• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku zmieniają kolor na stałe

Joanna Skutkiewicz
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia. Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia.

Drogi rowerowe w Gdańsku na stałe zmieniają kolor. Nie będą już budowane drogi dla rowerów w kolorze czerwonym, do których wielu z nas było przyzwyczajonych. Miasto podjęło decyzję o stosowaniu mas bitumicznych w kolorze naturalnym, czyli czarnym. Jest to podyktowane kwestiami technicznymi i finansowymi.



Który kolor dróg rowerowych bardziej Ci odpowiada?

Na zagadnienie zwrócił uwagę nasz Czytelnik, pan Patryk.

- Osobiście jestem zawiedziony - napisał nam pan Patryk. - Uważam, że inny kolor gwarantował bezpieczeństwo - rzucał się w oczy kierowcom, był czytelny - szczególnie tam, gdzie chodniki i trakty pieszo-rowerowe są z asfaltu - i przede wszystkim zwyczajnie ładniejszy.

Miasto: drogi rowerowe nie będą już czerwone



Urząd Miejski w Gdańsku potwierdza, że zmiana koloru nawierzchni dróg rowerowych w mieście jest zmianą na stałe. Decyzja zapadła na podstawie wieloletnich obserwacji dotychczasowo stosowanych rozwiązań.

- Drogi rowerowe o nawierzchni asfaltowej budowane są w Gdańsku już od 20 lat - zaznacza Joanna BieganowskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - W okresie tym stosowane były masy bitumiczne zarówno w kolorze naturalnym (czarne), jak i barwione na kolor czerwony. Eksploatacja różnych typów nawierzchni przez taki okres czasu dała możliwość poznania zarówno zalet, jak i wad jednego i drugiego rozwiązania.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Trwałość, cena i bezpieczeństwo



- Masy barwione na czerwono są mniej trwałe, co wynika z ich mniejszej elastyczności i mniejszej odporności na erozję i spękania - mówi Joanna Bieganowska. - Cechy te uwarunkowane są bezpośrednio procesem technologicznym, w którym uzyskuje się zabarwienie czerwone. Otóż kolor czerwony uzyskiwany jest poprzez dodanie sproszkowanego czerwonego barwnika do masy w kolorze naturalnym. To przyczynia się do osłabienia naturalnych właściwości mas bitumicznych. Masa w kolorze czerwonym nie jest powszechnie dostępna w małych ilościach. To utrudnia bieżące utrzymanie dróg rowerowych, łatanie ubytków po awariach czy wykonywanie niewielkich zakresów inwestycji.
Przedstawiciele miasta zaznaczają również, że czerwona nawierzchnia wygląda ładniej tylko na początku, zaraz po położeniu. Gdy jest zakurzona i zabrudzona, różnica praktycznie zanika. Zasadnym wobec tego wydaje się wzięcie pod uwagę kryterium ceny jednego i drugiego rozwiązania.

- Masa w kolorze czerwonym jest droższa - dodaje Bieganowska. - Po pewnym okresie użytkowania, w wyniku zabrudzenia oraz oddziaływania czynników atmosferycznych, kolory stają się mniej intensywne i różnica pomiędzy nawierzchniami w kolorze naturalnym i czerwonym coraz bardziej się zaciera.

Hucisko-Forum: 1 mln zł za 200m drogi rowerowej



Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu. Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu.

Nie barwa, ale oznakowanie



Zdaniem gdańskiego magistratu, samo zastosowanie barwy czerwonej na drodze rowerowej nie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa rowerzystów, a Gdańsk stosuje w tym celu inne, pewniejsze rozwiązania.

- Największy wpływ na podniesienie bezpieczeństwa użytkowników dróg rowerowych ma prawidłowa budowa i oznakowywanie przejazdów rowerowych, czyli miejsc, gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodów - odpowiada Joanna Bieganowska. - W Gdańsku na skrzyżowaniach z ulicami niższych kategorii stosowane są w rozwiązania zapewniające ciągłość zarówno drogi rowerowej, jak i chodnika, a na skrzyżowaniach osygnalizowanych przejazdy rowerowe malowane są na czerwono przeznaczoną do tego masą chemoutwardzalną.

Miejsca

Opinie (186) 6 zablokowanych

  • Jest mi obojętne jaki bedzie kolor, byle tylko rowerzyści jeździli po ścieżkach a nie po chodnikach, ścieżek w Gdańsku jest mnóstwo a rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach i na dodatek dzwonią żeby zejść im z drogi, że można dostać zawału, tak nie może być

    • 6 3

  • Czerwony jest elementem polskiej pstrokacizny (5)

    Z tego co widzę jestem w opozycji do większości komentujących, ale mam wrażenie, że czerwone ścieżki to znowu polska domena. Niekoniecznie pozytywna. W innych krajach, gdzie kultura poruszania się w ruchu zazwyczaj asfalt jest czarny. Wygląda to znacznie lepiej. U nas wiadomo, że cel był taki, żeby dać po oczach i teraz kierowcy oraz piesi sa przyzwyczajeni do tego koloru. Ale niekoniecznie jest to dobry kolor.

    • 22 41

    • w Holandii też są czerwone (1)

      • 4 1

      • bywają czerwone, bywają i czarne. różnie. za to są równe. wysprzątane. nikt na nich nie parkuje samochodów. nie stawia śmietników. nie robi krawężnikow w ich poprzek. nie chodzi tyralierami pieszo, z wózkiem dziecięcym i psem na smyczy. inna qltura

        • 1 1

    • Też uznaję czerwone ścieżki za coś paskudnego i szpecącego polskie miasta, taki kolejny brzydki wymysł jak kostka bauma. Jestem zaskoczony, że jednak jestem w mniejszości w tej kwestii, chociaż trochę rozumiem, że taki kolor mocno już w świadomości się zapisał. Cieszy mnie jednak, że idzie to w kierunku czarnych, szczególnie jeśli ma to poparcie użytkowe i finansowe.

      • 4 3

    • FIL

      Zgadzam się i też nie akceptuje pstrokacizny, czerwonych dróg rowerowych i żółtych barierek !
      O elewacjach nie wspomnę ;)

      • 1 0

    • red

      Zapomniałeś o Holandii

      • 0 1

  • co za różnica jaki kolor. ludzie dajcie spokój.

    • 2 1

  • Jechałem niedawno po naszej najpiękniejszej, nadmorskiej drodze rowerowej pomiędzy Brzeźnem i Jelitkowem (5)

    Na czerwonym asfalcie pojawiły się łaty po naprawach, niestety użyto do tego czarnego asfaltu.
    Wygląda to tragicznie.
    To tak jakby czerwony sweter, naprawiać czarną wełną.
    Szkoda, widać że wszystko można zepsuć.

    • 10 0

    • Ciesz sie ze asfaltem jeszcze rok temu takie dziury łatali kostką !! (4)

      • 1 2

      • Bzdura. (3)

        Na tej trasie, a jeżdżę nią bardzo często, nigdy nic nie było łatane kostką.

        • 1 0

        • napisał "takie" a nie "te" (2)

          niestety nie uczą w szkołach czytania ze zrozumieniem

          • 1 1

          • A przede wszystkim uczą, żeby odpowiadać na temat (1)

            • 1 0

            • tematem jest bzdurna jeremiada estetyczna

              gdy bezpieczeństwo i wygoda są tycio ważniejsze

              • 0 0

  • przy okazji, kiedy zostanie przywrócony normalny ruch przy ul. Piramowicza

    te wasze zmiany to tragedia jest...

    • 3 2

  • kolejnym przykładem bzdurnych zmian - 20 lat trzeba było się przyglądać, żeby stwierdzić, że czarne lepsze :(

    tak samo wprowadzanie tych sygnałów dźwiękowych na przejściach przez tory tramwajowe czy komunikaty "uwaga tramwaj" ok, niech są ale dlaczego muszą się nieść na kilkaset metrów... przecież to jest tworzenie jeszcze większego hałasu w mieście

    • 3 4

  • Czy przy okazji zaczniecie egzekwować od rowerzystów korzystanie z dróg rowerowych? (3)

    • 9 5

    • w 3miescie nie ma dróg rowerowych (2)

      są chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem co najwyżej.

      • 2 2

      • Ale nadal masz obowiązek jazdy nim (1)

        • 2 2

        • tak będę jeździł żeby nie mieć.

          • 1 1

  • Droga rowerowa ze zdjęcia na przymorzu była od poczatku czarna dopiero potem jak ją ukończyli ją zabarwili na czerwono! (1)

    Jeszcże ktos robił zdjecia z zapytaniem dlaczego czarna! Wiec barwiona była dopiero na koniec .I to udowadnia kłamstwa tej urzędniczki !!Bo według niej najpierw barwiona jest masa na czerwono i dopiero wtedy układana .

    • 3 4

    • ostatnia warstwa jest czerwona

      • 1 0

  • Glupia decyzja

    Absolutnie bezmyślna.

    • 7 4

  • Zróbcie coś w końcu ze skrzyżowaniem Matuszewskiego - Jaśkowa Dolina! To jest problem! (2)

    Zasieki, miny, zawijasy, ruch jednokierunkowy, przeniesienie ścieżki na drugą stronę ulicy - cokolwiek...tam prawie żadne auto nie zatrzymuje się na stopie, a rowery zasuwają z góry bez wyobraźni.
    Regularne wypadki a poszkodowany jest tylko rowerzysta - kierowca co najwyżej popłacze jak ta Pani wczoraj która wjechała pod rower

    • 1 1

    • nie apeluj bo szykany rowerzystom porobią

      kierofczyk w tym mieście nie może być poszkodowany

      • 2 1

    • Blondi wyobrazni to nie mają kierowcy i to oni powodują wypadki maja obowiązek ustąpić pierwszeństwa

      Tam nie tylko znak powinien byc ale i próg zwalniający dla kierowców!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum