• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • nie Polskiej kolei
    drogie trojmiasto to jak jak z samochodami. czy majac aamochod jestescie wlaaxicielem drogi?

    nie. w przypadku kolei przewoznicy wykupuja tylko dostep do linii kolejowej.

    wszystko wina marszalka ze jest taka zapasc na Pomorakiej koleim

    • 4 0

  • Czyli jak zawsze ... ToNieMy... (1)

    To nie my, to PKM, to nie my, to SKM, to nie my, to PLK,, to nie my to Samorząd Województwa...
    Pan Wójta wini, Wójt księdza, a nam biednym ze wsząd nędza... :(

    • 5 1

    • zewsząd

      • 0 0

  • Ile kosztuje bilet od roweru ? (6)

    U nas w Niemczech 1,30€ w pierwszej strefie czyli tyle co za dziecko .

    • 0 1

    • różnie... (3)

      Zależnie od przewoźnika i linii kolejowej. Od bezpłatnych przewozów w niektórych miastach, przez 1,3€ w Arriva (DB... ;) ), ca. 1,8€ w PR do ca. 2,5€ w Intercity. Zasadą jest niezależność ceny od odległości. Ilość przewożonych rowerów jest bardzo ograniczona i chcąc organizować dłuższe przeloty, nalezy zadbać o rezerwacje. W pociągach, które nie są przystosowane do przewozu rowerów, przewozi się je zdemontowane i opakowane jako bagaż.

      • 1 0

      • Dzieki (2)

        Mialem na mysli komunikacje miejska w Trojmiescie , w Niemczech bilet na rower w pociagach IC/ICE kosztuje 9€ a w regionalnych sa rozne ceny w zaleznosci od regionu .

        • 1 0

        • (1)

          THX! :) Niemcy (stawki) znam, bo często "eksploruję" pogranicza lub jadę tranzytem na południe... Klasyczne w porównaniach x4 ;) Bardzo mi odpowiadają oferty całodobowe "na wszystko".

          Od kilku lat przejazd komunikacją miejską z rowerem w Trójmieście jest bezpłatny. Ograniczeniem (w autobusach) jest ilość przewożonych jednośladów (tak jak wózki), konieczność ustapienia miejsca wózkowi lub niepełnosprawnemu oraz... niechęć niektórych kierowców... :\ Podobnie jest w PKM/SKM - władze faktycznie zostawiły sprawę do decyzji załogom... I tu zaczęły się typowe zagrania... Na głównej linii nie doświadczyłem jeszcze problemów ale na przeciążonych relacjach PKM czy linii na Hel, i owszem.
          Konflikt wynika z ogólnego ograniczenia ilości kursów oraz niedopasowania oferty do potrzeb. To skutek nieoczekiwanego sukcesu linii PKM. Nieoczekiwanego, bo pojawił się nie tam, gdzie formalnie określono jej zastosowanie - komunikacja z lotniskiem, górnym tarasem i alternatywa głównej linii.
          A okazało się, że to kolej dojazdowa dla satelit i turystyka.
          No, ciężko się było domyślić... ;)

          • 0 0

          • lepiej poznaj historię

            owszem, teraz "na głównej linii" SKM nie ma problemów
            bo to wywalczyliśmy - samo nie przyszło
            ile było ankiet, petycji, demonstracji, awantur różnych?!

            tam też bilet na rower był DROŻSZY niż na człowieka
            (na krótki dystans) jak teraz w Regio
            i były ograniczenia ilości

            aż pewnego zimowego wieczora ktoś nadepnął polityka,
            a ten nadepnął zarząd SKM, a ten pękł jak purchawka -
            puff

            trzeba to powtórzyć. po prostu. z innymi politykami,
            ale większość zarządu SKM jest taka sama
            jak nacisnąć - pękną

            a po NIemczech wożę rower darmo w tramwaju, pociągu regionalnym, w autobusie. Miejsce - Moguncja, stolica Pfalz, a nie jakiś zawszony zaarabiony ddr

            • 0 0

    • no o to chodzi, (1)

      że w PKM bezpłatnie. Jakby płacili bilety na rowery, to by się z nimi tak nie pchali.

      • 1 2

      • jesteś w błędzie

        Opłata to żaden problem, choć na pewno uderzy w najmniej zasobnych... Brak opłaty to raczej działanie psychologiczne i element dobrostanu niż faktyczna korzyść. Oraz działanie fasadowego PR.
        Wtedy PKM musiałoby wprowadzić system rezerwacji haków, bo nie moga odmówić usługi bez podania przyczyny. To dużo większe koszty.
        Zaporowa cena natychmiast zostanie zaskarźona jako dyskryminacja...
        Nie jest łatwo lekko żyć... A tak się wydaje SKM/PKM

        • 0 0

  • zakaz

    To podstawowe narzędzie biurokracji. Oczywiście, w pocie czoła dbającej o nasze dobro...
    Wszystkim dobrze znany przykład to metoda naprawy dziurawych dróg: szykana i ograniczenie prędkości

    • 1 1

  • Zakazać przewożenia rowerów (3)

    W autobusie, tramwaju, taksówce roweru nie przewieziesz. Może więc powinno się zakazać przewożenia rowerów również w PKM/SKM. Przecież rower jest po to, by nim jeździć , a nie go wozić kolejką. A jak ktoś chce pojeździć rowerem np. po Kaszubach, niech w samochodzie zamontuje uchwyty do przewożenia rowerów i niech jedzie i wiezie rower samochodem.

    • 2 12

    • Prawdziwy rowerzysta co to na Kaszuby zamiast rowerem to autem się pcha!!!
      Dobre sobie!!!

      • 3 1

    • Przewiozę.

      W autobusie, tramwaju (w Trójmieście) a i w taksówce, jak umówię się na odpowiedni samochód.
      Przewiozę w sypialnym, międzynarodowym i w samolocie. I nie teoretyzuję...
      Nie mam zamiaru rozjeżdżać samochodem regionu. Samochodem, który muszę gdzieś zaparkować i do którego muszę wrócić.

      Problem jest trochę innej natury, skala zjawiska przerosła zarządzających PKM/SKM.
      Zamiast zarządzić problemem zgodnie ze zidentyfikowaną potrzebą, administracyjnie usiłują pozbyć się problemu. Na dodatek zasłaniając się z załogą, budząc niskie instynkty plemienne...
      Panie Głuszek and Co.... Na zaliczenie z marketingu proszę nie liczyć, egzamin oblany...
      Podobnie zarządzający województwem (Świlski and Co.), z polityki społecznej i dialogu - bania...
      Widząc na peronach zdezorientowane grupy Skandynawów czy Niemców, usiłujących z rowerami dostać się do składów, odnoszę wrażenie, że wykonawstwo nie nadążyło za pustymi obietnicami...

      • 2 0

    • Nie masz racji

      Autobusem, tramwajem przewiozę, większą taksówką też.

      • 0 0

  • Rozwiązanie jest proste: obsługa pociągu jest zaopatrzona w elastyczne linki z zaczepami. (1)

    W przypadku, kiedy trzeba przewieźć więcej rowerów ze stacji, gdzie pociągi kursują rzadko i nie ma mowy o czekaniu na następny skład, rowery stawia się jeden przy drugim i tymi linkami zabezpiecza przed przemieszczaniem.
    Ale to w jakimś normalnym kraju...

    • 7 0

    • Gumowa linka to podstawowe wyposażenie. Od lat tak transporowane sa rowery podczas grupowych imprez w użyciem komunikacji masowej

      • 3 0

  • norma (2)

    przecież to oczywiste, że pociąg przewiezie tyle rowerów ile jest wyznaczone w dokumentacji. Jak 4-osobowa rodzina zamówi ubera to też będą mieli pretensję że kierowca nie zabierze ich 4 rowerów? ciekawe ilu z was byłoby szczęśliwych gdyby w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia niezabezpieczone rowery latałyby między siedzeniami pasazerów powodując zagrożenie

    • 1 6

    • Będą latały tak jak inne bagaże. I jak ludzie i urwane części konstrukcji wagonu...
      W warunkach gdy rowery latają, ludzie i tak nie mają szans wyjść bez szwanku...
      To nie argumenty a demagogia...

      • 3 1

    • Norma..

      No właśnie. Wszystkim nam chodzi o to, ze norma jest za niska. A poza tym te haki na rowery są beznadziejna. Żadna drobna dziewczyna czy kobieta (ani starsza osoba) nie jest w stanie powiesić roweru na takim haku. Rowery stoją więc nie powieszone (niezgodnie z normą). Głupota goni głupotę..

      • 1 0

  • Pamiętacie???

    Proszę nie krzyczeć na naszego pracownika-ja tu jestem Kierownikiem!!
    Nie mamy Pańskiego numerka(czytaj:rowerka) i co Pan nam zrobi?

    • 7 0

  • Dodatkowy specjalny wagon

    To niech producent zrobi wagon rowerowy i problem rozwiązany. Swoją drogą nie wiem czy te pociągi były kupione przez SKM, ale jeżeli tak to z tym wtopili.

    Jakoś Gdańsk rozwiązał sprawę z przejazdem tunelem i udostępnił zarówno autobus jak i przyczepkę, nie zasłania się tym że mało miejsca lub nie informuje aby jechać na około ;)

    • 3 0

  • To ja proponuje (1)

    w godzinach szczytu w SKM policzyc pasazerow. Jaki jest scisk i bezpieczenstwo...

    • 5 0

    • Uważaj!!!!! Zaraz się okaże że na dopychanie,duchotę, smród i ścisk to mają Certyfikat i świadectwo od producenta!!!!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum