• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku zmieniają kolor na stałe

Joanna Skutkiewicz
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia. Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia.

Drogi rowerowe w Gdańsku na stałe zmieniają kolor. Nie będą już budowane drogi dla rowerów w kolorze czerwonym, do których wielu z nas było przyzwyczajonych. Miasto podjęło decyzję o stosowaniu mas bitumicznych w kolorze naturalnym, czyli czarnym. Jest to podyktowane kwestiami technicznymi i finansowymi.



Który kolor dróg rowerowych bardziej Ci odpowiada?

Na zagadnienie zwrócił uwagę nasz Czytelnik, pan Patryk.

- Osobiście jestem zawiedziony - napisał nam pan Patryk. - Uważam, że inny kolor gwarantował bezpieczeństwo - rzucał się w oczy kierowcom, był czytelny - szczególnie tam, gdzie chodniki i trakty pieszo-rowerowe są z asfaltu - i przede wszystkim zwyczajnie ładniejszy.

Miasto: drogi rowerowe nie będą już czerwone



Urząd Miejski w Gdańsku potwierdza, że zmiana koloru nawierzchni dróg rowerowych w mieście jest zmianą na stałe. Decyzja zapadła na podstawie wieloletnich obserwacji dotychczasowo stosowanych rozwiązań.

- Drogi rowerowe o nawierzchni asfaltowej budowane są w Gdańsku już od 20 lat - zaznacza Joanna BieganowskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - W okresie tym stosowane były masy bitumiczne zarówno w kolorze naturalnym (czarne), jak i barwione na kolor czerwony. Eksploatacja różnych typów nawierzchni przez taki okres czasu dała możliwość poznania zarówno zalet, jak i wad jednego i drugiego rozwiązania.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Trwałość, cena i bezpieczeństwo



- Masy barwione na czerwono są mniej trwałe, co wynika z ich mniejszej elastyczności i mniejszej odporności na erozję i spękania - mówi Joanna Bieganowska. - Cechy te uwarunkowane są bezpośrednio procesem technologicznym, w którym uzyskuje się zabarwienie czerwone. Otóż kolor czerwony uzyskiwany jest poprzez dodanie sproszkowanego czerwonego barwnika do masy w kolorze naturalnym. To przyczynia się do osłabienia naturalnych właściwości mas bitumicznych. Masa w kolorze czerwonym nie jest powszechnie dostępna w małych ilościach. To utrudnia bieżące utrzymanie dróg rowerowych, łatanie ubytków po awariach czy wykonywanie niewielkich zakresów inwestycji.
Przedstawiciele miasta zaznaczają również, że czerwona nawierzchnia wygląda ładniej tylko na początku, zaraz po położeniu. Gdy jest zakurzona i zabrudzona, różnica praktycznie zanika. Zasadnym wobec tego wydaje się wzięcie pod uwagę kryterium ceny jednego i drugiego rozwiązania.

- Masa w kolorze czerwonym jest droższa - dodaje Bieganowska. - Po pewnym okresie użytkowania, w wyniku zabrudzenia oraz oddziaływania czynników atmosferycznych, kolory stają się mniej intensywne i różnica pomiędzy nawierzchniami w kolorze naturalnym i czerwonym coraz bardziej się zaciera.

Hucisko-Forum: 1 mln zł za 200m drogi rowerowej



Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu. Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu.

Nie barwa, ale oznakowanie



Zdaniem gdańskiego magistratu, samo zastosowanie barwy czerwonej na drodze rowerowej nie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa rowerzystów, a Gdańsk stosuje w tym celu inne, pewniejsze rozwiązania.

- Największy wpływ na podniesienie bezpieczeństwa użytkowników dróg rowerowych ma prawidłowa budowa i oznakowywanie przejazdów rowerowych, czyli miejsc, gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodów - odpowiada Joanna Bieganowska. - W Gdańsku na skrzyżowaniach z ulicami niższych kategorii stosowane są w rozwiązania zapewniające ciągłość zarówno drogi rowerowej, jak i chodnika, a na skrzyżowaniach osygnalizowanych przejazdy rowerowe malowane są na czerwono przeznaczoną do tego masą chemoutwardzalną.

Miejsca

Opinie (186) 6 zablokowanych

  • Gdańszczanin (2)

    Kilka lat temu to czerwony kolor miał być bezpieczniejszy i tak było. Sam to wiem bo często jeżdżę rowerem ale jakiś i**ota co na rowerze nigdy nie jeździł wie lepiej. Idioci rządzą Gdanskiem... Niestety

    • 9 4

    • Kiedy przyjdzie Ci płacić za wykonanie takich dróg to zrozumiesz

      chyba, że chcesz wyższych podatków

      • 1 1

    • sam kolor sprawia że są bezpieczniejsze?

      co za bzdury

      • 2 1

  • majster

    Toć, to siok, teraz będą łazić po nich, bzdurna decyzja, zaoszczędzona kasa pójdzie na chirurgię urazową.

    • 4 3

  • Urzędnicy ich pomysły oraz argumenty.

    Nobel to mało.

    • 6 1

  • "Masy barwione na czerwono są mniej trwałe"

    To może przestańcie wysyłać ciągniki, żeby je odśnieżać i zacznijcie zwalczać kierowców, którzy na nich parkują?

    • 9 1

  • (1)

    Ci faceci w rajtuzach na swoich 2 kołowych rumakach są wstrętni jadą jakby polowali na ludzi zero wyobraźni chyba dlatego ze maja ściśnięte j.a

    • 2 12

    • Już? Lepiej? To teraz weź się do pracy frustracie.

      • 4 0

  • Droga rowerowa na Przymorzu (3)

    Droga rowerowa wzdłuż Obr. Wybrzeża (do Dabrowszczakow) to wywalone w pis-du pieniądze, bo chyba powstanie na tym odcinku druga nitka? A kolor nie jest ważny, tylko brak myślenia

    • 1 2

    • no jest w takim standardzie że wszyscy jadą chodnikiem po drugiej stronie bo szeroko, prosto i bezpiecznie

      no ale na pewno urzędnik zachwycony bo do statystyk dopisze sobie.

      • 0 2

    • jak druga nitka czego? (1)

      • 0 1

      • jest za wąska i zbyt kręta na dwukierunkową trasę!

        • 1 0

  • Można zawsze zastosować rozwiązanie kompromisowe - czerwone tam gdzie krzyżują się z drogami dla samochodów a czarne gdzie indziej.

    • 3 1

  • (1)

    I dobrze, tam gdzie jest farba czerwona na asfalcie robi się to zabójczo śliskie w czasie deszczu. A tam gdzie jest czerwona nawierzchnia bitumiczna czuć wyraźnie większe opory toczenia niż na normalnym czarnym asfalcie a nie przekłada się to na przyczepność jak trzeba coś ominąć czy ostrzej zahamować.

    • 1 4

    • Jakość

      Wszędzie powinni tego typu drogi rowerowe wylewać. Konkretne. Przykład pas techniczny po wale do Pruszcza, który niby za drogę rowerową ma służyć. Już jest na całym odcinku tak nierówny, że niedługo kostka będzie wypadać.

      • 0 1

  • Holandia (2)

    Jak się na czymś urzędnicy nie znają to niech zapytają urzedników z Niderlanów jak poradzili sobie z wyzwaniem jakim jest połączenie barwnika z nawierzchnią. Tam problemu nie widać. "Zakurzonych" ścieżek też nie mają.
    Chodzi tylko o pieniądze.

    • 9 1

    • nie oczekuj od niekompetentnego urzędnika rozumowania ,on jest bezkarny i nic nie musi

      • 1 1

    • Pewnie dużo większy zarobek będzie z czarnych to tańsze a cena wykonania będzie zbliżona. Ścieżki muszą być czerwone aby były

      Pewnie dużo większy zarobek będzie z czarnych to tańsze a cena wykonania będzie zbliżona. Ścieżki muszą być czerwone aby były dobrze widoczne co to jest.

      • 1 0

  • Nie ma znaczenia (9)

    Rowerzyści i tak jeżdżą jak im pasuje - trochę chodnikiem, trochę ścieżką rowerową, trochę jezdnią, a nawet środkiem jezdni po liniach oddzielających pasy. Generalnie jeżdżą po tym gdzie im wygodnie i akurat jest "zielone".

    • 8 11

    • Przyznaj się: i to cię właśnie boli (1)

      Że oni jadą, a ty musisz stać

      • 4 2

      • A mnie boli,

        że oni jadą po chodniku, a ja - pieszy - muszę się skradać wzdłuż budynków, lub deptać trawniki, żeby nie wchodzić im w drogę. Totalni egoiści i analfabeci

        • 3 1

    • ty z kolei jeździsz tak żeby było ci niewygodnie? no ciekawe? (6)

      jak byś znał przepisy to wiedziałbyś że prawie zawsze taka jazda jest legalna.
      rowerofobie można leczyć.

      • 2 4

      • "prawie zawsze jest legalna" (3)

        i to najlepiej podsumowuje twoją jazdę i wiedzę. Nie zjeżdżam autem na chodniki, ani nie jadę przeciwległym pasem pod prąd, by ominąć korek, bo mi tak wygodnie, tylko jeżdże zgodnie z przepisami i bezpiecznie, a wygodę stawiam na dalszym planie, ale co ty możesz o tym wiedzieć, wymuszając i wpychając się gdzie się da, bo królowi na rowerze musi być wygodnie, reszta niech się dostosuje

        • 6 3

        • (2)

          jest przepis zakazujący omijania stojących pojazdów lewym pasem? nie ma!
          jesteś zwykłym frustratem. psem ogrodnika. sam nie możesz innemu nie dasz.

          • 2 4

          • Zgoda, ale (1)

            jest przepis zakazujący rowerzystom poruszania się po chodniku. Oczywiście są wyjątki... Jednak konia z rzędem każdemu rowerzyście, który zna ten przepis.Ja jeszcze takiego nie spotkałam

            • 2 2

            • w gdańsku większość chodników jest dopuszczona do ruchu rowerowego!

              Mało tego
              98% infrastruktury rowerowej to u nas chodniki pod różnymi postaciami także o jakim zakazie ty piszesz.

              • 1 2

      • prawie - (1)

        robi wielką różnicę. Przeważnie taka jazda (po chodniku) jest niedozwolona, ale cóż ... z czytaniem ze zrozumieniem ludzie mają ogromne problemy (zwłaszcza rowerzyści)

        • 2 1

        • jazda spalinowym pojazdem jest tym bardziej niedozwolona, a jak jest wszyscy wiedzą.

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum