• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • a czy ped**arze nie mogą sami się postarać (1)

    i pod górkę również popedałować?

    • 8 5

    • a kierowcy się przejsc? a nie wszedzie gratem sie pchac?

      • 3 3

  • Normalni kontra rowerzyści (6)

    W opiniach widać wyraźny podział na tych z rowerami i na tych bez. Ci drudzy najchętniej wyrzuciliby rowerzystów z wszelkich publicznych środków lokomocji: "no bo przecież po to są rowery, żeby na nich jeździć, a nie je przewozić i zajmować miejsce normalnym pasażerom". Ci pierwsi uważają, ze na pewnym etapie swojej jazdy mają prawo być zbyt zmęczeni. Brakuje, jak zwykle, zrozumienia strony przeciwnej. A sprawę faktycznie mógłby rozwiązać dodatkowy wagon tylko dla rowerzystów. Uważam, że nowe składy pociągów PKM, które będą kursować po elektryfikacji linii, powinny BEZWZGLĘDNIE taki wagon posiadać.

    • 13 3

    • Hahaha popieram.

      • 1 1

    • Obawiam się że ceną za ten twój wagonik będą i tak już drogie bilety kolego. Masz rower to pedałuj lub zrezygnuj z niego (3)

      Wszak nie wszędzie autem wjedziesz a i nie wszędzie na pieszo pójdziesz. Ot i twoje zrozumienie

      • 2 3

      • (2)

        idź się przewietrz facet

        • 1 1

        • a masz coś więcej do powiedzenia niż bełkot na pretce sklecony w pustej glowie?

          • 1 0

        • Najlepiej w pustej PKM-ce

          • 0 1

    • divide et impera...

      Obawiam sie, ze jest to konflikt bardziej mentalny, gdzie jednrj stronie nie miesci sie w glowie, ze ktos moze chciec robic 150km w terenie, startujac w Koscierzynie a wracajac z ktorejs ze stacji trasy Tczew-Bydgoszcz.
      Ale jesli ktos tego nie rozumie, to prawo zabraniac? Prawo do wypoczynku jest zdobycza cywilizacyjna. Tym bardziej prawo do wyboru.
      Transport jest zle organizowany a winny jest znany: zydzi I cyklisci...
      Faktyczny winowajca chowa sie za plecami "normalnych". Metoda stara jak swiat...

      • 3 2

  • (1)

    No i jest nisza dla jakiejś zaradnej spółki, która co najmniej w weekendy, puszcza wagony, gdzie mozna przewozić głównie rowery z ich włascicielami, czyli mało siedzeń dużo miejsca na jednoślady. Czekamy. SKM i PKM będa zadowolone, bo pozbęda sie rowerów, a rowerzyści nareszcie odetchna z ulgą, bo niezbyt fajnie po całym dniu pedałowania i przy tak zmiennej pogodzie zostać na przystanku np w Wieżycy (a widziałam już takich co nie wsiedli w Kościerzynie). Stały tekst kierowników pociągów, że rower nie jest to wożenia a do jeżdżenia, jest mocno denerwujący. Chyba oni korzystali z roweru tylko do najbliższego sklepu i koniec. Nie sa w stanie zrozumieć, że ktoś ma ochotę pozwiedzać całe Kaszuby i Bory Tucholskie na rowerze.

    • 13 2

    • Nie wpuszczą na tory, nie dadzą slotu czasowego... To trudny rynek...
      Ale cycloBus wzorem czeskich sasiadów miałby szansę...

      • 1 1

  • Gdyby pociągów na Kaszuby było więcej,problem z rowerzystami nie byłby tak dotkliwy,a tak skoro do takiej Wieżycy z Gdyni dojeżdża tylko 10 pociągów dziennie,to licząc po 6 rowerów na pociąg,można ich przewieźć tylko 60 w ciągu dnia.Tylu chętnych to się już w Gdyni potrafi zebrać na najbardziej atrakcyjne pociągi na tej trasie

    • 10 2

  • Ble, ble, ble. Nie da się.

    Tyle bezsensownego bełkotu zamiast krótkiego " nie da się". Nawet nikt z imienia i nazwiska nie podpisał się pod tym oficjalnym bądź co bądź wyjaśnieniem SKM. Redakcja powinna wymóc by ktoś z SKM pod tym się podpisał. Zawsze podpisywał się Głuszek. Skandalem jest, że od samego poczatku istnienia PKM są problemy z informacją we Wrzeszczu. Od 2 lat ludzie regularnie zgłaszają ten problem. Drugi sezon letni brakuje podstawowych informacji . A oni w kółko to samo. Będzie pod koniec 2017 roku albo 2070. Rozgonić to całe towarzystwo, które ktoś wypisał z imienia i nazwiska. Dużo ich od zarządzania i pewno duże pieniądze biorą za to, ze nic sie nie da zrobić i PKM traci pasażerów.

    • 8 2

  • rower jest po to aby na nim jezdzic a nie go przewozić ! (2)

    PRECZ Z ped**arzAMI !!!

    • 6 14

    • paranoja?

      Człowieku, to daje się leczyć... Pomóż sobie...
      Wtedy zrozumiesz, że jest coś poza twoim obszarem postrzegania...

      • 3 2

    • A czemu do Anglii nie jedzimy samochodem?

      Widzę, ze nawet chyba nie potrafisz jeździć rowerem. Zaburzenia równowagi czy gorzej?

      • 0 0

  • (1)

    Jeśli zarząd województwa nie rozumie o co chodzi to trzeba zmienić zarząd. Nowi zrozumieją a starzy będą "bredzić" o swych starych wagonach. Kto komu jest potrzebny? Jeśli po tego nie skuma to przewali kolejne wybory i ok!!!

    • 8 1

    • Tak jak przewalił poprzednie...
      Tak trzymać!

      • 2 0

  • No i brawo SKM, wytłumaczyliście deska po desce wszystkim obrażonym (1)

    Wszystko jest jasne dla średnio inteligentnej osoby, ale większość nie rozróżnia spółek, właścicieli, itp. Dla wszystkich jest tylko

    SKM - te stare co jeżdżą między gdańskiem a gdynią i na wejherowo
    PKM - te nowe coś co jedzie na lotnisko i gdzieś jeszcze
    Dalekobieżne - to te długie

    No i jeszcze część rozróżnia POLREGIO, czyli te co wyglądają jak skmki ale dalej jeżdża i rzadziej stają.

    To była potrzebna wiedza dla ludzi, brawo SKM.

    • 2 6

    • bełkot tych palantów z zarządu skmki niczego nie wyjaśnił ponieważ to tylko mowa trawa nie rozwiązuje problemów

      • 1 1

  • scenariusz... (2)

    Za trzy lata, jak skończy się zagrożenie sankcję UE, usłyszymy, że się nie opłaca i niepotrzebne.Składy pójdą na peryferia województwa lub na złom a na torach pojawią się ciężkie składy do portu. Linia PKM zacznie robić za łącznicę do zmodernizowanej 201. Przytulona kasa będzie grzała wybrane tyłki a na infrastukturze za nasze podatki i długi będą się odbywać geszefty wybranych.
    I ch*j!

    • 3 1

    • (1)

      Tylko zindoktrynowany leming mógł to napisać.

      • 0 0

      • To już się dzieje, matołku.
        To powszechny mechanizm...

        • 0 0

  • Dobra zmiana

    Udziela się i w kwesti rowerów.Będzie reglamentacja.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum