• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo po pierwszym dniu testów. Co o rowerze myślą użytkownicy?

Maciej Korolczuk
14 września 2023, godz. 14:45 
Opinie (455)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni. Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni.

Minęła pierwsza doba testowego i darmowego korzystania z rowerów Mevo przez mieszkańców Trójmiasta. W naszym Raporcie pojawiło się wiele uwag i refleksji m.in. dotyczących umiarkowanego wspomagania przez silnik podczas jazdy. Ale uwag jest więcej. To m.in. wykluczenie części dzielnic z projektu, zastawione stacje przez samochody i hulajnogi czy brak relokacji rowerów.



Czy jeździłe(a)ś już nowym rowerem Mevo?

Użytkownicy otrzymali do testów połowę całej floty rowerów, a więc 1600 jednośladów z napędem elektrycznym i 500 rowerów bez wspomagania.

Testy są darmowe i potrwają kilka tygodni. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Obszaru Metropolitalnego i operatora systemu, pełna pula rowerów pojawi się na ulicach Trójmiasta i metropolii jeszcze tej jesieni.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Doładowanie jest umiarkowane?



I już po pierwszym dniu testów pojawiło się sporo komentarzy, że poziom wspomagania przez silnik i baterię w jest za słaby, przez co po dłuższej jeździe osoby jadące Mevo narzekają na ból w stawach i kolanach.

Odczucia użytkowników mogą wynikać z faktu, że po testach wewnętrznych operator systemu dokonał w rowerach jednej korekty. Rowery elektryczne wyjechały na ulice Trójmiasta i całego Obszaru Metropolitalnego na trzecim biegu wspomagania (rower posiada cztery poziomy doładowania).

Zmniejszenie poboru energii ma wydłużyć żywotność baterii (do wymaganych w umowie 100 km), ale też wymaga od użytkowników nieco więcej wysiłku podczas jazdy. Biegów wspomagania nie można zmienić z poziomu aplikacji ani roweru - może tego dokonać zdalnie jedynie operator systemu.


Co oznaczają kolory na kierownicy?



Na czas testów operator zablokował też funkcję postoju, by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień.

Rowerzyści muszą zwrócić też uwagę, gdzie pozostawiają rower. Zaparkowanie go poza stacją oznacza dodatkową opłatę w wysokości 10 zł (środki są ściągane automatycznie z karty płatniczej, którą podczas rejestracji trzeba podpiąć do konta).

Po pierwszym dniu testów pojawiły się też pytania, co oznaczają poszczególne kolory na panelu ledowym przy prędkościomierzu.

Wyjaśniamy:

  • kolor zielony oznacza, że rower jest dostępny i można go wypożyczyć
  • kolor fioletowy - rower jest użytkowany na 4 biegu wspomagania
  • kolor niebieski - rower jest użytkowany na 3 biegu wspomagania


Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia. Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia.

Wspomaganie odcina się poniżej 20 proc.



Na wyświetlaczu wskazującym z jaką prędkością jedziemy (powyżej 25 km/h system odcina wspomaganie) widnieje również stan naładowania baterii. To pięć poziomych białych kresek (każda z nich wskazuje 20 proc. doładowania).

Co ważne, gdy bateria rozładuje się do jednej kreski (a więc poziomu 20 proc.), zapala się wówczas na czerwono, a wspomaganie wyłącza się. Po zdaniu roweru znika on z aplikacji i można go wypożyczyć dopiero po wymianie baterii.

Ładowarka to duży plus, ale też pułapka



Na kierownicy znajduje się też uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną. I - jak zauważa część użytkowników - ładowarka może być pułapką.

Dlaczego?

Wszystko przez uproszczoną procedurę zdania roweru po zakończonej jeździe. Nie wymaga ona żadnej aktywności na smartfonie (wystarczy wpiąć w kieszeń końcówkę blokady). Przez to - zdaniem osób, które już zdążyły przejechać się kilkukrotnie rowerem - mogą zdarzać się sytuacje, że w pośpiechu odejdziemy od roweru bez telefonu, który pozostanie na kierownicy.

Tyle teorii. A jak pierwszy dzień testów wypadł w praktyce?

  • Już pierwszego dnia testów znalazły się osoby przewożące w koszyku zamiast plecaka - innego pasażera.
  • Wożenie kogokolwiek w koszyku na kierownicy jest niezgodne z regulaminem i może skutkować zablokowaniem konta.

Mevo budzi różne emocje



Zaraz po tym, jak pierwsi użytkownicy przetestowali rowery, w naszym Raporcie pojawiły się pierwsze komentarze dotyczące zarówno samych rowerów, jak i aplikacji.

- W aplikacji Google Play pojawiła się aplikacja Mevo. Zainstalowałem ją i bez problemu wypożyczyłem rower. Niestety na elektryku jedzie się bardzo ciężko. Po 3 kilometrach bolą kolana i nogi.
- To znacznie lepsze rowery od poprzednich. Są superwygodne, lekko się prowadzą, w ogóle nie czuć wagi roweru. Mega dopracowana konstrukcja, jest koszyk, telefon dobrze się trzyma mocowania. Apka chodzi sprawnie. Tylko nie ma miejsca na schowanie tego pałąka blokady. Warto o tym pomyśleć. Ogólnie bomba.


- Ważna sugestia co do Mevo, aby na mapie zaznaczono ścieżki rowerowe i drogi z dopuszczonym ruchem rowerów. To powinno w dużym stopniu unormować ruch jednośladów po pełnym wprowadzeniu systemu. Piszę tutaj, a nie na App Store, żeby nagłośnić sprawę. Warto to zrobić jak najszybciej.
- W porównaniu do "1.0" pod górkę jedzie opornie (ktoś już wspominał w komentarzach, że za mało mocy) a baterii miałem około 60%. Dziwne wrażenie, gdy podczas skręcania koszyk pozostaje prosto. Poza tym w miarę wygodny, ale ciężki i "łapie" każdą nierówność. Ot taki dojazdowy środek transportu.
- Po 3 kilometrach ładowanie indukcyjne zamiast doładować, to "zjadło" mi baterię z 60% do 15% a dosłownie moment później do 3%. Dodam tylko że, tylko na tej indukcji miałem taką sytuacji i nie miałem ustawionego ładowania zwrotnego. Czy ktoś miał podobną sytuację?
- Ogólnie pierwsze wrażenia pozytywne, koszyk mógłby być gęstszy żeby drobniejsze rzeczy nie wypadały.
Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo. Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo.

Brak stacji na Olszynce, nie ma relokacji



Prace nad systemem przed uruchomieniem go w pełnym zakresie wciąż trwają i - jak to podczas testów - wymagają wielu poprawek.

Na wykluczenie z systemu zwrócili uwagę mieszkańcy Olszynki i Oruni.

- Jako mieszkaniec Olszynki proszę redakcję o zajęcie się problemem dyskryminacji mieszkańców Olszynki i Oruni w Mevo. My płacimy takie same podatki jak mieszkańcy innych części miasta, a nie ma u nas ani jednej stacji, z której można by wziąć rower. To jest jawna dyskryminacja - wskazał nasz czytelnik.
Nasi czytelnicy zwrócili też uwagę na "stare problemy nowego Mevo", a więc brak relokacji rowerów.

- Dlaczego operator nie rozwozi rowerów po mieście? Obecnie mamy sytuację, jak w Mevo 1.0. Kilkadziesiąt rowerów np. pod UW a w innych częściach miasta pusto.
Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo. Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo.

Mevo musi walczyć o miejsce na stacjach



Po czteroletniej przerwie rowery Mevo muszą na nowo walczyć o swoją przestrzeń na dedykowanych im stacjach. Wiele z nich została zagospodarowana przez operatorów komercyjnych hulajnóg na minuty, na innych parkują samochody, na co zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników.

- Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić, że Mevo wróciło i nie mogą już sobie parkować w miejscach gdzie jest stacja.
Już pierwszego dnia na ulicach można było zauważyć użytkowników, którzy korzystali z roweru w niewłaściwy sposób np. wioząc w koszyku na kierownicy innego pasażera. Operator uczula i apeluje, by tego nie robić, przypominając jednocześnie, że koszyki służą do przewozu lekkiej torby czy plecaka (do 10 kg).

Miejsca

Opinie (455) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Mam dwie stacje blisko domu. Zero rowerow

    • 10 0

    • poczekaj na koniec testów, potem możesz marudzić

      • 2 1

  • (12)

    Większość widzę nie ruszonych nawet ze stacji. Widziałem 2 jadące po ulicy, w jednym łańcuch był zdecydowanie za luźny

    • 25 14

    • (1)

      macałeś ten łańcuch?

      • 7 7

      • widziałem jak wisiał, a ponieważ jechały 2 była bardzo wyraźnie widoczna różnica

        • 0 0

    • (4)

      Ciekawe gdzie. Na mapie wolne są pojedyńcze sztuki. Widać też, że rano rowery znikają z "sypialnianych" dzielnic, a pojawiają się w centrum, natomiast obecnie na odwrót - centrum puste od Stogów po Siedlce, a najwięcej "leży" na Letnicy i przy Srebrnej.

      • 6 3

      • (3)

        Prawidłowo, tak ma być. Po zakończeniu testów i udostępnieniu wszystkich rowerów - będą wszędzie

        • 3 5

        • ta, jasne. jak przy pierwszym podejściu

          • 5 1

        • (1)

          Ciekawe co będzie jak się okaże, że na stacji gdzie chcę zostawić nie będzie miejsca. Pojadę kilometr dalej?

          • 2 0

          • Możesz postawić obok niej, rowerów nie trzeba przypinać.

            • 0 0

    • A ja około 14:00 (1)

      Widziałem wiele rowerów Mevo. Jechali nimi nastolatkowie.

      • 8 1

      • I tak właśnie będzie, że g*wniarze będą tym jeździć dla zabawy. A człowiek który potrzebuje zrobić zakupy nie będzie miał czym.

        • 1 4

    • To założyli stary rozciągnięty łańcuch bo nowy się nie rozciąga tak łatwo

      • 1 0

    • Skąd wiesz czy nie ruszonych?

      • 0 0

    • akurat dzisiaj, to masa osób na tych rowerach jeździ...

      • 0 0

  • (6)

    Po pierwszej testowej przejażdżce rowerem Mevo, wrażenia jak najbardziej pozytywne. Rower jest ciężki, ale to jest zaletą, bo jest stabilny. Operacja wypożyczenia i oddania roweru, przebiegła sprawnie, bez zakłóceń. Aplikacja funkcjonalna i przyjazna użytkownikowi (można dodać dystans przejechanej trasy). Ogólnie, wrażenia bardziej pozytywne niż przy Mevo 1.0! Malkontentów pewnie nie zabraknie, ale tacy już jesteśmy. Należą się podziękowania osobom odpowiedzialnym za ten projekt!

    • 14 19

    • Nadajesz z Urzędu?

      • 13 6

    • trolu ile ty juz tych postów czysto wazeliniarskich wyplules co.Skoro UM oplaca takich troli to znaczy tylko jedno chca (3)

      zagłuszyć swoja kompromitacje i to ze zmarnowali setki milionow z kasy mieszkanców

      • 8 7

      • (1)

        Po tonie tej wypowiedzi widzę, że jesteś wyborcą obecnie rządzącej formacji! "Ciemny lud wszystko kupi"! Ha ha, kto to powiedział?! "Ciemny lud", nieuków i nierobów biorących wszelkie zapomogi typu 500+ oraz tzw. 13 i 14 "emerytury" z naszych podatków! Na szczęście w Gdańsku PiS nigdy nie wygrał żadnych wyborów i nigdy nie wygra!!!

        • 5 6

        • I dlatego kolejne meva będą padać

          • 3 1

      • Wschdnie białe misie w natarciu! Ciekawe, że na tym forum pełno jest takich opinii, a PiS nigdy nie wygrał tu żadnych wyborów!!! Skoncentruj się lepiej na swoim chlebodawcy zza wschodniej granicy, mordującym niewinnych ludzi!!

        • 3 2

    • Stabilny?

      Jest ciężki i trudno się nim manewruje. Prowadzenie go, na przykład przez przejścia dla pieszych bez przejazdów rowerowych, nie jest łatwe. Jego waga stanowczo nie jest zaletą!

      • 3 2

  • Relokacja

    Jezeli chodzi o relokacje to troche cierpliwosci prosze, bedzie dobrze :)

    • 4 7

  • wolę hulajnogi (1)

    Moim zdaniem hulajnogi są dużo wygodniejsze i nie trzeba dopłacać do nich dziesiątek milionów w podatkach.

    • 10 6

    • gdybyście dobrze je ustawiali w nocy

      to by nie było takiego narzekania na hulajnogi. A tak to a kysz, koniec z płacenia za hulajki, przerzucam się na Mevo

      • 5 3

  • Pierwszy dzien testów i juz totalna kompromitacja ,Krytyke pisza ludzie co naprawde je przetestowali zato wazeline jak widac ci (5)

    Akcja jest przed wyborami wiec wiadomo ze to rzutuje na skompromitowane władze miasta. Dlatego mamy bezrozumne posty w stylu jest super ,ładny kolor czy nic nie czuje jak jade :).
    Ale teraz wyszła prawda ujawniające klamstwa urzedników zachwalace ten rower.Wieksza waga miała przynosic wiekszy zasieg ale sie okazało ze nic podobnego by zasieg był wiekszy zmniejsza sie wspomagania na maksa!
    ludzie mówią ze bola ich nogi przez to !!
    cały projekt mewo az roi sie od kompromitacji i sie okazuje ze jest jedynie workiem bez dna a dojna krowa zostali mieszkancy!!

    • 17 18

    • (3)

      Tyle tekstu i ani słowa prawdy nie napisałeś. Kto ci płaci za takie bzdury?

      • 7 10

      • Takie sa fakty trolu i to samo pisze w arcie to tez nieprawda co Urzednbiki szkodniki pisza tutaj posty anonimowo jak widac (2)

        • 1 7

        • Przynajmniej piszą poprawnie, mógłbyś się sporo nauczyć.

          • 5 0

        • Trolu

          Co ma 15 lat

          • 1 0

    • Jeździłeś??

      Nie.... czytałeś.

      • 2 1

  • (1)

    "narzekają na ból w stawach i kolanach" - a czym jest kolano???

    • 15 3

    • Kolano to jakiś nowy rodzaj zbiornika wodnego?!

      • 0 0

  • Rewelacja, ale... (5)

    Rowery sa absolutnie kosmiczne. Najlepsze rowery elektryczne jakie mialem w rekach. Po prostu topka. Natomiast sporo rzeczy wciaz do poprawienia: dziwne czcionki w aplikacji (np. polskie znaki wyswietlane inna czcionka), nieukonczone jej spolszczenie itp. Brakuje abonamentu na 90-120 minut dziennie, 60 to za malo.

    • 12 11

    • A premie za bezrozumne teksty sponsorowane to kiedy wyplacaja? (3)

      • 6 8

      • Po pierwszym.

        • 2 4

      • wyjaśnij

        co to są "bezrozumne teksty"? jakieś zwierzęta?

        • 4 3

      • No przecież niedopuszczalne, żeby komuś coś się po prostu podobało.

        • 7 3

    • jeśli przez "kosmiczne" masz na myśli "jak pocisk międzykontynentalny", to owszem

      • 0 0

  • Jazda 25km/h wymaga włożenia większej siły niż w starych mevo. (2)

    Podjazdy pod morenę na luzie - rower daje dodatkową moc.

    Pojedyncze usterki licznika prędkości.

    Hamulce tylne słabe, nie są wstanie zablokować koła.

    Moc wspomagania "zanika" przy jeździe na płaskim. Trzeba szybko kręcić nogami żeby utrzymać 20km/h+ - brakuje 3. biegu

    • 10 0

    • I tak wlasnie ma byc. To rower, a nie motorynka. Z hamulcami nie mialem zadnych problemow, sprawdzalem dokladnie - dobrze wyregulowane, bez zarzutu. Natomiast podczas jazdy, na wyboju, otworzyla sie pokrywa akumulatora - i to faktycznie byla wtopa.

      • 3 3

    • te starsze mevo były lżejsze przede wszystkim

      te mają konstrukcję wzorowaną na czołgu (również wagowo)

      • 0 1

  • (1)

    "Po czteroletniej przerwie rowery Mevo muszą na nowo walczyć o swoją przestrzeń na dedykowanych im stacjach."
    Drogi Panie Macieju, "dedykować" albo "zadedykować" można komuś własną książkę, wiersz, ewentualnie zamówioną w klubie piosenkę. A te stacje są przeznaczone dla rowerów mevo. Takie tam podstawy języka polskiego...

    • 17 0

    • Dziękuję, zaadresujemy ten problem w kolejnym artykule.
      Redakcja.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum