• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku zmieniają kolor na stałe

Joanna Skutkiewicz
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia. Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia.

Drogi rowerowe w Gdańsku na stałe zmieniają kolor. Nie będą już budowane drogi dla rowerów w kolorze czerwonym, do których wielu z nas było przyzwyczajonych. Miasto podjęło decyzję o stosowaniu mas bitumicznych w kolorze naturalnym, czyli czarnym. Jest to podyktowane kwestiami technicznymi i finansowymi.



Który kolor dróg rowerowych bardziej Ci odpowiada?

Na zagadnienie zwrócił uwagę nasz Czytelnik, pan Patryk.

- Osobiście jestem zawiedziony - napisał nam pan Patryk. - Uważam, że inny kolor gwarantował bezpieczeństwo - rzucał się w oczy kierowcom, był czytelny - szczególnie tam, gdzie chodniki i trakty pieszo-rowerowe są z asfaltu - i przede wszystkim zwyczajnie ładniejszy.

Miasto: drogi rowerowe nie będą już czerwone



Urząd Miejski w Gdańsku potwierdza, że zmiana koloru nawierzchni dróg rowerowych w mieście jest zmianą na stałe. Decyzja zapadła na podstawie wieloletnich obserwacji dotychczasowo stosowanych rozwiązań.

- Drogi rowerowe o nawierzchni asfaltowej budowane są w Gdańsku już od 20 lat - zaznacza Joanna BieganowskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - W okresie tym stosowane były masy bitumiczne zarówno w kolorze naturalnym (czarne), jak i barwione na kolor czerwony. Eksploatacja różnych typów nawierzchni przez taki okres czasu dała możliwość poznania zarówno zalet, jak i wad jednego i drugiego rozwiązania.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Trwałość, cena i bezpieczeństwo



- Masy barwione na czerwono są mniej trwałe, co wynika z ich mniejszej elastyczności i mniejszej odporności na erozję i spękania - mówi Joanna Bieganowska. - Cechy te uwarunkowane są bezpośrednio procesem technologicznym, w którym uzyskuje się zabarwienie czerwone. Otóż kolor czerwony uzyskiwany jest poprzez dodanie sproszkowanego czerwonego barwnika do masy w kolorze naturalnym. To przyczynia się do osłabienia naturalnych właściwości mas bitumicznych. Masa w kolorze czerwonym nie jest powszechnie dostępna w małych ilościach. To utrudnia bieżące utrzymanie dróg rowerowych, łatanie ubytków po awariach czy wykonywanie niewielkich zakresów inwestycji.
Przedstawiciele miasta zaznaczają również, że czerwona nawierzchnia wygląda ładniej tylko na początku, zaraz po położeniu. Gdy jest zakurzona i zabrudzona, różnica praktycznie zanika. Zasadnym wobec tego wydaje się wzięcie pod uwagę kryterium ceny jednego i drugiego rozwiązania.

- Masa w kolorze czerwonym jest droższa - dodaje Bieganowska. - Po pewnym okresie użytkowania, w wyniku zabrudzenia oraz oddziaływania czynników atmosferycznych, kolory stają się mniej intensywne i różnica pomiędzy nawierzchniami w kolorze naturalnym i czerwonym coraz bardziej się zaciera.

Hucisko-Forum: 1 mln zł za 200m drogi rowerowej



Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu. Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu.

Nie barwa, ale oznakowanie



Zdaniem gdańskiego magistratu, samo zastosowanie barwy czerwonej na drodze rowerowej nie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa rowerzystów, a Gdańsk stosuje w tym celu inne, pewniejsze rozwiązania.

- Największy wpływ na podniesienie bezpieczeństwa użytkowników dróg rowerowych ma prawidłowa budowa i oznakowywanie przejazdów rowerowych, czyli miejsc, gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodów - odpowiada Joanna Bieganowska. - W Gdańsku na skrzyżowaniach z ulicami niższych kategorii stosowane są w rozwiązania zapewniające ciągłość zarówno drogi rowerowej, jak i chodnika, a na skrzyżowaniach osygnalizowanych przejazdy rowerowe malowane są na czerwono przeznaczoną do tego masą chemoutwardzalną.

Miejsca

Opinie (186) 6 zablokowanych

  • To chociaż niech wymalują na nich jakieś oznaczenia - żółte pasy czy czerwone czy coś.

    • 1 1

  • Na Marymarki Polskiej droga rowerowa jest tak zryta, ze boje sie tam jezdzic

    • 2 1

  • Wiaty przystankowe tez juz są czarne a byly zawsze zielone.to moze i niebo pomalujcie na czarno! id... z u.m

    • 2 1

  • Kolor czarny to kolor zaloby,szatanistow.a gdanskiem zadza wlasnie masoni czyli pomocnicy diabla na ziemi

    • 1 4

  • Wstrętny smutny czarny kolor

    Powinny być czerwone, od razu wiadomo, że to ścieżka rowerowa zarówno dla rowerzystów i pieszych. Czarne ścieżki są smutne i takie będzie miasto, szare bez wyrazu.

    • 1 1

  • nareszcie mocniejszy asfalt i tańszy

    • 1 0

  • (1)

    "Szefowa Norweskiego Instytutu Zdrowia FHI Camilla Stoltenberg siostra szefa NATO Jensa Stoltenberga rekordowa liczba infekcji u zaszczepionych będzie rosła wraz z liczbą zaszczepionych"

    • 2 4

    • Czego w tym zdaniu nie rozumiesz?

      • 0 1

  • To raczej daltonizm u władz miasta

    Wszyscy się przyzwyczaili więc czas na ruch pozorowany pod tytułem "patrzcie coś robię". Bo miasto mało co robi. Nie widziałem drogi rowerowej, która by tak wyblakła by wyglądała na czarną. Za to często widzę dziurawe. Władze miasta nie tylko nie widzą kolorów, ale także dziur w drogach, źle położonych chodników, płonących zabytków i wycinanych starodrzewów. Idźcie "do tego od oczu", albo lepie "czem prędzej się oddalcie" od tego miasta.

    • 2 2

  • To ulica Ranuńska a nie żaden ciąg

    Na pierwszym zdjęciu jest ulica Raduńska a nie żaden ciąg pieszo-rowerowy.
    Proszę sprawdzić znaki i nie wprowadzać ludzi w błąd bo może się to skończyć wypadkiem.

    Ludzie mogą tam chodzić bo obok ulicy nie ma chodnika ani pobocza ale muszą się poruszać blisko lewej krawędzi i ustępować pierwszeństwa samochodom (co na tak wąskiej drodze oznacza zejście z drogi gdy jedzie ciężarówka).

    Rowerzyści mogą tam jeździć jak po każdej ulicy gdzie nie ma zakazu jazdy rowerem - uwaga oni też mają pierwszeństwo przed pieszymi (na drodze pieszo - rowerowej to piesi mieli by pierwszeństwo).

    Tam obowiązuje prędkość 50km/h więc lepiej aby pieszy był świadom tego, że idzie po ulicy i był czujny - bo przy takich prędkościach nie będzie miał wiele czasu na zejście z drogi.

    • 1 1

  • A za kilka lat zadecydują , że jednak będą zielone

    I robota od nowa. Tylko biedny turysta gubi się i nie wie czy to jeszcze ścieżka czy już nie

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum