Trójmiejski kandydat do organizacji Velo City 2025
Gdańsk jako pierwsze polskie miasto wystąpił o organizację międzynarodowej konferencji Velo City - w 2025 roku lub później. Wydarzenie Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) jest organizowane co roku w innym mieście i jest największym na świecie forum wymiany doświadczeń w zakresie planowania komunikacji rowerowej.
- Dzięki decyzji radnych Gdańsk stanie się oficjalnie kandydatem do organizatora konferencji rowerowej Velo City 2025, ale też być może 2026 - powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju. - Ta konferencja to największa platforma wymiany doświadczeń w zakresie komunikacji rowerowej na świecie. Zazwyczaj bierze w niej udział około 60 krajów, które wymieniają się doświadczeniami. Podczas tej konferencji pokazywane są także najnowsze trendy w rozwoju tej gałęzi transportu.
Konferencja Velo City odbywa się co roku, począwszy od 1980 r. Eksperci rowerowi z całego świata spotykają się, aby dyskutować o rozwiązaniach rowerowych zarówno w sferze transportu, jak i turystyki. Prezentowane są tam również najnowsze innowacje rowerowe, służące poprawie komfortu poruszania się jednośladem w mieście i poza nim.
Szansa dla Gdańska
- Doświadczenia organizowania kongresów Velo City w kilkudziesięciu metropoliach Europy i świata dowodzą, że przyczyniły się one do wzrostu udziału roweru jako środka codziennego transportu w tych miejscach - informuje Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Bycie gospodarzem tej prestiżowej imprezy to także wyraz uznania dotychczasowych wysiłków miasta na rzecz rozwoju mobilności aktywnej. Gdańsk ma szansę zostać pierwszym polskim gospodarzem imprezy.
Konferencja Velo City odbywa się w miastach, które mogą poszczycić się ponadprzeciętnymi rozwiązaniami wspierającymi ruch rowerowy. Tegoroczna edycja będzie miała miejsce w Ljubljanie, stolicy Słowenii, w dniach 14-17 czerwca, a hasłem przewodnim wydarzenia ma być "Cycling the change".
- Staramy się, aby rower stał się dla mieszkańców i mieszkanek miasta nie tylko narzędziem rekreacji, ale przede wszystkim narzędziem codziennego transportu - powiedział podczas konferencji prasowej Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej. - Gdańsk od ponad dwóch dekad wyznacza trendy w infrastrukturze rowerowej. Wtedy, gdy inne miasta często dzieliły tylko chodniki przy pomocy farby, my budowaliśmy drogi rowerowe z prawdziwego zdarzenia. Dzisiaj robią to już wszyscy, a my chcemy iść krok dalej i wyznaczyć kolejne trendy, jako - mam nadzieję - pierwszy w Polsce organizator Velo City. Chcemy być forum wymiany myśli i informacji na temat infrastruktury rowerowej, korzystania z rowerów. Dlatego chcemy, aby to przedsięwzięcie europejskiej federacji cyklistów odbyło się właśnie w Gdańsku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-04-28 22:37
Gdańsk już raz ubiegał się o prawo organizowania konferencji Velo-city w roku 2014 (2)
W wyniku zbiegu okoliczności nie znalazł się jednak na tzw. "krótkiej liście" miast poważnie branych pod uwagę, przegrywając z Wiedniem, Rio de Janeiro i Adelaide w Australii. Ostatecznie w 2014 roku wygrało miasto Adelaide, w Wiedniu konferencja Velo-city odbyła się w roku 2013, w Rio de Janeiro miała miejsce w roku 2016. Teraz być może Gdańsk będzie miał dużo większe szanse. To jest szansa nie tylko dla Gdańska, ale dla całego Pomorza.
- 11 12
-
2022-04-28 23:11
Szansa na co ??? (1)
Chyba korzyści finansowe znajomych królika, za tzw. doradztwo vel konsulting.
- 10 8
-
2022-04-29 12:43
chodzi o szansę poszerzenia wyobraźni mądralom, którzy nie dość, że są przyspawani mentalnie
do foteli samochodów, to jeszcze wykazują się aktywnością antyrowerową w internecie i niestety również niekiedy w realu
- 3 3
-
2022-04-29 20:21
Pan Cezary chyba rowerem nie jeździ po miescie
Albo robi to od wielkiego dzwonu. Duży rozwój miał miejsce w latach 2000-2010(12?). Potem już se facto nie powstawały żadne spektakularne połączenia dla rowerów w mieście, tylko jakieś drobne przy okazji budowy nowych dróg lub mini-odcibki farbo-slupkowe.
- 7 1
-
2022-04-29 12:07
(1)
To nic nie da i nic nie poprawi. Od paru lat jest coraz gorzej pod względem dróg rowerowych nagle konferencja cyk i będzie super. Jak budowali stadion to też jeździli po klubach w europie , konferencje itd i co? Pustki na stadionie od lat nic się nie dzieje. zamiast gadać zabrać się do roboty!
- 9 1
-
2022-04-29 12:46
badania polityki rowerowej Gdańska i gmin sąsiednich wyraźnie dowiodły
że względnie rzecz biorąc najsłabszym ogniwem tej polityki są działania "miękkie": edukacja i promocja. Skupianie się wyłącznie na "widzialnej" infrastrukturze rowerowej (budowie wydzielonych dróg dla rowerów) nie wystarcza. Warto wyjaśniać choćby także sens uspokajania ruchu oraz sens uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od nadmiaru jeżdżących i parkujących samochodów.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.