• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdańsku zmieniają kolor na stałe

Joanna Skutkiewicz
26 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia. Drogi rowerowe w Gdańsku będą barwy czarnej. Na zdjęciu ciąg pieszo-rowerowy na Oruni w trakcie finalizacji przedsięwzięcia.

Drogi rowerowe w Gdańsku na stałe zmieniają kolor. Nie będą już budowane drogi dla rowerów w kolorze czerwonym, do których wielu z nas było przyzwyczajonych. Miasto podjęło decyzję o stosowaniu mas bitumicznych w kolorze naturalnym, czyli czarnym. Jest to podyktowane kwestiami technicznymi i finansowymi.



Który kolor dróg rowerowych bardziej Ci odpowiada?

Na zagadnienie zwrócił uwagę nasz Czytelnik, pan Patryk.

- Osobiście jestem zawiedziony - napisał nam pan Patryk. - Uważam, że inny kolor gwarantował bezpieczeństwo - rzucał się w oczy kierowcom, był czytelny - szczególnie tam, gdzie chodniki i trakty pieszo-rowerowe są z asfaltu - i przede wszystkim zwyczajnie ładniejszy.

Miasto: drogi rowerowe nie będą już czerwone



Urząd Miejski w Gdańsku potwierdza, że zmiana koloru nawierzchni dróg rowerowych w mieście jest zmianą na stałe. Decyzja zapadła na podstawie wieloletnich obserwacji dotychczasowo stosowanych rozwiązań.

- Drogi rowerowe o nawierzchni asfaltowej budowane są w Gdańsku już od 20 lat - zaznacza Joanna BieganowskaUrzędu Miejskiego w Gdańsku. - W okresie tym stosowane były masy bitumiczne zarówno w kolorze naturalnym (czarne), jak i barwione na kolor czerwony. Eksploatacja różnych typów nawierzchni przez taki okres czasu dała możliwość poznania zarówno zalet, jak i wad jednego i drugiego rozwiązania.

Wiślana Trasa Rowerowa niebieska jak rzeka



Trwałość, cena i bezpieczeństwo



- Masy barwione na czerwono są mniej trwałe, co wynika z ich mniejszej elastyczności i mniejszej odporności na erozję i spękania - mówi Joanna Bieganowska. - Cechy te uwarunkowane są bezpośrednio procesem technologicznym, w którym uzyskuje się zabarwienie czerwone. Otóż kolor czerwony uzyskiwany jest poprzez dodanie sproszkowanego czerwonego barwnika do masy w kolorze naturalnym. To przyczynia się do osłabienia naturalnych właściwości mas bitumicznych. Masa w kolorze czerwonym nie jest powszechnie dostępna w małych ilościach. To utrudnia bieżące utrzymanie dróg rowerowych, łatanie ubytków po awariach czy wykonywanie niewielkich zakresów inwestycji.
Przedstawiciele miasta zaznaczają również, że czerwona nawierzchnia wygląda ładniej tylko na początku, zaraz po położeniu. Gdy jest zakurzona i zabrudzona, różnica praktycznie zanika. Zasadnym wobec tego wydaje się wzięcie pod uwagę kryterium ceny jednego i drugiego rozwiązania.

- Masa w kolorze czerwonym jest droższa - dodaje Bieganowska. - Po pewnym okresie użytkowania, w wyniku zabrudzenia oraz oddziaływania czynników atmosferycznych, kolory stają się mniej intensywne i różnica pomiędzy nawierzchniami w kolorze naturalnym i czerwonym coraz bardziej się zaciera.

Hucisko-Forum: 1 mln zł za 200m drogi rowerowej



Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu. Wcześniej wiele dróg rowerowych w Gdańsku miało barwę czerwoną. Na zdjęciu droga na Przymorzu.

Nie barwa, ale oznakowanie



Zdaniem gdańskiego magistratu, samo zastosowanie barwy czerwonej na drodze rowerowej nie wpływa na podniesienie bezpieczeństwa rowerzystów, a Gdańsk stosuje w tym celu inne, pewniejsze rozwiązania.

- Największy wpływ na podniesienie bezpieczeństwa użytkowników dróg rowerowych ma prawidłowa budowa i oznakowywanie przejazdów rowerowych, czyli miejsc, gdzie ruch rowerowy krzyżuje się z ruchem samochodów - odpowiada Joanna Bieganowska. - W Gdańsku na skrzyżowaniach z ulicami niższych kategorii stosowane są w rozwiązania zapewniające ciągłość zarówno drogi rowerowej, jak i chodnika, a na skrzyżowaniach osygnalizowanych przejazdy rowerowe malowane są na czerwono przeznaczoną do tego masą chemoutwardzalną.

Miejsca

Opinie (186) 6 zablokowanych

  • Niezbyt to dobre (1)

    Teraz to już w ogóle piesi będą chodzić po drogach rowerowych.

    • 1 3

    • gdzie ty w 3miescie masz drogi roserowe?

      pasek na chodniku to nie żadna droga rowerowa

      • 0 1

  • Czerwone drogi rowerowe są bardzo widoczne i czytelne (1)

    Jadąc wzdłuż takiej drogi, kierowca z automatu rejestruje że ona jest obok,
    a przecinając ją, zachowuje szczególną ostrożność.
    Proponowałbym zachować wyróżnienie tej drogi w kolorze czerwonym, bez względu na koszty.
    Dla naszego bezpieczeństwa

    Kierowca i rowerzysta

    • 3 1

    • "kierowca rejestruje", "zachowuje szczególną ostrożność"
      hahaha tak i taranem w niego wjeżdża :D
      skąd ty się urwałeś? chociaż 5km rocznie przejeżdżasz rowerem?

      • 0 2

  • To ze ta urzedniczka kłamie mozna udowodnic!!Wiec powinna na zbity pysk wyleciec z urzedu w Gdańsku (1)

    Dlaczegho jest bezkarna .To totalna bzdura kazda droga rowerowa jest z czarnego asfaltu unas dopiero pózniej jest farbowana i niema to zadnego wpływu na trwałosc !
    Oni liczą na niewiedze ludzi bo nie kazdy musi byc budowlańcem .!!Wiec to nie pierwszy raz kiedy kłamią by usprawiedliwić swoją głupote! W innych miastach były czerwone i beda czerowne podobnie jak w Holandi ,Niemczech i wszystkich innych krajach !

    • 1 3

    • nie zmyślaj

      • 1 0

  • Ale będzie szaro, buro i ponuro.

    Drzew nie ma, zieleni brak, tylko ciemny kolor asfaltu zostaje. Jak nie czerwony, to ja proponuje zielony

    • 0 3

  • Idealny przykład kolejny z 1000 głupoty Gdańskich Urzedników!To wszystko kompletna bzdura którą chca usprawiedliwić.! (1)

    Drogi rowerowe w Gdańsku od początku są czarne barwią je dopiero później ,ale urzędniczka kłamie by sie usparwiedliwic.Identycznie jest bzdura ze to niebezpieczne i nie wpływa na bezpieczenstwo !
    Oni pojecia niemaja i logistyce rowerowej o standardzie drogi rowerowej .I szkoda mi palców na te wszystkie zbdury które wypisują urzednicy by swoją głupote usprawiedliwic.Zgadza sie tylko jedno chcą zaoszczedzic na jakosci drogi i bezpieczeństwo rowerzystów ,by mogli wiecej kasy smarnowac na swoje kaprysy

    • 12 11

    • Dobrze ze to napisales

      • 0 1

  • rasisci

    bedziecie plakac przed klanem

    • 0 1

  • (1)

    "Szefowa Norweskiego Instytutu Zdrowia FHI Camilla Stoltenberg siostra szefa NATO Jensa Stoltenberga rekordowa liczba infekcji u zaszczepionych będzie rosła wraz z liczbą zaszczepionych"

    • 2 4

    • Czego w tym zdaniu nie rozumiesz?

      • 0 1

  • Co za d**ilizm.

    Na tampon za milion jest, na szarady premiowe jest, na inne głupoty jest. A jak planują coś długotrwałego, potrzebnego mieszkańcom, to odwalaja lipe bo kasy nie ma na czerwony, utraty, widoczny, bezpieczny kolor ścieżki rowerowej. No nic tylko trzepnąć w łeb.
    Szkoda gadać

    • 4 1

  • Przyzwyczajenie

    Drugą naturą człowieka. Też wolę czerwone...drogi rowerowe, oczywiście!

    • 2 2

  • Urzędnicy to idioci

    Przecież celem czerwonego oznakowania nie była trwałość tylko bezpieczeństwo rowerzystów! Rowerzysta w zderzeniu z samochodem jest na przegranej pozycji, wypadków jest pełno, i to głównie z winy kierowców.

    Jak jest problem z trwałością masy bitumicznej to użycie czarnej ale napylcie czerwoną farbę lub gumę.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum