• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja Zero. Brak ofiar na drogach wśród rowerzystów w 2021 roku

Joanna Karjalainen
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zdaniem władz miasta zmniejszenie liczby wypadków w Gdańsku to efekt programu uspokojenia ruchu, prowadzonego od 2011 r. W 2021 r. po raz pierwszy udało się uniknąć ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów w mieście. Zdaniem władz miasta zmniejszenie liczby wypadków w Gdańsku to efekt programu uspokojenia ruchu, prowadzonego od 2011 r. W 2021 r. po raz pierwszy udało się uniknąć ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów w mieście.

Z badań dotyczących stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Gdańsku wynika, że z roku na rok w mieście jest coraz bezpieczniej. W 2021 r. udało się całkiem uniknąć ofiar śmiertelnych pośród rowerzystów. Jak wskazują władze miasta, to efekt programów uspokojenia ruchu.



Czy twoim zdaniem po drogach w Gdańsku jeździ się bezpieczniej niż kilka lat temu?

Spadek liczby wypadków drogowych, jednocyfrowa liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach drogowych i ani jednej śmiertelnej ofiary wśród rowerzystów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez policję, w 2021 r. na ulicach Gdańska doszło do 381 wypadków, w których rannych zostało 415 osób, a życie straciło 9. Wśród nich 5 ofiar śmiertelnych to piesi. To wciąż za dużo, cieszy jednak trend pokazujący wyraźną tendencję spadkową. Dla porównania, w najbardziej tragicznym roku objętym badaniem - 2009 - w Gdańsku doszło do 595 wypadków, w których zginęły aż 33 osoby.

W 2021 r. pośród ofiar śmiertelnych wypadków drogowych nie było ani jednego rowerzysty. Według przedstawicieli miasta Gdańska to efekt programu uspokojenia ruchu. Władze chcą jednak iść jeszcze dalej, stąd "Wizja Zero", o której opowiedziano podczas konferencji prasowej.

- Wizja zero to nie tylko jeden z punktów programu wyborczego, z którym szliśmy do wyborów jeszcze w 2018 r. z prezydentem Pawłem Adamowiczem, ale także później - w 2019 roku - mówiła prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz. - Wizja zero to wizja troski o tych, którzy poruszają się po drogach i są tzw. użytkownikami niechronionymi, czyli pieszymi i rowerzystami. Konsekwentnie realizując program uspokojenia ruchu w naszym mieście, z jednej strony mamy na uwadze właśnie poprawę bezpieczeństwa osób niechronionych, a z drugiej strony naszym celem jest zmniejszenie prędkości poruszających się po drogach pojazdów. Co ciekawe, kiedy spojrzymy do raportu Janosika i Oponeo, który co roku jest przygotowywany dla dużych miast, to Gdańsk - mimo wspomnianych zmian - zajmuje drugie miejsce w rankingu miast, po których - w ocenie kierowców - jeździ się najlepiej! Widać więc, że nasze działania, takie jak tworzenie stref zamieszkania, ograniczania prędkości do 30 i do 50 km na godz., nie powodują zmniejszania płynności ruchu.
- Po ponad 10 latach naszego programu uspokojenia ruchu możemy powiedzieć, że po raz pierwszy w historii w 2021 r. liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej dziesięciu i wyniosła dziewięć osób - dodaje prezydent Gdańska. - Oczywiście najbardziej cieszyłoby nas, gdyby tych ofiar nie było w ogóle, ale to już jest bardzo duży progres, ponieważ w 2009 r. ofiar śmiertelnych było aż 33. Oznacza to spadek liczby ofiar śmiertelnych aż o 72 proc. - powiedziała podczas konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - To, co istotne, to także to, że konsekwentnie prowadzimy także politykę edukacyjną, prewencyjną, pokazując, na czym polegają dobre zachowania na drodze - zarówno wobec osób pieszych, rowerzystów, jak i dla kierowców.

Ruszył Rowerowy Maj. Akcja potrwa do końca miesiąca



Infografika podsumowująca efekty programu uspokojenia ruchu. Infografika podsumowująca efekty programu uspokojenia ruchu.

11. rok z programem w Gdańsku



Program Uspokojenia Ruchu wdrażany jest na ulicach Gdańska od 2011 r. W latach ubiegłych - 2018, 2019 i 2020 - na ulicach miasta każdego roku ginął jeden rowerzysta. Dopiero w roku ubiegłym wśród kierujących rowerem nie było ani jednej ofiary śmiertelnej.

- Mamy każdy wypadek śmiertelny w Gdańsku przeanalizowany - mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta. - Co było jego przyczyną, co powinniśmy poprawić, zarówno jeżeli chodzi o to indywidualne miejsce, jak i tego typu przypadki w innych częściach miasta. Bardzo często to też są trudne decyzje dotyczące organizacji ruchu. Takim przykładem była ulica Piramowicza, gdzie odwróciliśmy ruch. Wartość życia jest dla nas najważniejsza.

Miasteczko Ruchu Drogowego uczy dzieci zasad jazdy rowerem



Mniejsza prędkość to większe bezpieczeństwo



Program realizowany w Gdańsku opiera się na dwóch podstawowych założeniach. Pierwszym jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, czyli pieszych i rowerzystów. Drugim: zmniejszanie prędkości poruszających się po ulicach miasta pojazdów. W marcu 2021 r. zmniejszono dopuszczalną prędkość, z jaką można jechać al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką z 70 do 50 km/h. Ruch został też uspokojony m.in. na Trakcie Konnym.

- Wszystko jest robione po to, aby ruch w Gdańsku był bezpieczniejszy - deklarował podczas konferencji nadkomisarz Mariusz Dziedzic, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego. - W kwestii ograniczenia prędkości w innych miejscach to oprócz tego, że zarządzający drogi wprowadzą właściwe oznakowanie, to my jako policja musimy stać na straży tego i dyscyplinować kierowców, bo samo ustawienie znaków często nie wystarczy. Dodatkowo jesteśmy zobligowani, by chronić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Staramy się kontrolować pomiary prędkości, aby piesi czuli się bezpiecznie na przejściach. Dbamy także, aby ruch rowerowy odbywał się w wyznaczonych miejscach, i aby rowerzyści korzystali z bezpiecznych dróg rowerowych i nie wyjeżdżali na jezdnię. Udało nam się sprawić, że nie zginął ani jeden rowerzysta. Mam nadzieję, że to uda się powtórzyć w następnych latach. Zawsze będziemy działać na rzecz bezpieczeństwa.

Trójmiejski kandydat do organizacji Velo City 2025



W ramach uspokajania ruchu podejmowane są w Gdańsku również inne kroki i inwestycje, m.in.:
  • zastosowanie fizycznych elementów spowalniających ruch - progów zwalniających i słupków,
  • odwracanie kierunku ruchu (tak jak na ul. PiramowiczaMapka),
  • modernizacja sygnalizacji świetlnej, tak aby w pierwszej kolejności świeciło się zielone światło dla pieszych, a dopiero później dla kierowców (np. przy ul. SubisławaMapka, ul. WyzwoleniaMapka czy ul. BeethovenaMapka),
  • prowadzenie programów edukacyjnych w szkołach i przedszkolach w Gdańsku.

Opinie (125) 2 zablokowane

  • Prawa wolna i będzie git

    • 2 2

  • Kolejna wazelina z UM gdańsk i nic wiecej! Niema wtym najmniejszej zasługi urzeników!Ale papier przyjmie wszystko! (2)

    A najlepsza jest ankieta brali w niej naturalnie obowiazkowo urzednicy klakiery. To ze mnie na rowerze nie zabili piraci drogowi w blachosmrodach to tylko moja zasługa!Bo wazniejsze jest dla mnie moze zdrowie niz pierwszeństwo !!Gdyby było inaczej mieli byśmy zamordowanych rowerzystów przez buraków w blachoszrotach setki rocznie!!Oficerowie speudorowerowi sa tylko marionetkami w UM gdańsk przyklaskują kazdą blokade inwestycyjne dla rowerzystów!!Wiec to nic poza propagandą urzedników z UM Gdańsk !

    • 4 6

    • (1)

      też myślę, że to rosnący poziom wytrenowania gdańskich rowerzystów
      odpowiada za brak trupów, unikają śmierci, bo nie ufają kerowczykom,
      boją się ich, unikają ryzyka.

      jedną z dróg do braku śmiertelnych wypadków rowerzystów
      jest niejeżdżenie na rowerze, bo za trudne, bo niebezpieczne

      podobnie jak nie mieliśmy śmiertelnych wypadków wśrd gdańskich
      kosmonautów, skoczków do morza z klifu, oraz jeźdźców smoków

      Gdańsk:
      -pas rowerowy w Oliwie zmieniony na płatną strefę parkowania
      -upierdliwe utrudnienia przewozu roweru w PKM
      -danie prawa kierowcom autobusów do decydowania czy łaskawie przewiozą rowerzystę, czy dziś nie
      -policja nie jedzi rowerem, bo taky mamy klymat

      • 4 2

      • No lepiej nawet to opisałeś dokladnie tak jest ludzie bardziej dbaja o siebie a urzednicy przypisuja sobie zasługi

        • 1 1

  • Piszecie o drogach rowerowych a na zdjeciu ciag pieszo rowerowy czyli ani chodnik ani droga rowerowa

    • 7 3

  • Ciekawe ilu pieszych zginęło przez te ich śliskie progi zwalniające (1)

    montowane bezpośrednio, nielegalnie, przed przejściami dla pieszych?

    • 14 11

    • prosta odpowiedź: ani jeden pieszy nie zginął w wyniku budowy progów spowalniających ruch

      • 7 2

  • (4)

    Nie rozumiem tego samozachwytu...przecież jest gorzej niż było,dróg rowerowych jak na lekarstwo,roweru miejskiego nie ma...

    • 17 12

    • to akurat lepiej ze coraz mniej się tych pasków na chodnikach robi (2)

      to się do niczego nie nadaje. tandeta do potęgi.

      • 2 6

      • Pasek na chodniku to nie droga dla rowerow. To pasek na chodniku. (1)

        • 2 1

        • to getto, pozwalające przegonić nas z drogi, by było wygodniej
          stać w korku

          • 3 1

    • alez bedzie tylko dzieki takiemu brodaczowi z lewicy 200% wiecej bedziesz zaniego płacił

      • 1 3

  • Premia dla urzędników,

    bo im się należy!

    • 10 2

  • Kpina ze statystyki (1)

    Gratulujemy urzędnikom premii za ocalenie 200 żyć!

    • 11 5

    • W latach 2005-2012 w wypadkach w Gdańsku zostało zabitych 192 osoby

      Proszę zgadnąć, w którym z tych lat najwięcej było zabitych. Proszę również zgadnąć, z którego roku UM użył statystyk, żeby odtrąbić swój aktualny "sukces" w postaci uratowania 200 żyć.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Gniew

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Luta Cup Bike Polo Tournament

turniej

Znajdź trasę rowerową

Forum