• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • Władze Gdańska rowery przerastają (1)

    Więc niech dadzą spokój. Trudno. Nasza metropolia jest gorsza od malutkiego Torunia gdzie od dawna rowery śmigają bez problemu.

    • 14 2

    • Tak to jest jak się chce wydać 30% ceny potrzebnej na wdrożenie projektu elektrycznych rowerów. Bez elektrycznych rowerów nie byłoby żadnego problemu

      • 0 0

  • Infrastruktura nie rowery!

    Lepiej wydać te pieniądze na ścieżki oraz dobre, monitorowane wiaty przystankowe. Absurdalna kwota. Teraz kto chce, to i tak ma rower i nim jeździ. Nie musi być publiczny.

    • 30 0

  • Michel

    Myślałem że może dożyję i chodź zobaczę w Gdańsku miejskie rowery, ale z tego co widzę to raczej nie :(. Rower miejski znów pokonał Trójmiasto.

    • 10 0

  • (2)

    Za 107mln można by wreszcie wyremontować masę dróg które są w opłakanym stanie, i mówię to jako fanatyczny-rowerzysta;) Nie ma sensu pakować takiej w kasy w pralnie pieniedzy kolejnej grupie cwaniaków pokroju Nextbike. Brzeźno- koszmar z drogami, dziura na dziurze, a lansują je na kurort aby tylko kasa z bookingu się zgadzała.

    • 27 3

    • i co ci te remonty rozwiążą? (1)

      tu chodzi o to żeby samochodów było mniej, a nie więcej.

      mevo teoretycznie ten problem może w sporej części rozwiązać

      • 1 7

      • Chodzi o to żeby żyło się łatwiej

        jak chcesz jeździć na rowerze to sobie jeździj, ale wara od samochodów

        • 1 0

  • Wow 159 baniek

    To mamy za to 159 tysięcy rowerów za tysiaka... Trochę grube sumki . Poniekąd ma być eco a rowery trzeba wozić busem , ładować prądem z węgla i dodać paliwo serwisantów. Jeśli zainteresowany sam sobie kupi rowerek i będzie używał, odpadną koszta obsługi. Więc może dotacja dla zainteresowanych, na zakup elektryka i niech dba o resztę.

    • 29 2

  • Kolejny mis

    Za jeszcze większą kase

    • 22 0

  • Po wejściu hulajnóg elektrycznych (4)

    Uruchomienie Mevo nie ma najmniejszego sensu, kupcie dwie nowe skmki za te 100 baniek

    • 34 3

    • ma. z hulajnóg nikt nie korzysta na co dzień. są zbyt drogie i zbyt ograniczone (3)

      • 2 3

      • Nikt nie korzysta na codzień ? (2)

        HEHEH otworzy oczy i wyjdź z piwnicy

        • 5 1

        • To ja dodam, bo słabo napisał...

          Są drogie i jednak mało ludzi korzysta, przeważnie leżą

          • 0 0

        • Człowieku zacznij rozróżniać okazjonalne od codziennych przejazdów

          15zł za kurs razy dwa razy 20 dni to 600zł miesięcznie.

          Chcesz powiedzieć że kogoś stać wydawać tyle kasy żeby dojeżdżać np. do roboty hulajnogą?

          • 3 0

  • Oddawać moje 10 złotych za abonament, ktory wykupiłam jak bylo mevo!!!

    • 25 0

  • Czy przypadkiem (4)

    nie byłoby taniej dać wszystkim chętnym zameldowanym w strefie MEVO rowery za darmo?

    • 40 1

    • ok. ale kazdy kto dostanie rower

      ma nakaz z niego korzystac zamiast auta w okresie maj-wrzesien

      • 3 1

    • tu nie o to chodzi żeby rower mieć ale nim sie przemieszczać na co dzień!!! (2)

      nie każdy ma gdzie rower trzymać
      nie każdy chce po rower wracać (może chce tylko w jedna stronę nim jechać)
      nie każdy chce, może cała trasę przejechać rowerem..

      takie mevo jest rozwiązaniem

      • 1 5

      • Nie za takie pieniądze (1)

        TO jest żadne rozwiązanie tylko bardzo droga fanaberia

        • 6 1

        • fanaberią to jest jeden parking za 40mln pod urzedem

          czy jakieś prawoskrety na havla po 2mln kazdy

          • 3 0

  • A może za te pieniadzs (2)

    Po prostu zbudować nowe ścieżki rowerowe (w niektórych miejscach ich mocno brakuje) / wyremontowac te zniszczone /poszerzyć tam gdzie potrzeba. To są realne potrzeby a nie mevo 2.0

    • 131 13

    • "ścieżki" tylko zniechęcają do roweru i są ukłonem wyłącznie w stronę kierowców (mają całą jezdnie dla siebie kosztem pieszych ) (1)

      jak mają być w takim standardzie jak obecne to niech lepiej wcale ich nie robią.

      już lepsze są zwykłe chodniki. Przynajmniej prosto prowadzone i szerokie.

      • 1 17

      • Większych glupot

        Dawno nie czytałem.

        • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum