegóły planu naprawczego, zaproponowanego przez Nextbike'a.

    Mamy nadzieję, że Operator szybko wycofa się z wyłączenia płatności oraz przywróci System na oczekiwany przez nas poziom dostępności. Uważamy, że kary umowne, które nakładamy na firmę, nie służą nikomu z nas."

    Żarty za kasę nas wszystkich.

    • 4 0

  • miałem chrapkę na Mevo

    Nie mam ciśnienia na posiadanie własnego roweru, ani miejsca, by go trzymać. Myślałem, że Mevo będzie idealnym rozwiązaniem. No cóż, byłem naiwny. Po pierwsze, dostępność jest tragiczna. Na moim osiedlu przeważnie zerowa. Rano przed pracą nie mam czasu jeździć po mieście i szukać dostępnego roweru. Po drugie, staram się udostępniać dane osobowe świadomie. W przypadku Mevo mamy do czynienia z bardzo słabo działającą aplikacją i szczerze mówiąc nie daję żadnej wiary zapewnieniom, że dane osobowe są odpowiednio chronione. Opowieści o tym, że PESEL jest konieczny do czegoś tam wkładam między bajki. Jakoś w wypożyczalniach samochodów wystarcza numer karty kredytowej. Po trzecie, firma operująca systemem jak dotąd okazała się niczym więcej, niż bandą złotoustych nieudaczników, którzy naobiecywali złotych gór, a dostarczyli g... w pozłotku. To jest wielkie oszustwo. Zupełnie nie zgadzam się z komentarzami, że powinno się wstrzymać kary umowne. Nie! Powinno się jak najprędzej rozgonić tych gamoni, odebrać im dotację i powołać do systemu firmę, która ma pojęcie o tym, jak poradzić sobie z systemem miejskiego roweru.

    • 3 0

  • Elektryki (2)

    Problem nie jest w tym ze rowery są elektryczne tylko w tym, ze zle rozwiazano ich ładowanie.
    Gdyby tylko część z nich była elektryczna to i tak w pierwszej kolejnosci znikałyby elektryki. Moze jak ktos jedzie caly czas dołem to mu wszystko jedno. Ale podjazd na górny taras to juz wyzwanie przy tej masie.

    • 0 1

    • to że źle zorganizowano, to bezsprzeczny 'fakt' (1)

      ale to że wszystkie rowery elektryczne właśnie powodują większe problemy (dodatkowo ustalenie minimum 20% naładowania baterii, do tego sie przyczynia w znakomity sposób), to także fakt

      gdyby elektryków było 30% to mogłyby sobie znikać szybciej, ja i wielu innych nie płakalibyśmy za nimi, ale 70% byłaby w ruchu bez jakichkolwiek przerw 'technicznych', a to może robić bardzo dużą równicę

      • 1 0

      • Gdyby Trójmiasto było płaskie jak Warszawa

        to zgoda. Ale jesli ktos sie decyduje na dojazd do i ze szkoly (albo pracy) a ma mocno pod góre to musi miec elektryka. A te bylyby ciągle niedostepne. Bo nawet ktos kto jedzie po plaskim a moze sobie wybrac rower to wezmie elektryczny. A ten co naprawde potrzebuje bedzie skazany na jazde 17 kg zlomem pod gore.

        To nie rowery el. powodują problemy tylko beznadziejna logistyka.

        • 1 0

  • (2)

    Na siłę uszczęśliwia się firmę /operatora systemu do dalszej obsługo tego programu choć jak widać ona sama wcale tego nie chce robi wszystko by nawalić na całego. Jeśli przez tyle czasu firma/operator nie daje rady trzeba umożliwić jej natychmiastowe rozwiązanie umowy, dodając nie kary umowne tylko kary które umożliwią następcom unikanie stawania do przetargów nie posiadając odpowiedniego doświadczenia. Przetarg jak każdy posiada odpowiednią specyfikację i wygląda na to że nikt nie sprawdził zdolności tej firmy do realizacji jej zapisów. Zerwać umowę wystawić kary, podpisać nową umowę z nową firmą unikając popełnionych błędów, dalsze brnięcie w błoto chyba nie ma już sensu.

    • 17 1

    • (1)

      Ale wtedy przez kilka lat w ogóle nie bedzie roweru

      • 0 3

      • Jak nue dali rady, to niech się przyznają

        • 0 0

  • najbardziej innowacyjny w Polsce i w Europie system wypożyczania rowerów miejskich (4)

    Bzdura. W Paryżu jest 15 tys. rowerów, z czego 5 tys. elektrycznych. Czy tam też ganiają się po mieście samochodzikami z bateryjkami? Jakoś mi się nie chce wierzyć. Ale tam nie byłem. Ktoś był?

    • 16 1

    • (1)

      W Berlinie od lat system rowerów miejskich funkcjonuje bez problemów prowadzony przez co najmniej 5 firm ale żadna nie oferuje E-rowerów.

      • 1 0

      • Przebrzydli Niemcy z ich ekologią!

        • 0 0

    • Ciocia koleżanki kiedyś była. Zdobyć numer?

      • 2 2

    • Był, ale nie może teraz rozmawiać. Zostaw wiadomość. Oddzwonimy.

      • 0 1

  • Dajcie szansę firmie. Nikt nie myślał, że bedzie tak dużo chetnych. A cena zachęca... (1)

    Właśnie fajnie, że jest elektryczny, ale czy nie może być tak, żeby w trakcie pedałowania bateria się tez doładowywała? pytam tylko, bo może takie rozwiązanie zlikwidowałoby problem ładowania bateria ...

    • 0 7

    • przestań trollu z nextbike pisać te same bzdury

      zacznij lądować baterie

      • 4 0

  • gość sprzedaje rower warty 3 tys zł za 30 tys zł system leży (4)

    ludzie pokupowali abonamenty których nie mogą zwrócić o karach narazie cisza :)

    Gdzie można takie biznesey kręcić ? Gdańsk i Platofirma wał za wałem

    • 24 5

    • przeciez dostali juz 900tys kary (2)

      po co dezinformujesz

      • 1 1

      • Poproszę kopię przelewu.

        • 1 0

      • Kasa z dotacji na kancelarię poszła na farmę trolli?

        • 0 0

    • skąd te 30k za rower wziąłeś?

      36 milionów za 4080 rowerów, pomieszczenia serwisowe, ładowarki, baterie, obsługę IT przez 5 lat (to też swoje kosztuje)

      • 1 2

  • dlaczego są tylko elektryczne? (2)

    kto wpadł na ten i**otyczny pomysł żeby rowery były TYLKO elektryczne? ludzie jeżdżą prywatnymi rowerami bez wspomagania elektrycznego na codzień - na wypożyczonych też by dali radę - w końcu to jest sedno idei jaką jest rower - przemieszczanie się z wykorzystaniem własnej siły.
    W Paryżu jeździ 20 tysięcy rowerów - bez prądu - i jakoś ludzie nie padają jak muchy z wysiłku.

    • 33 8

    • (1)

      15 tysięcy, z czego 5 tysięcy elektrycznych w Paryżu.

      • 1 0

      • I takie proporcje w Gdańsku też by się broniły

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum