• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku zmieniają kolor na stałe

Joanna Skutkiewicz
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia. Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia.

Drogi rowerowe w Gdańsku na stałe zmieniają kolor. Nie będą już budowane drogi dla rowerów w kolorze czerwonym, do których wielu z nas było przyzwyczajonych. Miasto podjęło decyzję o stosowaniu mas bitumicznych w kolorze naturalnym, czyli czarnym. Jest to podyktowane kwestiami technicznymi i finansowymi.



Który kolor dróg rowerowych bardziej Ci odpowiada?

Na zagadnienie zwrócił uwagę nasz Czytelnik, pan Patryk.

- Osobiście jestem zawiedziony - napisał nam pan Patryk. - Uważam, że inny kolor gwarantował bezpieczeństwo - rzucał się w oczy kierowcom, był czytelny - szczególnie tam, gdzie chodniki i trakty pieszo-rowerowe są z asfaltu - i przede wszystkim zwyczajnie ładniejszy.

Miasto: drogi rowerowe nie będą już czerwone



Urząd Miejski w Gdańsku potwierdza, że zmiana koloru nawierzchni dróg rowerowych w mieście jest zmianą na stałe. Decyzja zapadła na podstawie wieloletnich obserwacji dotychczasowo stosowanych rozwiązań.

- Drogi rowerowe o nawierzchni asfaltowej budowane są w Gdańsku już od 20 lat - zaznacza Joanna BieganowskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - W okresie tym stosowane były masy bitumiczne zarówno w kolorze naturalnym (czarne), jak i barwione na kolor czerwony. Eksploatacja różnych typów nawierzchni przez taki okres czasu dała możliwość poznania zarówno zalet, jak i wad jednego i drugiego rozwiązania.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Trwałość, cena i bezpieczeństwo



- Masy barwione na czerwono są mniej trwałe, co wynika z ich mniejszej elastyczności i mniejszej odporności na erozję i spękania - mówi Joanna Bieganowska. - Cechy te uwarunkowane są bezpośrednio procesem technologicznym, w którym uzyskuje się zabarwienie czerwone. Otóż kolor czerwony uzyskiwany jest poprzez dodanie sproszkowanego czerwonego barwnika do masy w kolorze naturalnym. To przyczynia się do osłabienia naturalnych właściwości mas bitumicznych. Masa w kolorze czerwonym nie jest powszechnie dostępna w małych ilościach. To utrudnia bieżące utrzymanie dróg rowerowych, łatanie ubytków po awariach czy wykonywanie niewielkich zakresów inwestycji.
Przedstawiciele miasta zaznaczają również, że czerwona nawierzchnia wygląda ładniej tylko na początku, zaraz po położeniu. Gdy jest zakurzona i zabrudzona, różnica praktycznie zanika. Zasadnym wobec tego wydaje się wzięcie pod uwagę kryterium ceny jednego i drugiego rozwiązania.

- Masa w kolorze czerwonym jest droższa - dodaje Bieganowska. - Po pewnym okresie użytkowania, w wyniku zabrudzenia oraz oddziaływania czynników atmosferycznych, kolory stają się mniej intensywne i różnica pomiędzy nawierzchniami w kolorze naturalnym i czerwonym coraz bardziej się zaciera.

Hucisko-Forum: 1 mln zł za 200m drogi rowerowej



Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu. Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu.

Nie barwa, ale oznakowanie



Zdaniem gdańskiego magistratu, samo zastosowanie barwy czerwonej na drodze rowerowej nie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa rowerzystów, a Gdańsk stosuje w tym celu inne, pewniejsze rozwiązania.

- Największy wpływ na podniesienie bezpieczeństwa użytkowników dróg rowerowych ma prawidłowa budowa i oznakowywanie przejazdów rowerowych, czyli miejsc, gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodów - odpowiada Joanna Bieganowska. - W Gdańsku na skrzyżowaniach z ulicami niższych kategorii stosowane są w rozwiązania zapewniające ciągłość zarówno drogi rowerowej, jak i chodnika, a na skrzyżowaniach osygnalizowanych przejazdy rowerowe malowane są na czerwono przeznaczoną do tego masą chemoutwardzalną.

Miejsca

Opinie (186) 6 zablokowanych

  • tak jak w Kopenhadze (1)

    • 4 3

    • niech się Kopenhaga od nas uczy

      i reszta świata

      • 1 1

  • Gdańszczanin (2)

    Kilka lat temu to czerwony kolor miał być bezpieczniejszy i tak było. Sam to wiem bo często jeżdżę rowerem ale jakiś i**ota co na rowerze nigdy nie jeździł wie lepiej. Idioci rządzą Gdanskiem... Niestety

    • 9 4

    • sam kolor sprawia że są bezpieczniejsze?

      co za bzdury

      • 2 1

    • Kiedy przyjdzie Ci płacić za wykonanie takich dróg to zrozumiesz

      chyba, że chcesz wyższych podatków

      • 1 1

  • Czyli dla kierowców będą niewidoczne (3)

    Oszczędzanie na bezpieczeństwie.W razie kolizji czy wapadku łatwo wygrać sprawę sądową o odszkodowanie . To tak jakby znaki zakazu były monochromatyczne

    • 7 7

    • Ale to są drogi dla rowerów, a nie dla samochodów, kierowcy nie muszą ich widzieć

      • 1 1

    • jak znaki, tramwaje i torowiska? :D

      • 0 1

    • Istnieje coś takiego jak oznakowanie dróg

      jeżeli kierowca tego nie zauważa nie powinien kierować autem

      • 5 3

  • co za różnica jaki kolor. ludzie dajcie spokój.

    • 2 1

  • Ok (1)

    No trudno, co zrobić.

    • 5 4

    • Można zabarwić sokiem z buraków

      • 1 1

  • Zaczęła się bieda i dziadowanie w Gdańsku rządzonym przez Dulkiewicz (1)

    • 10 10

    • To prawda, Polski Ład na swoja cenę

      By rząd mógł finansować biedne gminy Podkarpacia i Podlasia, ktoś musi dać na to pieniądze. A że Gdańsk, Wrocław, Poznań, Warszawa jakoś niezbyt chętnie głosują na PiS, to tym gorzej dla budzetów Gdańska, Wrocławia, Poznania i Warszawy...

      • 4 0

  • Jest mi obojętne jaki bedzie kolor, byle tylko rowerzyści jeździli po ścieżkach a nie po chodnikach, ścieżek w Gdańsku jest mnóstwo a rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach i na dodatek dzwonią żeby zejść im z drogi, że można dostać zawału, tak nie może być

    • 6 3

  • (1)

    I dobrze, tam gdzie jest farba czerwona na asfalcie robi się to zabójczo śliskie w czasie deszczu. A tam gdzie jest czerwona nawierzchnia bitumiczna czuć wyraźnie większe opory toczenia niż na normalnym czarnym asfalcie a nie przekłada się to na przyczepność jak trzeba coś ominąć czy ostrzej zahamować.

    • 1 4

    • Jakość

      Wszędzie powinni tego typu drogi rowerowe wylewać. Konkretne. Przykład pas techniczny po wale do Pruszcza, który niby za drogę rowerową ma służyć. Już jest na całym odcinku tak nierówny, że niedługo kostka będzie wypadać.

      • 0 1

  • Można zawsze zastosować rozwiązanie kompromisowe - czerwone tam gdzie krzyżują się z drogami dla samochodów a czarne gdzie indziej.

    • 3 1

  • (1)

    Ci faceci w rajtuzach na swoich 2 kołowych rumakach są wstrętni jadą jakby polowali na ludzi zero wyobraźni chyba dlatego ze maja ściśnięte j.a

    • 2 12

    • Już? Lepiej? To teraz weź się do pracy frustracie.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum