• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku zmieniają kolor na stałe

Joanna Skutkiewicz
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia. Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia.

Drogi rowerowe w Gdańsku na stałe zmieniają kolor. Nie będą już budowane drogi dla rowerów w kolorze czerwonym, do których wielu z nas było przyzwyczajonych. Miasto podjęło decyzję o stosowaniu mas bitumicznych w kolorze naturalnym, czyli czarnym. Jest to podyktowane kwestiami technicznymi i finansowymi.



Który kolor dróg rowerowych bardziej Ci odpowiada?

Na zagadnienie zwrócił uwagę nasz Czytelnik, pan Patryk.

- Osobiście jestem zawiedziony - napisał nam pan Patryk. - Uważam, że inny kolor gwarantował bezpieczeństwo - rzucał się w oczy kierowcom, był czytelny - szczególnie tam, gdzie chodniki i trakty pieszo-rowerowe są z asfaltu - i przede wszystkim zwyczajnie ładniejszy.

Miasto: drogi rowerowe nie będą już czerwone



Urząd Miejski w Gdańsku potwierdza, że zmiana koloru nawierzchni dróg rowerowych w mieście jest zmianą na stałe. Decyzja zapadła na podstawie wieloletnich obserwacji dotychczasowo stosowanych rozwiązań.

- Drogi rowerowe o nawierzchni asfaltowej budowane są w Gdańsku już od 20 lat - zaznacza Joanna BieganowskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - W okresie tym stosowane były masy bitumiczne zarówno w kolorze naturalnym (czarne), jak i barwione na kolor czerwony. Eksploatacja różnych typów nawierzchni przez taki okres czasu dała możliwość poznania zarówno zalet, jak i wad jednego i drugiego rozwiązania.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Trwałość, cena i bezpieczeństwo



- Masy barwione na czerwono są mniej trwałe, co wynika z ich mniejszej elastyczności i mniejszej odporności na erozję i spękania - mówi Joanna Bieganowska. - Cechy te uwarunkowane są bezpośrednio procesem technologicznym, w którym uzyskuje się zabarwienie czerwone. Otóż kolor czerwony uzyskiwany jest poprzez dodanie sproszkowanego czerwonego barwnika do masy w kolorze naturalnym. To przyczynia się do osłabienia naturalnych właściwości mas bitumicznych. Masa w kolorze czerwonym nie jest powszechnie dostępna w małych ilościach. To utrudnia bieżące utrzymanie dróg rowerowych, łatanie ubytków po awariach czy wykonywanie niewielkich zakresów inwestycji.
Przedstawiciele miasta zaznaczają również, że czerwona nawierzchnia wygląda ładniej tylko na początku, zaraz po położeniu. Gdy jest zakurzona i zabrudzona, różnica praktycznie zanika. Zasadnym wobec tego wydaje się wzięcie pod uwagę kryterium ceny jednego i drugiego rozwiązania.

- Masa w kolorze czerwonym jest droższa - dodaje Bieganowska. - Po pewnym okresie użytkowania, w wyniku zabrudzenia oraz oddziaływania czynników atmosferycznych, kolory stają się mniej intensywne i różnica pomiędzy nawierzchniami w kolorze naturalnym i czerwonym coraz bardziej się zaciera.

Hucisko-Forum: 1 mln zł za 200m drogi rowerowej



Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu. Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu.

Nie barwa, ale oznakowanie



Zdaniem gdańskiego magistratu, samo zastosowanie barwy czerwonej na drodze rowerowej nie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa rowerzystów, a Gdańsk stosuje w tym celu inne, pewniejsze rozwiązania.

- Największy wpływ na podniesienie bezpieczeństwa użytkowników dróg rowerowych ma prawidłowa budowa i oznakowywanie przejazdów rowerowych, czyli miejsc, gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodów - odpowiada Joanna Bieganowska. - W Gdańsku na skrzyżowaniach z ulicami niższych kategorii stosowane są w rozwiązania zapewniające ciągłość zarówno drogi rowerowej, jak i chodnika, a na skrzyżowaniach osygnalizowanych przejazdy rowerowe malowane są na czerwono przeznaczoną do tego masą chemoutwardzalną.

Miejsca

Opinie (186) 6 zablokowanych

  • a niedawno gdzieśtam przy wiśle zrobili niebieską

    w gdańsku rowerzysta musi jeździć w różowych okularach żeby ui go nie strzelił

    • 8 6

  • Ludzie bądźmy poważni

    śmieszny pasek poprowadzony slalomem na wąskim chodniku od lewej do prawej nie jest żadna drogą rowerową!

    drogami rowerowymi nie są również chodniki dla pieszych z nakazem jazdy po nich rowerem czy z dopuszczeniem ruchu rowerowego!

    nie wrzucajmy tego wszystkiego do jednego kubła pod pojęciem "ścieżek". To niedopuszczalne.
    To są zupełnie inne twory

    • 19 8

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    Czerwony i tak prezentował się najlepiej, szkoda tylko, że budulec jest droższy w zakupie i eksploatacji. Czerwona ścieżka rowerowa wyróżniała się najbardziej, był to wyraźny komunikat który zapisał się przez lata w mentalności mieszkańców jako miejsce tylko i wyłącznie dla rowerów. Jeśli przerzucamy się na ciemny kolor ścieżek, koniecznie trzeba zadbać o odpowiednie ich oznaczenie, tak aby nikt nie mylił ich że spacerniakiem, albo darmowym parkingiem na passaty...

    • 207 18

    • (1)

      9cali czy cm bo się pogubiłam ?

      • 3 2

      • odnajdź się hihi

        • 0 0

    • czyli będzie kołchoz totalny (3)

      w jednym miejscu będą stare czerwone w innym czarne... ale żeby powiedzieć, że wyblakły czerwony wygląda jak czarny to naprawdę gratuluję pomysłowości

      • 13 1

      • Droga jest tam gdzie są znaki. (2)

        Robienie wszystkich w jednym kolorze prowadzi do patologii, jak kierowcy, którzy krzyczą żeby jechać po chodniku rowerem na Myśliwskiej, bo kawałek jest czerwony...

        • 5 2

        • oni wrzeszczą bo kmioty tak mają

          w centrum Kopenhagi nie ma kolorowych asfaltów, za to pasy rowerowe są wyróżnione krawężnikami i od chodników, i od jezdni, i nie ma kresek na asfalcie jak tu w Gdyni

          i to działa. nasze kolorowe labirynty to w (w porównaniu) surogat namiastki

          • 1 3

        • W czasach, gdy na Myśliwskiej była ścieżka rowerowa poza jezdnią, czerwony był kolorem dla pieszych ;) Rowery jeździły po szarym.

          • 0 0

    • Cos sie do passatow przyczepil

      Do ludzi sie przyczep a nie do samochodow

      • 4 1

    • A co powiesz na fakt że coś co jest koloru czerwonego, było kiedyś ścieżką rowerową a teraz jest zwykłym chodnikiem? No i pomimo faktu że zmiana zaszła min. 5 lat temu ped**arze jadą po chodniku 40 kmh i zmuszają cię do ustąpienia mu drogi. Jeśli nie wiesz gdzie to to informuję ul,Damroki. Tak działają twoje kolory.

      • 1 4

    • Asfalt To bankructwo i słaba wymówka.

      • 0 1

  • Super się czyta Pani artykuły, Pani Joanno!

    • 3 4

  • Kolor czerwony jest stosowany powszechnie w Europie - czy Gdańsk ma być madrzejszy od świata i utrudniać poruszanie turystom z zagranicy???

    • 9 5

  • Idealny przykład kolejny z 1000 głupoty Gdańskich Urzedników!To wszystko kompletna bzdura którą chca usprawiedliwić.! (1)

    Drogi rowerowe w Gdańsku od początku są czarne barwią je dopiero później ,ale urzędniczka kłamie by sie usparwiedliwic.Identycznie jest bzdura ze to niebezpieczne i nie wpływa na bezpieczenstwo !
    Oni pojecia niemaja i logistyce rowerowej o standardzie drogi rowerowej .I szkoda mi palców na te wszystkie zbdury które wypisują urzednicy by swoją głupote usprawiedliwic.Zgadza sie tylko jedno chcą zaoszczedzic na jakosci drogi i bezpieczeństwo rowerzystów ,by mogli wiecej kasy smarnowac na swoje kaprysy

    • 12 11

    • Dobrze ze to napisales

      • 0 1

  • Zaczęła się bieda i dziadowanie w Gdańsku rządzonym przez Dulkiewicz (1)

    • 10 10

    • To prawda, Polski Ład na swoja cenę

      By rząd mógł finansować biedne gminy Podkarpacia i Podlasia, ktoś musi dać na to pieniądze. A że Gdańsk, Wrocław, Poznań, Warszawa jakoś niezbyt chętnie głosują na PiS, to tym gorzej dla budzetów Gdańska, Wrocławia, Poznania i Warszawy...

      • 4 0

  • Kiedy pętla rowerowa na Wyspie Stogi??

    • 1 3

  • Czarny to najgorszy wybór (1)

    Szkoda, że nikt nie pomyślał, że takie trasy mają bardzo niskie albedo. W obecnych czasach i przy bardzo adaptacyjnym nastawieniu miasta jednak powinniśmy dążyć do maksymalnego ograniczenia powstawania miejskich wysp ciepła, a stawianie na czarne nawierzchnie raczej przyniesienie efekt odwrotny. Szkoda

    • 4 2

    • Nie ta skala...

      • 2 0

  • Czyli dla kierowców będą niewidoczne (3)

    Oszczędzanie na bezpieczeństwie.W razie kolizji czy wapadku łatwo wygrać sprawę sądową o odszkodowanie . To tak jakby znaki zakazu były monochromatyczne

    • 7 7

    • Istnieje coś takiego jak oznakowanie dróg

      jeżeli kierowca tego nie zauważa nie powinien kierować autem

      • 5 3

    • jak znaki, tramwaje i torowiska? :D

      • 0 1

    • Ale to są drogi dla rowerów, a nie dla samochodów, kierowcy nie muszą ich widzieć

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum