• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ceny paliwa w górę, rower wciąż darmowy. Przygotuj się do jazdy

Joanna Karjalainen
27 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zamiana auta na rower, poza satysfakcją, w tym roku przyniesie nam także całkiem poważną oszczędność finansową. Zamiana auta na rower, poza satysfakcją, w tym roku przyniesie nam także całkiem poważną oszczędność finansową.

Ze względu na ceny paliw, które są najwyższe od kilkunastu lat, jazda samochodem jest znacznie droższa niż zwykle. Istnieje jednak sposób na szybkie i całkiem darmowe przemieszczanie się po mieście. Mowa oczywiście o jeździe rowerem. Jeśli chcemy zamienić cztery kółka na dwa, wiosna to najlepszy czas na to.



Ceny paliwa wyskoczyły w górę i od kilku tygodni utrzymują się na niecodziennie wysokim poziomie. Obecnie za litr benzyny 95-oktanowej na stacji w Trójmieście musimy zapłacić ok. 6,6 zł, a za litr oleju napędowego - 7,2 zł. Dla wielu z nas oznacza to znacznie wyższe rachunki z każdej wizyty na stacji benzynowej. Jeśli jeździmy samochodem do pracy, na uczelnię czy załatwiać inne sprawy "na mieście", z pewnością odczuwamy tę różnicę boleśnie.

Ci z nas, którzy wiosną zamieniają samochód na rower, w tym roku mogą cieszyć się z tej zmiany nie tylko ze względu na satysfakcję, jaką daje jazda jednośladem, lecz także ze względów ekonomicznych. Być może wielu rozważa również, aby wreszcie rozpocząć swoją przygodę z rowerem. W końcu, kiedy jak nie teraz?

Przed decyzją o przesiadce niech nie wstrzymuje nas myśl o tym, że wyposażenie roweru i samego rowerzysty jest drogie, a jego wybór skomplikowany. Podpowiadamy, co jest potrzebne na początek - tak, aby jeździć bezpiecznie i w miarę komfortowo.

Sklepy rowerowe w Trójmieście



Kask



Zaczynamy od kasku, bo bez niego ani rusz. Choć teoretycznie nie jest obowiązkowym elementem wyposażenia, to znamy zbyt wiele historii o tym, jak kask uratował życie rowerzyście, aby nie rekomendować go absolutnie każdemu. Kask, zwłaszcza ten pierwszy, nie musi być drogi. Najważniejsze jest to, aby miał atesty bezpieczeństwa. Nie zapomnijmy dopasować odpowiedniego rozmiaru - zbyt mały kask będzie na dłuższą metę powodował nieznośny dyskomfort, z kolei za duży nie spełni swojej roli - w razie wypadku po prostu zsunie się z głowy.

Zasady bezpiecznej jazdy po drodze rowerowej



Oświetlenie roweru



Jeśli mamy zamiar jeździć przed świtem albo po zmroku, nie możemy zapomnieć o oświetleniu do roweru. Warto jednak mieć je bez względu na nasze plany, ponieważ pogoda lubi płatać figle. W deszczowy, pochmurny dzień nawet w środku lata może zrobić się niespodziewanie mrocznie, a tu chodzi o nasze bezpieczeństwo - bez świateł po prostu nie będziemy widoczni dla innych uczestników ruchu. Ale bez obaw - zestaw świateł do roweru kupimy już za kilkanaście złotych w markecie sportowym.

Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze



Odpowiedni ubiór



Tym razem nie będziemy pisać o tym, aby unikać bawełnianej odzieży, ani o innych cechach, które przydadzą się sportowcom. Jeśli do tej pory nie jeździliśmy regularnie rowerem, szybko przekonamy się, co jest dla nas wygodne, a co nie. Ważne jest jednak, aby w miarę możliwości wybierać jasne kolory odzieży (znowu - chodzi o widoczność) i przede wszystkim uważać na zbyt szerokie nogawki, które mogą wplątać się w układ napędowy roweru i spowodować nasz upadek. Jeśli chcemy ubrać się w spodnie, które mogą "zostać schwytane" przez rower, wyposażmy się w specjalne opaski, które przytrzymają nam nogawkę przy ciele. Ich dodatkowym atutem jest to, że są odblaskowe. Ich koszt to najwyżej kilka złotych za sztukę.

Znajdźmy sobie również nakrycie głowy, które pozwoli nam dojechać do pracy w komforcie termicznym. Gdy jedziemy rowerem, wiatr smaga nas po głowie znacznie bardziej niż wtedy, gdy idziemy spacerem. Weźmy to pod uwagę i miejmy ze sobą przynajmniej chustkę typu buff. Jeśli nie mamy takiej w domu, możemy ją nabyć bardzo łatwo i tanio, już od kilku złotych za sztukę.

Szoruj i smaruj. Czym czyścić rower?



Zabezpieczenie do roweru



Cóż nam po wesołej przejażdżce do pracy, jeśli nie będziemy mieć czym wrócić do domu? Zapięcie do roweru to element, w który warto zainwestować już na początku, nawet jeśli stawiamy rower w teoretycznie zamkniętym garażu. Dobrze sprawdzają się solidne łańcuchy, u-locki i zapięcia szeklowe. Niemniej ważne jest to, w jaki sposób przypniemy rower. Niestety, wciąż często spotykamy tak zwane "wyrwikółka", czyli stojaki, w które wkładamy przednie koło roweru. Ten rodzaj stojaka jest dziecinnie prosty do sforsowania przez złodzieja, wystarczy bowiem odpiąć przednie koło. Gdy zapinamy rower do stojaka, upewnijmy się, że obejmujemy zapięciem również ramę roweru.

Jak prawidłowo przypiąć rower?



Kolejne kroki



Gdy już przekonamy się, że codzienna jazda rowerem to coś, co chcemy kontynuować, warto rozejrzeć się za plecakiem lub sakwą, które umożliwią nam przewożenie wszystkich potrzebnych rzeczy w komfortowy i najmniej obciążający dla nas sposób.

Rowerem z plecakiem. Czy są lepsze opcje?



W następnych krokach będziemy pewnie rozglądać się za, między innymi:
  • odzieżą przeciwdeszczową,
  • błotnikami do roweru,
  • okularami sportowymi (najlepiej z wymiennymi szkłami, wówczas możemy mieć przeciwsłoneczne i takie na pochmurne dni),
  • rękawiczkami rowerowymi,
  • butami spd.

Opinie (240) 4 zablokowane

  • Nie masz na chleb? To jedz kawior.

    • 2 1

  • Moim zdaniem paliwo powinno kosztować 3 złote moim zdaniem ropa brent tanieje

    • 0 1

  • Ze względu na wysokie ceny rowerów przesiądźmy się na samochody !!!!

    • 3 2

  • recenzja artykuliku (1)

    Gadanie o kaskach prowadzi do tego, że prawodawcy serio rozważają przymus kasku. A to prosta droga do spadku popularności rowerów, jak było w Aus i Nze. Wara politykom od gmerania przy prawie dotyczącym kasu. Wolna wola lepsza. Kask pomaga, ale jego brak nie może eliminować z jazdy

    Lampy są lepsze, ale odblaski często wystarczą. Brak lampy to głupota, ale wiecej ludzi ocalili chińscy producenci najtańszych plastikowych pedałów z odblaskami, niż policjanci polujący na ciemnych rowerzystów i pieszych. Żelowe lampki są tanie, szkoda, że trójmiasto.pl przestało prowadzić akcje rozdawania.

    Ubiór, jasny, oddychający, a nie ciemny kamuflujący, to faktycznie niedoceniane zagadnienie. Ale rozumiem modę, na jasnym bardziej widać brud, a jazda uliczna niestety brudzi ciuchy jak cholera, więc im gorsza pogoda i widoczność, tym ciemniej burzej ubrani rowerzyści.

    Zapięcia są ważne, najleszy jest ulok, ale ja wolę łańcuch, bo można go sobie opiąć jak pas, albo można zawinąć wokoło ramy, można przypiąć do drzewa, można spiąć kilka rowerów, a ulok wymaga specjalnego uchwytu i przypina najczęściej tylko jeden rower i to metalowego statywu na rower, nie do byle czego.

    Peleryny przeciwdeszczeowe były kiedyś popularniejsze niż są teraz, a one są lepsze niż pełne ubranie na deszcz. Można je założyć szybko na wierzch ubrania i po deszczu zdjąć, prawie nie przerywając jazdy. W połączeni z błodnikam i byle jakimi ochraniaczami na buty, zapewniają suchą jazdę przy każdej pogodnie, nie pocimy się w nich jak w sztormiaku no i są tańsze. Powinny być popularniejsze.

    Natomiast spd, looki i inne zapięcia w rowerze do pracy i na zakupy to chory pomysł. W butach do zapięć nie można bezpiecznie chodzić po schodach, trzeba się przeberać w buty do pracy, podczas gdy zwykłe buty na zwykłym pedale platformowym niekoniecznie wymaga przebieranek. No i w zimie cieplej w zwykłych butach niż rowerowych butach do zatrzasków. Zatrzaski dobre do jeżdżenia w kólko, dla sportu. Nie do pracy!

    • 3 0

    • recenzja recenzji

      Jak dla mnie politycy mogą wprowadzić przymus jazdy w kasku. Spadek ilości rowerzystów na ddr jakoś mnie nie martwi a bezpieczeństwo jest ważne. Dla mnie będzie lepiej bo teraz robi się tłok.

      Odblaski z tanich pedałów a nawet z tych droższych najczęściej szybko odpadają i ogólnie są mało widoczne więc nie ma co wychwalać Chińczyków. Nie ma też co kutwić i czekać aż ktoś zacznie rozdawać żelowe lampki. Żelowe lampki ogólnie są do d Za jakieś 10 zł w pewnym markecie przy obwodnicy można kupić komplet bardzo przyzwoitych lampek do miasta.

      Jeśli jest lampka to kolor ubrania jest bez znaczenia.

      Polecanie opięcia się łańcuchem jest dziwne. Bez problemu spinam u-lockiem 2 rowery. Zapomniałeś o zapięciach składanych

      Peleryna nie chroni ud i łydek, a szybciej od butów przemokną spodnie, więc najlepiej do peleryny dokupić spodnie lub stup tuty.

      Pedały SPD na ścieżkach w mieście to przede wszystkim problem kontuzji. Na forach rowerowych jest wiele tematów w których szuka się dobrych ortopedów bo ktoś miał wypadek i nie zdążył się wypiąć

      • 2 2

  • Dlaczego drobne kobiety jezdza suvoczolgami?

    Najczesciej tez same

    • 3 1

  • Powiedzmy sobie szczerze

    Potrzebne są "warunki", sprzęt i infrastruktura.

    Żeby komfortowo dojeżdżać gdzieś rowerem potrzebne są ddr, nie pasy wydzielone z ulicy tylko osobne ddr. Z tym w trójmieście jest różnie. Osobne bo nie fajnie się jedzie gdy cały czas obok jeżdżą samochody a po deszczu czy śniegu dodatkowo łatwo o ochlapanie czy nawet poślizg. Takie odcinki mogą być ale nie mogą dominować. Całkowity brak ddr zmusza do jazdy jezdnią lub ryzykowanie mandatu na chodniku.

    Potrzebny jest rower, jeśli go nie mamy to koszt nowego, który trochę pojeździ bez awarii to jakieś 1500 zł, można kupić tańszy używany ale wtedy trzeba nastawić się na szybszy serwis. Optymalnie mieć 2 rowery na wypadek większej awarii jednego. Jeśli ktoś dba o swoje zdrowie to będzie jeździł w kasku. Porządny kask w technologi In mold można kupić już nawet za 70 zł. Jeśli ktoś nie chce mieć błota na ubraniu to za jakieś 50 zł musi kupić błotnik. Szerokie spodnie raczej nie wkręcą się w łańcuch ale mogą się pobrudzić więc jakaś gumka się przyda. Na deszcz przyda się peleryna oraz stuptuty lub nieprzemakalne spodnie i to już będzie nas kosztowało pewnie z 200 zł. Pedały SPD polecane w artykule to duży błąd. To jest wydziwienie dla ludzi mających ambicje sportowe. Dla pozostałych to jedynie zagrożenie kontuzją bo w sytuacji awaryjnej można nie zdążyć się wypiąć i uszkodzić sobie kostkę lub kolano.
    Jeśli chodzi o zabezpieczenia najwygodniejsze jest składane zabezpieczenie z płaskowników wożone w małym "koszyku" montowanym na ramie. Jest ono gorsze od u-lock-a ale zdecydowanie lepsze od linek. Taki kompromis między wygodą i bezpieczeństwem.

    Jeśli chodzi o "warunki" to.
    Musimy lubić aktywność.
    Odległość do pokonania nie może być za duża. W mieście 10 km rowerem to jakieś 30.
    Bezpieczeństwo i komfort. Niestety wielu kierowców zajeżdża drogę rowerom na przejazdach. Ogólnie trzeba uważać i przewidywać co się może zdarzyć. Podobnie trzeba uważać na pieszych.

    • 4 1

  • gdzie rozdają te rowery za darmo? (1)

    • 2 2

    • w Moskwie na placu czerwonym nie rozdają za darmo tylko kradną

      • 2 0

  • Rower (1)

    Na rowerze jeździ plebs a ponadto trzeba się gdzieś przebrać umyć....gdzie??

    • 0 2

    • Racja. Ja kupilem samochod i przestalem sie myc. Kupe kasy zaoszczedzilem na wodzie i mydle.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum