• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo po pierwszym dniu testów. Co o rowerze myślą użytkownicy?

Maciej Korolczuk
14 września 2023, godz. 14:45 
Opinie (455)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni. Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni.

Minęła pierwsza doba testowego i darmowego korzystania z rowerów Mevo przez mieszkańców Trójmiasta. W naszym Raporcie pojawiło się wiele uwag i refleksji m.in. dotyczących umiarkowanego wspomagania przez silnik podczas jazdy. Ale uwag jest więcej. To m.in. wykluczenie części dzielnic z projektu, zastawione stacje przez samochody i hulajnogi czy brak relokacji rowerów.



Czy jeździłe(a)ś już nowym rowerem Mevo?

Użytkownicy otrzymali do testów połowę całej floty rowerów, a więc 1600 jednośladów z napędem elektrycznym i 500 rowerów bez wspomagania.

Testy są darmowe i potrwają kilka tygodni. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Obszaru Metropolitalnego i operatora systemu, pełna pula rowerów pojawi się na ulicach Trójmiasta i metropolii jeszcze tej jesieni.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Doładowanie jest umiarkowane?



I już po pierwszym dniu testów pojawiło się sporo komentarzy, że poziom wspomagania przez silnik i baterię w jest za słaby, przez co po dłuższej jeździe osoby jadące Mevo narzekają na ból w stawach i kolanach.

Odczucia użytkowników mogą wynikać z faktu, że po testach wewnętrznych operator systemu dokonał w rowerach jednej korekty. Rowery elektryczne wyjechały na ulice Trójmiasta i całego Obszaru Metropolitalnego na trzecim biegu wspomagania (rower posiada cztery poziomy doładowania).

Zmniejszenie poboru energii ma wydłużyć żywotność baterii (do wymaganych w umowie 100 km), ale też wymaga od użytkowników nieco więcej wysiłku podczas jazdy. Biegów wspomagania nie można zmienić z poziomu aplikacji ani roweru - może tego dokonać zdalnie jedynie operator systemu.


Co oznaczają kolory na kierownicy?



Na czas testów operator zablokował też funkcję postoju, by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień.

Rowerzyści muszą zwrócić też uwagę, gdzie pozostawiają rower. Zaparkowanie go poza stacją oznacza dodatkową opłatę w wysokości 10 zł (środki są ściągane automatycznie z karty płatniczej, którą podczas rejestracji trzeba podpiąć do konta).

Po pierwszym dniu testów pojawiły się też pytania, co oznaczają poszczególne kolory na panelu ledowym przy prędkościomierzu.

Wyjaśniamy:

  • kolor zielony oznacza, że rower jest dostępny i można go wypożyczyć
  • kolor fioletowy - rower jest użytkowany na 4 biegu wspomagania
  • kolor niebieski - rower jest użytkowany na 3 biegu wspomagania


Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia. Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia.

Wspomaganie odcina się poniżej 20 proc.



Na wyświetlaczu wskazującym z jaką prędkością jedziemy (powyżej 25 km/h system odcina wspomaganie) widnieje również stan naładowania baterii. To pięć poziomych białych kresek (każda z nich wskazuje 20 proc. doładowania).

Co ważne, gdy bateria rozładuje się do jednej kreski (a więc poziomu 20 proc.), zapala się wówczas na czerwono, a wspomaganie wyłącza się. Po zdaniu roweru znika on z aplikacji i można go wypożyczyć dopiero po wymianie baterii.

Ładowarka to duży plus, ale też pułapka



Na kierownicy znajduje się też uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną. I - jak zauważa część użytkowników - ładowarka może być pułapką.

Dlaczego?

Wszystko przez uproszczoną procedurę zdania roweru po zakończonej jeździe. Nie wymaga ona żadnej aktywności na smartfonie (wystarczy wpiąć w kieszeń końcówkę blokady). Przez to - zdaniem osób, które już zdążyły przejechać się kilkukrotnie rowerem - mogą zdarzać się sytuacje, że w pośpiechu odejdziemy od roweru bez telefonu, który pozostanie na kierownicy.

Tyle teorii. A jak pierwszy dzień testów wypadł w praktyce?

  • Już pierwszego dnia testów znalazły się osoby przewożące w koszyku zamiast plecaka - innego pasażera.
  • Wożenie kogokolwiek w koszyku na kierownicy jest niezgodne z regulaminem i może skutkować zablokowaniem konta.

Mevo budzi różne emocje



Zaraz po tym, jak pierwsi użytkownicy przetestowali rowery, w naszym Raporcie pojawiły się pierwsze komentarze dotyczące zarówno samych rowerów, jak i aplikacji.

- W aplikacji Google Play pojawiła się aplikacja Mevo. Zainstalowałem ją i bez problemu wypożyczyłem rower. Niestety na elektryku jedzie się bardzo ciężko. Po 3 kilometrach bolą kolana i nogi.
- To znacznie lepsze rowery od poprzednich. Są superwygodne, lekko się prowadzą, w ogóle nie czuć wagi roweru. Mega dopracowana konstrukcja, jest koszyk, telefon dobrze się trzyma mocowania. Apka chodzi sprawnie. Tylko nie ma miejsca na schowanie tego pałąka blokady. Warto o tym pomyśleć. Ogólnie bomba.


- Ważna sugestia co do Mevo, aby na mapie zaznaczono ścieżki rowerowe i drogi z dopuszczonym ruchem rowerów. To powinno w dużym stopniu unormować ruch jednośladów po pełnym wprowadzeniu systemu. Piszę tutaj, a nie na App Store, żeby nagłośnić sprawę. Warto to zrobić jak najszybciej.
- W porównaniu do "1.0" pod górkę jedzie opornie (ktoś już wspominał w komentarzach, że za mało mocy) a baterii miałem około 60%. Dziwne wrażenie, gdy podczas skręcania koszyk pozostaje prosto. Poza tym w miarę wygodny, ale ciężki i "łapie" każdą nierówność. Ot taki dojazdowy środek transportu.
- Po 3 kilometrach ładowanie indukcyjne zamiast doładować, to "zjadło" mi baterię z 60% do 15% a dosłownie moment później do 3%. Dodam tylko że, tylko na tej indukcji miałem taką sytuacji i nie miałem ustawionego ładowania zwrotnego. Czy ktoś miał podobną sytuację?
- Ogólnie pierwsze wrażenia pozytywne, koszyk mógłby być gęstszy żeby drobniejsze rzeczy nie wypadały.
Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo. Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo.

Brak stacji na Olszynce, nie ma relokacji



Prace nad systemem przed uruchomieniem go w pełnym zakresie wciąż trwają i - jak to podczas testów - wymagają wielu poprawek.

Na wykluczenie z systemu zwrócili uwagę mieszkańcy Olszynki i Oruni.

- Jako mieszkaniec Olszynki proszę redakcję o zajęcie się problemem dyskryminacji mieszkańców Olszynki i Oruni w Mevo. My płacimy takie same podatki jak mieszkańcy innych części miasta, a nie ma u nas ani jednej stacji, z której można by wziąć rower. To jest jawna dyskryminacja - wskazał nasz czytelnik.
Nasi czytelnicy zwrócili też uwagę na "stare problemy nowego Mevo", a więc brak relokacji rowerów.

- Dlaczego operator nie rozwozi rowerów po mieście? Obecnie mamy sytuację, jak w Mevo 1.0. Kilkadziesiąt rowerów np. pod UW a w innych częściach miasta pusto.
Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo. Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo.

Mevo musi walczyć o miejsce na stacjach



Po czteroletniej przerwie rowery Mevo muszą na nowo walczyć o swoją przestrzeń na dedykowanych im stacjach. Wiele z nich została zagospodarowana przez operatorów komercyjnych hulajnóg na minuty, na innych parkują samochody, na co zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników.

- Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić, że Mevo wróciło i nie mogą już sobie parkować w miejscach gdzie jest stacja.
Już pierwszego dnia na ulicach można było zauważyć użytkowników, którzy korzystali z roweru w niewłaściwy sposób np. wioząc w koszyku na kierownicy innego pasażera. Operator uczula i apeluje, by tego nie robić, przypominając jednocześnie, że koszyki służą do przewozu lekkiej torby czy plecaka (do 10 kg).

Miejsca

Opinie (455) ponad 20 zablokowanych

  • Może jednak skuter (3)

    Czytam, czytam, czytam i zauważyłem, że sporej części testujących potrzebny jest po prostu skuter elektryczny, a nie rower z elektrycznym wspomaganiem. I jeszcze: idealnie byłoby, gdyby rowery oczekiwały przed budynkiem, miały zawsze 100% baterii i jeszcze żeby odnosiły pozostawiony telefon. Boże, Ty to czytasz i nie grzmisz!!!

    • 11 5

    • Najwyraźniej myślenie jest ci obce to bys sie głupota nie chwalił .Dzbanku to jest rower miejski który ma spełniac podstawowe (1)

      a tego nie robi z kasy wszystkich mieszkanców zmarnowano na to setki milionów !!

      • 3 5

      • No cóż, ty się niby głupotą nie chwalisz, a jednak emanuje ona z każdego twojego słowa. Ciekawe.

        • 3 1

    • Skutery się kompletnie nie opłacają

      Różnica między minutą na skuterze ecoshare a kilometrem w Traficar to 15 groszy.

      • 0 0

  • Na tych filmikach (5)

    nikt z testujących Mevo nie ma kasku

    • 10 5

    • (4)

      bo pewnie jeżdżą na spontana. Gdy będą planować codzienne dojazdy to mam nadzieję, że będą brali kaski ze sobą

      • 2 2

      • (3)

        dlaczego masz nadzieję? Czekasz na dostawę kontenera z Chin pełnego kasków?

        • 3 1

        • (2)

          Nie, czekam na dostawę nowych szczepionek na covid. Potrzebuję 7 i 8 dawkę. Zadowolony?

          • 3 0

          • LOL (1)

            Doskonale podsumowanie tego tresowanego prostaka. Dobra robota. :)

            • 2 0

            • zdradź mi, jak się tresuje prostaki?
              Jakbyś nie skumał, to ja ciebie wyśmiałem :)

              • 1 0

  • (10)

    Jedyna rzecz, która mi się nie podoba to konieczność podpięcia karty. Nie ufam Mevo, że z karty będzie pobrane tyle ile trzeba. Wolałem mieć konto i wrzucać 3-4 zł na przejazdy.

    • 46 11

    • A gdzie problem zalozyc karte przedplacona??? Ludzie, ile wy macie lat, aby robic problemy z taki oczywistych rzeczy?

      • 13 10

    • (4)

      To byś mógł oszukiwać i porzucać rower byle gdzie. Nie mieliby jak ściągnać opłaty. Podpinanie kart to standard w XXI wieku. To samo masz w carsharing, hulajnogach, spotify, netflix itp itd. Zrób sobie osobną kartę na subkonto, będziesz wrzucał tam drobną kasę na bieżące opłaty. Nikt cie nie okradnie z więcej niż 50zł

      • 11 4

      • poprzednio były różne możliwości i cennik (z wysokimi karami) (1)

        podajesz swoje dane, podpisujesz kontrakt - niby dlaczego nie mieliby potem wymagać od ciebie jakichś opłat?

        • 2 2

        • Poprzednio to wpłacałeś kasę i w pewnym momencie się z nią pożegnałeś. Teraz tak nie będzie, masz wyszystko pod kontrolą, w dodatku jak coś padnie możesz zrobić charge-back.

          • 1 0

      • W apce od hulajnogi nie muszę podpinać karty (1)

        Mogę, ale można też korzystać z przedpłaty na "skarbonkę"

        • 1 0

        • Wpłacisz a firma się zwinie i kasy nie odzyskasz...

          • 1 1

    • Możesz płacić kartą wirtualną

      • 1 0

    • (2)

      dokladnie i jak dac mlodziezy rower przeciez swojej karty im nie podepne...

      • 0 0

      • Każdy bank oferuje karty dla młodzierzy, także poniżej 13lat. Ja bym jednak tych rowerów nie dawał młodszym.

        • 2 0

      • Ty mentalnie w latach 80' rozumiem? Nastolatek bez karty? Ekhm, widze wysyp trepow z PRLu pod tym artykulem.

        • 0 0

  • (3)

    Mevo to sukter a nie rower!

    • 6 5

    • Nie trafiłes (2)

      Skutery jeżdżą same. Rowery nie. Mevo bez twojego wkładu wysiłku nogami nie pojedzie.

      • 1 4

      • ten "wysiłek" polega głównie na poinformowaniu czujnika że kręcisz nogami... (1)

        • 0 0

        • najpier się przejedz

          a nie snujesz bezedury z swojego umysłu

          • 0 0

  • Czy jest strona web (bez aplikacji) z widocznymi rowerami? (1)

    Coś takiego było w Mevo 1 i można było niezależnie od trolli wyrobić sobie zdanie, czy ma jakikolwiek sens próbowanie angażowania się w ten system.

    Dzięki temu poprzednio zapisałem się, ale nie kupowałem abonamentu, bo rowerów po prostu nie było. A nie jestem pracownikiem Olivii, gdzie stały ich setki.

    • 5 0

    • Na stronie chyba nie ma, w apce jest wszystko dokladnie podane. Nie musisz miec zadnego abonamentu, aby sprawdzic stacje i ich zapelnienie. Tyle zauwazylem. Aha, apka na razie taka sobie, niby robi co ma robic, ale topornie, ale pewnie za klika miesiecy dojrzeje.

      • 0 0

  • Hiszpania rozdała ludzion bony na kupno własnego roweru a w Gdańsku podarowali setki milionów hiszpanskiej firmie na rower (3)

    To jednen z najwiekszych wałków obecnej wladzy w Gdańsku!! I calej gromady urzedników szkodników miejskich

    • 17 7

    • Możesz przeprowadzić się do hiszpani. Każdy kraj coś rozdaje, na przykład w rosji rozdają powołania na front

      • 4 4

    • A co to za bredne ?

      Co prawda byłem tylko w Madrycie i Barcelonie, ale w obu miastach korzystałem z roweru miejskiego

      • 3 1

    • znowu on

      idź już stąd

      • 3 2

  • Oceniam pozytywnie. Uwagi jednak mam. (14)

    Wspomaganie elektryczne trzeba przestawić na najwyższy czwarty stopień. Rowerem Mevo jechałem z Wrzeszcza ulicą Jaśkowa Dolina na Morenę. Nie było lekko. Prawie codziennie pokonuję tą trasę moim rowerem Unibike Vision (tylko 21 przełożeń).
    Jazda moim nie elektrycznym rowerem jest mniej męcząca.

    • 87 14

    • (3)

      Może próbowałeś jechać zbyt szybko? Mevo są do spokojnej jazdy. Powyżej 20km/h trzeba włożyć więcej siły

      • 8 29

      • może się przedstaw, panie dogłębny znawco nowych rowerów. i podaj nazwę stanowiska w urzędzie. (1)

        • 14 27

        • Zmień leki.

          • 9 0

      • Z Wrzeszcza na Morenę 20km/h?

        Widziałeś kiedyś tę górkę?

        • 16 0

    • (3)

      Rower z wypożyczalni nie powinien zastępować komunikacji miejskiej tylko ją uzupełniać. Na trasie Wrzeszcz - Morena proponuję autobus

      • 2 27

      • Super rozwiązanie na korki na Jaśkowej Dolinie...

        • 15 2

      • To po co on jest? (1)

        To krótka trasa

        • 11 0

        • Zeby swiat widzial

          • 0 2

    • Zobaczcie jaki jest zmasowany wysyp postów opluwajacych ludzi co pisza fakty o mevo .Trole najwyrazniej z UM dostali premie (2)

      • 6 9

      • Dostajesz nagrodę srebrnego Goebbelsa

        Za próbę przypisywania tego, co sam robisz

        • 3 1

      • Sam się przejedź Mevo

        Zobaczysz, że wszystko z nim OK. Mnóstwo ludzi nim jeździ nawet teraz.

        • 4 2

    • no ale porównaj Ile waży taki rower do kupienia w sklepie a ile Mevo...

      • 4 0

    • Również pozytywnie z uwagami (1)

      Na gorąco - właśnie się przejechałem :) Zupełnie nie podzielam uwag o słabym wspomaganiu - jest wyraźnie wyczuwalne i wydaje mi się, że mocniejsze, niż w wersji 1. (bateria miała 35% gdy ruszałem, fakt, że nie było większych wzniesień, ale pod górę - to pod górę i tak być musi). Startowałem o 22-giej - dostępność w Sopocie mała, przeszedłem się 15 min., żeby jakiś upolować. Koszyk ustawiony sztywno na wprost faktycznie zaburza wyczucie toru jazdy, ale do tego pewnie można się przyzwyczaić, chociaż w połączeniu z wagą roweru sprawiał, że na zakrętach miałem lekkie problemy z utrzymaniem planowanego toru jazdy. Lina zapinająca sterczała i nie wiedziałem, co z nią zrobić, ale to też był drobiazg. Może za dnia znajdę rozwiązanie. a teraz celowo krzyczę, żeby zwrócić uwagę na dźwiękowy smog: rower całą drogę wydawał z siebie jakieś elektroniczne dźwięki, nie wiem, czy to standard, czy sygnalizacja słabej baterii, obojętnie - dla mnie koszmar. osobie, która to wymyśliła poobrywałbym uszy, zapewne jakiś urzędnik. skoro ma być ekologicznie, to może nie zwiększajmy ilości dźwiękowego smogu w mieście? dla mnie to dyskwalifikuje zabawę. poza tym ogólnie ok. Jeszcze tylko kwestia abonamentu - jeśli będzie umiarkowany, to chętnie się dorzucę, a jeśli nie, to podziękuję bo używam rekreacyjnie i nieregularnie, częściej swój bez wspomagania..

      • 2 0

      • Do schowania linki blokady jest wyżłobienie na błotniku nad kołem

        Linka blokady jest elastyczna i na czas używania roweru powinno się ją włożyć w wyżłobienie na błotniku nad kołem. Wtedy rower przestanie wydawać dźwięki.

        • 8 0

  • Pod górkę (2)

    Gdynia... Małokacka, Kielecka, Witominska, Działki Leśne, Wielkopolska, Kwiatkowskiego, Górna część Grabówka i Leszczynek...jeżeli faktycznie te rowery słabiej wspomagają od Mevo1 pod te górki to jest to wielki problem. Pamiętam na tamtych rowerach czasem było ciężej podjechać niż na rowerze tradycyjnym. Jeszcze nie jechałem ale już się trochę obawiam.

    • 10 3

    • Najpierw się przejedź, potem wypowiadaj. Będziesz czuł różnicę wspomagania zależnie od prędkości. Poniżej 20km/h będzie mocno ciągnęło do góry. Ale jak przekroczysz, będzie trudniej.

      • 2 3

    • Górki Gdynia

      Ważę dobrą 100 i jechałem Gdynia centrum kierunek Pogórze przez Kwiatkowskiego a potem bardziej stromo podjazd Sucharskiego po płaskim około 23km na godzinę podjazd pod górkę 13 14km/h wspomaganie wystarczyło nawet się nie zmęczyłem a na klasyku już byłbym zlany potem i mega zmęczony na starcie bateria była 96 po zakończeniu 82 mi przeszkadza dosyć płytki koszyk kawałek gumy do zapięcia by się przydał bo miałem obawy, że plecak wypadnie a na ramie jest instrukcja co zrobić z zapięciem ale po co czytać pismo obrazkowe lepiej uwagę pisać

      • 0 0

  • (3)

    Czy te rowery nie mają regulacji wysokości siodełka ?? Na waszych filmach i na mieście widzę, że wszyscy jeżdżą z za nisko ustawionym siodełkiem. Nic dziwnego, że ciężko im się jeździ.

    • 8 0

    • Można można, jest to łatwe. Siodełko nie spada po otwarciu zacisku, daje się dobrze ustawić w bardzo szerokim zakresie.

      • 2 0

    • (1)

      Mam 195cm wzrostu i jestem wykluczony. Brak odpowiedniej regulacji, kolana ugiete, jechac siw nie da

      • 1 3

      • Moze z twojej wysokosci slabo widac

        Ale jakbyś się schylił o przyjrzał, to przy odrobinie chęci i spstrzegawczosci mógłbyś może dojrzeć, że regulacja wysokości siodełka jest, i to w wystarczającym zakresie.

        • 1 1

  • Przyzwyczajenia plebsu do rezygnacji z aut postępuje .

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum