• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo po pierwszym dniu testów. Co o rowerze myślą użytkownicy?

Maciej Korolczuk
14 września 2023, godz. 14:45 
Opinie (456)
Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni. Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni.

Minęła pierwsza doba testowego i darmowego korzystania z rowerów Mevo przez mieszkańców Trójmiasta. W naszym Raporcie pojawiło się wiele uwag i refleksji m.in. dotyczących umiarkowanego wspomagania przez silnik podczas jazdy. Ale uwag jest więcej. To m.in. wykluczenie części dzielnic z projektu, zastawione stacje przez samochody i hulajnogi czy brak relokacji rowerów.



Czy jeździłe(a)ś już nowym rowerem Mevo?

Użytkownicy otrzymali do testów połowę całej floty rowerów, a więc 1600 jednośladów z napędem elektrycznym i 500 rowerów bez wspomagania.

Testy są darmowe i potrwają kilka tygodni. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Obszaru Metropolitalnego i operatora systemu, pełna pula rowerów pojawi się na ulicach Trójmiasta i metropolii jeszcze tej jesieni.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Doładowanie jest umiarkowane?



I już po pierwszym dniu testów pojawiło się sporo komentarzy, że poziom wspomagania przez silnik i baterię w jest za słaby, przez co po dłuższej jeździe osoby jadące Mevo narzekają na ból w stawach i kolanach.

Odczucia użytkowników mogą wynikać z faktu, że po testach wewnętrznych operator systemu dokonał w rowerach jednej korekty. Rowery elektryczne wyjechały na ulice Trójmiasta i całego Obszaru Metropolitalnego na trzecim biegu wspomagania (rower posiada cztery poziomy doładowania).

Zmniejszenie poboru energii ma wydłużyć żywotność baterii (do wymaganych w umowie 100 km), ale też wymaga od użytkowników nieco więcej wysiłku podczas jazdy. Biegów wspomagania nie można zmienić z poziomu aplikacji ani roweru - może tego dokonać zdalnie jedynie operator systemu.


Co oznaczają kolory na kierownicy?



Na czas testów operator zablokował też funkcję postoju, by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień.

Rowerzyści muszą zwrócić też uwagę, gdzie pozostawiają rower. Zaparkowanie go poza stacją oznacza dodatkową opłatę w wysokości 10 zł (środki są ściągane automatycznie z karty płatniczej, którą podczas rejestracji trzeba podpiąć do konta).

Po pierwszym dniu testów pojawiły się też pytania, co oznaczają poszczególne kolory na panelu ledowym przy prędkościomierzu.

Wyjaśniamy:

  • kolor zielony oznacza, że rower jest dostępny i można go wypożyczyć
  • kolor fioletowy - rower jest użytkowany na 4 biegu wspomagania
  • kolor niebieski - rower jest użytkowany na 3 biegu wspomagania


Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia. Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia.

Wspomaganie odcina się poniżej 20 proc.



Na wyświetlaczu wskazującym z jaką prędkością jedziemy (powyżej 25 km/h system odcina wspomaganie) widnieje również stan naładowania baterii. To pięć poziomych białych kresek (każda z nich wskazuje 20 proc. doładowania).

Co ważne, gdy bateria rozładuje się do jednej kreski (a więc poziomu 20 proc.), zapala się wówczas na czerwono, a wspomaganie wyłącza się. Po zdaniu roweru znika on z aplikacji i można go wypożyczyć dopiero po wymianie baterii.

Ładowarka to duży plus, ale też pułapka



Na kierownicy znajduje się też uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną. I - jak zauważa część użytkowników - ładowarka może być pułapką.

Dlaczego?

Wszystko przez uproszczoną procedurę zdania roweru po zakończonej jeździe. Nie wymaga ona żadnej aktywności na smartfonie (wystarczy wpiąć w kieszeń końcówkę blokady). Przez to - zdaniem osób, które już zdążyły przejechać się kilkukrotnie rowerem - mogą zdarzać się sytuacje, że w pośpiechu odejdziemy od roweru bez telefonu, który pozostanie na kierownicy.

Tyle teorii. A jak pierwszy dzień testów wypadł w praktyce?

  • Już pierwszego dnia testów znalazły się osoby przewożące w koszyku zamiast plecaka - innego pasażera.
  • Wożenie kogokolwiek w koszyku na kierownicy jest niezgodne z regulaminem i może skutkować zablokowaniem konta.

Mevo budzi różne emocje



Zaraz po tym, jak pierwsi użytkownicy przetestowali rowery, w naszym Raporcie pojawiły się pierwsze komentarze dotyczące zarówno samych rowerów, jak i aplikacji.

- W aplikacji Google Play pojawiła się aplikacja Mevo. Zainstalowałem ją i bez problemu wypożyczyłem rower. Niestety na elektryku jedzie się bardzo ciężko. Po 3 kilometrach bolą kolana i nogi.
- To znacznie lepsze rowery od poprzednich. Są superwygodne, lekko się prowadzą, w ogóle nie czuć wagi roweru. Mega dopracowana konstrukcja, jest koszyk, telefon dobrze się trzyma mocowania. Apka chodzi sprawnie. Tylko nie ma miejsca na schowanie tego pałąka blokady. Warto o tym pomyśleć. Ogólnie bomba.


- Ważna sugestia co do Mevo, aby na mapie zaznaczono ścieżki rowerowe i drogi z dopuszczonym ruchem rowerów. To powinno w dużym stopniu unormować ruch jednośladów po pełnym wprowadzeniu systemu. Piszę tutaj, a nie na App Store, żeby nagłośnić sprawę. Warto to zrobić jak najszybciej.
- W porównaniu do "1.0" pod górkę jedzie opornie (ktoś już wspominał w komentarzach, że za mało mocy) a baterii miałem około 60%. Dziwne wrażenie, gdy podczas skręcania koszyk pozostaje prosto. Poza tym w miarę wygodny, ale ciężki i "łapie" każdą nierówność. Ot taki dojazdowy środek transportu.
- Po 3 kilometrach ładowanie indukcyjne zamiast doładować, to "zjadło" mi baterię z 60% do 15% a dosłownie moment później do 3%. Dodam tylko że, tylko na tej indukcji miałem taką sytuacji i nie miałem ustawionego ładowania zwrotnego. Czy ktoś miał podobną sytuację?
- Ogólnie pierwsze wrażenia pozytywne, koszyk mógłby być gęstszy żeby drobniejsze rzeczy nie wypadały.
Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo. Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo.

Brak stacji na Olszynce, nie ma relokacji



Prace nad systemem przed uruchomieniem go w pełnym zakresie wciąż trwają i - jak to podczas testów - wymagają wielu poprawek.

Na wykluczenie z systemu zwrócili uwagę mieszkańcy Olszynki i Oruni.

- Jako mieszkaniec Olszynki proszę redakcję o zajęcie się problemem dyskryminacji mieszkańców Olszynki i Oruni w Mevo. My płacimy takie same podatki jak mieszkańcy innych części miasta, a nie ma u nas ani jednej stacji, z której można by wziąć rower. To jest jawna dyskryminacja - wskazał nasz czytelnik.
Nasi czytelnicy zwrócili też uwagę na "stare problemy nowego Mevo", a więc brak relokacji rowerów.

- Dlaczego operator nie rozwozi rowerów po mieście? Obecnie mamy sytuację, jak w Mevo 1.0. Kilkadziesiąt rowerów np. pod UW a w innych częściach miasta pusto.
Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo. Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo.

Mevo musi walczyć o miejsce na stacjach



Po czteroletniej przerwie rowery Mevo muszą na nowo walczyć o swoją przestrzeń na dedykowanych im stacjach. Wiele z nich została zagospodarowana przez operatorów komercyjnych hulajnóg na minuty, na innych parkują samochody, na co zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników.

- Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić, że Mevo wróciło i nie mogą już sobie parkować w miejscach gdzie jest stacja.
Już pierwszego dnia na ulicach można było zauważyć użytkowników, którzy korzystali z roweru w niewłaściwy sposób np. wioząc w koszyku na kierownicy innego pasażera. Operator uczula i apeluje, by tego nie robić, przypominając jednocześnie, że koszyki służą do przewozu lekkiej torby czy plecaka (do 10 kg).

Miejsca

Opinie (456) ponad 20 zablokowanych

  • Super rowerki!

    Rowery o wiele lepsze niz poprzednia wersja . Ładne,nowoczesne,wygodne, wspomaganie mocne na prostej drodze, pod wieksza góre czuci ze troche go brakuje i trzeba włozyc wiecej siły fizycznej zeby podjechac. No i żal ze tylko do 25 km/h wspomaga , chciałoby sie pojechać szybciej, zeby tak chociaz do 35 km/h , no ale cóż takie przepisy...

    • 4 4

  • Czyli maksymalnie można mieć 80% bakterii (3)

    Przy 20% już przestaje wspomagać, wspomaganie 3 bieg ale to oznacza że 4 to max czy może 1 to max wspomaganie? Zasięg teoretyczny 100 km ale może redakcja sprawdzi bo coś czuję tu przekręt i może 50 km nie przejedzie?

    • 8 1

    • (2)

      Bakterie nie są wskazane. Bateria jest ładowana na fulla, wspomaga do końca do odcięcia, ale troszkę mniej. Nie jest to liniowe z procentem baterii a z jej napięciem, które spada tylko ~20% - by uznać za wyczerpaną. Tak działają ogniwa li-ion

      • 0 3

      • Nie interesuje mnie to do jakiego napięcia można rozładować baterię. (1)

        W artykule napisano jasno, że jedna kreska to 20%, baterii ale jak ma miej niż 20% to już nie pojedziesz z wspomaganiem. Więc proste pytanie jaka jest pojemność użytkowa tej bakterii? Jadąc rowerem potrzebujesz około 150 Wat więc jeżeli masz przejechać 100km jadąc 20km/h bateria powinna zapewnić tobie 5godzin pracy czyli 5x150Wat=600Wath =0,6kWh W artykule napisano że zmniejszono to wspomaganie do 3 biegu aby zapewnić 100km zasięgu więc z jaką mocą wspomaga? 60Wat?

        • 2 1

        • Jeśli nie chcesz zrozumieć jak działa bateria, na jakim napięciu pracuje

          To nigdy nie zrozumiesz jaką daje moc. Bateria może dać nawet 1kW. Silnik to przyjmie. Sterownik decyduje ile tej mocy przekazuje na silnik. Moc maksymalna spada o nie więcej niż 20% między pełną baterią a rozładowaną do tych powiedzmy 10%. Maksymalna nie znaczy ile jest podawane na silnik. Możesz założyć że zawsze jest 250W, niczego nie zmniejszają. Prościej się wyjaśnić nie da

          • 1 0

  • Jak na razie największym problemem jest mała liczba rowerów (1)

    ale mam nadzieję że w trakcie testów to się zmieni.

    • 2 3

    • Same się nie teleportują

      powoli je dowożą do różnych punktów

      • 1 1

  • Skąd zainstalować apkę. (2)

    • 1 6

    • z miejsca skąd instalujesz wszystkie apki w komórce.

      • 3 1

    • z biedronki

      • 1 0

  • Na zimę jak znalazł, mewo w śniegu i błocie to jego miejsce (1)

    • 11 1

    • Nie ma już śnieżnych zim, można jeździć cały rok

      • 0 0

  • Mevo 5.0 - Passat 1.9 tdi tani i pewny transport

    • 6 0

  • Ja już zaczynamy czekać

    Na Mevo 3.0

    • 4 0

  • Przekręt (2)

    Dlaczego ja mam płacić za to, że ktoś chce sobie pojechać rowerem?Poza tym to g..będzie stwarzać niebezpieczeństwo na tzw. ciągach pieszo-rowerowych, ulubionym rozwiązaniem urzędników z um, np. W Osowej.

    • 13 1

    • (1)

      Jest w Polsce wiele miast, do których możesz się wyprowadzić.

      • 4 1

      • A poza PL jeszcze więcej, na wschodzie na pewno go przyjmą

        • 1 0

  • dodatkowy złom (1)

    dodatkowy złom

    • 8 1

    • Złom to pojazdy spalinowe

      • 0 1

  • Kolejne zawlaszczanie przestrzeni publicznej przez geszefciarzy

    Geszefciarzy -znajomych i przyjaciół króliczka

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kartuzy

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum