• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja Zero. Brak ofiar na drogach wśród rowerzystów w 2021 roku

Joanna Karjalainen
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zdaniem władz miasta zmniejszenie liczby wypadków w Gdańsku to efekt programu uspokojenia ruchu, prowadzonego od 2011 r. W 2021 r. po raz pierwszy udało się uniknąć ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów w mieście. Zdaniem władz miasta zmniejszenie liczby wypadków w Gdańsku to efekt programu uspokojenia ruchu, prowadzonego od 2011 r. W 2021 r. po raz pierwszy udało się uniknąć ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów w mieście.

Z badań dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gdańsku wynika, że z roku na rok w mieście jest coraz bezpieczniej. W 2021 r. udało się całkiem uniknąć ofiar śmiertelnych pośród rowerzystów. Jak wskazują władze miasta, to efekt programów uspokojenia ruchu.



Czy twoim zdaniem po drogach w Gdańsku jeździ się bezpieczniej niż kilka lat temu?

Spadek liczby wypadków drogowych, jednocyfrowa liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach drogowych i ani jednej śmiertelnej ofiary wśród rowerzystów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez policję, w 2021 r. na ulicach Gdańska doszło do 381 wypadków, w których rannych zostało 415 osób, a życie straciło 9. Wśród nich 5 ofiar śmiertelnych to piesi. To wciąż za dużo, cieszy jednak trend pokazujący wyraźną tendencję spadkową. Dla porównania, w najbardziej tragicznym roku objętym badaniem - 2009 - w Gdańsku doszło do 595 wypadków, w których zginęły aż 33 osoby.

W 2021 r. pośród ofiar śmiertelnych wypadków drogowych nie było ani jednego rowerzysty. Według przedstawicieli miasta Gdańska to efekt programu uspokojenia ruchu. Władze chcą jednak iść jeszcze dalej, stąd "Wizja Zero", o której opowiedziano podczas konferencji prasowej.

- Wizja zero to nie tylko jeden z punktów programu wyborczego, z którym szliśmy do wyborów jeszcze w 2018 r. z prezydentem Pawłem Adamowiczem, ale także później - w 2019 roku - mówiła prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz. - Wizja zero to wizja troski o tych, którzy poruszają się po drogach i są tzw. użytkownikami niechronionymi, czyli pieszymi i rowerzystami. Konsekwentnie realizując program uspokojenia ruchu w naszym mieście, z jednej strony mamy na uwadze właśnie poprawę bezpieczeństwa osób niechronionych, a z drugiej strony naszym celem jest zmniejszenie prędkości poruszających się po drogach pojazdów. Co ciekawe, kiedy spojrzymy do raportu Janosika i Oponeo, który co roku jest przygotowywany dla dużych miast, to Gdańsk - mimo wspomnianych zmian - zajmuje drugie miejsce w rankingu miast, po których - w ocenie kierowców - jeździ się najlepiej! Widać więc, że nasze działania, takie jak tworzenie stref zamieszkania, ograniczania prędkości do 30 i do 50 km na godz., nie powodują zmniejszania płynności ruchu.
- Po ponad 10 latach naszego programu uspokojenia ruchu możemy powiedzieć, że po raz pierwszy w historii w 2021 r. liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej dziesięciu i wyniosła dziewięć osób - dodaje prezydent Gdańska. - Oczywiście najbardziej cieszyłoby nas, gdyby tych ofiar nie było w ogóle, ale to już jest bardzo duży progres, ponieważ w 2009 r. ofiar śmiertelnych było aż 33. Oznacza to spadek liczby ofiar śmiertelnych aż o 72 proc. - powiedziała podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To, co istotne, to także to, że konsekwentnie prowadzimy także politykę edukacyjną, prewencyjną, pokazując, na czym polegają dobre zachowania na drodze - zarówno wobec osób pieszych, rowerzystów, jak i dla kierowców.

Ruszył Rowerowy Maj. Akcja potrwa do końca miesiąca



Infografika podsumowująca efekty programu uspokojenia ruchu. Infografika podsumowująca efekty programu uspokojenia ruchu.

11. rok z programem w Gdańsku



Program Uspokojenia Ruchu wdrażany jest na ulicach Gdańska od 2011 r. W latach ubiegłych - 2018, 2019 i 2020 - na ulicach miasta każdego roku ginął jeden rowerzysta. Dopiero w roku ubiegłym wśród kierujących rowerem nie było ani jednej ofiary śmiertelnej.

- Mamy każdy wypadek śmiertelny w Gdańsku przeanalizowany - mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta. - Co było jego przyczyną, co powinniśmy poprawić, zarówno jeżeli chodzi o to indywidualne miejsce, jak i tego typu przypadki w innych częściach miasta. Bardzo często to też są trudne decyzje dotyczące organizacji ruchu. Takim przykładem była ulica Piramowicza, gdzie odwróciliśmy ruch. Wartość życia jest dla nas najważniejsza.

Miasteczko Ruchu Drogowego uczy dzieci zasad jazdy rowerem



Mniejsza prędkość to większe bezpieczeństwo



Program realizowany w Gdańsku opiera się na dwóch podstawowych założeniach. Pierwszym jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Drugim: zmniejszanie prędkości poruszających się po ulicach miasta pojazdów. W marcu 2021 r. zmniejszono dopuszczalną prędkość, z jaką można jechać al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką z 70 do 50 km/h. Ruch został też uspokojony m.in. na Trakcie Konnym.

- Wszystko jest robione po to, aby ruch w Gdańsku był bezpieczniejszy - deklarował podczas konferencji nadkomisarz Mariusz Dziedzic, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego. - W kwestii ograniczenia prędkości w innych miejscach to oprócz tego, że zarządzający drogi wprowadzą właściwe oznakowanie, to my jako policja musimy stać na straży tego i dyscyplinować kierowców, bo samo ustawienie znaków często nie wystarczy. Dodatkowo jesteśmy zobligowani, by chronić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Staramy się kontrolować pomiary prędkości, aby piesi czuli się bezpiecznie na przejściach. Dbamy także, aby ruch rowerowy odbywał się w wyznaczonych miejscach, i aby rowerzyści korzystali z bezpiecznych dróg rowerowych i nie wyjeżdżali na jezdnię. Udało nam się sprawić, że nie zginął ani jeden rowerzysta. Mam nadzieję, że to uda się powtórzyć w następnych latach. Zawsze będziemy działać na rzecz bezpieczeństwa.

Trójmiejski kandydat do organizacji Velo City 2025



W ramach uspokajania ruchu podejmowane są w Gdańsku również inne kroki i inwestycje, m.in.:
  • zastosowanie fizycznych elementów spowalniających ruch - progów zwalniających i słupków,
  • odwracanie kierunku ruchu (tak jak na ul. PiramowiczaMapka),
  • modernizacja sygnalizacji świetlnej, tak aby w pierwszej kolejności świeciło się zielone światło dla pieszych, a dopiero później dla kierowców (np. przy ul. SubisławaMapka, ul. WyzwoleniaMapka czy ul. BeethovenaMapka),
  • prowadzenie programów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach w Gdańsku.

Opinie (125) 2 zablokowane

  • Piszecie o drogach rowerowych a na zdjeciu ciag pieszo rowerowy czyli ani chodnik ani droga rowerowa

    • 7 3

  • Uwaga Lewactwo (2)

    Znowu zablokowalo srodki dla polakow w UE

    • 7 10

    • lewactwo z liberałami Tuska

      • 1 4

    • prawactwo nie potrafi przestrzegać praworządności i próbuje wcisnąć kit

      że Polska jest dyskryminowana przez KE.

      • 1 0

  • Prawa wolna i będzie git

    • 2 2

  • (3)

    Kiedy rowery będą miały rejestrację i obowiązkowe OC?

    • 5 12

    • wtedy kiedy będą wypadki powodować.

      • 4 3

    • OC i rejestrację będą mały wtedy, gdy typowa szkoda wyrządzona przez rower będzie co najmniej taka jak przez skuter. Biorąc pod uwagę typową masę i prędkość roweru, nie zanosi się na to. A OC na skuter to jakieś 50 zł rocznie.

      • 4 2

    • samochody mają i nic to nie daje

      • 3 2

  • Ja tez pomogłem (1)

    O już od lat trąbie ze rowerzyści nie maja pierwszeństwa i musza patrzeć na okrągło
    Sam jestem głuchy i muszę mocno uważać jeśli nie spojrzę lewo lub prawo to już nie żyje
    Jestem za legalizacja przejeżdżania po chodniku i po przejściu przez wszystkich użytkowników roweru łącznie przeprowadzaniem rowera u ludzi którzy maja wybór
    Zakaz jest tylko jeden nie można przejezdzac nagle przed zbliżającymi pojazdami tak znienacka nagle pod zderzak rowerzysta ma obowiązek ustąpić wszystkim
    A kierowcy tak samo maja ustępować

    • 3 1

    • Człowieku
      1. Popracuj na pisaniem tekstu bo części tego co napisałeś nie można zrozumieć.
      2. Rowerzyście nic nie zasłania widoku więc może zadbać o swoje bezpieczeństwo, kierowca w samochodzie widok ma ograniczony więc może czegoś nie zauważyć.
      3. "Normalnym" rowerzystom można by dać prawo jazdy po chodniku lub pasach ale na rowerach jest wielu "dzikusów" którzy nie myślą tylko zasuwają.

      • 0 0

  • Mniejsza prędkość to większe bezpieczeństwo (2)

    Czyli urzędnicy ograniczają prędkość samochodów a prędkość rowerów i hulajnóg elektrycznych wzrasta. Zwykłe hulajnogi zasuwają po 30 km/h i lepiej a po ddr jeździ też coraz więcej wynalazków które nie powinny tam się znaleźć. Te cuda bardziej przypominają motory niż rowery ale urzędnicy jak zwykle czekają do pierwszego poważnego wypadku. Po nim przez tydzień będą kontrole i mandaty a potem jak dawniej do następnego wypadku.

    Statystyki wypadków śmiertelnych na rowerach są bez sensu jeśli nie doda się do nich wypadków na hulajnogach. Bo "osoby" które stwarzały najczęściej zagrożenie na rowerach przesiadły się na hulajnogi.

    Osobiście jeżdżąc cały rok od wielu lat nie zauważyłem żeby zmalała ilość zagrożeń. Wymuszanie pierwszeństwa na rowerzystach ma się bardzo dobrze. Gdybym nie ustępował samochodom tam gdzie teoretycznie mam pierwszeństwo to w tym roku miałbym już kilka kolizji z samochodami.

    • 2 1

    • to nie urzędnicy ustalają prawo dotyczące poruszania się hulajnóg po chodnikach (1)

      Liczba kolizji i ofiar wypadków zmalała: Twoje subiektywne odczucia nie mają większego znaczenia przy analizowaniu zasad kształtowania infrastruktury miejskiej oraz sposobów korzystania z niej.

      • 0 0

      • Nie urzędnicy ? To może Bogowie albo kosmici ?

        Jak nie urzędnicy to kto ustala prawo w Polsce ?
        Jeden rok i do tego w pandemii bez ofiar śmiertelnych to żaden dowód. To może być zwykły przypadek.
        Dwa lata bez ofiar to byłoby już coś ale z tego co widzę na ddr w tym roku to bezpiecznie nie jest.
        Infrastruktura w Gdańsku jest słaba.

        • 1 0

  • Wizja zero. Zero rowerzystów na chodnikach. Piesi będą bezpieczni. (1)

    • 1 1

    • wizja zero: przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości a także omijanie rowerzystów w odległości

      co najmniej 1,5. Brak dyrdymałów o "blokowaniu" czy "tamowaniu" ruchu kołowego przez rowerzystów. Piesi w strefach pieszych z dopuszczeniem ruchu rowerów są bezpieczni.

      • 1 0

  • Tylko obcisłe gatki byłoby super wyedukować!

    - droga pieszo -rowerowa to nie droga tylko dla rowerów i prędkość + poszanowanie innych ma znaczenie
    - kiedy obok jest droga rowerowa (czasami nawet zupełnie pusta lub prawie pusta) - jedziemy drogą rowerową i nie spowalniamy ruchu

    Ole!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum