• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo po pierwszym dniu testów. Co o rowerze myślą użytkownicy?

Maciej Korolczuk
14 września 2023, godz. 14:45 
Opinie (455)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni. Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni.

Minęła pierwsza doba testowego i darmowego korzystania z rowerów Mevo przez mieszkańców Trójmiasta. W naszym Raporcie pojawiło się wiele uwag i refleksji m.in. dotyczących umiarkowanego wspomagania przez silnik podczas jazdy. Ale uwag jest więcej. To m.in. wykluczenie części dzielnic z projektu, zastawione stacje przez samochody i hulajnogi czy brak relokacji rowerów.



Czy jeździłe(a)ś już nowym rowerem Mevo?

Użytkownicy otrzymali do testów połowę całej floty rowerów, a więc 1600 jednośladów z napędem elektrycznym i 500 rowerów bez wspomagania.

Testy są darmowe i potrwają kilka tygodni. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Obszaru Metropolitalnego i operatora systemu, pełna pula rowerów pojawi się na ulicach Trójmiasta i metropolii jeszcze tej jesieni.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Doładowanie jest umiarkowane?



I już po pierwszym dniu testów pojawiło się sporo komentarzy, że poziom wspomagania przez silnik i baterię w jest za słaby, przez co po dłuższej jeździe osoby jadące Mevo narzekają na ból w stawach i kolanach.

Odczucia użytkowników mogą wynikać z faktu, że po testach wewnętrznych operator systemu dokonał w rowerach jednej korekty. Rowery elektryczne wyjechały na ulice Trójmiasta i całego Obszaru Metropolitalnego na trzecim biegu wspomagania (rower posiada cztery poziomy doładowania).

Zmniejszenie poboru energii ma wydłużyć żywotność baterii (do wymaganych w umowie 100 km), ale też wymaga od użytkowników nieco więcej wysiłku podczas jazdy. Biegów wspomagania nie można zmienić z poziomu aplikacji ani roweru - może tego dokonać zdalnie jedynie operator systemu.


Co oznaczają kolory na kierownicy?



Na czas testów operator zablokował też funkcję postoju, by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień.

Rowerzyści muszą zwrócić też uwagę, gdzie pozostawiają rower. Zaparkowanie go poza stacją oznacza dodatkową opłatę w wysokości 10 zł (środki są ściągane automatycznie z karty płatniczej, którą podczas rejestracji trzeba podpiąć do konta).

Po pierwszym dniu testów pojawiły się też pytania, co oznaczają poszczególne kolory na panelu ledowym przy prędkościomierzu.

Wyjaśniamy:

  • kolor zielony oznacza, że rower jest dostępny i można go wypożyczyć
  • kolor fioletowy - rower jest użytkowany na 4 biegu wspomagania
  • kolor niebieski - rower jest użytkowany na 3 biegu wspomagania


Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia. Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia.

Wspomaganie odcina się poniżej 20 proc.



Na wyświetlaczu wskazującym z jaką prędkością jedziemy (powyżej 25 km/h system odcina wspomaganie) widnieje również stan naładowania baterii. To pięć poziomych białych kresek (każda z nich wskazuje 20 proc. doładowania).

Co ważne, gdy bateria rozładuje się do jednej kreski (a więc poziomu 20 proc.), zapala się wówczas na czerwono, a wspomaganie wyłącza się. Po zdaniu roweru znika on z aplikacji i można go wypożyczyć dopiero po wymianie baterii.

Ładowarka to duży plus, ale też pułapka



Na kierownicy znajduje się też uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną. I - jak zauważa część użytkowników - ładowarka może być pułapką.

Dlaczego?

Wszystko przez uproszczoną procedurę zdania roweru po zakończonej jeździe. Nie wymaga ona żadnej aktywności na smartfonie (wystarczy wpiąć w kieszeń końcówkę blokady). Przez to - zdaniem osób, które już zdążyły przejechać się kilkukrotnie rowerem - mogą zdarzać się sytuacje, że w pośpiechu odejdziemy od roweru bez telefonu, który pozostanie na kierownicy.

Tyle teorii. A jak pierwszy dzień testów wypadł w praktyce?

  • Już pierwszego dnia testów znalazły się osoby przewożące w koszyku zamiast plecaka - innego pasażera.
  • Wożenie kogokolwiek w koszyku na kierownicy jest niezgodne z regulaminem i może skutkować zablokowaniem konta.

Mevo budzi różne emocje



Zaraz po tym, jak pierwsi użytkownicy przetestowali rowery, w naszym Raporcie pojawiły się pierwsze komentarze dotyczące zarówno samych rowerów, jak i aplikacji.

- W aplikacji Google Play pojawiła się aplikacja Mevo. Zainstalowałem ją i bez problemu wypożyczyłem rower. Niestety na elektryku jedzie się bardzo ciężko. Po 3 kilometrach bolą kolana i nogi.
- To znacznie lepsze rowery od poprzednich. Są superwygodne, lekko się prowadzą, w ogóle nie czuć wagi roweru. Mega dopracowana konstrukcja, jest koszyk, telefon dobrze się trzyma mocowania. Apka chodzi sprawnie. Tylko nie ma miejsca na schowanie tego pałąka blokady. Warto o tym pomyśleć. Ogólnie bomba.


- Ważna sugestia co do Mevo, aby na mapie zaznaczono ścieżki rowerowe i drogi z dopuszczonym ruchem rowerów. To powinno w dużym stopniu unormować ruch jednośladów po pełnym wprowadzeniu systemu. Piszę tutaj, a nie na App Store, żeby nagłośnić sprawę. Warto to zrobić jak najszybciej.
- W porównaniu do "1.0" pod górkę jedzie opornie (ktoś już wspominał w komentarzach, że za mało mocy) a baterii miałem około 60%. Dziwne wrażenie, gdy podczas skręcania koszyk pozostaje prosto. Poza tym w miarę wygodny, ale ciężki i "łapie" każdą nierówność. Ot taki dojazdowy środek transportu.
- Po 3 kilometrach ładowanie indukcyjne zamiast doładować, to "zjadło" mi baterię z 60% do 15% a dosłownie moment później do 3%. Dodam tylko że, tylko na tej indukcji miałem taką sytuacji i nie miałem ustawionego ładowania zwrotnego. Czy ktoś miał podobną sytuację?
- Ogólnie pierwsze wrażenia pozytywne, koszyk mógłby być gęstszy żeby drobniejsze rzeczy nie wypadały.
Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo. Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo.

Brak stacji na Olszynce, nie ma relokacji



Prace nad systemem przed uruchomieniem go w pełnym zakresie wciąż trwają i - jak to podczas testów - wymagają wielu poprawek.

Na wykluczenie z systemu zwrócili uwagę mieszkańcy Olszynki i Oruni.

- Jako mieszkaniec Olszynki proszę redakcję o zajęcie się problemem dyskryminacji mieszkańców Olszynki i Oruni w Mevo. My płacimy takie same podatki jak mieszkańcy innych części miasta, a nie ma u nas ani jednej stacji, z której można by wziąć rower. To jest jawna dyskryminacja - wskazał nasz czytelnik.
Nasi czytelnicy zwrócili też uwagę na "stare problemy nowego Mevo", a więc brak relokacji rowerów.

- Dlaczego operator nie rozwozi rowerów po mieście? Obecnie mamy sytuację, jak w Mevo 1.0. Kilkadziesiąt rowerów np. pod UW a w innych częściach miasta pusto.
Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo. Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo.

Mevo musi walczyć o miejsce na stacjach



Po czteroletniej przerwie rowery Mevo muszą na nowo walczyć o swoją przestrzeń na dedykowanych im stacjach. Wiele z nich została zagospodarowana przez operatorów komercyjnych hulajnóg na minuty, na innych parkują samochody, na co zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników.

- Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić, że Mevo wróciło i nie mogą już sobie parkować w miejscach gdzie jest stacja.
Już pierwszego dnia na ulicach można było zauważyć użytkowników, którzy korzystali z roweru w niewłaściwy sposób np. wioząc w koszyku na kierownicy innego pasażera. Operator uczula i apeluje, by tego nie robić, przypominając jednocześnie, że koszyki służą do przewozu lekkiej torby czy plecaka (do 10 kg).

Miejsca

Opinie (455) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    Nowe Mevo
    Nowe Mevo
    Zjeżdżasz z górki
    Wjeżdżasz w drzewo...

    • 28 8

    • Heh, rower waży 30 kg więcej bo potrzeba baterii i silnika (3)

      jednak wspomaganie niweluje 20 kg bo inaczej nie ma zasięgu 100 km.
      Efekt: jeździ się nieco ciężej niż zwykłym rowerem - ale za to 10x drożej!

      • 10 11

      • Nie znam się, ale się wypowiem :D

        • 10 7

      • ale własnie chodzi oto ze wspomaganie nie niweluje kilogramów dlatego jedzie sie bardzo ciezko (1)

        • 4 3

        • jeśli siedzisz tylko przed monitorem, to każdym rowerem będzie ci ciężko jechać :P

          • 2 2

    • (1)

      Mięsny Jeż
      Mięsny Jeż
      Ty go zjesz
      Ty go zjesz

      • 3 0

      • pod Spacerową ledwo podjechał, ale i tak szybciej niż auta stojące tam w korku

        • 0 0

  • W nosie mam te rowery. (7)

    I tak będę jeździć samochodem służbowym.

    • 41 26

    • (auto służbowe)

      • 1 0

    • (2)

      raczej będziesz stał sobie w korkach :)

      • 6 3

      • A ty bedziesz krecil kilometry dla LDPD (1)

        • 2 2

        • Nie chce mi sie sprawdzać co to jest. Ja kręcę dla siebie

          • 0 0

    • Spoko - ja takich miłośników stania w korku swoim rowerkiem mijam jak pachołki.

      • 3 2

    • (1)

      Spoko - ja takich miłośników stania w korku sobie mijam jak pachołki na moim składaku - prywatnym

      • 1 1

      • Jak jedziesz pod górkę na górny taras hi hi hi

        Obudź się ziomek

        • 1 0

  • Moim zdaniem rowery powinny jeszcze same skręcać i najlepiej jeździć na autopilocie. (6)

    Narzekania brzmią dość absurdalnie...

    • 36 23

    • oraz automatycznie kontrololwać trzeźwość pedałowaczy.

      • 10 4

    • Absurdalna jest twoja głupota ale ty jak widac na konkretna krytyke i prfakty niepotrafisz nic odpowiedziec bo to dla ciebie (1)

      za wielki wysiłek umyslowy

      • 3 10

      • Przyganiał kocioł garnkowi z tą krytyką i "prfaktami".

        • 8 1

    • Czemu narzekanie? Jadę dziś swoja hulajnogą i jedzie koleś z naprzeciwka rowerem mevo, była nierówność i akurat mijałem tego kolesia na tej nierówności to odgłos tego roweru na nierówności był jak by przejechał czołgiem. Poważnie, ja aż się obejrzałem i myśl, co to ku.a z olowiu?

      • 3 1

    • skoro płacimy za te rowery jako mieszkańcy, to można mieć chyba jakieś wymagania... (1)

      • 7 1

      • nie wolno miec zadnych wymagan tys niewolnik a urzednikszkodnik jasnie panem

        • 0 1

  • Na razie nic (3)

    lato zbliża się ku końcowi.
    Ten temat to tylko temat zastępczy Gdynia ma tyle problemów i długów
    a innowacje zgłaszane do projektów do miasta Gdynia to fikcja.

    • 29 7

    • (2)

      a kto wymyślił, że rowerem można jeździć tylko latem?

      • 1 4

      • (1)

        A kto powiedział, że na sankach tylko zimą?

        • 6 1

        • Aż tak głupi jesteś?

          • 0 3

  • Wreszcie (18)

    Jak to będzie dobrze działać (a na to wygląda) to hulajki na minuty mogą się pakować.

    • 18 32

    • (7)

      Nie wiesz co piszesz. Te pseudo rowery elektryczne są o wiele ślamazarniejsze od każdej hulajnogi elektrycznej...

      • 11 15

      • wyszło szydło z worka (6)

        cały hejt na Mevo idzie od operatorów hulajnóg

        • 11 6

        • xddddd (5)

          Wszędzie spiski

          • 6 4

          • (4)

            Żaden spisek, tylko chamska próba obrony interesów hulajek :) Miały cztery lata prosperity, skończyło się wczoraj

            • 9 5

            • i dobrze. wyjazd z tym dzadostwem co wszedzie sie wala

              • 5 3

            • (2)

              Hulaje są i mają się świetnie, w życiu nie zamienię hulajki na ten czołg 40kg, zwłaszcza że nie jest tanio wcale.

              • 3 0

              • Nie jest tanio (1)

                ale 2 razy droższa hulajnoga jest już ok? ;)

                • 1 0

              • Nie bój, nie bój

                Szybko stanieją

                • 0 0

    • POkemon to ze bezrouzmnie powielasz propagande z UMGańsk to nic nowego wynajmowane hulajnogi które nie dostały grosza dotacji z (2)

      czuja sie swietnie a pakowac to sie moze mevo od poczatku. i teraz tez tak bedzie bo tem ciezki kloc jest tak niewygodny i iciezki ze zainteresowanie jest mierne nawet teraz gdy jest zadarmo !A gdy bedzie trzeba jeszcze placic to spadnie zaiteresowanie do minimum.

      • 8 12

      • A ty nadal pisać nie umiesz...

        • 9 0

      • zaraz hulajnogi zostana zdelegalizowane

        jak to ma miejsce w inych miastach Europy. I slusznie, to stolec zasmieca cale miasto

        • 3 3

    • wątpię - hulajnogi można zostawić wszędzie bez opłat, za Mevo życzą sobie 10PLN (4)

      • 4 5

      • (2)

        To chyba dawno nie korzystałeś. Wszędzie to można było zostawiać rok temu, na szczęście trochę już uporządkowali ten bałagan.

        • 7 5

        • chyba jednak nie jesteś z Trójmiasta

          • 9 1

        • Obowiązek odstawienia na miejsce postojowe tylko w wybranych strefach.

          • 0 0

      • i przez to masz taki syf na miescie.

        • 2 3

    • (1)

      Będzie dokładnie odwrotnie - dzięki tym czołgom stanieją hulaje. Właściwie już są tańsze bo np. Dott szybko wprowadził karnet no limit na 5zł za przejazd 30 min.

      • 1 0

      • Ty, faktycznie!

        Musiało to się stać wczoraj. Przedwczoraj jechałem i jeszcze nie było tej opcji w apce. No to pozamiatane, Mevo nawet nie będę próbował.

        • 0 0

  • Orunia jak zwykle przez stereotypy wykluczona (5)

    A raporty policyjne jasno wskazują że Gdańsk, Wrzeszcz i blokowiska to siedliska zachowań patologicznych... Ale w sumie to nawet lepiej, na Oruni jest sielsko i bez nowobogackiego tałatajstwa... za dyskryminację podatki powinny być niższe, a nie takie same są wszędzie. Nawet Wyspa Sobieszewska jest lepiej traktowana gdzie mieszka o wiele wiele mniej mieszkańców...

    • 13 8

    • dzisiaj stał jeden rower

      na Małomiejskiej przy przystanku Ptasia.

      • 5 1

    • Rzut buletką w autobus.... (1)

      Akurat na gościnnej... Stereotypy mówisz?

      • 6 5

      • Nie, to nasi bracia po prostu.

        • 0 2

    • Orunia, to rozumiem

      ale dlaczego Olszynka jest wykluczona?

      • 6 4

    • Stereotypy! /ironiczny smiech/

      • 1 0

  • (3)

    Ja ciągle czekam na to co wymyślą ci co chcą jechać we dwójkę na jednym gdzie zapakują swojego pasażera

    • 13 2

    • przecież z tyłu jest wygodne siodło

      dla pasażera

      • 3 0

    • W koszyku!

      • 6 0

    • Już przetestowano koszyki..

      • 4 1

  • Nie ma to jak swoje Mevo!... (10)

    Konwersja i masz e-bajka za 2500zł. 1kW 48Volt. 25 lat dojazdów do pracy:)
    Niezła oszczędność! Polecam.

    • 28 4

    • Mevo to wygoda, często jeżdzę tylko w jedną stronę.

      • 5 3

    • Nie masz e-bajka, tylko nielegalny i niezarejestrowany motorower. (2)

      • 6 20

      • motorowery są spalinowe (1)

        tu ebike to czysta moc, pełna frajda

        • 6 5

        • no to motocykl i jazdę bez uprawnień

          • 0 2

    • za 2500 to jest ebajk bez baterii (3)

      dodaj do tego drugie 2500

      • 4 4

      • (2)

        2500 to trochę mało, komplet jest za 3000-3500. Zależy jaka moc i jaka bateria

        • 1 0

        • (1)

          można zestawy ściągać bezpośrednio z Ali,
          albo identyczne od polskiego pośrednika, ale z 100% marży

          • 4 1

          • Powodzenia ;)

            • 0 0

    • chinskie dziadostwo :D

      • 1 1

    • Ja polecam rower Eleglide M2. Tani e-mtb.

      • 0 0

  • ja czekam na Mevo 3.0 (3)

    to już za dwa lata :D

    • 48 4

    • Lepszy będzie Mevo 5.11 (1)

      Lepiej poczekać te 9 lat.

      • 13 0

      • Ja kcem Mevo 2137

        • 5 0

    • Ciekawe, czy urzędnicy odpowiedzialni za fiasko pierwszego Mevo zajmują się też drugim...

      Bym się nie zdziwił, toć to inny świat i inne reguły... Ktoś zmarnował miliony i lata. Ale właśnie się przejechałem, było fajnie i trzymam kciuki.

      • 2 0

  • To nie hulajnoga! (12)

    Rower to pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni. Silnik elektryczny służy jedynie do wspomagania. Trochę wysiłku trzeba włożyć w jazdę.

    • 36 12

    • (5)

      Ale nie tyle aby się spocić po 2 km.

      • 8 10

      • No to hulajnogę wypożycz

        No ludzie, bierzecie się za rower i zdziwienie że kolana bolą... Co będzie dalej? Bolą mnie nogi od chodzenia a tyłek od leżenia?

        • 7 9

      • (1)

        Niektórzy się pocą jak przejdą 100m

        • 6 5

        • Ciągnąć 40 kg pod górę każdy się spoci

          • 2 1

      • (1)

        Ale to wazy 40kg wiec wspomaganie nie roznowazy nawet tej kolosalnej masy

        • 4 3

        • Owszem tak

          Próbowałem dziś, idzie jak dzik

          • 0 0

    • (4)

      Poziom wspomagania powiniwn móc kazdy sobie indywidualnie dostosowywać bo każdy użytkownik ma inną siłę kopytek. Starsi nie mają tyle pary w nogach co 20 letni nieogarnięci rowerowkarzyki.

      • 11 2

      • (2)

        to jak ich nogi bola od jazdy to niech nie jezdza

        • 7 8

        • (1)

          To po to właśnie powinno być aby nogi nie bolały - abyś mógł do domu komfortowo dojechać!

          • 7 5

          • Trzeba trochę mięśnie rozruszać. Od tego nikt jeszcze nie umarł

            • 3 5

      • Podyskutuj o tym z regulacjami UE

        • 0 4

    • Dokładnie

      Może dla kluch leniwych zdjąć pedały i niech rower jedzie sam albo w hulajnogach zamontować siodełka

      • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum