"Mevo działa dobrze, ale nie idealnie". Są też kary dla operatora
Trzy miesiące funkcjonowania systemu Mevo w pełnym zakresie pokazały, że operator systemu radzi sobie z jego obsługą. - Jest dobrze, ale nie idealnie - potwierdzają nieoficjalnie urzędnicy nadzorujący funkcjonowanie roweru metropolitalnego. Łączna suma naliczonych i pobranych kar wynosi niewiele ponad 200 tys. zł. Znaczna ich część to kary naliczone jeszcze podczas jesiennych testów.
Drobny incydent nie przesłonił ogólnego wrażenia, że system Mevo jest stabilny, a jego operator na czas wymienia baterie w rowerach i sprawnie przeprowadza relokację. Przyznają to sami urzędnicy nadzorujący cały proces i rozliczający na bieżąco funkcjonowanie systemu.
Jak słyszymy, "jest nieźle, ale nie idealnie". Potwierdzają to sumy naliczonych i pobranych od operatora kar. Łącznie to zaledwie 221 tys. zł, z czego zdecydowana większość to kara za nieprawidłowo działający system do nadzoru i raportowania, a także za opóźnienia w przesyłaniu raportu finansowego.
- Te kary zostały naliczone jeszcze przed 16 listopada, czyli przed oficjalnym uruchomieniem systemu, co nastąpiło dopiero 13 września 2023 r. - precyzuje Alicja Mongird z biura prasowego Obszaru Metropolitalnego.
Odkąd Mevo działa w pełnym zakresie, kary dotyczą głównie braków w strefach relokacji (26 tys. zł), braków rowerów w poszczególnych gminach (23 tys. zł) czy przepełnionych stacji (17 tys. zł).
"Transport szkolny..." (72 opinie)
Co można jeszcze poprawić?
Kary od Obszaru to jedno, uwagi od użytkowników to drugie.
Nadal nie udało się bowiem rozwiązać problemu z przełączaniem się między taryfami z poziomu aplikacji. Aby to zrobić - np. zmienić taryfę minutową na miesięczną - trzeba zadzwonić na infolinię.
Uwagi użytkowników dotyczą też kwestii, za które operator musiał zapłacić kary. Głównie dotyczą przepełnionych lub pustych stacji, do czego przyczynia się niewydolna relokacja.
Wśród pomysłów na usprawnienie Mevo pojawia się też pomysł, który funkcjonował już w pierwszej edycji Mevo, a więc symboliczna gratyfikacja dla użytkowników, którzy wypożyczają rowery poza stacjami i zwracają je już na stacji, za co użytkownik otrzymywał zwrot kilku złotych na konto Mevo (można też rozliczać się, przyznając takim osobom dodatkowe minuty w ramach abonamentu). To sprawiało, że za porządek na ulicach i chodnikach odpowiadali też sami użytkownicy, jednocześnie odciążając nieco ekipę serwisową.
Dobrym pomysłem jest też dodanie do aplikacji funkcji: "rower z usterką". Często zdarza się bowiem, że rower jest uszkodzony, ale dostępny do wypożyczenia. Użytkownik o usterce orientuje się już po jego wypożyczeniu i musi go zwrócić. Traci czas i niepotrzebne nerwy. Informacja o tym, że rower ma zgłoszoną usterkę, pozwoliłaby mu tego uniknąć.
czy jest jakaś awaria Mevo? Nie można wypożyczyć roweru! (42 opinie)
Popularność rowerów rośnie
Symboliczna kwota kar to niejedyne słupki w Excelu, które urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie Mevo napawają optymizmem. Z miesiąca na miesiąc rosną bowiem statystyki wypożyczeń i przejechanych kilometrów. W kwietniu użytkownicy Mevo przejechali 622 tys. km, wypożyczając rowery 176 tys. razy. Średni czas jazdy w ciągu dnia wyniósł 22 minuty, najchętniej z rowerów korzystano w dni powszednie w godz. 13-15, a średni przejechany dystans wyniósł 3,5 km.
Jeszcze lepiej wyglądała pierwsza połowa maja. Tylko w ciągu dwóch tygodni przejechano 560 tys. km przy 143 tys. wypożyczeń.
Teraz wyzwania przed operatorem Mevo będą już tylko rosły. Latem zapotrzebowanie na rowery z pewnością jeszcze wzrośnie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-05-30 15:29
(12)
Szkoda że MEVO nie można na stacji podłączyć do prądu żeby się sam ładował, tylko trzeba płacić obsłudze za ładowanie i wymianę baterii, przez co koszty są wyższe. No i godzinny limit to trochę mało. Natomiast najlepsza rzecz w MEVO to bycie alternatywą dla komunikacji miejskiej. 29zł to taniej niż bilet miesięczny. Poza tym nie muszę czekać na tramwaj a nawet gdy ruszamy w tym samym momencie to bez problemu mogę go wyprzedzić.
- 66 42
-
2024-05-31 14:15
Wykonanie przyłączy było by nieopłacalne kosztowo
Dla tak wielkiej liczby stacji. No i odstawianie ich na stacjach byłoby znacznie bardziej upierdliwe a sam rower droższy przy czym zero zalet dla użytkowników
- 5 1
-
2024-05-31 08:03
kup sobie swój i go ładuj
- 2 4
-
2024-05-31 06:16
Yhy
Zwłaszcza gdy pada deszcz i Jest poniżej zera ....
- 2 2
-
2024-05-30 16:43
80% ludzi nadal korzysta z hulajnogi elektrycznej na wynajem z tego ciezkiego złomu korzysta tylko garstka ! (2)
A wszystkie koszty i straty jakie ten bubel przynoi jest pokrywane z kasy mieszkanców miasta!
- 15 39
-
2024-05-31 14:17
To chyba na jakieś wiosce mieszkasz
Bo w mieście odkąd jest mevo to na hulajnogach jeżdżą głównie ci co mają swoje prywatne
- 2 1
-
2024-05-31 06:33
Hulajnogi są 3-6x droższe od rowerów
W 2 osoby taniej jechać uberem
- 12 0
-
2024-05-30 16:37
W niema zadnej stacji sa tylko bezmyslne stawiane pseudo stojaki dla rowerów
No ale Pokemon juz sobie usprawiedliwił
- 5 17
-
2024-05-30 15:43
co za porównanie (3)
29zł za godzinę dziennie i bez gwarancji, że rower jest w pobliżu
miesięczny około 100zł bez limitu czasu, wielokrotność linii i duża pewność, że pojazd będzie zgodnie z rozkładem- 17 18
-
2024-05-30 21:54
Manipulacja
Dlaczego porównujesz cennik minutowy mevo z biletem miesięcznym? A porównaj teraz jazdę na abonamencie kontra bilety jednorazowe, co?
- 9 5
-
2024-05-30 15:53
(1)
Duża pewność, że pojazd będzie zgodnie z rozkładem? Dalej mówimy o Gdańsku?
- 15 15
-
2024-05-30 16:04
zgadza się
może korzystam w wyjątkowych godzinach, może na odcinkach gdzie jest spory wybór linii, ale generalnie nie narzekam na punktualność
- 18 3
-
2024-05-30 15:33
Aż tak dużo obsłudze się nie placi
Maksymalnie na zmianie kierowców jest 11 w nocy jeszcze mniej po 6-7 osób na cały system od Władysławowa do Tczewa..... To że operator zatrudnił 80osob to totalna bzdura
- 2 6
-
2024-05-30 15:20
Za mało (4)
Ja korzystam codziennie z Oksywia do centrum . Problem ze jest ich mało na obrzeżach Gdynia. Niestety są lekko wadliwe niby elektryczne ale słabo pomagający w jeździe są dość zużyte.
- 39 23
-
2024-06-15 17:27
Zgłaszaj wszystko w aplikacji
Bo z Gdyni operator nie ma czasu ich zwieźć
- 0 0
-
2024-05-31 07:49
Dobra rada
W związku z tym o czym piszesz kupiłem sobie rower elektryczny , sam na nim jeżdżę i sam o niego dbam.
- 3 0
-
2024-05-30 15:28
(1)
ale co, szofer ma ci je przywozic? rowery sa tam, gdzie ludzie jezdza. najwyrazniej nikt nie chce do oksywia jezdzic...
- 10 10
-
2024-05-30 15:43
No ale wtedy wypadałoby byś je przywiózł
- 8 3
-
2024-05-30 21:13
Ogólnie super
Jest zdecydowanie lepiej niż w 1 edycji, najbardziej irytującym problemem jest nie działające wspomaganie w elektrykach (szczególnie biorąc pod uwagę ich ciężar)
- 21 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.