• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 mln zł dotacji na modernizację szlaków w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym

Krzysztof Kochanowicz
7 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szlak Rowerowy R64 zostanie zlikwidowany
Obecny, główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego skierowany jest przede wszystkim do miłośników kolarstwa górskiego. Mało tu odcinków, którymi moglibyśmy poruszać się rowerami trekkingowymi. Obecny, główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego skierowany jest przede wszystkim do miłośników kolarstwa górskiego. Mało tu odcinków, którymi moglibyśmy poruszać się rowerami trekkingowymi.

5 mln zł dofinansowania otrzymało Trójmiasto na modernizację i rozwój szlaków turystycznych przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami. Wszystkie prace, które będą prowadzone do 2020 roku włącznie, pochłoną prawie 13 mln zł.



Rozwój szlaków turystycznych w TPK to wspólny projekt Gdańska, Gdyni i Sopotu. Koszty realizacji inwestycji będą ponoszone przez każdego partnera projektu samodzielnie, w odniesieniu do szlaków biegnących przez jego terytorium. Celem inwestycji jest modernizacja istniejących nawierzchni ciągów rekreacyjnych oraz wykonanie oznakowania tych tras.

Planowane są:

  • utwardzenie nawierzchni przez zastosowanie nawierzchni szutrowej lub bitumicznej, cząstkowy remont istniejących nawierzchni bitumicznych, będących w złym stanie technicznym,
  • wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu,
  • wzmocnienie podbudowy części dróg leśnych na szlaku, które wykorzystywane są przez pojazdy wykorzystywane do prowadzenia gospodarki leśnej.


Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2018-2020. Całkowita wartość projektu partnerskiego wynosi 12 768 766 zł. Maksymalne dofinansowanie dla projektu to 5 mln zł, a maksymalny poziom dofinansowania projektu ze środków EFRR wynosi 55 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Wartość projektu dla części gdańskiej szlaku turystycznego to około 7,43 mln zł.
  • Główny szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, który będzie modernizowany.
  • Gdański odcinek szlaku turystycznego przez TPK.

Obecny przebieg głównej osi szlaku i nasze uwagi:

Zaprojektowany przed laty główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego to trasa liniowa wytyczona w obu kierunkach między Gdańskiem, Sopotem a Gdynią. Opcjonalnie trzymając się oznakowania szlaku można kontynuować nim wycieczkę aż do Wejherowa. Szlak został oznakowany kolorem niebieskim w większości w postaci malowanej na drzewach i słupach. Miejscami, np. w okolicy Chwarzna, oznakowanie zostało uzupełnione znakami metalowymi, które ułatwiają przejazd przez ruchliwą dwupasmówkę - ul. Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni. Szkoda jednak, że podobne znaki nie występują przy przelotach przez inne dzielnice i osiedla Trójmiasta, które szlak przecina.

Obecna oś rowerowego szlaku Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego niestety nie spełnia swojej idei, jako głównego szlaku komunikacyjnego przez tereny leśne. W dużej mierze szlak kluczy zakamarkami, do których swobodnie można byłoby wytyczyć tzw. szlaki łącznikowe. W wielu miejscach do pokonania mamy niezbyt przyjazne rowerzystom dukty leśne, które bardziej nadają się dla turystyki pieszej bądź konnej.

Jeśli chcielibyśmy zachować ideę tego szlaku jako głównej osi wiodącej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, należałoby wytyczyć go znacznie bardziej dogodnymi drogami i duktami leśnymi, o mniejszym nachyleniu terenu. To ma być produkt skierowany do rodzinnej turystyki rowerowej, a nie jak obecnie do miłośników MTB!

>>> Dokładny opis i przebieg szlaku rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy

Obecny przebieg głównego szlaku rowerowego Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego bardziej kluczy wśród ciekawostek krajoznawczych lasu niż umożliwia dogodny przejazd między dzielnicami i osiedlami Trójmiasta. Obecny przebieg głównego szlaku rowerowego Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego bardziej kluczy wśród ciekawostek krajoznawczych lasu niż umożliwia dogodny przejazd między dzielnicami i osiedlami Trójmiasta.


Rowerowe szlaki łącznikowe Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego:

1. Szlak z Gdyni Witomina do Chyloni
2. Szlak z Gdyni Chwarzna do Dąbrowy
3. Szlak z Gdyni Głównej do Chwarzna
4. Szlaki w okolicy Leśniczówki Gołębiewo
5. Szlaki z Gdańska Oliwy do Złotej Karczmy
6. Szlak z Gdańska Osowy do Gdyni Fikakowa
7. Szlak z Gdańska Osowy do Źródła Marii


Przeczytaj także o szlakach rowerowych przyjaznych rowerzystom.

Opinie (81) 2 zablokowane

  • Fizyka jądrowa

    Takie to mamy czasy, że rowerzyści mówią nam - pieszym, co dla nas ma być lepsze. Zabrali się nawet za ulepszanie tego co dla konnych. Czyżbyśmy przeoczyli w Trójmieście jakiegoś wuja Kim'a, który na wszystkim się zna?

    • 0 8

  • mydlenie oczu, chodzi o zrobienie dróg leśnych dla nadleśnictw! (2)

    Zróbcie jakieś prawdziwe trawersy a nie będzie lać asfalt w lesie!

    Cytując:
    "Mało tu odcinków, którymi moglibyśmy poruszać się rowerami trekkingowymi."
    Chyba ktoś nigdy rowerem nie wjeżdżał do lasu.

    • 74 8

    • true, na zjeździe (ziemnym) z Matemblewa ludzie na przełajówkach jeżdżą i raczej nie mają problemów (1)

      chyba, że tuż po zrywce, kiedy błoto jest po piasty

      • 2 2

      • obecnie jest w takim stanie że to raczej nie możliwe

        • 2 0

  • dewastacja lasu ! (1)

    korzystanie z lasu powinno odbywać się bez jakiejkolwiek ingerencji w jego naturalne ukształtowanie (nawet jeżeli drogi zostały rozjeżdżone przez "leśników" to nie można kłaść ubitych szutrów czy tez nawierzchni bitumicznej)

    • 22 6

    • acha.... ale ze słowaka i spacerowej rozumiem że nie korzystasz?

      • 0 4

  • kochan.owicz!

    dlaczego nie protestujesz????

    • 2 4

  • (4)

    Dużo jeżdżę po lasach Parku Krajobrazowego i w większości tras nie trzeba poprawiać ,a tam gdzie jest rozjeżdżone przez leśników to oni powinni naprawić i nie trzeba na to milionów
    Ogólie po górkach jeździ mało rowerzystów i wątpię żeby ci co nie jeżdzą teraz nagle zmienili trasy.Przejadą się może raz i dadzą spokój

    • 44 5

    • (2)

      Jak by była porządna trasa to by jeździli, a nie że trochę popada traktor (leśniczych) przejedzie i trasa już nieprzejezdna.

      Jak nie wiesz o czym pisze polecam teraz przejechać trasę z Oliwy do Matarni, pomimo że jest tam asfalt przejazd raczej tylko dla "zaprawionych w boju".

      • 6 4

      • (1)

        Tam właśnie powinni te dziury w asfalcie naprawić leśnicy.Jeździłem tamtędy zanim były tak wielkie ubytki w asfalcie i przeszkadzały tylko miejsca gdzie pod asfaltem były korzenie

        • 2 1

        • dziury to nie problem. problemem jest syf jaki naniesli. teraz sie przejedz, a nie w lato

          • 2 0

    • bo je4stes człowiekeim słabej wiary

      • 2 3

  • Dla biegaczy (1)

    Utwardzą szutrem i znowu kopytka będą wymiękać, jak 3 lata temu.

    • 3 3

    • tobie już główka wymiękła

      parę lat temu

      • 0 4

  • babcia na rowerku

    Jako 60-letnia, lecz wciaz jeszcze sprawna babunia z Brodwina, lubie sobie w lecie pojechac lasem na rowerku do zrodla Marii w Wielkim Kacku. Przez las jedzie sie OK. Pozniej wyjezdza sie z lasu, jedzie sie wzdluz torow kaszubskiej bany, przejezdza sie swiezo wyremontowanym tunelem ... i zaczynaja sie schody. Sciezka po drugiej stronie wzdluz torow jest bardzo waska i niestabilna, ze az nie da rady isc, a co dopiero krecic pedalami. Przydaloby sie cos z tym zrobic. Druga sprawa : od zrodla Marii w las prowadzi piekna, wyasfaltowana droga do zbudowanych w lesie willi. Tylko ze kiedy tamtedy sie jedzie, zaraz wyskakuje jakis facio (niby straznik) i przegania. Czy to prawda, ze ta droga jest prywatna ? I ze rowerzystom wstep wzbroniony ?

    • 5 2

  • Po co na drogi?

    Zgadzam się z wszystkimi oponentami .
    Lepiej te pieniądze rozdać potrzebującym na extra w tym roku 13tą 500+ . Na gwiazdkę, jak w dobrej firmie taka premia.

    • 6 1

  • 3 mln na drogi, 2 mln dla siebie.

    jedna z najcudowniejszych, jesli nie najcudowniejsza rzecz w trojmiescie powoli niszczą. Banda durni*w. Zostawcie ten las dzikim, jezdze tam czasem rowerem MTB i trasy sa idealne, po co je poszerzac i wyrownywac? Jak ktos chce zakosztowac lasu to powinien go zakosztowac w takiej dzikiej formie jak na tych niewyrownanych sciezkach, a nie rozjechanych przez walec, utwardzonych nawierzchniach. Powinniśmy to zablokować. Dramat i niedowierzanie.

    • 14 4

  • To dopiero jest wałek! (3)

    Nie dość że leśnicy ograbiają nas z lasów wycinając na potęgę, to teraz dostają dofinansowanie na drogi które sami zniszczyli. Pewnie wygrają przetarg firmy które do tej pory wycinały drzewa i rozjezdzaly drogi które powinni odbudować w ramach naprawy.

    • 109 16

    • układ : zyjemy w państwie prawa

      • 2 1

    • (1)

      dokładnie tak to.lesnicy są najgorszym niszczycielem lasów. kradną drewno i niszczą ścieżki .wystarczy ich usunąć a te 13 milionów na szpitale przeznaczyć i lasy będą ok bo to co teraz oni robią i jak niższa drogi leśne swoimi buldozerami to jest straszne

      • 18 5

      • a to

        Bandyci

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum