• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0: najniższa oferta za 159 mln zł

Rafał Borowski
26 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 15:46 (26 lipca 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Nowe Mevo ma składać się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.

159,27 mln oraz 365,31 mln zł. Tyle wynoszą oferty, jakie zostały złożone w przetargu na reaktywację systemu roweru miejskiego Mevo. Tymczasem budżet inwestycji wynosi... 107 mln 487 tys. zł. Mimo to reaktywacja Mevo ma być jak najbardziej możliwa.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:45 Urzędnicy tłumaczą, że pomimo znacznej różnicy pomiędzy najniższą złożoną ofertą a kwotą, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia, reaktywacja Mevo jest jak najbardziej realna. We wspomnianej kwocie nie zostały bowiem wliczone przychody z abonamentów, sprzedaży powierzchni reklamowej oraz odliczeń podatku VAT.

- Oferta z niższą kwotą mieści się w założeniach finansowych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot [inwestora - dop. red.]. Po spełnieniu wymagań formalnych przez wykonawcę, oczywiście jeśli przekazane rowery będą zgodne z opisem zamówienia, nie będzie przeciwwskazań na zawarcie kontraktu - zapewnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.



Czy czekasz na powrót Mevo?

W poniedziałek zostały otwarte koperty z ofertami na nowe Mevo, czyli reaktywację systemu roweru miejskiego w kilkunastu gminach aglomeracji trójmiejskiej i okolic. Przypomnijmy, że system upadł pod koniec października 2019 r.

Czytaj więcej: Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Poprzedni system składał się wyłącznie z rowerów elektrycznych. Reaktywowany ma mieć charakter mieszany. Oprócz elektryków będzie można wypożyczyć także zwykłe rowery miejskie, czyli bez wspomagania elektrycznego.

Jakie ma być nowe Mevo?



Co ciekawe, część rowerów elektrycznych używanych w poprzednim systemie może zostać ponownie użyta jako rowery napędzane wyłącznie siłą nóg. Dlaczego? Wszystko zależy od wyników inwentaryzacji nieużywanej od blisko dwóch lat floty.

- Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych. Jak to będzie dokładnie wyglądać, tego nie możemy jeszcze przewidzieć. Na pytanie jak wykonawca będzie chciał wykorzystać istniejącą flotę rowerów, będzie można odpowiedzieć po jej inwentaryzacji, którą przeprowadzi wykonawca - komentuje Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, czyli inwestora systemu Mevo.
Ponadto na nowe Mevo ma składać się 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynosić 29,99 zł, a jego zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.

System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r. System Mevo funkcjonował od marca do października 2019 r.

Spory wzrost budżetu...



Umowa z nowym wykonawcą systemu zostanie podpisana na 90 miesięcy, tj. siedem i pół roku. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot na sfinansowanie zamówienia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zabezpieczył kwotę ok. 107 mln 487 tys. zł.

Dla porównania, umowa z poprzednim wykonawcą - spółką NB Tricity - opiewała na ok. 40 mln zł, a jej okres wynosił 78 miesięcy, tj. 6,5 roku. Dlaczego inwestor zarezerwował więc znacznie wyższą kwotę w przetargu?

- To kwota, którą zamawiający zabezpieczył na sfinansowanie tego zamówienia. Jej wysokość wiąże się z wieloma czynnikami. Po pierwsze, za pierwszym razem kupowaliśmy cały system, teraz kupujemy "tylko" usługę. Po drugie, ceny na rynku wzrosły. Po trzecie, nowy system będzie większy o dwie gminy, po czwarte będzie więcej stacji rowerowych. W każdej gminie będzie punkt doładowań. Wreszcie co najważniejsze, nasze wyliczenia zostały poprzedzone rzetelną analizą finansową, sporządzoną przez zewnętrzny podmiot - wylicza Maciejewski.
Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie. Nowy wykonawca systemu Mevo będzie musiał dokonać inwentaryzacji rowerów, które funkcjonowały w poprzednim systemie.

...na niewiele się zdał?



Do przetargu stanęły dwa podmioty, a złożone przez nich oferty znacznie przekraczają zaplanowany budżet. Spółka City Bike Global złożyła ofertę za 159,27 mln zł, a konsorcjum BikeU i Freebike za aż... 365,31 mln zł. Tym samym wydaje się, że reaktywacja Mevo stanęła pod znakiem zapytania.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami komisja przetargowa ma wyłonić wykonawcę według dwóch głównych kryteriów: ceny (w 60 proc.) oraz koncepcji funkcjonowania (40 proc.). W skład koncepcji funkcjonowania wchodzą: zwiększona bazowa liczba rowerów elektrycznych, liczba dodatkowych punktów ładowania, liczba dodatkowych stacji obsługiwanych wyłącznie przez rowery cargo, odsetek pojazdów zeroemisyjnych przeznaczonych do obsługi systemu w zakresie relokacji i przewozu rowerów do serwisu oraz liczba dodatkowych punktów serwisowania.

- Złożone oferty zostaną poddane ocenie komisji przetargowej. Oferty będą dokładnie sprawdzone pod względem formalnym, aby nie było żadnych wątpliwości co do ostatecznego wyniku przetargu. Wykonawca, którego oferta zostanie oceniona najwyżej w ramach przewidzianych kryteriów oceny, zobowiązany zostanie m.in. do przedstawienia dwóch rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i dwóch rowerów tradycyjnych. Zamawiający dokona badania zgodności rowerów z warunkami Opisu Przedmiotu Zamówienia w oparciu o opinię niezależnego biegłego rzeczoznawcy - uzupełnia Maciejewski.

Opinie (451) 4 zablokowane

  • Za państwowe pieniądze nawet rower jest droższy niż samochód. (1)

    Poprzednie Mevo miało w pół roku (sezon wysoki) 2mln wypożyczeń i 6mln przejechanych kilometrów.
    Optymistycznie licząc rowery przejeżdżałyby 10mln kilometrów rocznie.

    Tu mamy umowę za 160mln na 7.5roku, czyli za 160mln można się spodziewać 75mln kilometrów.
    Co daje 2.13zł/km rowerem.
    A to oczywiście nie koniec kosztów, bo do tego jeszcze dojdą wpływy z abonamentów i samych wypożyczeń, plus na pewno kasy zabraknie.
    Spokojnie można liczyć że kilometr przejechany Mevo będzie kosztował 2.50zł jak nie więcej.

    Czyli cena wyższa niż wypożyczenie samochodu w carsharingu, porównywalna z Uberem z kierowcą.
    Nie mówiąc już o tym o ile droższa niż rynkowe wypożyczalnie elektrycznych skuterów nie mówiąc o hulajnogach.

    No ale tak właśnie wydaje się państwowe pieniądze.
    Wielki projekt za publiczne pieniądze powoduje że rower jest droższy niż samochód.

    Natomiast oczywiście nie oszukujmy się - kasę się zapłaci, a wykonawca "zbankrutuje", ale myślę że może na Mevo 3.0 jak przeznaczy się 1mld zł, to w końcu się uda?

    160mln za 4000 rowerów, to 40000zł za jeden rower.

    Stać nas przecież.

    • 34 1

    • a może będzie 160mln minus te wpływy z abonamentu?

      tego nie wiesz

      • 2 2

  • Po co mieszkańcom urzędnicy?

    Czy działają dla mieszkańców i w interesie mieszkańców? Biorą wynagrodzenie, czy zasługują na nie?

    • 10 1

  • Używany zwykły rower w dobrym stanie można kupić za 150 -200 zł. (2)

    Nie szukasz po mieście wolnego, nie płacisz abonamentów, jest dla ciebie dostępny 24/24 7 dni w tygodniu. Dla przyjezdnych są wypożyczalnie. Jeszcze jakieś "cudowne" pomysły?

    • 10 4

    • Jak zostawię go w Gdańsku to będzie dostępny w Gdyni? (1)

      • 3 2

      • to sobie kup 3 na Gdynię , Sopot ,Gdańsk i tak wyjdzie taniej

        Niż płacić abonament 30 zł przez 7 lat

        • 2 0

  • Policzmy

    159 000 000 podzielić na 4099 rowerów to nam wychodzi.....kalkulator.....
    38 789 za jeden rower.
    Biorę wszystkie.

    • 13 1

  • Rower elektryczny do ktorego trzeba jezdzic i autem wymienać mu aku..

    Brak stacji ładujących, brak pobierania na kod QR. Przypinany na smyczke jak wigry 3.. tak. To mogli wymyślić tylko urzędnicy i społecznicy

    • 18 1

  • brawo, miś na miarę mozliwości damy radę.

    pierwsze miliony gniją na placu.

    • 7 1

  • Przedsiębiorczość po polsku

    Za cały ten hajs możnaby zbudować fabrykę rowerów miejskich i pozatrudniać ludzi. Zresztą bardziej niż rower miejski przydałaby się kładka nad torami między Hutniczą i Wiśniewskiego, bo to jakiś drogowy absurd jest.

    • 8 1

  • Piękne zdjęcie rowerów Mevo na tle molo w Sopocie

    Lepsze byłoby to zdjęcie z "gospodarzami" miast: panną Dulkiewicz, panem Szczurkiem, panem Karnowskim. To w kontekście - "kto bogatemu zabroni" ... Stać nas na taką ekstrawagancję? Jakie mają być z tego korzyści oprócz propagandy "eko" ?

    • 5 1

  • jak doliczymy koszt komunikacji miejskiej

    to wyjdzie darmowy skuter dla kazdego mieszkańca gdanska.

    • 6 4

  • I oni chcą być metropolią ?

    ciekawe na co wtedy będą marnować pieniądze? złote klamki w każdym biurze, bo złoto nie przenosi bakterii i wirusów więc idea na czasie

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum