• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo po pierwszym dniu testów. Co o rowerze myślą użytkownicy?

Maciej Korolczuk
14 września 2023, godz. 14:45 
Opinie (455)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni. Darmowe testy rowerów Mevo ruszyły w środę, 13 września, i potrwają kilka tygodni.

Minęła pierwsza doba testowego i darmowego korzystania z rowerów Mevo przez mieszkańców Trójmiasta. W naszym Raporcie pojawiło się wiele uwag i refleksji m.in. dotyczących umiarkowanego wspomagania przez silnik podczas jazdy. Ale uwag jest więcej. To m.in. wykluczenie części dzielnic z projektu, zastawione stacje przez samochody i hulajnogi czy brak relokacji rowerów.



Czy jeździłe(a)ś już nowym rowerem Mevo?

Użytkownicy otrzymali do testów połowę całej floty rowerów, a więc 1600 jednośladów z napędem elektrycznym i 500 rowerów bez wspomagania.

Testy są darmowe i potrwają kilka tygodni. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Obszaru Metropolitalnego i operatora systemu, pełna pula rowerów pojawi się na ulicach Trójmiasta i metropolii jeszcze tej jesieni.

Zepsuty rower Mevo (9 opinii)

3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem
3 dzień kiedy rower nadal jest zepsuty dziś dołączam numer roweru oraz numer stacji
Trzymam kciuki że mevo wkoncu naprawi problem


Doładowanie jest umiarkowane?



I już po pierwszym dniu testów pojawiło się sporo komentarzy, że poziom wspomagania przez silnik i baterię w jest za słaby, przez co po dłuższej jeździe osoby jadące Mevo narzekają na ból w stawach i kolanach.

Odczucia użytkowników mogą wynikać z faktu, że po testach wewnętrznych operator systemu dokonał w rowerach jednej korekty. Rowery elektryczne wyjechały na ulice Trójmiasta i całego Obszaru Metropolitalnego na trzecim biegu wspomagania (rower posiada cztery poziomy doładowania).

Zmniejszenie poboru energii ma wydłużyć żywotność baterii (do wymaganych w umowie 100 km), ale też wymaga od użytkowników nieco więcej wysiłku podczas jazdy. Biegów wspomagania nie można zmienić z poziomu aplikacji ani roweru - może tego dokonać zdalnie jedynie operator systemu.


Co oznaczają kolory na kierownicy?



Na czas testów operator zablokował też funkcję postoju, by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień.

Rowerzyści muszą zwrócić też uwagę, gdzie pozostawiają rower. Zaparkowanie go poza stacją oznacza dodatkową opłatę w wysokości 10 zł (środki są ściągane automatycznie z karty płatniczej, którą podczas rejestracji trzeba podpiąć do konta).

Po pierwszym dniu testów pojawiły się też pytania, co oznaczają poszczególne kolory na panelu ledowym przy prędkościomierzu.

Wyjaśniamy:

  • kolor zielony oznacza, że rower jest dostępny i można go wypożyczyć
  • kolor fioletowy - rower jest użytkowany na 4 biegu wspomagania
  • kolor niebieski - rower jest użytkowany na 3 biegu wspomagania


Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia. Zielone światło na panelu oznacza, że rower jest dostępny do wypożyczenia.

Wspomaganie odcina się poniżej 20 proc.



Na wyświetlaczu wskazującym z jaką prędkością jedziemy (powyżej 25 km/h system odcina wspomaganie) widnieje również stan naładowania baterii. To pięć poziomych białych kresek (każda z nich wskazuje 20 proc. doładowania).

Co ważne, gdy bateria rozładuje się do jednej kreski (a więc poziomu 20 proc.), zapala się wówczas na czerwono, a wspomaganie wyłącza się. Po zdaniu roweru znika on z aplikacji i można go wypożyczyć dopiero po wymianie baterii.

Ładowarka to duży plus, ale też pułapka



Na kierownicy znajduje się też uchwyt na telefon z wbudowaną ładowarką indukcyjną. I - jak zauważa część użytkowników - ładowarka może być pułapką.

Dlaczego?

Wszystko przez uproszczoną procedurę zdania roweru po zakończonej jeździe. Nie wymaga ona żadnej aktywności na smartfonie (wystarczy wpiąć w kieszeń końcówkę blokady). Przez to - zdaniem osób, które już zdążyły przejechać się kilkukrotnie rowerem - mogą zdarzać się sytuacje, że w pośpiechu odejdziemy od roweru bez telefonu, który pozostanie na kierownicy.

Tyle teorii. A jak pierwszy dzień testów wypadł w praktyce?

  • Już pierwszego dnia testów znalazły się osoby przewożące w koszyku zamiast plecaka - innego pasażera.
  • Wożenie kogokolwiek w koszyku na kierownicy jest niezgodne z regulaminem i może skutkować zablokowaniem konta.

Mevo budzi różne emocje



Zaraz po tym, jak pierwsi użytkownicy przetestowali rowery, w naszym Raporcie pojawiły się pierwsze komentarze dotyczące zarówno samych rowerów, jak i aplikacji.

- W aplikacji Google Play pojawiła się aplikacja Mevo. Zainstalowałem ją i bez problemu wypożyczyłem rower. Niestety na elektryku jedzie się bardzo ciężko. Po 3 kilometrach bolą kolana i nogi.
- To znacznie lepsze rowery od poprzednich. Są superwygodne, lekko się prowadzą, w ogóle nie czuć wagi roweru. Mega dopracowana konstrukcja, jest koszyk, telefon dobrze się trzyma mocowania. Apka chodzi sprawnie. Tylko nie ma miejsca na schowanie tego pałąka blokady. Warto o tym pomyśleć. Ogólnie bomba.


- Ważna sugestia co do Mevo, aby na mapie zaznaczono ścieżki rowerowe i drogi z dopuszczonym ruchem rowerów. To powinno w dużym stopniu unormować ruch jednośladów po pełnym wprowadzeniu systemu. Piszę tutaj, a nie na App Store, żeby nagłośnić sprawę. Warto to zrobić jak najszybciej.
- W porównaniu do "1.0" pod górkę jedzie opornie (ktoś już wspominał w komentarzach, że za mało mocy) a baterii miałem około 60%. Dziwne wrażenie, gdy podczas skręcania koszyk pozostaje prosto. Poza tym w miarę wygodny, ale ciężki i "łapie" każdą nierówność. Ot taki dojazdowy środek transportu.
- Po 3 kilometrach ładowanie indukcyjne zamiast doładować, to "zjadło" mi baterię z 60% do 15% a dosłownie moment później do 3%. Dodam tylko że, tylko na tej indukcji miałem taką sytuacji i nie miałem ustawionego ładowania zwrotnego. Czy ktoś miał podobną sytuację?
- Ogólnie pierwsze wrażenia pozytywne, koszyk mógłby być gęstszy żeby drobniejsze rzeczy nie wypadały.
Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo. Zdaniem mieszkańców Oruni i Olszynki ich dzielnice są odcięte od systemu, bo nie ma tam ani jednej stacji Mevo.

Brak stacji na Olszynce, nie ma relokacji



Prace nad systemem przed uruchomieniem go w pełnym zakresie wciąż trwają i - jak to podczas testów - wymagają wielu poprawek.

Na wykluczenie z systemu zwrócili uwagę mieszkańcy Olszynki i Oruni.

- Jako mieszkaniec Olszynki proszę redakcję o zajęcie się problemem dyskryminacji mieszkańców Olszynki i Oruni w Mevo. My płacimy takie same podatki jak mieszkańcy innych części miasta, a nie ma u nas ani jednej stacji, z której można by wziąć rower. To jest jawna dyskryminacja - wskazał nasz czytelnik.
Nasi czytelnicy zwrócili też uwagę na "stare problemy nowego Mevo", a więc brak relokacji rowerów.

- Dlaczego operator nie rozwozi rowerów po mieście? Obecnie mamy sytuację, jak w Mevo 1.0. Kilkadziesiąt rowerów np. pod UW a w innych częściach miasta pusto.
Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo. Kierowcy muszą pamiętać, by nie parkować aut w pobliżu stacji Mevo.

Mevo musi walczyć o miejsce na stacjach



Po czteroletniej przerwie rowery Mevo muszą na nowo walczyć o swoją przestrzeń na dedykowanych im stacjach. Wiele z nich została zagospodarowana przez operatorów komercyjnych hulajnóg na minuty, na innych parkują samochody, na co zwrócił uwagę jeden z naszych czytelników.

- Kierowcy będą musieli się przyzwyczaić, że Mevo wróciło i nie mogą już sobie parkować w miejscach gdzie jest stacja.
Już pierwszego dnia na ulicach można było zauważyć użytkowników, którzy korzystali z roweru w niewłaściwy sposób np. wioząc w koszyku na kierownicy innego pasażera. Operator uczula i apeluje, by tego nie robić, przypominając jednocześnie, że koszyki służą do przewozu lekkiej torby czy plecaka (do 10 kg).

Miejsca

Opinie (455) ponad 20 zablokowanych

  • Nie bądźcie egoistami

    Wszystko fajnie, ale ludzie zacznijcie oddawać te rowery, bo nie da się ich wypożyczyć, chociaż stoi ich z 5 to są niewidoczne. Nie jest to fajne, mam nadzieję ze coś z tym zrobią. Na przykład niech się same odłączają o użytkownika po 5 minutach postoju. Niestety jednak nasz naród to egoiści, którzy nie myślą o innych i trzeba stawiać granice.

    • 0 0

  • Nie najgorzej

    Elektryczna wersja ewidentnie przebija poprzednika. Łatwo się prowadzi, nie czuć wagi. Na czwartym stopniu wspomagania rower sam się rwie do jazdy po płaskim, co może jednak być problemem i powodem kolizji dla niewprawionych użytkowników.

    Rower tradycyjny przeciwnie, jest mierny i poniżej oczekiwań. Miał być miła alternatywa dla tych, którzy nie chcą pomocy od silnika. Niestety rower pomimo siedmiu biegów, jadąc po płaskim i sporych staraniach, nie rozpędza się nawet do 20 km/h. Wymijaj go nie tylko szosowe rowery czy inni 'sportowcy' ale i mewo elektryczne z ograniczeniem 25 km/h zostawia go w tyle w mgnieniu oka.
    Z drugiej strony może jest to spowodowane słabo działającymi hamulcami, które nie dałyby rady zatrzymać rozpędzonego roweru.
    Zdziwił mnie fakt, że w rowerach elektrycznych hamulce działają dobrze , a nawet bardzo dobrze, jednak w tradycyjnych rowerach już nie ma takiej skuteczności. Szczerze mówiąc jak w zwykłych v-breakach tak rower by hamował, to odrazu bym klocki wymieniał...

    • 0 0

  • Słabe wspomaganie

    Dziś jechałem elektrykiem i nie było żadnego wspomagania. Drugi troszkę lepiej, ale też słabo. Jechałem też zwykłym rowerem i ten chyba najlepiej się poruszał. Przedwczoraj podjechałem Cienistą bez dużego wysiłku elektrykiem, dziś z bardzo dużym. Różne poziomy wspomagania.

    • 0 0

  • Słaby rower

    Ciezki i kiepski wpomaganie, rozczarowanie

    • 0 0

  • Mevo wrażenia z pierwszej jazdy

    Koleś na kanale YT Ride With Me to dobrze podsumował i mam podobne odczucia

    • 0 0

  • Za ciężki

    Ogólnie dobry. Musiałam raz go pchać pod stromą górkę , był tak ciężki że ledwo dałam radę.Powinien mniej ważyć.

    • 1 0

  • Męczarnia

    Wypozyczenie i dzialanie aplikacji bardzo sprawne.

    Niestety jazda tym rowerem (elektryk) to męka straszliwa.

    Poczatkowo myslałem ze jest nie naladowany ale poziom baterii pokazywal 98%.... a jazda to istna męka, szczególnie nawet pod niewielkie wzniesienie.

    Po przesiadce na wlasny analigowy rower poczulem ulge.

    • 1 0

  • Co w rower nie dziala silnik nie zalacza sie

    Dno

    • 0 0

  • Pod górkę (2)

    Gdynia... Małokacka, Kielecka, Witominska, Działki Leśne, Wielkopolska, Kwiatkowskiego, Górna część Grabówka i Leszczynek...jeżeli faktycznie te rowery słabiej wspomagają od Mevo1 pod te górki to jest to wielki problem. Pamiętam na tamtych rowerach czasem było ciężej podjechać niż na rowerze tradycyjnym. Jeszcze nie jechałem ale już się trochę obawiam.

    • 10 3

    • Górki Gdynia

      Ważę dobrą 100 i jechałem Gdynia centrum kierunek Pogórze przez Kwiatkowskiego a potem bardziej stromo podjazd Sucharskiego po płaskim około 23km na godzinę podjazd pod górkę 13 14km/h wspomaganie wystarczyło nawet się nie zmęczyłem a na klasyku już byłbym zlany potem i mega zmęczony na starcie bateria była 96 po zakończeniu 82 mi przeszkadza dosyć płytki koszyk kawałek gumy do zapięcia by się przydał bo miałem obawy, że plecak wypadnie a na ramie jest instrukcja co zrobić z zapięciem ale po co czytać pismo obrazkowe lepiej uwagę pisać

      • 0 0

    • Najpierw się przejedź, potem wypowiadaj. Będziesz czuł różnicę wspomagania zależnie od prędkości. Poniżej 20km/h będzie mocno ciągnęło do góry. Ale jak przekroczysz, będzie trudniej.

      • 2 3

  • Rezerwacja!! (1)

    Jestem w szoku czytając te opinie- dla mnie wspomaganie jest aż za duże,chętnie jeździłabym na mniejszym jakby była taka opcja ;) rower jest bardzo ciężki,ale da się do tego przyzwyczaić.Największym minusem jest brak opcji rezerwacjispacerujesz 1,5 km po jedyny dostępny rower w okolicy a potem widzisz jak ktoś wychodzi z bloku i wypożycza będąc go 2 metry przed Tobą xd jeśli ma to usprawnić dojazdy do pracy,a nie być tylko rozrywką to opcja rezerwacji powinna wrócić.

    • 0 0

    • Mi działała opcja rezerwacji ;)

      Ale nie była wyraźnie widoczna w aplikacji :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum