• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.

Maciej Korolczuk
8 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
  • Mevo 2.0 ma być wygodniejsze i łatwiej dostępne. Za wpłaty użytkowników współodpowiedzialność biorą urzędnicy.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0

30 zł za miesiąc lub 259 rocznie zapłacimy za korzystanie z roweru metropolitalnego Mevo. System zostanie ponownie uruchomiony wiosną 2023 roku. Jego operatorem będzie hiszpańska spółka City Bike Global.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Z rowerów Mevo będę korzystać:

11 miesięcy później niż pierwotnie planowano, udało się podpisać umowę z nowym operatorem roweru metropolitalnego Mevo. Prawie roczny impas spowodowała batalia sądowa Obszaru z poprzednim operatorem firmą Nextbike, która podważała rozstrzygnięcie przetargu i kilkukrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej, mimo że sama nie złożyła w nim oferty. To też zaważyło na ostatecznym rozstrzygnięciu KIO, która w całym postępowaniu uznała firmę Nextbike jako podmiot nieuprawniony, co dało zielone światło do podpisania umowy z nowym operatorem.

Została nim hiszpańska spółka City Bike Global. Obszar związał się z nią na okres sześciu lat, a za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację Mevo 2.0 zapłaci Hiszpanom 159 mln zł (72 tys. zł dziennie).

  • Organizacją Mevo 2.0 zajmie się firma, która obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie.
  • Mevo 2.0
  • Mevo 2.0
- To była długa podróż, by znaleźć się w tym miejscu, w tym dniu kiedy możemy podpisać umowę. Jestem wdzięczny mojemu zespołowi, że mimo pandemii doprowadzili ten projekt do mety. Zdajemy sobie sprawę ze skali Mevo 2.0 i tego, ile znaczy on dla mieszkańców Pomorza. Zrobimy wszystko co w naszej mocy by spełnić te wymagania - powiedział Jordi Cabanas, dyrektor City Bike Global.
Radości z faktu podpisania umowy nie ukrywał też Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

- Mevo było dla nas wielką radością, a potem w smutku kończyliśmy pierwszy etap. Później nastąpił trudny etap dwóch lat ciężkiego zmagania się z prawem zamówień publicznych. Dlatego dziś cieszę się ze współpracy z nowym operatorem, który jest dużym graczem na europejskim rynku i obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie. Cieszę się, że w 2023 roku mieszkańcy aglomeracji będą cieszyć z nowoczesnych rowerów Mevo 2.0 - mówi Michał Glaser.
Czytaj więcej:

Kim jest nowy operator Mevo 2.0?



Koszty funkcjonowania poniosą gminy (ok. 107 mln zł), a część kosztów pokryją wpływy z abonamentów (ok. 35 mln zł) i reklam (ok. 8 mln zł).

W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzyma zapłatę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0 przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze.

  • Tak wyglądały rowery Mevo 1.0.
  • A tak będzie wyglądał nowy rower Mevo.

4099 rowerów, w tym ponad 3 tys. elektrycznych



Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł
System roweru metropolitalnego będzie składał się z 4099 rowerów. 3099 z nich będzie mieć napęd elektryczny, a pozostały tysiąc to rowery tradycyjne.

Jednym z warunków przetargu będzie ponowne wykorzystanie infrastruktury oraz rowerów będących w posiadaniu OMGGS. Operator będzie więc musiał znaleźć sposób na powtórne zagospodarowanie ponad tysiąca rowerów z poprzedniej edycji. Na wtorkowej konferencji poinformowano, że rowery z poprzedniego systemu zostaną pozbawione napędu elektrycznego i włączone do systemu jako rowery konwencjonalne.

Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.

W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.

Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Rowery będzie można wypożyczać ze stacji rozlokowanych w 16 pomorskich gminach (poza Trójmiastem także w Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Sierakowicach, Rumi, Somoninie, Stężycy, Kartuzach, Pucku i Władysławowie, a także w Kolbudach i Kosakowie, które dołączają do projektu). Łącznie będzie 717 stacji (o 57 więcej niż poprzednio). Ponadto operator ma też przygotować 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowania rowerów.

  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.
  • Mevo 2.0 na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawi się najpóźniej wiosną 2023 r.

14 miesięcy na uruchomienie systemu



Rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną 2023 r.
Na wszystkie działania Hiszpanie mają maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną przyszłego roku, ale niewykluczone, że nastąpi to szybciej.

Dostawę systemu podzielono na trzy etapy: w pierwszym odbędą się tzw. testy wewnętrzne 100 rowerów. Będą je testować urzędnicy, oficerowie rowerowi i eksperci. Następnie - w drugim etapie - wykonawca dostarczy połowę przewidzianej floty i na 21 dni udostępni ją do bezpłatnych testów mieszkańcom. W trzecim - system zostanie uzupełniony o pozostałą liczbę jednośladów.

Nextbike wciąż nie oddał środków 80 tys. użytkowników



Choć podpisanie umowy na Mevo 2.0 dla wielu osób oznacza nową nadzieję na reaktywację długo wyczekiwanego roweru metropolitalnego, to dla innych wciąż nie kończy sprawy z poprzednim operatorem.

Jak wynika z informacji Obszaru Metropolitalnego, spółka Nextbike nadal nie zwróciła bowiem środków pozostałych na indywidualnych kontach ok. 80 tys. użytkowników. W tej sprawie toczą się dwa odrębne postępowania - pierwsze w prokuraturze, a drugie z powództwa cywilnego. Rozważane jest też wniesienie pozwu zbiorowego.

Tak będzie wyglądać nowe Mevo

Miejsca

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (13)

    2.0 niewinni czarodzieje hehe. Zobaczymy tym razem...

    • 76 3

    • Tym razem, kryminał dla urzędników jak nie pójdzie. (1)

      • 9 2

      • Buuaahha

        Jakbyś miał takich mecenasów, mając takie prawo jakie mamy to byś śmiał się do rozpuku jeżeli ktoś chciał by ciebie wsadzić. Na każdych szczeblach kontakty wyrobione przez lata lub utorowane przez "znajomków" plus kasa w tle. To się liczy. Układ jest zamknięty.

        • 2 1

    • I tym razem Ola zarobi. (5)

      To maszynka do pieniędzy

      • 4 4

      • Jesteś pewny? Zarobi bo? (4)

        Jakoś nie chce mi się wierzyć, że choć trochę zbliżą się do kosztów.
        4k x abonament 30zł to daje 120k za mc czyli przez 6 lat powiedzmy 9 mln (wyjdzie mniej).
        Niech nawet abonament wykupi 40k ludzi czyli 10x więcej niż rowerów to jest to tylko 90mln za 6 lat. Reklamy 8 mln (za 6 lat zapewne)no to mamy 100 baniek. 60 mln jesteśmy w plecy.
        Niby NB miał 80k użytkowników zarejestrowanych. Jeśli tyle będzie i teraz i każdy zapłaci 30zł/mc to fajnie bo się zwróci ale jakoś nie widzę tego po akcji z NB. Pożyjemy zobaczymy, po roku działalności chętnie zobaczę jaki wyszedł bilans.

        • 2 3

        • Szalenstwo, kto ma w tym brac udzial? Okradzeni poprzednim razem uzytkownicy? (3)

          Moim zdaniem nie bedzie ich wielu, ale jesli dwa razy wejda do rzeki, w ktorej sa okradani, to moze zasluguja?

          • 4 2

          • Przeczytałeś dokładnie co napisałem, czy tylko chciałeś się uzewnętrznić? (2)

            Poza tym w mieście gdzie jest 500k te 60-80k może się znaleźć chętnych, choć jak napisałem wcześniej nie widzę takiej ilości po tym co się stało z poprzednim projektem.

            • 0 0

            • Tak, przeczytalem, a szczegolna uwage zwrocilem na ilosci ludzi. (1)

              Malo eleganckie, zeby ludzi liczyc wg ich wagi czy objetosci, poza tym to blad. A Ty chciales w pierwotnej wypowiedzi cos sensownego przekazac czy tylko sie uzewnetrznic?

              • 0 0

              • No chyba nie bardzo.

                Błędem było dać Ci internet no ale w dyskusję nie wchodzę bo to byłoby dopiero mało eleganckie...

                • 0 0

    • Jak zwykle w tekscie błąd

      Miało być w 2032

      • 2 1

    • Spójrzcie na reklamę na tylnym kole:
      "Komu w drogę, teNu Mevo"???

      Dobry początek. :)

      A tak na serio, to kibicuję miejskiemu rowerowi, oby tym razem się udało.

      • 2 0

    • (1)

      704 afery pisu czekaj na rozliczenie.

      • 2 1

      • Spod jednego ogona wypadli

        SLD, PiS czy inne PO

        • 1 1

    • nie trzeba czekac juz widac zmarnowane miliony mieszkanców

      • 0 0

  • Gdyby rower miejski w Gdańsku był opłacalny (21)

    Już dawno zrobiłaby to prywatna firma bez pomocy miasta tak jak to się dzieje w zachodnich metropoliach i tak jak ma to miejsce w przypadku elektrycznych hulajnóg. W tym wypadku to urzędnicza fanaberia ponieważ komuś się wydaje, że ludzie będą jeździć z Wrzeszcza na Łostowice do domu. Brak mi słów na takie założenia.

    • 115 31

    • (4)

      W zachodnich metropoliach rower miejski też jest dotowany przez samorządy.
      System roweru należy traktować jako część szerokiej oferty transportu publicznego, dokładnie tak samo jak autobusy, tramwaje czy skm. One wszystkie też są dotowane, bo same z siebie nie są w stanie na siebie zarobić, ale ich istnienie przynosi nieporównywalnie więcej korzyści niż kwota tych dotacji.

      • 22 8

      • ale gdzie metropolia, a gdzie prowincjonalny betonowy gdansk.

        • 8 14

      • Tylko taki system trzeba projektować z głową.

        A nie elektryki bez stacji ładowania. I z minimalną estetyką, a nie blaszane stojaki. I nie bardzo widzę sens w obejmowaniu tak olbrzymiego obszaru tyłu gmin, który nie stanowi wspólnej całości, co, zamiast obniżać, podnosi jeszcze koszty. A to wszystko za grubą kasę.

        • 9 1

      • dzbanie sa dotowane ale mieszkancy tam maja pierwsze 30minut jazdy za darmo!! (1)

        tu maja płacic 30zł czy pojada raz czy 2 !!Wiec jak widac pojecia niemasz.
        Juz obecnie niebrakluje promocji na darmowa jazde hulajnaga mimo ze sa prywatne

        • 0 2

        • 30 zł miesięcznie to śmieszna suma. Obecnie 5 biletów tramwajowych. 30 zł jest na tyle niską kwotą ze wystarczy jechać rowerem 5 razy w miesiącu i posiadanie abonamentu będzie miało sens.

          • 0 0

    • dlatego tez nie dziwi udzial w tym ECS przynoszacego milionowe straty kazdego roku (2)

      • 12 3

      • cynik udaje, że zna cenę każdej rzeczy, w praktyce nie zna wartości żadnej z nich (1)

        • 0 4

        • wazeliniarzu ty niemasz pojecia zupełnie o niczym

          • 0 0

    • komunikacja publiczna nigdy nie była i nie będzie " opłacalna" (10)

      nie rozumiem jaki sens jest porównywać taxi (hulajnogi ) do komunikacji publicznej (mevo )..../

      • 6 6

      • Serio? wystarczylo aby nie przynosila strat (9)

        co robia setki wiat reklamowych i reklam na autobusach? zarabiaja gruba kase. I to na monopolu miasta.

        • 6 4

        • (6)

          Ok, to wprowadzimy odpłatność za korzystanie z miejskich dróg, aby nie przynosiły straty. Kierowcy osobówek nie mogą korzystać z publicznych, miejskich dróg za darmo. Czemu miasto ma finansować je w 100%?

          • 3 3

          • Kierowcy płacą za drogi olbrzymie podatki (5)

            • 4 5

            • xD (2)

              Żyjesz w kłamstwie, synu.

              • 3 5

              • Wiele firm, do których działania niezbędne są auta rozlicza podatki w Gdańsku. (1)

                Praktycznie każda działalność dzisiaj wymaga samochodu od firm administracyjnych po prezero aż do kierowców limuzyn Pani prezydent.

                • 2 1

              • I jeszcze napisz o karetkach, straży itd xD Jak zwykle naczelny argument. Mnie chodzi o kierowców osobówek, którzy stanowią przeważającą większość. Oni nic nie płacą, generują tylko ogromne koszty.

                • 1 3

            • Te olbrzymie podatki idą na budowę autostrad i dróg ekspresowych, do których i tak trzeba dokładać kasę.

              • 1 3

            • olbrzymie .. to się środki dopłaca do tego

              kierowcy ledwo finansują wypadki które powodują. Na infrastrukturę już nic nie starcza.

              • 1 1

        • To jest dobre (1)

          "co robia setki wiat reklamowych i reklam na autobusach? zarabiaja gruba kase. I to na monopolu miasta"
          Naprawdę tak uważasz? Wpływy z reklamy w transporcie miejskim stanowią ułamek ponosoznych kosztów. I dlatego z tej reklamy, uwaga! .. zrezygnowano już wiele lat temu. Nie zauważyłeś?

          • 0 1

          • Gdzie zrezygnowano?

            stawia sie ich coraz wiecej i doswietla masowo.

            • 1 0

    • Kolejny gdański

      wałek

      • 3 0

    • Prywatna firma musi od miasta miec zgode na prowadzenie dzialalnosci,

      ...musi od miasta nabyc, niekoniecznie droga kupna, nieruchomosci pod swoje instalacje itp itd Generalnie bez zgody miasta prywatna firma wielkie g. moze, a co dopiero przy sprzeciwie miasta.

      • 0 0

  • (3)

    Czy pojedziemy to sie okaze. Poprzednia wersje zweryfikowaly koszty. Przy zwyklych rowerach (ewentualnie jakiejs mniejszosci elektrycznych) wszystko by hulalo. Niektorzy by nie skorzystali (Ci z gorsza kondycja przede wszystkim), ale system by dzialal i obyloby sie bez kradziezy publicznych pieniedzy z miejskiego budzetu.

    • 79 8

    • Pierwsze rowery elektryczne w Mevo wymagają już wymiany akumulatorów to koszt albo zastąpienia nowymi Mevo-2

      Mam płacić za wynajem i maszerować pół drogi pieszo,bo w pobliżu ich brakuje.

      • 8 1

    • poprzednia wersja padła ofiarą własnej popularności (1)

      • 0 6

      • No tak, to wszystko przez mieszkancow

        • 3 0

  • A jak z poprzednim MEVO? (4)

    Ktoś zarobił sporo? Gmina (suweren) pewnie straciła

    • 80 4

    • gmina tak

      urzędnicy? nie sądzę

      • 7 1

    • użytkownicy zyskali

      poznaj pojęcie "nadwyżki konsumenta" i "korzyści zewnętrznych": elementarz ekonomii niemarksistowskiej.

      • 0 2

    • ekipa Dulkiewicz na pewno zarobiła ;)

      • 2 1

    • Nowy będzie ? Bez wału ? W Gdańsku ? To niemożliwe.

      • 2 0

  • Bede korzystac (4)

    W koncu taniej niz bilet na tramwaj za 5 zl

    • 28 28

    • Nie licz na rower... nie zobaczysz go :-)

      • 11 4

    • (1)

      Ok, obyś korzystał zimą i latem podczas deszczu!

      • 4 3

      • Po prostu

        Nie stac mnie tak droga komunikacje miejska

        • 8 1

    • podwyzki cen biletow juz na wiosne

      poza tym elektryczne autobusy beda po 10-15 zl za przejazd.

      • 2 0

  • (3)

    mniej elektrycznych, niech naród trochę poćwiczy i powalczy z nadwagą. rower to świetne ćwiczenia kardio

    • 49 20

    • tak, ale po pracy (1)

      a nie aby do niej dojechac. To przedewszystkim srodek transportu. To moze kierowcy samochodow pchaja swoje auta :) tez niele "kardio"

      • 4 4

      • A co to za przyjemność i zdrowa alternatywa jeździć codziennie w oparach spalin?

        Bo większość ścieżek rowerowych wiedzie przy najbardziej ruchliwych arteriach.

        • 1 0

    • Dla emerytów rowery elektryczne to wielka wygoda.Cieszymy się,że pojeździmy,oby niedługo.Pozdrawiają seniorzy 75 plus....

      • 2 1

  • Taaaaa. (1)

    POjedziemy. Historia kubi się POwtarzać!

    • 73 25

    • no to Mevo jezdzilo sie doskonale prawie rok.
      Jak znowu nawet tylko rok sie pojezdzi to tez super.

      • 0 1

  • ale to był wałek (7)

    nie zapomnę go nigdy

    • 125 10

    • Za 107 milionów można kupić (3)

      107 tysięcy rowerów za 1000 pln.
      I jeszcze nikt nie siedzi

      • 22 3

      • Dostarczyciel mamony

        By się żyło im lepiej

        • 2 0

      • 1000 zł to kosztuje dobry GPS. (1)

        Aplikację do obsługi płatności nawet jak załatwisz opensource to i tak ktoś musi dostosować i wdrożyć.

        • 0 2

        • ale co ty bredzisz gumbusie to jest tandetny chiński rower a nie ferrari ceny to sabie z d.. wymysliłes

          • 1 1

    • to zlodziejskie wladze tego miasta tak zarzadzaja.

      mnie juz biletomaty okradly wielokrotnie

      • 9 1

    • głosujta dalej na Peło

      • 10 2

    • Ale to nadal jest wałek tylko jeszce wiekszy zobacz ze praktycznie nic sie niezmieniło pozatym

      ze podniesli opłaty i to wszystko

      • 0 0

  • Uwierzę jak zobaczę.Tyle lat a tak prostej sprawy nie mogą ogarnąć.Za to zmiany planu zagospodarowania czy apartamęta dla warsiafki ogarniają w ekspresowym tempie...

    • 73 6

  • rower (1)

    Porażka, tyle czasu bez rowerów, zamiast promować, ciągłe problemy, wstyd! inne miasta radzą sobie a Gdańsk...ech....

    • 58 3

    • Za to my mamy ecs wypromowany dla niejakiej zastpeczyni jako stołek do kariery.

      Mamy super stadion przynoszacy tylko dodatkowe straty. itd.. Piekny teatr gdzie nie graja dawno szekspira.

      • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum